PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer vrouwen, minder mannen op arbeidsmarkt



MaRiaH
06-02-06, 22:21
Meer vrouwen, minder mannen op arbeidsmarkt

Uitgegeven: 6 februari 2006 10:58
Laatst gewijzigd: 6 februari 2006 12:39

VOORBURG - Meer vrouwen zijn de afgelopen jaren actief geworden op de arbeidsmarkt. Vooral alleenstaande moeders zijn vaker aan de slag gegaan. Tegelijkertijd is het aandeel mannen dat werkt of op zoek is naar een baan, iets teruggelopen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In 2005 werkten bijna 3,2 miljoen vrouwen of ze waren op zoek naar een baan voor tenminste twaalf uur per week. Daarmee behoorde 58,7 procent van de vrouwen tussen de 15 en 65 jaar tot de beroepsbevolking, tegen 55,9 procent in 2001.

Van de mannen was vorig jaar 76,5 procent actief op de arbeidsmarkt. Dat is 2 procentpunten minder dan in 2001. Mannen waren in 2005 met 4,2 miljoen werkenden en werkzoekenden nog wel altijd flink in de meerderheid ten opzichte van vrouwen, maar het verschil wordt kleiner.

Het CBS concludeerde eind 2004 nog in een gezamenlijk rapport met het Sociaal en Cultureel Planbureau dat de emancipatie van vrouwen achterblijft. Het streven van het ministerie van Sociale Zaken om 65 procent van de vrouwelijke beroepsbevolking aan het werk te hebben in 2010.

Volgens CBS-onderzoeker M. Vergeer blijkt nu dat het aandeel vrouwen op de arbeidsmarkt is blijven groeien ondanks de onzekere economische situatie in de afgelopen jaren. "Maar om die 65 procent te halen is nog enige versnelling nodig. De afgelopen vier jaar is er een kleine 3 procentpunt bijgekomen. Tot 2010 is per jaar ruim 1 procentpunt nodig."

Vrouwen zijn vooral meer aan de slag gegaan in de zorg, het onderwijs en het openbaar bestuur, dankzij groei van de werkgelegenheid in deze sectoren. Het feit dat fors meer alleenstaande moeders aan het werk willen of een baan zoeken, laat volgens Vergeer ook zien dat de kinderopvang is verbeterd en de regels rondom uitkeringen strenger zijn geworden. Het aantal alleenstaande moeders op de arbeidsmarkt is sinds 2001 met 39.000 gestegen tot bijna 200.000 in 2004.

NU.nl homepage
(c) ANP

Divine_70
06-02-06, 22:23
Geplaatst door MaRiaH
Meer vrouwen, minder mannen op arbeidsmarkt

Uitgegeven: 6 februari 2006 10:58
Laatst gewijzigd: 6 februari 2006 12:39

VOORBURG - Meer vrouwen zijn de afgelopen jaren actief geworden op de arbeidsmarkt. Vooral alleenstaande moeders zijn vaker aan de slag gegaan. Tegelijkertijd is het aandeel mannen dat werkt of op zoek is naar een baan, iets teruggelopen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In 2005 werkten bijna 3,2 miljoen vrouwen of ze waren op zoek naar een baan voor tenminste twaalf uur per week. Daarmee behoorde 58,7 procent van de vrouwen tussen de 15 en 65 jaar tot de beroepsbevolking, tegen 55,9 procent in 2001.

Van de mannen was vorig jaar 76,5 procent actief op de arbeidsmarkt. Dat is 2 procentpunten minder dan in 2001. Mannen waren in 2005 met 4,2 miljoen werkenden en werkzoekenden nog wel altijd flink in de meerderheid ten opzichte van vrouwen, maar het verschil wordt kleiner.

Het CBS concludeerde eind 2004 nog in een gezamenlijk rapport met het Sociaal en Cultureel Planbureau dat de emancipatie van vrouwen achterblijft. Het streven van het ministerie van Sociale Zaken om 65 procent van de vrouwelijke beroepsbevolking aan het werk te hebben in 2010.

Volgens CBS-onderzoeker M. Vergeer blijkt nu dat het aandeel vrouwen op de arbeidsmarkt is blijven groeien ondanks de onzekere economische situatie in de afgelopen jaren. "Maar om die 65 procent te halen is nog enige versnelling nodig. De afgelopen vier jaar is er een kleine 3 procentpunt bijgekomen. Tot 2010 is per jaar ruim 1 procentpunt nodig."

Vrouwen zijn vooral meer aan de slag gegaan in de zorg, het onderwijs en het openbaar bestuur, dankzij groei van de werkgelegenheid in deze sectoren. Het feit dat fors meer alleenstaande moeders aan het werk willen of een baan zoeken, laat volgens Vergeer ook zien dat de kinderopvang is verbeterd en de regels rondom uitkeringen strenger zijn geworden. Het aantal alleenstaande moeders op de arbeidsmarkt is sinds 2001 met 39.000 gestegen tot bijna 200.000 in 2004.

NU.nl homepage
(c) ANP

Gaat goed. :duim:

Nog een jaartje en wij leiden de top. :D

MaRiaH
06-02-06, 22:24
Geplaatst door Divine_70
Gaat goed. :duim:

Nog een jaartje en wij leiden de top. :D

Dat bedoel ik maar! :melig:
eindelijk eens wat positief nieuws.. :fpetaf:

Divine_70
06-02-06, 22:27
Geplaatst door MaRiaH
Dat bedoel ik maar! :melig:
eindelijk eens wat positief nieuws.. :fpetaf:

Ik neem de plek van JP wel in, wil jij mijn rechterhand worden ? :wijs:

MaRiaH
06-02-06, 22:33
Geplaatst door Divine_70
Ik neem de plek van JP wel in, wil jij mijn rechterhand worden ? :wijs:

Ik zat meer te denken aan de functie voorzitter van RvB van shell..oid.
(topVROUW!) :jeweetog: :strik:

Divine_70
06-02-06, 22:39
Geplaatst door MaRiaH
Ik zat meer te denken aan de functie voorzitter van RvB van shell..oid.
(topVROUW!) :jeweetog: :strik:

Geen strak plan, loop je kans te worden ontvoerd, door rebellen. :engel:

MaRiaH
06-02-06, 22:42
Geplaatst door Divine_70
Geen strak plan, loop je kans te worden ontvoerd, door rebellen. :engel:


Zijn dat dan mannen of vrouwen? :rolleyes:

Divine_70
06-02-06, 22:43
Geplaatst door MaRiaH
Zijn dat dan mannen of vrouwen? :rolleyes:

Geen idee eigenlijk, laten we dan hopen dat het........... mannen zijn ? :engel:

MaRiaH
06-02-06, 22:45
Geplaatst door Divine_70
Geen idee eigenlijk, laten we dan hopen dat het........... mannen zijn ? :engel:

Precies!

bedacht me net dat alleen werken met vrouwen een regelrechte ramp zou zijn.. :D

Disaster! :moe:

Divine_70
06-02-06, 22:56
Geplaatst door MaRiaH
Precies!

bedacht me net dat alleen werken met vrouwen een regelrechte ramp zou zijn.. :D

Disaster! :moe:

I know !!! :fuckit:
Doe het elke dag :D

..zapper
06-02-06, 23:05
Ik vind het een welkome verschuiving op de werkvloer :).

Divine_70
06-02-06, 23:10
Geplaatst door ..zapper
Ik vind het een welkome verschuiving op de werkvloer :).

Wahaha, kom eens een daggie bij ons mee draaien :D Dan praat je wel anders. :nerveus:

MaRiaH
06-02-06, 23:20
Geplaatst door Divine_70
Wahaha, kom eens een daggie bij ons mee draaien :D Dan praat je wel anders. :nerveus:

Kippehok?? :cheefbek:


:giechel:

MaRiaH
06-02-06, 23:20
Geplaatst door ..zapper
Ik vind het een welkome verschuiving op de werkvloer :).

Ik ben het er nu al niet mee eens.. :huil2:

Divine_70
06-02-06, 23:22
Geplaatst door MaRiaH
Kippehok?? :cheefbek:


:giechel:

Vrouwen onder elkaar is het ergste.
Niet alleen een kippenhok, maar ook nog eens jaloesie die soms hoogtij viert. :wat?!:
Maar soms, heel soms, heeft het ook wel zijn leuke kanten :D
bijvoorbeeld als het onderwerp "mannen" ter sprake komt, dan zitten ze eigenlijk gelijk allemaal op 1 lijn. :hihi:

MaRiaH
06-02-06, 23:24
Geplaatst door Divine_70
Vrouwen onder elkaar is het ergste.
Niet alleen een kippenhok, maar ook nog eens jaloesie die soms hoogtij viert. :wat?!:
Maar soms, heel soms, heeft het ook wel zijn leuke kanten :D
bijvoorbeeld als het onderwerp "mannen" ter sprake komt, dan zitten ze eigenlijk gelijk allemaal op 1 lijn. :hihi:

Ja I know..

TOTDAT er zich één man bij het gezelschap voegt.... :maf2:

:ninja2:

Divine_70
06-02-06, 23:26
Geplaatst door MaRiaH
Ja I know..

TOTDAT er zich één man bij het gezelschap voegt....

:ninja2:

Jah, als ze de moeite waard zijn draait het nog wel eens uit op een flinke lynchpartij. :haha:
Helaas, die momenten ( en mannen) zijn zeldzaam. :cheefbek:

MaRiaH
06-02-06, 23:27
Geplaatst door Divine_70
Jah, als ze de moeite waard zijn draait het nog wel eens uit op een flinke lynchpartij. :haha:
Helaas, die momenten ( en mannen) zijn zeldzaam. :cheefbek:

:giechel: :giechel: vooral die mannen ja.. :jammer:

Divine_70
06-02-06, 23:35
Geplaatst door MaRiaH
:giechel: :giechel: vooral die mannen ja.. :jammer:

*Zucht*.... Jij de moed ook allang opgegeven ? :moe:

:stout:

..zapper
06-02-06, 23:36
Jaloesie is absoluut een bonus :hihi:

Divine_70
06-02-06, 23:40
Geplaatst door ..zapper
Jaloesie is absoluut een bonus :hihi:

Klopt, vooral als je zelf de oorzaak bent van al die jaloesie. :roker:

:D

MaRiaH
07-02-06, 00:13
Geplaatst door Divine_70
Klopt, vooral als je zelf de oorzaak bent van al die jaloesie. :roker:

:D

behalve als je "baas" een vrouw is.. :maf:


:melig2:

Divine_70
07-02-06, 00:14
Geplaatst door MaRiaH
behalve als je "baas" een vrouw is.. :maf:


:melig2:

En laat dat nou net 1 van de weinige "mannen" zijn.

:loens:

~Panthera~
07-02-06, 00:21
sexisten. :roker:

:rood:

..zapper
07-02-06, 08:28
Oh ik hou wel van bazige vrouwen hoor ;).
Flirten op de werkvloer is hartstikke leuk, maar ik vind wel dat er grenzen aan zijn.

Divine_70
07-02-06, 13:03
Geplaatst door ..zapper
Oh ik hou wel van bazige vrouwen hoor ;).
Flirten op de werkvloer is hartstikke leuk, maar ik vind wel dat er grenzen aan zijn.

En waar ligt de grens voor jou ?.

..zapper
07-02-06, 20:13
Geplaatst door Divine_70
En waar ligt de grens voor jou ?. Euh, dat verschilt per geval :hihi:.
Ik vind dat je best kunt flirten met mensen (ook die een relatie hebben), dan kun je elkaar een goed gevoel over jezelf geven, door wat extra aandacht en complimenterende opmerkingen enzo. Maar daar zou het dan beter bij blijven, op het moment dat het verder dreigt te gaan liever afstand nemen. Bovendien vind ik relaties op de werkvloer niet echt handig, of een van beiden moet op een andere afdeling gaan werken of een andere baan zoeken, maar dat is nogal drastisch, vooral als de gevoelens door het 'spel' zijn ontstaan.

Divine_70
07-02-06, 20:23
Geplaatst door ..zapper
Euh, dat verschilt per geval :hihi:.
Ik vind dat je best kunt flirten met mensen (ook die een relatie hebben), dan kun je elkaar een goed gevoel over jezelf geven, door wat extra aandacht en complimenterende opmerkingen enzo. Maar daar zou het dan beter bij blijven, op het moment dat het verder dreigt te gaan liever afstand nemen. Bovendien vind ik relaties op de werkvloer niet echt handig, of een van beiden moet op een andere afdeling gaan werken of een andere baan zoeken, maar dat is nogal drastisch, vooral als de gevoelens door het 'spel' zijn ontstaan.

Flirten is een erg leuke hobby inderdaad. :stout:
Echter op de werkvloer is het extra oppassen, inderdaad met het oog op een vervolg.
Bij veel werkgevers is een relatie tussen twee personeelsleden zelfs verboden.