PDA

Bekijk Volledige Versie : Jyllands-Posten weigerde Jezus-cartoons



Pytaghoras
07-02-06, 00:26
De Deense krant Jyllands-Posten, die in september 2005 de spotprenten van de profeet Mohammed waar nu zo veel ophef over is, publiceerde, blijkt drie jaar geleden te hebben geweigerd tekeningen te publiceren die de spot drijven met Jezus Christus. De redenen: Ze waren niet grappig en er zouden lezers mee beledigd kunnen worden.

De Deense tekenaar Christoffer Zieler stuurde in april 2003 een serie cartoons die handelde over de verrijzenis van Jezus Christus naar de redactie van Jyllands-Posten. Hij kreeg een e-mail terug van een redacteur, die daarin stelde dat de lezers van de krant de tekeningen niet op prijs zouden stellen. "Bovendien denk ik dat de tekeningen verontwaardiging zullen veroorzaken", aldus de redacteur in de e-mail.

Zieler zegt nu tegen het Noorse dagblad Dagbladet, dat de e-mails inzag: "Ik zie de cartoons als een onschuldige grap, van het soort dat mijn christelijke grootvader zou waarderen. (...) Ik heb ze laten zien aan een paar pastoors, en zij vonden ze grappig." Volgens Zieler vindt Jyllands-Posten de gevoelens van zijn christelijke lezers belangrijker dan die van moslims die de krant lezen.

De betreffende redacteur vindt het belachelijk dat Zieger deze zaak nu naar boven haalt. "Het heeft niets te maken met de Mohammed-cartoons. (...) In die zaak hebben we illustrators gevraagd tekeningen te maken. Ik heb niet gevraagd om de cartoons (van Zieler). Dat is het verschil", zo zei hij. "De tekenaar dacht dat zijn cartoons grappig waren. Ik vond van niet. Het zou enkele lezers beledigen, niet veel, maar enkele."

Jyllands-Posten is ondertussen al enkele tijd het middelpunt van een internationale rel. Meerdere medewerkers van de krant zijn met de dood bedreigd. Ook zijn er bommeldingen geweest bij redacties van de krant in Aarhus en Kopenhagen. Beide bleken vals te zijn.

ronald
07-02-06, 00:32
...iedereen begint nu wel z'n eigen slaatje eruit te slaan.....

sater
07-02-06, 00:36
Geplaatst door ronald
...iedereen begint nu wel z'n eigen slaatje eruit te slaan.....

In ieder geval [b]lijkt de Deense krant met twee maten te meten. Is Jezus minder dan Mohammed?

waterfiets
07-02-06, 00:40
Geplaatst door ronald
...iedereen begint nu wel z'n eigen slaatje eruit te slaan.....

Het was wel slimmer geweest als die krant tegelijk met cartoons over Mohammed wat cartoons had geplaatst over Jezus. Maar ja ... uiteindelijk gaat het toch altijd om kwaliteit en het is vreemd dat die hoofdredacteur aangeeft dat hij de cartoons over jezus niet grappig vond. Zou hij die over Mohammed wel grappig hebben gevonden ?