PDA

Bekijk Volledige Versie : holocaust-cartoonwedstrijd



Elsschot
07-02-06, 09:00
Iraanse krant houdt holocaust-cartoonwedstrijd


TEHERAN (ANP) - Iraans grootste krant heeft een wedstrijd georganiseerd voor de beste spotprent over de holocaust. De krant Hamshahri zegt er de grenzen van vrije meningsuiting mee te willen testen.

De wedstrijd is een reactie op de in Europese media verschenen cartoons van de profeet Mohammed. Deze illustraties leiden in moslimlanden tot veel spanningen. Iran heeft alle handelsrelaties met Denemarken verbroken.

Een Deense krant publiceerde de Mohammed-prenten het eerst. Moslims zijn boos omdat volgens hun geloof de profeet niet mag worden afgebeeld en dan zeker niet satirisch. De Iraanse president Ahmadinejad noemde de holocaust vorig jaar nog een 'mythe'.

David
07-02-06, 09:12
Geplaatst door Elsschot
Iraanse krant houdt holocaust-cartoonwedstrijd


TEHERAN (ANP) - Iraans grootste krant heeft een wedstrijd georganiseerd voor de beste spotprent over de holocaust. De krant Hamshahri zegt er de grenzen van vrije meningsuiting mee te willen testen.

De wedstrijd is een reactie op de in Europese media verschenen cartoons van de profeet Mohammed. Deze illustraties leiden in moslimlanden tot veel spanningen. Iran heeft alle handelsrelaties met Denemarken verbroken.

Een Deense krant publiceerde de Mohammed-prenten het eerst. Moslims zijn boos omdat volgens hun geloof de profeet niet mag worden afgebeeld en dan zeker niet satirisch. De Iraanse president Ahmadinejad noemde de holocaust vorig jaar nog een 'mythe'.


Een uitstekend initiatief, waarmee Iran laat zien dat het veel beschaafder is dan die ongelovige Europese honden. Daarbij is een reusachtige moordpartij als de Holocaust is natuurlijk hilarisch grappig. De persvrijheid in Iran is een groot goed dat moet kunnen laten zien waartoe het in staat is. Kortom, een wijs besluit! :duim:

Goodnight
07-02-06, 09:34
Ik vind het wel een goed initiatief.

Zie namelijk geen verschil tussen, doel is hetzelfde; iemand tot in het diepst van zijn ziel kwetsen.

Aangezien dat nu het hoogste goed en streven is moet men niet gaan janken.

Vrijheid van meningsuiting en beledigen van anderen?
Ok!

Maar dan all the way...en niet dat halfzachte gedoe.

Yes mensen, het tijdperk waarin alles kan en gezegd mag worden is aangebroken.

Elsschot
07-02-06, 09:36
Geplaatst door Goodnight


Yes mensen, het tijdperk waarin alles kan en gezegd mag worden is aangebroken.

ja, maar dat was al langer zo bij ons in het vrije westen

Bofko
07-02-06, 09:38
Geplaatst door Goodnight
Ik vind het wel een goed initiatief.

Zie namelijk geen verschil tussen, doel is hetzelfde; iemand tot in het diepst van zijn ziel kwetsen.

Er is wel een groot verschil. Deense cartoons hadden niet de bedoeling om te kwetsen.

Goodnight
07-02-06, 09:38
Geplaatst door Elsschot
ja, maar dat was al langer zo bij ons in het vrije westen

Ook wat betreft de holocaust en de joden belachelijk maken door middel van spotprenten?

Volgens mij is dat toch echt strafbaar :wink:

Goodnight
07-02-06, 09:39
Dus kom op mensen, een beetje sportief wezen.....wordt ook van die barbaarse wilde moslims verwacht.:blij:

waterfiets
07-02-06, 09:39
Het viel mij al op dat in Iran niemand de straat op gaat als de president de Holocaust ontkend. Blijkbaar is men daar ook niet verbaasd dat dan nergens ter wereld hun ambassades de fik in gaan. Of wellicht is men daarom teleurgesteld. Nu moeten de burgers ook nog eens participeren in een door de overheid georchestreerde wedstrijd die de moord op miljoenen joden belachelijk maakt. Dat zal wel weer een wedstrijd elders opleveren die de duizenden dode Iraniërs belachelijk maakt die door gisgasaanvallen in de oorlog met Irak stierven.

Het verbaasd mij niks dat jongeren massaal uit dat land vertrekken. Het land heeft geen toekomst.

Goodnight
07-02-06, 09:41
Geplaatst door Bofko
Er is wel een groot verschil. Deense cartoons hadden niet de bedoeling om te kwetsen.

Nee?

Wie bepaald dat?
De gene die er door gekwetst wordt?

Of diegene die bewust een karikatuur maakt met als doel 'vrijheid van meningsuiting''?

U can do better....

Mill
07-02-06, 09:43
Geplaatst door Goodnight
Ik vind het wel een goed initiatief.

Zie namelijk geen verschil tussen, doel is hetzelfde; iemand tot in het diepst van zijn ziel kwetsen.

Aangezien dat nu het hoogste goed en streven is moet men niet gaan janken.

Vrijheid van meningsuiting en beledigen van anderen?
Ok!

Maar dan all the way...en niet dat halfzachte gedoe.

Yes mensen, het tijdperk waarin alles kan en gezegd mag worden is aangebroken.

Wel curieus. De één wordt tot in het diepst van zijn ziel gekwetst door de beschimping van een recente fabrieksmatige volkerenmoord waarbij zijn familie is geslacht, de ander door een striptekening van een historische held.

Goodnight
07-02-06, 09:45
Geplaatst door Mill
Wel curieus. De één wordt tot in het diepst van zijn ziel gekwetst door de beschimping van een recente fabrieksmatige volkerenmoord waarbij zijn familie is geslacht, de ander door een striptekening van een historische held.

Dream on.

De spotprenten waarin joden als een karikatuur werden afgebeeld waren er VOOR de massa slachting.......

Afijn, ik vind het een goed initiatief....laten we elkaar fijn beledigen.

Dat is wat we nastreven toch?

Bofko
07-02-06, 09:48
Geplaatst door Goodnight
Nee?

Wie bepaald dat?
De gene die er door gekwetst wordt?

Of diegene die bewust een karikatuur maakt met als doel 'vrijheid van meningsuiting''?

U can do better....

Bewust kwetsen wordt bepaald door degene die bewust kwetst.

Daarnaast heb je een situatie dat iets als kwetsend kan overkomen en wat niet kwetsend bedoeld was. Zie je vaak bij mensen uit 2 verschillende culturen die de andere cultuur niet zo goed kennen.

Mill
07-02-06, 09:50
Geplaatst door Goodnight
laten we elkaar fijn beledigen.

Dat is wat we nastreven toch?

Ik niet.

Maar ook niet om anderen de wet voor te schrijven over wat ze wel en niet mogen schrijven, lezen en zeggen, bijvoorbeeld over wat ze van cultusidolen als Boeddha, Jezus en Mohammed vinden, of over wat er met homo's en ongelovigen moet gebeuren.

Als er niet gekwetst mag worden, dan moeten de bijbel en de koran meteen op de boekenbrandstapel.

Elien
07-02-06, 09:57
Geplaatst door Bofko
Er is wel een groot verschil. Deense cartoons hadden niet de bedoeling om te kwetsen.


Het doel was te laten zien dat alle slachtoffers die terroristen hebben veroorzaakt hun geloof als excuses gebruiken,terwijl dit door vele moslims als onterecht zien en is.Om daarbij alle moslims te kwetsen voor wat voor ons heilig is er mee te gaan spotten is kwetsend,helemaal omdat onze profeet ermee belachelijk wordt gemaakt

Bofko
07-02-06, 10:04
Geplaatst door Elien
Het doel was te laten zien dat alle slachtoffers die terroristen hebben veroorzaakt hun geloof als excuses gebruiken,terwijl dit door vele moslims als onterecht zien en is.Om daarbij alle moslims te kwetsen voor wat voor ons heilig is er mee te gaan spotten is kwetsend,helemaal omdat onze profeet ermee belachelijk wordt gemaakt

Ik ken genoeg moslims die zich helemaal niet beledigd voelen.Die kunnen namelijk een onderscheid maken tussen moslims die hun geloof misbruiken mbt de terreuraanslagen en moslims die dat niet doen. En ze identificeren zich dus niet met degene die het geloof misbruiken.

De echte sterken zeggen zelfs: diegene op de spotprent dat is onze profeet helemaal niet, want ik herken hem er niet in.

TonH
07-02-06, 10:05
Geplaatst door Goodnight
Afijn, ik vind het een goed initiatief....laten we elkaar fijn beledigen.

Dat is wat we nastreven toch?

Wie zijn 'we'? Wat doe je met de mensen die de mohammedprenten veroordeelden en verafschuwden en nu deze holocaustbagger ook nog eens over zich heen krijgen?

Zijn 'we' dan blij en tevree? :moe:

Elsschot
07-02-06, 10:09
Geplaatst door TonH
Wie zijn 'we'? Wat doe je met de mensen die de mohammedprenten veroordeelden en verafschuwden en nu deze holocaustbagger ook nog eens over zich heen krijgen?

Zijn 'we' dan blij en tevree? :moe:

nee, niet blij en tevreden, echter liever ontevreden in vrijheid dan tevreden in beperking

papol
07-02-06, 10:20
Geplaatst door Goodnight
Dream on.

De spotprenten waarin joden als een karikatuur werden afgebeeld waren er VOOR de massa slachting.......

Afijn, ik vind het een goed initiatief....laten we elkaar fijn beledigen.

Dat is wat we nastreven toch?


Beledigen mag, aankomen niet.

Spotprenten die slachtoffers van een massale slachting provoceren staat in geen enkel vergelijk omdat dit steun betuigd aan de extremisten die verantwoordelijk zijn voor de slachting.

Vraagje: Tegen wie zouden de 'Deense' spotprentjes gericht zijn?

Gr.P

TonH
07-02-06, 10:28
De Telegraaf ma 6 feb 2006, 20:27
Joden hekelen escalatie cartoon-protest
AMSTERDAM - Het Centraal Joods Overleg (CJO) heeft maandag zijn bezorgdheid geuit over de escalatie van het protest van moslims tegen de Deense spotprenten over de profeet Mohammed. Het steunt de strafklacht van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) tegen de Arabisch Europese Liga (AEL), die als reactie antisemitische cartoons op haar site had gezet.


De AEL richt haar frustratie over de Deense cartoons juist op het volksdeel dat begrip heeft voor het feit dat moslims zich gekwetst voelen, aldus het platform van joodse kerkgenootschappen en organisaties. „Wij hebben begrip voor de gevoelens van moslims. Niemand vindt het prettig om te worden gekwetst. Zeker niet als religieuze minderheid. Het recht op vrijheid van meningsuiting is geen vrijbrief voor belediging van bevolkingsgroepen. Wat nodig is, is wederzijds respect, dialoog en matiging van de toon in het publieke debat.”

Volgens vicevoorzitter J. Hamburger van de kritische organisatie Een Ander Joods Geluid dreigen in Nederland vrijheid van meningsuiting en artistieke vrijheid een „schaamlap” te worden waarachter belediging of discriminatie schuilgaat. Doordat goede smaak en fatsoen te „verbrokkelde” begrippen zijn, moet de rechter er noodgedwongen aan te pas komen, zei hij.

„Het wachten is nu op moslims die de rechter vragen de gedurige herpublicatie van in hun ogen discriminerende satirische tekeningen te verbieden”, aldus Hamburger. „Zo helpt de rechter de samenleving om nieuwe grenzen vast te stellen. Maar liever de rechter om te blussen dan de brandweer, zoals de beelden uit sommige Arabische landen ons laten zien. De deels geregisseerde woede daar duidt op een maatschappelijke onderstroom van gekwetsheid en frustratie, waarbij vergeleken de Nederlandse verhoudingen nog steeds mild genoemd mogen worden.”

Elien
07-02-06, 10:36
[QUOTE]Geplaatst door Bofko
[B]Ik ken genoeg moslims die zich helemaal niet beledigd voelen.Die kunnen namelijk een onderscheid maken tussen moslims die hun geloof misbruiken mbt de terreuraanslagen en moslims die dat niet doen. En ze identificeren zich dus niet met degene die het geloof misbruiken.

precies,waarom wordt die link dan wel gemaakt in de cartoons?

Bar
07-02-06, 10:37
Geplaatst door Goodnight
Ook wat betreft de holocaust en de joden belachelijk maken door middel van spotprenten?

Volgens mij is dat toch echt strafbaar :wink:

Nee, dat snap je weer niet.

Alleen het ontkennen van de holocaust is strafbaar. Dat is destijds in de strafwet opgenomen om neonazi's de wind uit de zeilen te nemen.

papol
07-02-06, 10:46
Geplaatst door Elien
[QUOTE]Geplaatst door Bofko
[B]Ik ken genoeg moslims die zich helemaal niet beledigd voelen.Die kunnen namelijk een onderscheid maken tussen moslims die hun geloof misbruiken mbt de terreuraanslagen en moslims die dat niet doen. En ze identificeren zich dus niet met degene die het geloof misbruiken.

precies,waarom wordt die link dan wel gemaakt in de cartoons?

Dat is dan ook precies het punt waar alles om draait!!
Voor de ene is het Mohammed met een verstopte bom, voor de ander een bom verstopt bij Mohammed.
In het eerste geval draait het om alle Moslims, in het tweede om enkele terroristen.

De meeste Westerlingen zullen het tweede verband leggen, Moslims het eerste. Overigens is extremisme niet voorbehouden aan Moslims, die hebben Westerlingen net zo goed. De gewone man/vrouw laat zich helaas leiden door beiderzijdse extremen.

Vrijheid is dat je 'nee' kunt en mag zeggen, ook tegen extremen.


Gr.P

Spoetnik
07-02-06, 12:15
Geplaatst door Elsschot
ja, maar dat was al langer zo bij ons in het vrije westen

Neehoor, op dit moment zitten er diverse mensen in de cel wegens het twijfelen aan sommige feiten die ons verteld worden over de holocaust.

Elsschot
07-02-06, 12:19
Geplaatst door Spoetnik
Neehoor, op dit moment zitten er diverse mensen in de cel wegens het twijfelen aan sommige feiten die ons verteld worden over de holocaust.

???

Juliette
07-02-06, 12:31
Geplaatst door Goodnight
Ik vind het wel een goed initiatief.

Zie namelijk geen verschil tussen, doel is hetzelfde; iemand tot in het diepst van zijn ziel kwetsen.

Aangezien dat nu het hoogste goed en streven is moet men niet gaan janken.

Vrijheid van meningsuiting en beledigen van anderen?
Ok!

Maar dan all the way...en niet dat halfzachte gedoe.

Yes mensen, het tijdperk waarin alles kan en gezegd mag worden is aangebroken.

Als ik weet hoe het is om gekwetst te worden dan denk ik wel 2 keer na voor ik een ander kwets. Omdat ik weet hoe het voelt.

Kortom. Ik begrijp je niet.

Dit lijkt mij gewoon een kinderachtige wraakactie.

Goodnight
07-02-06, 12:36
Geplaatst door Bofko
Bewust kwetsen wordt bepaald door degene die bewust kwetst.

Daarnaast heb je een situatie dat iets als kwetsend kan overkomen en wat niet kwetsend bedoeld was. Zie je vaak bij mensen uit 2 verschillende culturen die de andere cultuur niet zo goed kennen.

Echt typisch een manier van recht praten wat krom is.

Je kan niet het een afkeuren en als een ander iets soortgelijks doet je over opwinden.


Het doel van de cartoons was????
De tekenaars vonden het gewoon leuk om Mohammed als een moordzuchtige idioot met zwaard af te beelden.

Nee het doel van de cartoons is kristalhelder en heeft niets mar dan ook niets met vrijheid van meningsuiting te maken.

Iedere persoon die enige gevoel van eerlijkheid in zijn lijf heeft weet dat beiden absoluut niet kunnen: holocaust ontkenningen en cartoons van karikatuur joden, maar ook geen karikaturen van Mohammed.....zeker niet in deze tijd waarin de tijden gespannen zijn.

waterfiets
07-02-06, 12:40
Geplaatst door Spoetnik
Neehoor, op dit moment zitten er diverse mensen in de cel wegens het twijfelen aan sommige feiten die ons verteld worden over de holocaust.

Dit is uiteraard onzin. Op wetenschappelijke gronden vind er altijd discussie plaats rond feiten. Ook als het over de holocaust gaat. Zo zijn er inderdaad een aantal verschillende inschattingen van het aantal slachtoffers etc.. Echter mij is altijd gebleken dat mensen die om te shockeren feiten rond de holocaust in twijfel trekken dit helemaal niet doen om de waarheid te achterhalen. Immers, als je dan bronnen aandraagt en aangeeft wat verschillende wetenschappers hebben gezegd hierover dan haken ze af en blijken ze daar helemaal niet in geïnteresseerd. Het gaat ze puur om de 'open wond' factor.

Joesoef
07-02-06, 12:41
Geplaatst door waterfiets
Het verbaasd mij niks dat jongeren massaal uit dat land vertrekken. Het land heeft geen toekomst.


:wtf: Massaal?

99,99% van de jongeren die Iran verlaten doen dat voor de centen/ gebrek aan werk.

Mark
07-02-06, 12:42
Ik hoop dat ze ook zo'n wedstrijd gaan doen voor cartoons over europeanen enzo ik ben benieuwd :duim:

En trouwens welke jood leest er nou Iraanse kranten....

Joesoef
07-02-06, 12:42
Leuke wedstrijd. Benieuwd of europese kranten de cartoons over nemen....

mark61
07-02-06, 12:46
Geplaatst door Goodnight
Echt typisch een manier van recht praten wat krom is.

Je kan niet het een afkeuren en als een ander iets soortgelijks doet je over opwinden.

Het gaat nog steeds om twee verschillende gevallen. Het ene is een politieke visie op een verschijnsel, het ander het ontkennen van historische feiten.



Het doel van de cartoons was????
De tekenaars vonden het gewoon leuk om Mohammed als een moordzuchtige idioot met zwaard af te beelden.

Dat weet jij niet, of heb je ze alle 12 gesproken? Op enkele van die cartoons komt de profeet in het geheel niet voor. Heb je ze eigenlijk wel gezien?


Nee het doel van de cartoons is kristalhelder en heeft niets mar dan ook niets met vrijheid van meningsuiting te maken.

Vanwaar toch die zekerheid?


maar ook geen karikaturen van Mohammed.....zeker niet in deze tijd waarin de tijden gespannen zijn.

Ik geloof dat het probleem zit in een dubbeltjesplatte, volkomen ééndimensionale opvatting van het verschijnsel cartoon. Plus natuurlijk de afbeelding van de profeet. Waar een ongelovige op zich dan weer niets mee te maken heeft.

In any case dacht ik dat het algemene gevoelen is dat de massale waanzin die is uitgebroken bitter weinig met islam of profeten te maken heeft.

Goodnight
07-02-06, 12:49
Geplaatst door Mill
Ik niet.

Maar ook niet om anderen de wet voor te schrijven over wat ze wel en niet mogen schrijven, lezen en zeggen, bijvoorbeeld over wat ze van cultusidolen als Boeddha, Jezus en Mohammed vinden, of over wat er met homo's en ongelovigen moet gebeuren.

Als er niet gekwetst mag worden, dan moeten de bijbel en de koran meteen op de boekenbrandstapel.

Dit is niet een verbod op mening van anderen.
Maar het eerste wat bij mij opkomt als ik de argumenten hoor voor wat betreft vrijheid van meningsuiting is; ok, wat mij betreft doet men wat ze willen, maar dan moet die oh zo geroemde vrijheid van meningsuiting voor iedereen en alles gelden.

Ik haal constant een vergelijkbaar voorbeeld aan ( maar daar stapt men klakkeloos overheen) namelijk dat van de karikaturen die van joden werden gemaakt.LET OP: dus niet de holocaust, maar de karikaturen die werden gemaakt.
Die worden bestempeld als anti-semitisme....geen enkele krant die het in zijn hoofd haalt om zoiets te plaatsen, tenzij hij/zij een proces aan zijn broek wil.

Ook het uiten van je mening heeft regels.
Als ik iemand constant belachelijk loop te maken, dan kan ik een negatieve reactie verwachten.

Maar wellicht gaat het nou net om DIE negatieve reactie.

Goodnight
07-02-06, 12:52
Geplaatst door TonH
Wie zijn 'we'? Wat doe je met de mensen die de mohammedprenten veroordeelden en verafschuwden en nu deze holocaustbagger ook nog eens over zich heen krijgen?

Zijn 'we' dan blij en tevree? :moe:

Dat moe gezichtje mag je reserveren voor de vechters voor de vrijheid van meningsuiting.

Zegt het begrip sarcasme je enigzins iets?

Spoetnik
07-02-06, 12:56
Geplaatst door waterfiets
Dit is uiteraard onzin.

Het is geen onzin, Neonazi Ernst Zundel zit op dit moment in de gevangenis wegens holocaust ontkenning. David Irving zit in een oostenrijkse gevangenis wegens het twijfelen aan de holocaust. En er zijn nog een paar van dit soort gevallen.

Dat deze mannen een twijfelachtige reputatie hebben is duidelijk, maar je kan niet spreken van complete vrijheid in Europa en dat je alles maar kan zeggen, want dat is simpelweg niet het geval.

jans
07-02-06, 12:57
@Goodnight,

Vind jij het niet smakeloos dat Iran een ´cartoon wedstrijd´ houdt over de holocaust? Terwijl de Joden de laatste waren die betrokken zijn bij het uitgeven van de desbetreffende cartoons?

Iran misbruikt de plaatsing van spotprenten om zijn eigen politieke visie te legaliseren en dat is nou juist het hypocriete.

Goodnight
07-02-06, 13:00
Geplaatst door Juliette
Als ik weet hoe het is om gekwetst te worden dan denk ik wel 2 keer na voor ik een ander kwets. Omdat ik weet hoe het voelt.

Kortom. Ik begrijp je niet.

Dit lijkt mij gewoon een kinderachtige wraakactie.

Dat vind jij.Aangezien je het niet begrijpt zal ik het nader verklaren.



De holocaust en de joodse gemeenschap een zwarte bladzijde is binnen de Westerse wereld.
Men wil liever niet herinnerd worden aan de enorme catastrofe die men liet gebeuren.

De mensen die dit gebeuren nu aangrijpen en gebruiken, gebruiken het niet omdat ze het er mee eens zijn( althans dat zal voor sommigen gelden dan),maar om aan te tonen hoe kwetsend deze cartoons over MOhammed zijn.
Iets anders zal geen effect hebben namelijk, en er is ook niets vergelijkbaars.

Moslims gaan Jezus of Mozes niet belachelijk maken door middel van cartoons, dat zijn ook hun profeten.

En ja, dan kom je snel uit op iets vergelijkbaars.

Inplaats van dat de Westerse wereld gaat nadenken over deze wanhoopshandeling, blijft het arrogant verklaren dat de carstoons een kwestie van vrijheid van meningsuiting zijn.

En dan krijg je de kwestie: vrijheid van meningsuiting?

Ok, dan helemaal en niet halfjes.

Goodnight
07-02-06, 13:06
Geplaatst door mark61
Het gaat nog steeds om twee verschillende gevallen. Het ene is een politieke visie op een verschijnsel, het ander het ontkennen van historische feiten. wat een beperkte visie op de feiten.Witbrood smaakt anders dan volkorne, toch is het beiden brood.





Dat weet jij niet, of heb je ze alle 12 gesproken? Op enkele van die cartoons komt de profeet in het geheel niet voor. Heb je ze eigenlijk wel gezien? Nee.Ik lul maar wat.ok?



Vanwaar toch die zekerheid? Kwestie van de gebeurtenissen in de wereld in de gaten houden en het feit dat de Islam nou niet bepaald als vredelievend wordt gezien.Kijk je nooit nieuws, lees je geen bladen?




Ik geloof dat het probleem zit in een dubbeltjesplatte, volkomen ééndimensionale opvatting van het verschijnsel cartoon. Plus natuurlijk de afbeelding van de profeet. Waar een ongelovige op zich dan weer niets mee te maken heeft. ja natuurlijk....


In any case dacht ik dat het algemene gevoelen is dat de massale waanzin die is uitgebroken bitter weinig met islam of profeten te maken heeft. De waanzin is ook te absurd voor woorden...maar hey, misschien opgekropte frustratie over hoe moslims de afgelopen ( pakweg) 4 jaar telkens moeten vechten tegen enerzijds de groep fanaten en enerzijds de Westerse wereld die hen met argus ogen volgen?

Juliette
07-02-06, 13:06
Geplaatst door Goodnight
Dat vind jij.Aangezien je het niet begrijpt zal ik het nader verklaren.



De holocaust en de joodse gemeenschap een zwarte bladzijde is binnen de Westerse wereld.
Men wil liever niet herinnerd worden aan de enorme catastrofe die men liet gebeuren.

De mensen die dit gebeuren nu aangrijpen en gebruiken, gebruiken het niet omdat ze het er mee eens zijn( althans dat zal voor sommigen gelden dan),maar om aan te tonen hoe kwetsend deze cartoons over MOhammed zijn.
Iets anders zal geen effect hebben namelijk, en er is ook niets vergelijkbaars.

Moslims gaan Jezus of Mozes niet belachelijk maken door middel van cartoons, dat zijn ook hun profeten.

En ja, dan kom je snel uit op iets vergelijkbaars.

Inplaats van dat de Westerse wereld gaat nadenken over deze wanhoopshandeling, blijft het arrogant verklaren dat de carstoons een kwestie van vrijheid van meningsuiting zijn.

En dan krijg je de kwestie: vrijheid van meningsuiting?

Ok, dan helemaal en niet halfjes.

Ik zal voor mezelf wel uitmaken wat ik begrijp en wat niet. Dat hoef jij niet te doen.

Ik dacht dat het niet over vrije meningsuiting ging. Voor mij gaat het over kwetsen en gekwetst worden. Als je 'tegen' die Deense cartoons bent, omdat ze kwetsen ben je ook 'tegen' deze Iraanse wedstrijd die niets anders is dan een kinderachtige, misplaatste wraakactie. Die nog meer mensen in het diepst van hun ziel gaat kwetsen dan nu al het geval is.

David
07-02-06, 13:10
Geplaatst door Goodnight
Men wil liever niet herinnerd worden aan de enorme catastrofe die men liet gebeuren.


Nee, daarom wordt het elk jaar herdacht.

TonH
07-02-06, 13:10
Geplaatst door Goodnight
Dat moe gezichtje mag je reserveren voor de vechters voor de vrijheid van meningsuiting.

Zegt het begrip sarcasme je enigzins iets?

Ik laat mij het recht op het gebruik van :moe: door niemand ontzeggen... en mijn begrip van sarcasme is op dit onderwerp, na achthonderdachtentachtig topics, wel zo'n beetje verdwenen ja.

Goodnight
07-02-06, 13:11
Geplaatst door jans
@Goodnight,

Vind jij het niet smakeloos dat Iran een ´cartoon wedstrijd´ houdt over de holocaust? Terwijl de Joden de laatste waren die betrokken zijn bij het uitgeven van de desbetreffende cartoons?

Iran misbruikt de plaatsing van spotprenten om zijn eigen politieke visie te legaliseren en dat is nou juist het hypocriete.

Beste jans,

Ik vind iedere belediging richting welke volk dan ook walgelijk en smakeloos.

De enige manier echter om de wetsrese wereld te laten zien hoe mis ze zitten met het zwaar overschatte zogenaamde recht op vrijheid van meningsuiting, is ze een spiegel voor te houden.

Toevalligerwijs is het zo dat het belachelijk maken van het Joodse volk of ontkennen van de holocaust vallen onder de noemer antisemitisme.
En dat het een zwakke plek van de Westerse wereld is.

Ik hoop dat dit de ogen van vele mensen zal openen en dat ze inzien dat elkaar beledigen, kwetsen, beschimpen, door het slijk halen or what ever niets oplost.

Mark
07-02-06, 13:11
kijk deze prent is tegen joden EN moslims:


http://www.snopes.com/inboxer/graphics/hate.jpg

Wide-O
07-02-06, 13:13
Geplaatst door Goodnight
De waanzin is ook te absurd voor woorden...maar hey, misschien opgekropte frustratie over hoe moslims de afgelopen ( pakweg) 4 jaar telkens moeten vechten tegen enerzijds de groep fanaten en enerzijds de Westerse wereld die hen met argus ogen volgen?

Zit wat in.

Goodnight
07-02-06, 13:18
Geplaatst door Juliette
Ik zal voor mezelf wel uitmaken wat ik begrijp en wat niet. Dat hoef jij niet te doen.

Ik dacht dat het niet over vrije meningsuiting ging. Voor mij gaat het over kwetsen en gekwetst worden. Als je 'tegen' die Deense cartoons bent, omdat ze kwetsen ben je ook 'tegen' deze Iraanse wedstrijd die niets anders is dan een kinderachtige, misplaatste wraakactie. Die nog meer mensen in het diepst van hun ziel gaat kwetsen dan nu al het geval is.

Dan niet.

papol
07-02-06, 13:20
Geplaatst door Goodnight
Dat vind jij.Aangezien je het niet begrijpt zal ik het nader verklaren.


.......


De holocaust en de joodse gemeenschap een zwarte bladzijde is binnen de Westerse wereld.
Men wil liever niet herinnerd worden aan de enorme catastrofe die men liet gebeuren.
Ooit gehoord van 4 en 5 Mei? Herdenken en vieren? Monumenten?


De mensen die dit gebeuren nu aangrijpen en gebruiken, gebruiken het niet omdat ze het er mee eens zijn( althans dat zal voor sommigen gelden dan),maar om aan te tonen hoe kwetsend deze cartoons over MOhammed zijn.
Daar zijn andere wegen voor, gebruik van geweld is geen vrijheid.


Iets anders zal geen effect hebben namelijk, en er is ook niets vergelijkbaars. Niets vergelijkbaars dus .. dan maar een groep provoceren om het provoceren?!! Nanananana, kinderlijk ..


Moslims gaan Jezus of Mozes niet belachelijk maken door middel van cartoons, dat zijn ook hun profeten. Het mag wel, moet niet.


En ja, dan kom je snel uit op iets vergelijkbaars.
Er was toch niets evrgelijkbaar??


Inplaats van dat de Westerse wereld gaat nadenken over deze wanhoopshandeling,
Wie reageerd er wanhopig? (tegenover de verkeerde ook nog !!!)


blijft het arrogant verklaren dat de carstoons een kwestie van vrijheid van meningsuiting zijn. Tsja, dat is nou een mening hebben over. Toch iets anders dan bestrijden van feiten.



En dan krijg je de kwestie: vrijheid van meningsuiting?
Ok, dan helemaal en niet halfjes.

Kortom, geef je mening en begin geen oorlog of haatzaaierij.

Gr.P

Bar
07-02-06, 13:22
Geplaatst door Goodnight
Toevalligerwijs is het zo dat het belachelijk maken van het Joodse volk of ontkennen van de holocaust vallen onder de noemer antisemitisme.
En dat het een zwakke plek van de Westerse wereld is.


Laat ik nou denken dat dit in de eerste plaats de 'zwakke plek' is van de joodse gemeenschap met al haar bittere herinneringen.

En wat hebben zij hier in godesnaam mee te maken?
Over de rug van de joden het westen aanvallen. Geweldig hoor. En ook toevallig zo mooi passend in de iraanse kill-the-jews politiek van de laatste tijd.

Juliette
07-02-06, 13:27
Geplaatst door Goodnight
Beste jans,

Ik vind iedere belediging richting welke volk dan ook walgelijk en smakeloos.

De enige manier echter om de wetsrese wereld te laten zien hoe mis ze zitten met het zwaar overschatte zogenaamde recht op vrijheid van meningsuiting, is ze een spiegel voor te houden.

Toevalligerwijs is het zo dat het belachelijk maken van het Joodse volk of ontkennen van de holocaust vallen onder de noemer antisemitisme.
En dat het een zwakke plek van de Westerse wereld is.

Ik hoop dat dit de ogen van vele mensen zal openen en dat ze inzien dat elkaar beledigen, kwetsen, beschimpen, door het slijk halen or what ever niets oplost.

Ik begrijp je wel. En ben het met je eens. Ik weet alleen niet of het werkt. 'Het Westen' kan er niet zo goed tegen dat je het een spiegel voor houdt. Is veel te veel overtuigd van hun eigen gelijk.

Naast het nog eens nodeloos kwetsen natuurlijk. Dan schiet je volgens mij je doel voorbij.

Goodnight
07-02-06, 13:28
Geplaatst door David
Nee, daarom wordt het elk jaar herdacht.


Symbool-politiek.


Kortom, geef je mening en begin geen oorlog of haatzaaierij.

Moet snel de deur uit, dus kan helaas niet op alles reageren.

Maar bovenstaande zin vind ik mooi, daar begint alles mee.Maar dat is nu net spijtige aan het geheel....:wink:

@Bar, ik ga niet constant hetzelfde herhalen.

Goodnight
07-02-06, 13:35
Geplaatst door Juliette
Ik begrijp je wel. En ben het met je eens. Ik weet alleen niet of het werkt. 'Het Westen' kan er niet zo goed tegen dat je het een spiegel voor houdt. Is veel te veel overtuigd van hun eigen gelijk.

Naast het nog eens nodeloos kwetsen natuurlijk. Dan schiet je volgens mij je doel voorbij.

Laatste reactie dan :D...ik kan het niet laten...

Natuurlijk schieten al die rellen en toestanden hun doel voorbij, en natuurlijk is de actie van Iran dom.Maar ergens begrijp ik het wel.Niet het kwetsen van wie dan ook, want daar ben ik geen voorstander van, nu niet nooit niet.

Maar het is wel zo dat als men constant iets als argument aan voert ( in dit geval vrijheid van etc. etc.) dat het een kwestie van tijd is voor het tegen ze gebruikt wordt.

En dat is nu het geval.En dan is het niet goed.

Ik hoopte alleen dat men gaat nadenken over die vrijheid van etc. etc.

Wat betekent het?
Wat is het doel?
Wat is de opbrengst?
Is het alle ellende wel waard?
Wat zijn de grenzen?
Voor wie gelden die?

En zo kun je je nog meer vragen stellen, helaas gebeurt dat niet en wordt hetzelfde riedeltje keer op keer afgedraaid.

En nu ben ik echt weg.

:zwaai:

papol
07-02-06, 13:48
Geplaatst door Goodnight
wat een beperkte visie op de feiten.Witbrood smaakt anders dan volkorne, toch is het beiden brood.

Herman Brood is niet te vreten en cocosbrood is beleg :ego:


Kwestie van de gebeurtenissen in de wereld in de gaten houden en het feit dat de Islam nou niet bepaald als vredelievend wordt gezien.Kijk je nooit nieuws, lees je geen bladen?

De Islam is de meest vriendelijke vorm van het monotheisme. Juist het nieuws, berichtgeving en persoonlijke ervaring van personen die onder het mom van Islam een geheel ander gezicht lieten zien, laten mij ernstig twijfelen.


De waanzin is ook te absurd voor woorden...maar hey, misschien opgekropte frustratie over hoe moslims de afgelopen ( pakweg) 4 jaar telkens moeten vechten tegen enerzijds de groep fanaten en
anderzijds, neem ik aan? de Westerse wereld die hen met argus ogen volgen?

Met de door mij aangebrachte verandering ben ik het helemaal met je eens. De meeste Westerlingen voelen hetzelfde ....


Gr.P

Von_Binladen
07-02-06, 17:26
Geplaatst door papol
Herman Brood is niet te vreten en cocosbrood is beleg :ego:



De Islam is de meest vriendelijke vorm van het monotheisme. Juist het nieuws, berichtgeving en persoonlijke ervaring van personen die onder het mom van Islam een geheel ander gezicht lieten zien, laten mij ernstig twijfelen.

de Westerse wereld die hen met argus ogen volgen?

Met de door mij aangebrachte verandering ben ik het helemaal met je eens. De meeste Westerlingen voelen hetzelfde ....


Gr.P [/QUOTE]

Zo u/je bent de eerste ongelovige in nederland die iets goeds vertelt over de islam.
Vertel eens zegt u/je dit omdat uw/jouw vriendin moslim is????

Von_Binladen
07-02-06, 17:29
Ik noem u ongelovige omdat je niet in Allah en de laaste dag gelooft .
Er zijn twee verschillende broederschap.
1-elke mens is mijn broeder/zuster in menselijkheid.
2-Elke moslim is mijn broeder/zuster in het geloof.

papol
07-02-06, 17:49
Geplaatst door Von_Binladen
Zo u/je bent de eerste ongelovige in nederland die iets goeds vertelt over de islam.
Vertel eens zegt u/je dit omdat uw/jouw vriendin moslim is????

Gewoon je hoor.

Gewoon katholiek opgevoed en alles wat daarbij hoort.

Het boek, Een God van ... ,van Karen Armstrong, was erg duidelijk in Islam zoals ooit bedoeld. Ik had daar een goed gevoel bij.

Gr.P