PDA

Bekijk Volledige Versie : gaatje in het hart leidt tot migraine



Elsschot
07-02-06, 11:47
Stelling: gaatje in het hart leidt tot migraine


Van onze verslaggever Broer Scholtens

AMSTERDAM - Migraine is mogelijk te genezen door een minuscuul gaatje tussen linker- en rechterboezem van het hart dicht te maken, stelt de Utrechtse cardioloog-in-opleiding Marco Post. Migraine zit in het hart, is zijn hypothese. Post promoveert woensdag in Utrecht. Migraine-neurologen reageren sceptisch.

Een kwart van de mensen heeft een gaatje in het tussenschot tussen beide hartboezems. Dat is na de geboorte niet volledig gesloten. Enkele Italiaanse artsen ontdekten vorig jaar met hart-echo’s dat 60procent van de migrainepatiënten zo’n gaatje had.

Uit vervolgonderzoek van Post in het universitair ziekenhuis in Leuven en in het St. Antonius-ziekenhuis in Nieuwegein blijkt dat door sluiting van het gaatje het aantal migrainepatiënten met meer dan 60 procent daalt.

TonH
07-02-06, 11:51
Ik hoop van harte dat dit waar mag blijken... Dan zal ik ook eens naar dat gat laten speuren. :)

Elsschot
07-02-06, 11:55
als je even tijd hebt kun je woensdag de verdediging van de jonge promovendus aanhoren

TonH
07-02-06, 11:58
Geplaatst door Elsschot
als je even tijd hebt kun je woensdag de verdediging van de jonge promovendus aanhoren

Ik hoorde de jonge promovendus gisteren (?) op de radio zeggen dat er nog minstens 2 jaar onderzoek moet volgen. Ik wens hem daar uit het diepst van m'n hoofd alle succes bij.

http://img384.imageshack.us/img384/2807/migraine9758rb.gif