PDA

Bekijk Volledige Versie : Alles ontdekt??



nard
07-02-06, 12:32
Telegraaf
Expeditie vindt nieuwe dier- en plantsoorten
LONDEN - Wetenschappers hebben honderden nieuwe dier- en plantensoorten ontdekt in de bergachtige regenwouden op Nieuw-Guinea in Indonesië. Tijdens een expeditie in het zeer moeilijk begaanbare gebied zijn vogels, kikkers, vlinders en planten gevonden die nog niet bekend waren. De wetenschappers spreken dinsdag in The Independent van het vinden van het paradijs.



Vanuit het kamp dat de Amerikaanse onderzoekers eind vorig jaar in de jungle opsloegen, zagen ze zeldzame vogels baltsen, gigantische bloemen in prachtige kleuren, boomkangoeroes en stekelige miereneters. Ook vloog er een zeldzame, goudgevlekte prieelvogel. Ze ontdekten een enorme rododendron, vermoedelijk 's werelds grootste.

Paradijsvogels
Helemaal blij waren de onderzoekers toen ze een koppeltje paradijsvogels met zes lijnen op de kop zagen. De vogel, genoemd naar ornitholoog Berlepsch, zou zijn uitgestorven. Het dier was tot nu toe alleen maar geïdentificeerd uit veren van dode vogels.


Een paradijsvogel op archiefbeeld. Wetenschappers gingen ervanuit dat het vogeltje uitgestorven zou zijn.

De dieren leken totaal niet bang, wat erop duidt dat ze niet eerder een mens tegenkwamen. Bruce Beehler, leider van de expeditie: „We vonden tientallen, misschien wel honderden nieuwe soorten in wat waarschijnlijk het meest ongerepte ecosysteem is in het gehele Aziatisch-Pacifische gebied. Er waren zoveel nieuwe dingen dat we ervan duizelden. En dat was nog maar het topje van de ijsberg.”

Foja-bergen
De onderzoekers (een team van de Amerikaanse organisatie Conservation International en het Indonesische wetenschappelijk instituut) kunnen niet wachten om naar het gebied terug te gaan. Dat is 300.000 hectare groot en ligt in de Foja-bergen (2200 meter hoog), in het nauwelijks ontgonnen westen van Nieuw-Guinea.

De inheemse bevolking
De inheemse bevolking komt er nooit, die heeft zich bij de zee gevestigd. En de regering verbiedt jagers er te komen. In de komende maanden proberen de wetenschappers hun vondsten te classificeren.



Is dit mooi nieuws of wel???

mark61
07-02-06, 12:56
Jazeker, al vroeg de BBC interviewer of ze het niet beter geheim hadden kunnen houden.

nard
07-02-06, 13:03
Geplaatst door mark61
Jazeker, al vroeg de BBC interviewer of ze het niet beter geheim hadden kunnen houden.


Ja. Dacht zelf ook iets in die richting.

Overal waar mensen absent zijn, is het mooi. Geloof ik.

mark61
07-02-06, 13:08
Geplaatst door nard
Ja. Dacht zelf ook iets in die richting.

Overal waar mensen absent zijn, is het mooi. Geloof ik.

Filosofisch een lastige kwestie, voorwaar. Is iets mooi waar geen mens aanwezig is?

De geïnterviewde bioloog begon als antwoord een omstandig verhaal over hoe bedreigde gebieden altijd publiciteit nodig hebben om gered te worden. Hij vergat dus even dat dit gebied in het geheel niet bedreigd werd tot hij en zijn maats daar met vliegtuig en helicopter gedropt werden en uitgebreid paden door het bosje gingen kappen.

Dit vnl. om hun eigen nieuwe-soort-vind-geilheid te bevredigen, kreeg ik de indruk van het hele verslag.

Ik dacht, terug naar Bethesda, snuit houden en probeer maar anders je 15 seconds of fame te krijgen.

Tjee, de indomitable calvinist in mij spreekt...

nard
07-02-06, 13:11
Geplaatst door mark61
Filosofisch een lastige kwestie, voorwaar. Is iets mooi waar geen mens aanwezig is?

De geïnterviewde bioloog begon als antwoord een omstandig verhaal over hoe bedreigde gebieden altijd publiciteit nodig hebben om gered te worden. Hij vergat dus even dat dit gebied in het geheel niet bedreigd werd tot hij en zijn maats daar met vliegtuig en helicopter gedropt werden en uitgebreid paden door het bosje gingen kappen.

Dit vnl. om hun eigen nieuwe-soort-vind-geilheid te bevredigen, kreeg ik de indruk van het hele verslag.

Ik dacht, terug naar Bethesda, snuit houden en probeer maar anders je 15 seconds of fame te krijgen.

Tjee, de indomitable calvinist in mij spreekt...


Haha, ja. Die verraadt zich nimmer! De rotzak!

Maar 't is een punt. Eigenlijk vanaf nu cordon sanitaire eromheen en er nooit meer komen.
Maar ja. Ik ben ook wel weer nieuwsgierig wat voor moois dat daar rondstruint.

TonH
07-02-06, 13:19
Met een beetje massel vraagt een farmaceut een patent aan voor het hele gebied omdat er HET GENEESMIDDEL TEGEN ALLES te vinden is...

nard
07-02-06, 13:24
Geplaatst door TonH
Met een beetje massel vraagt een farmaceut een patent aan voor het hele gebied omdat er HET GENEESMIDDEL TEGEN ALLES te vinden is...

Ellendig idee, maar niet onwaarschijnlijk dat t die richting toch weer heengaat.

TonH
07-02-06, 13:26
Geplaatst door nard
Ellendig idee, maar niet onwaarschijnlijk dat t die richting toch weer heengaat.

Had het dus niet ontdekt moeten worden...?

nard
07-02-06, 13:28
Geplaatst door TonH
Had het dus niet ontdekt moeten worden...?

Ehm, jawel. Maar ik dacht dat je bedoelde dat de macht van het geld er binnen de kortste keren controle over zou (proberen te) krijgen. En ik ben bang dat dat zo is.

Weet niet hoe dat voorkomen kan worden. Op een of andere werelderfgoedlijst gooien, schijnt toch ook niet erg te werken.

Goed rentmeesterschap blijft een bijster moeilijke zaak.

mark61
07-02-06, 14:04
Geplaatst door TonH
Had het dus niet ontdekt moeten worden...?

Nee. Net zoals je ook niet alles van je partner moet ontdekken. Er moet wat mysterie op de wereld overblijven. Vooral voor ongelovigen, die hebben toch al niks.

Juliette
07-02-06, 14:07
Geplaatst door TonH
Met een beetje massel vraagt een farmaceut een patent aan voor het hele gebied omdat er HET GENEESMIDDEL TEGEN ALLES te vinden is...

Met een beetje mazzel? Volgens mij zijn ze al onderweg.

Juliette
07-02-06, 14:12
Geplaatst door nard
Ehm, jawel. Maar ik dacht dat je bedoelde dat de macht van het geld er binnen de kortste keren controle over zou (proberen te) krijgen. En ik ben bang dat dat zo is.

Weet niet hoe dat voorkomen kan worden. Op een of andere werelderfgoedlijst gooien, schijnt toch ook niet erg te werken.

Goed rentmeesterschap blijft een bijster moeilijke zaak.

Onmogelijk. In Latijns-Amerika bc spannen bedrijven als Monsanto processen aan tegen boeren die door hen gepatenteerd ggo zaaigoed gebruiken. Zaaigoed dat die boeren al eeuwen (bij wijze van spreken) zelf gebruiken. Maar dat 'besmet' is door planten op naburige ggo proefvelden.

Dit soort dingen zit zwaar fout momenteel.