PDA

Bekijk Volledige Versie : Agent niet in uniform de straat op



Gerard074
07-02-06, 15:24
Agent mocht straat niet op in uniform



BAS SOETENHORST



DEN HAAG - De Amsterdamse politie had vorige maand opdracht niet in uniform in de wijk Overtoomse Veld te komen, uit angst voor rellen.

Dit blijkt uit een interne e-mail van de chef van het wijkteam August Allebéplein, waar Kamerlid Geert Wilders de hand op heeft gelegd.

Het bericht, geschreven door Peter van der Wateren, is een reactie op de onrust die vorige maand in de wijk ontstond na een dodelijk scooterongeluk van een Marokkaanse jongen. In de buurt ging toen - ten onrechte - het verhaal dat de jongen was verongelukt tijdens een achtervolging door een agent.

Van der Wateren schrijft dat het naar aanleiding van het incident 'onrustig' is. De 'beleidslijnen' die hij in de mail uit de doeken doet, zijn ingegeven door de gedachte dat de aanwezigheid van grote groepen agenten in uniform 'voor de jeugd veelal een aanleiding [is] de confrontatie te zoeken (..) Uitgangspunt voor de komende dagen is dat het geüniformeerd personeel (los van de reguliere noodhulp) in de directe omgeving aanwezig is, echter niet in Overtoomse Veld teneinde de jeugd geen excuus te geven tot provocatie over te gaan.'

Wilders zal de kwestie vanavond ter sprake brengen tijdens een Kamerdebat over de onrust in onder meer Overtoomse Veld en de Diamantbuurt. ''Zo wordt zo'n wijk een no-goarea voor de politie,'' zegt Wilders.

De districtschef van de politie in Amsterdam-West, Peter Slort, ontkent dat. ''Er zijn die dagen wel politieauto's in de wijk geweest, voor het reguliere werk. Daar wordt in de mail op gedoeld met 'reguliere noodhulp'. Alleen bij de inzet van éxtra manschappen is ervoor gekozen hen in burger te laten opereren, om niet extra onrust te veroorzaken. Dat heeft maar een paar dagen geduurd en is gebruikelijk in dit soort gevallen. Het is niet zo dat we niet in uniform op straat konden.''

(bron: Parool)

Elien
07-02-06, 15:47
hebben we weer die "ontplofte haarfohn kroes kop" weer in beeld

TonH
08-02-06, 00:47
Geplaatst door Gerard074
''Zo wordt zo'n wijk een no-goarea voor de politie,'' zegt Wilders.


Is "no-goaréa" een geslachtsziekte die de hersencellen en haarkleur aantast? :verward:

Maar zonder gekheid... Mag in het politiek correcte denken van de Wildersen zelfs de-escalatie al niet meer? Liever een peloton ME en flink matten dan even onzichtbaar patrouilleren. En zijn er na die eerste uitbarsting (toen iedereen z'n uniform nog aan had) verder nog incidenten geweest? Dacht het van niet. Ergo het lokale beleid heeft gewerkt. Maar dat komt dan weer niet zo goed uit.

Wildersen zien liever brandende puinhopen en lijken opgestapeld in de straten opdat zij zelf handenwringend Farizeeërig kunnen staan doen en als redder des Vaderlands het voortouw in de strijd en de macht kunnen nemen... of anders een flinke erectie-versterkende egotrip kunnen continueren.

En dat microgedrag van Kamerleden begint ook wel dolle vormen aan te nemen: zelfs wanneer de politie in blote kont de straat op wil is dat nog steeds geen onderwerp waar een kamerlid zich mee te bemoeien heeft.

Bofko
08-02-06, 01:00
Geplaatst door TonH
Is "no-goaréa" een geslachtsziekte die de hersencellen en haarkleur aantast? :verward:

Nee, dat is go-no-areu. :D

mark61
08-02-06, 01:07
Op het moment dat de politie niet meer in uniform de straat op durft is de wet van de jungle ingetreden.

Ik ken de politie al langer als plekken en tijden vermijden dat het link kan worden, en erop slaan als je zeker weet dat je gaat winnen.

MaRiaH
08-02-06, 01:08
Geplaatst door Gerard074
Agent mocht straat niet op in uniform

DEN HAAG - De Amsterdamse politie had vorige maand opdracht niet in uniform in de wijk Overtoomse Veld te komen, uit angst voor rellen.


:schok:

hier gaat mijn bloed van koken..
stelletje softies.. :gek: :moe:

MaRiaH
08-02-06, 01:10
Geplaatst door mark61
Op het moment dat de politie niet meer in uniform de straat op durft is de wet van de jungle ingetreden.

Ik ken de politie al langer als plekken en tijden vermijden dat het link kan worden, en erop slaan als je zeker weet dat je gaat winnen.

Precies..
nog even en het recht van de sterkste (lees:de grootste mafkees) geldt en daar kan geen normaal mens zich tegen wapenen.

Zo geef je de rechtsstaat uit handen aan tuig. :duivel:

~Panthera~
08-02-06, 01:12
Geplaatst door Bofko
Nee, dat is go-no-areu. :D

:lol: k zag m nu pas.

TonH
08-02-06, 01:12
Geplaatst door mark61
Op het moment dat de politie niet meer in uniform de straat op durft is de wet van de jungle ingetreden.

Ik ken de politie al langer als plekken en tijden vermijden dat het link kan worden, en erop slaan als je zeker weet dat je gaat winnen.

Ieder geval op zijn merites bekijken. Hier was het een heel goede beslissing van de leiding. Dus niet een stel platte petten die met de broek vol maar een ronde om rijden, maar een succesvolle strategie waardoor er geen enkele verdere misstanden zijn geweest.

Zo had ik ook graag gezien dat de pers die beslissing had genomen toen de boel weer eens lekker opgespeeld werd in de Diamantbuurt en er op een middag 10(!) cameraploegen door de buurt liepen. Maar dat mag je niet van de pers vragen, want dan kom je aan de heilige oppergod 'vrijheid van meningsuiting'.

TonH
08-02-06, 01:13
Geplaatst door MaRiaH
Precies..
nog even en het recht van de sterkste (lees:de grootste mafkees) geldt en daar kan geen normaal mens zich tegen wapenen.

Zo geef je de rechtsstaat uit handen aan tuig. :duivel:

Lees jij ook even m'n reply op Mark61?

MaRiaH
08-02-06, 01:14
Geplaatst door TonH
Lees jij ook even m'n reply op Mark61?

ja, deed ik al..

ben het er dus niet mee eens.. :D

Ik zal je vertellen waarom...

Als je iets besluit uit strategie dan kan ik er achter staan..

maar als je dit besluit uit angst dan vind ik het zwak en gevaarlijk.

Net als al die onaantastbare woonwagenkampjes die jaren achtereen maar de omgeving konden terroriseren en criminele praktijken open en bloot bedreven, zonder dat iemand in durfde te grijpen.
Nee dat vind ik laf.

delirious
08-02-06, 01:19
Ze moeten elmroud daar naar toe sturen.
Dat zijn de sidekicks van de Marokkaanse politie gewapend met een ploertedooier, en een license to kick ass. :stout:

MaRiaH
08-02-06, 01:20
Geplaatst door delirious
Ze moeten elmroud daar naar toe sturen.
Dat zijn de sidekicks van de Marokkaanse politie gewapend met een ploertedooier, en een license to kick ass. :stout:

Oef okay..
dat is nu ook weer niet wat ik bedoel..:nerveus:
ook daders hebben rechten. :p

TonH
08-02-06, 01:23
Geplaatst door MaRiaH
ja, deed ik al..

ben het er dus niet mee eens.. :D

Ik zal je vertellen waarom...

Als je iets besluit uit strategie dan kan ik er achter staan..

maar als je dit besluit uit angst dan vind ik het zwak en gevaarlijk.

Net als al die onaantastbare woonwagenkampjes die jaren achtereen maar de omgeving konden terroriseren en criminele praktijken open en bloot bedreven, zonder dat iemand in durfde te grijpen.
Nee dat vind ik laf.

Appelen met peren vergelijken. Dat zeg ik toch ook? Maar hier werd bewust gekozen, niet uit angst. Dat er na die eerste eruptie niks meer is gebeurd geeft ze toch gelijk?

mark61
08-02-06, 01:23
Geplaatst door TonH
Ieder geval op zijn merites bekijken. Hier was het een heel goede beslissing van de leiding. Dus niet een stel platte petten die met de broek vol maar een ronde om rijden, maar een succesvolle strategie waardoor er geen enkele verdere misstanden zijn geweest.

Zo had ik ook graag gezien dat de pers die beslissing had genomen toen de boel weer eens lekker opgespeeld werd in de Diamantbuurt en er op een middag 10(!) cameraploegen door de buurt liepen. Maar dat mag je niet van de pers vragen, want dan kom je aan de heilige oppergod 'vrijheid van meningsuiting'.

Ik heb iets tegen dat toenemende anticiperen op andermans wangedrag in het algemeen.

Das zelfcensuur in de daad. Persoon A gedraagt zich normaal, persoon B doet dat ook. Als een van de twee zich 'beledigd', 'geprovoceerd' of nog wat anders voelt, is dat zijn probleem.

Dus als twee agentjes op mountainbikes de buurt niet levend uitkomen is er iets mis met de buurt, niet met die agentjes.

Tenzij de politie net op zijn Andidjans een poging tot genocide heeft uitgevoerd.

delirious
08-02-06, 01:24
Geplaatst door MaRiaH
Oef okay..
dat is nu ook weer niet wat ik bedoel..:nerveus:
ook daders hebben rechten. :p

Oke elmroud in een roze pakje, met de mantel der liefde er op los tikken.

TonH
08-02-06, 01:48
Ok, wanneer jullie het breder willen trekken dan ben ik het wel met het meeste eens. En dat heb ik hier ook al vaak luid en duidelijk laten weten. Maar nou net in DIT geval ligt het ff anders...

TonH
08-02-06, 02:14
Geplaatst door klaaskop
Leg uit waarom.
Standpunten zijn niet zo relevant, argumenten des te meer.

Mag dat morgen? De regen tikt hier op de dakluiken en mijn Ramgeheugen staat op instorten... :D

Even kort dan:
Agenten die uit angst een blokje om rijden zie ik te veel om me heen. En dan heb ik het gewoon over de Albert Cuyp, Ferdinand Bol etc. Dus niks wat zo graag gezien wordt als no-go-area. Dat vind ik onacceptabel en daar doe ik ook alles aan om daar verandering in te krijgen.

Geldt ook voor al die agenten die te beroerd zijn om overtredingen te bestraffen of er zelfs maar wat van te zeggen, terwijl ze er met de neus op staan. Het is mij een ware gruwel.

Ook voor buurten als de Diamantbuurt heeft heel lang gegolden dat de politie er alleen maar met de auto doorheen reed. Had niks te maken met angst, maar zo werkt de Amsterdamse politie nou eenmaal: één maal per dag een stukje lopen en verder met de kont in de auto. Alleen de buurtregiseur (wijkagent) kwam te voet. En dat is hij ook altijd blijven doen. Ook toen er van alle kanten werd gezegd dat het een go-no-area was. Daarna zag je ook steeds meer agenten regelmatig lopend, op de fiets of zelfs te paard door de wijken slenteren. Prima zaak. Zichtbaar. Alleen dat niet optreden bij overtredingen dat is er nog niet uit te rammen. Muv gerichtte acties op achterlichten dan, maar dat wordt ook hard van 'boven' opgelegd.

Tot slot ook mijn walging over allerlei gebeurtenissen waarbij ik ook zelf heb meegemaakt, dat oom agent niet wilde komen, of geen aangifte wilde opnemen. Allemaal dodelijk voor het vertrouwen van de burger in de bescherming die je zou mogen verwachten van de politie.

Echter, vaak is het een goede zaak wanneer de politie niet met veel vertoon van macht staat te pronken. Veel demonstraties verlopen veel beter met ontspannen agenten in de buurt, dan met een peletonnetje of wat ME-ers. Die moeten wel achter de hand zijn, maar die hoef je toch niet steeds in vol ornaat langs de route te zetten.
Zo ook in dit geval in Overtoomse Veld. Op de avond dat de stenen door de ramen van het politiebureau gingen en er door een woordvoerder doodleuk werd verteld dat ze wisten wie het waren, maar niks deden was ik woedend. TOEN hadden ze meteen moeten ingrijpen. Alleen heeft Nederland er voor gekozen om agenten van 9 tot 5 te laten werken en 's avonds en 's nachts alleen nog een man en een halve paardenkop op de bureaus te hebben. ALS die al open zijn. Ik neem aan dat daardoor de capaciteit gewoon ontbrak meteen in te grijpen. DAAR ben en blijf ik helemaal misselijk van hier.

Maar dat er de volgende dag voor gekozen wordt om, toen het rustig bleek te blijven, niet massaal geuniformeerd die wijk in te gaan vind ik precies zoiets als bij zo'n demonstratie. Er werd ook gezegd dat men politie zat achter de hand had in de wijken er opheen en dat er genoeg stillen op straat waren waardoor de veiligheid nooit in gevaar is gekomen.

Al met al, in dit geval, vind ik dat het er op lijkt dat ze het wel goed hebben aangepakt.

:slapen:

TonH
08-02-06, 11:26
Geplaatst door klaaskop
Ik kan het met je oordeel over de diverse situaties roerend eens zijn.
Vroeger, toen ik klein was, toen had de politie nog gezag. ;)
En zoals je de beleidsbeslissing nu beschrijft kan ik het er wel mee eens zijn. Maar de straat overlaten aan gajes .. mag nooit gebeuren.

Slaap ze !

:fpetaf:

Er zijn nog steeds zat landen waar politie nog gezag heeft. Vraag dat maar aan NL jongeren die een Griekse agent een grote bek geven.

Het gajes regeert de straat al lang. Enige vraag is wie je als gajes ziet. Ik reken daar ook onder de mensen die massaal door rood rijden; die nooit meer stoppen voor zebrapaden, waardoor daar nu meer dan de helft van alle zwaar gewonden in het verkeer vallen; het gajus dat je een klap voor de kop wil geven wanneer je ze er op wijst dat een voetpad niet om te fietsen is; het gajus dat je een klap in de nek probeert te geven wanneer je in het Vondelpark foto's staat te maken... Allemaal gajes dat de straat regeert.

Nederland - Gajesland? :tik:

Tomas
08-02-06, 11:32
Geplaatst door TonH

Nederland - Gajesland? :tik:

Precies. En daarom worden sommige mensen dus kwaad als ze weer een bevestiging daarvan lezen. En het maakt niet uit of dat via Wilders komt.