PDA

Bekijk Volledige Versie : "Wij zijn geen Denen"



sjaen
07-02-06, 16:38
"Wij zijn geen Denen"

Deense imam heeft geen spijt

Ahmed Abu Laban is imam in Kopenhagen en hoofdrolspeler in de wereldwijde opschudding over de Deense cartoons waaraan de islamitische wereld aanstoot neemt.


Door onze redacteur Jaco Alberts
Kopenhagen, 7 febr. „Ik huil bittere tranen om Denemarken, om de brandende ambassades, om de bedrijven die worden geboycot, om de mensen die hun banen verliezen. Maar niemand kan mijn gekwetste persoonlijke religieuze gevoelens wegnemen.”

Ahmed Abu Laban is imam in Kopenhagen en hoofdrolspeler in de wereldwijde veenbrand rond de cartoons van de profeet Mohammed die eind september in de Deense krant Jyllands-Posten werden afgedrukt. Het was een door Abu Laban geïnspireerd comité ‘ter ere van de profeet’ dat delegaties zond naar Egypte en Libanon om de landen in het Midden-Oosten wakker te schudden.

Eén delegatie toog naar Egypte, een andere naar Libanon. Volgens Abu Laban spraken ze daar onder meer met regeringsfunctionarissen, de moefti (geestelijk leider) van Egypte en met de secretaris-generaal van de Arabische Liga. Het duurde nog enige tijd voordat vanuit het invloedrijke Saoedi-Arabië een oproep tot boycot van Denemarken klonk. Men had daar volgens hem het einde van de pelgrimage naar Mekka afgewacht.

Die actie wordt Abu Laban in Denemarken niet in dank afgenomen. Deense producten worden geboycot, woedende menigten in Beiroet, Damascus en Teheran staken afgelopen weekeinde Deense consulaten en een ambassade in brand. Bij de rellen, ook in andere islamitische landen, zijn al zeker vijf doden gevallen.

De imam ontvangt zijn bezoek in zijn kantoortje op de eerste verdieping van een wat haveloos pand in een buitenwijk van Kopenhagen, op de hoek van een weggetje met groezelige en verlaten industrie. ‘Det Islamiske Trossamfund’ staat er op de gevel, de naam van een welzijnsorganisatie (trustfund) voor moslims waarvan Abu Laban de leider is. Een omstreden man in Denemarken, want eerder werden hij en zijn organisatie al in verband gebracht met geldinzamelingen voor Hamas en contacten met de blinde sjeik Omar Abdel Rahman, die een levenslange gevangenisstraf uitzit voor de bomaanslag op het World Trade Center in New York in 1993.

Op de trap naar de tweede verdieping is het een komen en gaan van vrouwen met hoofddoekjes, op de eerste verdieping staat de kleine receptie vol met mannen. Een groot agenda-bord op de muur geeft aan dat ‘sjeik’ Abu Laban vandaag aanwezig is.

Abu Laban oogt als een vriendelijke zestiger van Palestijnse komaf, met donkere ogen en een grijze baard. Hij doet zijn best om begrip te kweken voor zijn positie. Maar Abu Laban heeft geen spijt van zijn acties en voelt zich ook niet verantwoordelijk voor de escalatie van de laatste dagen. Het plan om naar het Midden-Oosten af te reizen ontstond toen hij en zijn medestanders van 26 moslimorganisaties in Denemarken zelf naar eigen zeggen keer op keer bot vingen. „De cartoons zijn extreem kwetsend voor gelovige moslims. Ons fundament is dat Allah de grote schepper is en Mohammed zijn boodschapper. Hij is de perfecte mens, onze gids.”

Imam Abu Laban: „Als geestelijke ben ik wel gewend geraakt aan erge dingen. Ik heb een zekere immuniteit opgebouwd en heb mezelf onder controle. Maar als religieus persoon vind ik het heel erg.”

Nederland is Denemarken voorgegaan in de golf van anti-islamitische sentimenten tot aan het beledigen van de profeet toe, zegt Abu Laban. Daarmee verwijst hij naar de moord op Theo van Gogh na diens film Submission. In november 2004 veroordeelde de imam in een preek de moordenaar. Maar ook voor het slachtoffer had hij geen goed woord over. „Nederland heeft het niet goed aangepakt en nu is de golf over Denemarken heengekomen, dat andere zeer liberale land in Europa.”

Abu Laban zegt de Jyllands-Posten op de krenking te hebben aangesproken. Twee redacteuren heeft hij naar eigen zeggen precies het scenario geschetst dat nu is uitgekomen. „Als jullie dan geen excuses willen maken, zei ik, laten we dan een praktische oplossing vinden, geef dan tenminste een signaal! Organiseer een serieuze conferentie over Mohammed.” Maar er gebeurde niets. Ook de minister reageerde niet. „Ja, hij gaf een paar dagen later een provocatieve persverklaring met de boodschap: take it or leave it. Toen hebben we besloten een representatieve delegatie naar het Midden-Oosten te sturen.”

„We hebben niet om sancties gevraagd, we wilden geen politiek bedrijven”, zegt de geestelijke. Maar wat dan wel precies het doel van de delegaties was, wordt niet glashelder: „We willen alleen een meer sensitieve houding van De-nemarken ten aanzien van deze kwestie.” Hij spreekt van een „ongezonde atmosfeer” die de laatste jaren in Denemarken heerst. „Er staat grote druk op moslims hier, ze zijn tot het uiterste getergd. Voor ons was het: genoeg is genoeg.”

Het is een indirecte verwijzing naar de politieke situatie in Denemarken, waar de centrum-rechtse regering-Rasmussen de steun nodig heeft van de rechts-populistische Dansk Folkeparti. Dat zorgt onder meer voor strengere immigratiewetgeving. Rechtstreeks commentaar wil hij daar liever niet op geven. „Dit is een democratie, als de meerderheid dat wil, worden hier wetten aangenomen. Dat wisten we toen we hier kwamen.” Maar Abu Laban heeft wel moeite met het debat: „Dat is hier totaal vergiftigd. De Dansk Folkeparti speelt in op de gevoelens van onzekerheid bij de Denen.”

In dat opzicht gaat de vergelijking met Nederland niet helemaal op, vindt Abu Laban, de situatie in Denemarken is erger. „Nederland is vanwege zijn koloniale verleden al veel langer in aanraking met de islam, men is veel meer gewend. Denen zijn van oudsher heel erg in zichzelf gekeerd. Verder kunnen de Marokkanen in Nederland door hun aantal een sterk etnisch blok vormen. Hier zijn de moslims met Pakistani, Palestijnen, Marokkanen en Turken veel meer verdeeld.”

In Denemarken krijgt de imam veel kritiek omdat de delegaties die naar het Midden-Oosten reisden behalve de twaalf gepubliceerde cartoons, ook andere exemplaren meenamen. Om de boel aan te dikken, luidt het verwijt. „We hebben een uitgebreide documentatie meegenomen, met ook andere cartoons inderdaad. Dat waren plaatjes die sommige imams als dreigbrief hadden ontvangen. We hebben dat er in onze notitie nadrukkelijk bij vermeldt.”

Maar wat men er in Saoedi-Arabië mee doet, is niet zijn verantwoordelijkheid, vindt Abu Laban. Hij heeft de Deense regering wel een brief gestuurd om uitleg te geven: „Wij zijn ook Denen, wij zijn ook bezorgd om wat er gebeurt.” Maar een oproep van hem aan de Arabische wereld om de escalatie te stoppen, ziet Abu Laban niet zitten: „Dat gelooft niemand.” Hij hoopt dat de crisis overwaait. ,,Misschien is dit een eruptie als bij een vulkaan. Daarna kan ook de rust weerkeren. We moeten de reacties ook niet overdrijven. In Syrië en Libanon wordt nou eenmaal zo gereageerd. Er hebben al vele Israëlische en Amerikaanse vlaggen gebrand, het hoort een beetje bij het plaatselijke temperament.”

Het debat over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting vindt Abu Laban niet ingewikkeld: „Bewaar Mohammed, Jezus en Jozef gewoon op een veilige plaats. Aan die nobele mensen mag niemand komen. Er zijn toch nog genoeg figuren om belachelijk te maken: Mao, Che Guevara, Montgomery, Stalin, noem maar op.”




Abu Laban is imam van Palestijnse komaf, I'll rest my case!

observer
07-02-06, 17:05
Het debat over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting vindt Abu Laban niet ingewikkeld: „Bewaar Mohammed, Jezus en Jozef gewoon op een veilige plaats. Aan die nobele mensen mag niemand komen. Er zijn toch nog genoeg figuren om belachelijk te maken: Mao, Che Guevara, Montgomery, Stalin, noem maar op.” typisch je mag dus wel seculiere profeten beledigen maar niet religieuze

voor veel (domme) mensen is mao of guevare net zo belangrijk als mohamed voor moslims

btw waarom staat montgomery er tussen (neem veldmaarschalk mondgomery die egypte redde van de duitse hordes en daarna noord afrika bevrijde voor in europa verder te gaan)

Mill
07-02-06, 17:09
Hij is een bewuste provocateur en opruier --> http://www.neandernews.com/?p=54

Wel een vakkundige.

Dutchguy
07-02-06, 17:50
Geplaatst door Mill
Hij is een bewuste provocateur en opruier --> http://www.neandernews.com/?p=54

Wel een vakkundige.
Ai.

Pijnlijk genant.

Sallahddin
07-02-06, 20:27
[QUOTE]Geplaatst door sjaen
"Wij zijn geen Denen"

Deense imam heeft geen spijt

Ahmed Abu Laban is imam in Kopenhagen en hoofdrolspeler in de wereldwijde opschudding over de Deense cartoons waaraan de islamitische wereld aanstoot neemt.


Door onze redacteur Jaco Alberts
Kopenhagen, 7 febr. „Ik huil bittere tranen om Denemarken, om de brandende ambassades, om de bedrijven die worden geboycot, om de mensen die hun banen verliezen. Maar niemand kan mijn gekwetste persoonlijke religieuze gevoelens wegnemen.”

Ahmed Abu Laban is imam in Kopenhagen en hoofdrolspeler in de wereldwijde veenbrand rond de cartoons van de profeet Mohammed die eind september in de Deense krant Jyllands-Posten werden afgedrukt. Het was een door Abu Laban geïnspireerd comité ‘ter ere van de profeet’ dat delegaties zond naar Egypte en Libanon om de landen in het Midden-Oosten wakker te schudden.

Eén delegatie toog naar Egypte, een andere naar Libanon. Volgens Abu Laban spraken ze daar onder meer met regeringsfunctionarissen, de moefti (geestelijk leider) van Egypte en met de secretaris-generaal van de Arabische Liga. Het duurde nog enige tijd voordat vanuit het invloedrijke Saoedi-Arabië een oproep tot boycot van Denemarken klonk. Men had daar volgens hem het einde van de pelgrimage naar Mekka afgewacht.

Die actie wordt Abu Laban in Denemarken niet in dank afgenomen. Deense producten worden geboycot, woedende menigten in Beiroet, Damascus en Teheran staken afgelopen weekeinde Deense consulaten en een ambassade in brand. Bij de rellen, ook in andere islamitische landen, zijn al zeker vijf doden gevallen.

De imam ontvangt zijn bezoek in zijn kantoortje op de eerste verdieping van een wat haveloos pand in een buitenwijk van Kopenhagen, op de hoek van een weggetje met groezelige en verlaten industrie. ‘Det Islamiske Trossamfund’ staat er op de gevel, de naam van een welzijnsorganisatie (trustfund) voor moslims waarvan Abu Laban de leider is. Een omstreden man in Denemarken, want eerder werden hij en zijn organisatie al in verband gebracht met geldinzamelingen voor Hamas en contacten met de blinde sjeik Omar Abdel Rahman, die een levenslange gevangenisstraf uitzit voor de bomaanslag op het World Trade Center in New York in 1993.

Op de trap naar de tweede verdieping is het een komen en gaan van vrouwen met hoofddoekjes, op de eerste verdieping staat de kleine receptie vol met mannen. Een groot agenda-bord op de muur geeft aan dat ‘sjeik’ Abu Laban vandaag aanwezig is.

Abu Laban oogt als een vriendelijke zestiger van Palestijnse komaf, met donkere ogen en een grijze baard. Hij doet zijn best om begrip te kweken voor zijn positie. Maar Abu Laban heeft geen spijt van zijn acties en voelt zich ook niet verantwoordelijk voor de escalatie van de laatste dagen. Het plan om naar het Midden-Oosten af te reizen ontstond toen hij en zijn medestanders van 26 moslimorganisaties in Denemarken zelf naar eigen zeggen keer op keer bot vingen. „De cartoons zijn extreem kwetsend voor gelovige moslims. Ons fundament is dat Allah de grote schepper is en Mohammed zijn boodschapper. Hij is de perfecte mens, onze gids.”

Imam Abu Laban: „Als geestelijke ben ik wel gewend geraakt aan erge dingen. Ik heb een zekere immuniteit opgebouwd en heb mezelf onder controle. Maar als religieus persoon vind ik het heel erg.”

Nederland is Denemarken voorgegaan in de golf van anti-islamitische sentimenten tot aan het beledigen van de profeet toe, zegt Abu Laban. Daarmee verwijst hij naar de moord op Theo van Gogh na diens film Submission. In november 2004 veroordeelde de imam in een preek de moordenaar. Maar ook voor het slachtoffer had hij geen goed woord over. „Nederland heeft het niet goed aangepakt en nu is de golf over Denemarken heengekomen, dat andere zeer liberale land in Europa.”

Abu Laban zegt de Jyllands-Posten op de krenking te hebben aangesproken. Twee redacteuren heeft hij naar eigen zeggen precies het scenario geschetst dat nu is uitgekomen. „Als jullie dan geen excuses willen maken, zei ik, laten we dan een praktische oplossing vinden, geef dan tenminste een signaal! Organiseer een serieuze conferentie over Mohammed.” Maar er gebeurde niets. Ook de minister reageerde niet. „Ja, hij gaf een paar dagen later een provocatieve persverklaring met de boodschap: take it or leave it. Toen hebben we besloten een representatieve delegatie naar het Midden-Oosten te sturen.”

„We hebben niet om sancties gevraagd, we wilden geen politiek bedrijven”, zegt de geestelijke. Maar wat dan wel precies het doel van de delegaties was, wordt niet glashelder: „We willen alleen een meer sensitieve houding van De-nemarken ten aanzien van deze kwestie.” Hij spreekt van een „ongezonde atmosfeer” die de laatste jaren in Denemarken heerst. „Er staat grote druk op moslims hier, ze zijn tot het uiterste getergd. Voor ons was het: genoeg is genoeg.”

Het is een indirecte verwijzing naar de politieke situatie in Denemarken, waar de centrum-rechtse regering-Rasmussen de steun nodig heeft van de rechts-populistische Dansk Folkeparti. Dat zorgt onder meer voor strengere immigratiewetgeving. Rechtstreeks commentaar wil hij daar liever niet op geven. „Dit is een democratie, als de meerderheid dat wil, worden hier wetten aangenomen. Dat wisten we toen we hier kwamen.” Maar Abu Laban heeft wel moeite met het debat: „Dat is hier totaal vergiftigd. De Dansk Folkeparti speelt in op de gevoelens van onzekerheid bij de Denen.”

In dat opzicht gaat de vergelijking met Nederland niet helemaal op, vindt Abu Laban, de situatie in Denemarken is erger. „Nederland is vanwege zijn koloniale verleden al veel langer in aanraking met de islam, men is veel meer gewend. Denen zijn van oudsher heel erg in zichzelf gekeerd. Verder kunnen de Marokkanen in Nederland door hun aantal een sterk etnisch blok vormen. Hier zijn de moslims met Pakistani, Palestijnen, Marokkanen en Turken veel meer verdeeld.”

In Denemarken krijgt de imam veel kritiek omdat de delegaties die naar het Midden-Oosten reisden behalve de twaalf gepubliceerde cartoons, ook andere exemplaren meenamen. Om de boel aan te dikken, luidt het verwijt. „We hebben een uitgebreide documentatie meegenomen, met ook andere cartoons inderdaad. Dat waren plaatjes die sommige imams als dreigbrief hadden ontvangen. We hebben dat er in onze notitie nadrukkelijk bij vermeldt.”

Maar wat men er in Saoedi-Arabië mee doet, is niet zijn verantwoordelijkheid, vindt Abu Laban. Hij heeft de Deense regering wel een brief gestuurd om uitleg te geven: „Wij zijn ook Denen, wij zijn ook bezorgd om wat er gebeurt.” Maar een oproep van hem aan de Arabische wereld om de escalatie te stoppen, ziet Abu Laban niet zitten: „Dat gelooft niemand.” Hij hoopt dat de crisis overwaait. ,,Misschien is dit een eruptie als bij een vulkaan. Daarna kan ook de rust weerkeren. We moeten de reacties ook niet overdrijven. In Syrië en Libanon wordt nou eenmaal zo gereageerd. Er hebben al vele Israëlische en Amerikaanse vlaggen gebrand, het hoort een beetje bij het plaatselijke temperament.”

Het debat over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting vindt Abu Laban niet ingewikkeld: „Bewaar Mohammed, Jezus en Jozef gewoon op een veilige plaats. Aan die nobele mensen mag niemand komen. Er zijn toch nog genoeg figuren om belachelijk te maken: Mao, Che Guevara, Montgomery, Stalin, noem maar op.”




Abu Laban is imam van Palestijnse komaf, I'll rest my case! [/Quote


No comment!

Mill
07-02-06, 20:49
Geplaatst door Dutchguy
Ai.

Pijnlijk genant.

Ik had een topic geopend over de provocatiehoax van deze opruiende Deense imam, maar dat is meteen weggehaald. Freya zal het wel onwelgevallige informatie vinden. :)

Dutchguy
07-02-06, 21:04
Geplaatst door Mill
Ik had een topic geopend over de provocatiehoax van deze opruiende Deense imam, maar dat is meteen weggehaald. Freya zal het wel onwelgevallige informatie vinden. :)
Waarom???? Is toch gewoon raar hoe die imam de boel op heeft lopen stoken met een verkeerde voorstelling van zaken? Mag dat niet aan de kaak gesteld worden? Die man heeft nogal wat op zijn geweten en ik zie niet in waarom dat in de doofpot moet?!

Tomas
07-02-06, 21:04
Er was net een intervieuw met m op tv. Zijn doel is niet zozeer de gekwetste egootjes van moslims maar het vrijdenken in europa bestrijden. Daarom had ie ook allerlei andere cartoons meegenomen. Het ging hem niet alleen om de media, maar ook om de individuele europeaan waar vele atheistische vrijdenkers onder zitten. En daar moet dus tegen op getreden worden.

Helder.

Max Stirner
07-02-06, 21:09
Geplaatst door Dutchguy
Waarom???? Is toch gewoon raar hoe die imam de boel op heeft lopen stoken met een verkeerde voorstelling van zaken? Mag dat niet aan de kaak gesteld worden? Die man heeft nogal wat op zijn geweten en ik zie niet in waarom dat in de doofpot moet?!



aub geen gezeik ik heb griep en barstende koppijn, jullie mogen blij zijn dat ik de moeite neem om hier uberhaubt iets te lezen en/of weg te halen. [freya]


:engel:

Spoetnik
07-02-06, 21:10
Geplaatst door klaaskop
Het Palestijns zijn viel mij ook meteen op.
En dan komt al die consternatie nu wel erg toevallig na de verkiezingsoverwinning van Hamas, en de discussie over het stoppen van europese geldstromen aan een terreur-uitdragende regering ...

Zijn reis naar het midden-oosten was in october, toen was er geen sprake van hamas overwinningen... *zucht*

Tomas
07-02-06, 21:10
Geplaatst door klaaskop
Maw .. de islamisering (en beknotting) van Europa ?
De tijd 6 eeuwen terug zetten ? Tfoe !


P.S.
Welk programma, zender ?
Ik zou wel willen zien wat-ie nu precies te zeggen heeft.

Volgens mij was 't nl-1.

Spoetnik
07-02-06, 21:21
Geplaatst door klaaskop
Maar de echte vernielingen, inclusief de busreisjes vanuit Syrië naar Libanon, zijn nu ...
Daar doelde ik eigenlijk op.

Je hebt gelijk, de reis was in oktober.
Maar ja, sinds Arafat , toen hij zijn zin niet kreeg in Camp David, het Westen dreigde de Intifada ook naar het Westen te exporteren ... ben ik wat extra achterdochtig bij welke palestijnse activiteit dan ook.

Van die laatste aanteiging zou ik graag een bron zien.

Verder moet je naar de tijdlijn kijken hoe dit incident is onstaan. Met de verkiezingen van Hamas heeft het niets mee te maken. Waar het wel mee te maken heeft is de poging van de elite (en dan doel ik niet alleen op de westerse elite) om een clash of civilizations te creeeren.

Over verdacht gesproken, wat dacht je van het feit dat de redacteur Flemming Rose contacten heeft met Daniel Pipes.

Morosian
07-02-06, 21:35
Geplaatst door Mill
Ik had een topic geopend over de provocatiehoax van deze opruiende Deense imam, maar dat is meteen weggehaald. Freya zal het wel onwelgevallige informatie vinden. :)

Ik heb gehoord dat de Taliban een meerderheidsaandeel Maroc.nl heeft gekocht.

MaRiaH
07-02-06, 23:00
Geplaatst door Tomas
Volgens mij was 't nl-1.

Yup het was op ned. 1 bij Netwerk.
vannacht in de herhaling..

deze Imam sprak met dubbele tong en loog oa. over wat hij gezegd heeft op Al-Jazeera.. etc.

niet zuiver... :kwaad:

MaRiaH
07-02-06, 23:05
wij zijn geen Denen

Dat dacht ik ook al toen ze ook een nederlandse ambassade en een italiaanse bestormden..

:rotpc:

mark61
08-02-06, 00:14
Geplaatst door sjaen
„Nederland heeft het niet goed aangepakt en nu is de golf over Denemarken heengekomen, dat andere zeer liberale land in Europa.”

Wat mij begint op te vallen is: hoe vrijer het Europese land, hoe harder moslims uit de bocht vliegen.

Engeland wordt hier algemeen beschouwd als het prettigste land voor moslims om in te wonen. Het kreeg 1) aanslagen van born & bred British moslims, 2) demonstraties van o.a. heroïnedealers met borden waarop geëist wordt dat de 'daders' onthoofd worden.

Zwitserland telt ook een flink aantal moslims. Ze worden op voor ons ongelooflijke wijze onderdrukt: ze mogen niet eens moskeeën bouwen. Meer algemeen krijgt een allo in Zwitserland zeer zelden de Zwitserse nationaliteit, en bij mijn weten ook moeilijk een permanente verblijfsvergunning. Iemand een Zwitserse moslim gehoord?

Iemand mee eens / oneens? Verklaring?

nard
08-02-06, 00:19
Geplaatst door mark61
Wat mij begint op te vallen is: hoe vrijer het Europese land, hoe harder moslims uit de bocht vliegen.

Engeland wordt hier algemeen beschouwd als het prettigste land voor moslims om in te wonen. Het kreeg 1) aanslagen van born & bred British moslims, 2) demonstraties van o.a. heroïnedealers met borden waarop geëist wordt dat de 'daders' onthoofd worden.

Zwitserland telt ook een flink aantal moslims. Ze worden op voor ons ongelooflijke wijze onderdrukt: ze mogen niet eens moskeeën bouwen. Meer algemeen krijgt een allo in Zwitserland zeer zelden de Zwitserse nationaliteit, en bij mijn weten ook moeilijk een permanente verblijfsvergunning. Iemand een Zwitserse moslim gehoord?

Iemand mee eens / oneens? Verklaring?


Mark, Mark, we moeten toch eerst zuiver en tot 5 cijfers achter de komma aantonen of er sprake is van enige causaliteit tussen mate van liberaliteit en wangedrag? :)
Daar doen we nog wel tien jaar over hoor. En tegen die tijd zijn de uitkomsten niet relevant meer. Dus laat allemaal maar zitten.

En zelfs dan gaat t strafpunten regenen, ben ik bang. (Jij hebt r ook al een te pakken zie ik.)

mark61
08-02-06, 00:23
Geplaatst door nard
Mark, Mark, we moeten toch eerst zuiver en tot 5 cijfers achter de komma aantonen of er sprake is van enige causaliteit tussen mate van liberaliteit en wangedrag? :)

Na, daar was iedereen het wel over eens dacht ik. Vroeg me alleen af of er een cross-overeffect is.

Overigens was het 'wangedrag' ook wel aanzienlijk in dictaturen. Geleid wangedrag ws. (?)


En zelfs dan gaat t strafpunten regenen, ben ik bang. (Jij hebt r ook al een te pakken zie ik.)

Dat was officiëel wegens paapbashing.

nard
08-02-06, 00:27
Geplaatst door mark61
[B]Na, daar was iedereen het wel over eens dacht ik. Vroeg me alleen af of er een cross-overeffect is.

Overigens was het 'wangedrag' ook wel aanzienlijk in dictaturen. Geleid wangedrag ws. (?)


- Is iedereen het daar over eens?? Eerlijk, nog nooit wat van gezien of gehoord.
- welk cross-over effect?
- geleid wangedrag: ge-orkestreerd zoals mogelijk in Danemark (ik zal me voorzichtig uitdrukken :s )



Dat was officiëel wegens paapbashing.

Welke? Ratzinger?

mark61
08-02-06, 00:29
Geplaatst door nard
- Is iedereen het daar over eens?? Eerlijk, nog nooit wat van gezien of gehoord.
- welk cross-over effect?
- geleid wangedrag: ge-orkestreerd zoals mogelijk in Danemark (ik zal me voorzichtig uitdrukken :s )

- daggik
- op nieuwe inwoners
- uitlaatklep voor gefrustreerde burgers te Somalië, Afghanistan, en nog wat plekken waar mensen wel dringender problemen hebben.


Welke? Ratzinger?

Marsje.

Bofko
08-02-06, 00:34
Geplaatst door mark61
Wat mij begint op te vallen is: hoe vrijer het Europese land, hoe harder moslims uit de bocht vliegen.

Engeland wordt hier algemeen beschouwd als het prettigste land voor moslims om in te wonen. Het kreeg 1) aanslagen van born & bred British moslims, 2) demonstraties van o.a. heroïnedealers met borden waarop geëist wordt dat de 'daders' onthoofd worden.

Zwitserland telt ook een flink aantal moslims. Ze worden op voor ons ongelooflijke wijze onderdrukt: ze mogen niet eens moskeeën bouwen. Meer algemeen krijgt een allo in Zwitserland zeer zelden de Zwitserse nationaliteit, en bij mijn weten ook moeilijk een permanente verblijfsvergunning. Iemand een Zwitserse moslim gehoord?

Iemand mee eens / oneens? Verklaring?

Eens.

Verklaring lijkt me te zijn dat politieke fundamentalisten meer ruimte hebben en meer vrijheid om hun bedoelingen in daden om te zetten. Dit gevoegd bij het feit dat veel moslims conservatiever schijnen te worden in Europa en daardoor vatbaarder worden voor dit soort lieden.
Dat toenemend conservatisme verklaar ik uit het feit dat men uit onzekerheid in dat ongelovigen-land teruggrijpt naar een steeds verder verleden als baken van zekerheid.
Mooi voorbeeld vond ik Canada , veel vrijheid voor Moslims daar, waar men afscheidingen in de moskee tussen mannen en vrouwen ging maken. Waren er nooit geweest.En waarom ... ??

mark61
08-02-06, 00:41
Geplaatst door Bofko
Eens.

Verklaring lijkt me te zijn dat politieke fundamentalisten meer ruimte hebben en meer vrijheid om hun bedoelingen in daden om te zetten. Dit gevoegd bij het feit dat veel moslims conservatiever schijnen te worden in Europa en daardoor vatbaarder worden voor dit soort lieden.

Dat is wat de leiders betreft. Wat ik nog interessanter vind zijn de jongeren. Drugsdealers die zich opwerpen als grootste vereerder en beschermer van de profeet. Perfectly normal jonge professionals die hun land- en geloofsgenoten opblazen in de bus / metro. En ons eigen zelfbenoemde Zwaard van Allah natuurlijk.

Bofko
08-02-06, 00:47
Geplaatst door mark61
Dat is wat de leiders betreft. Wat ik nog interessanter vind zijn de jongeren. Drugsdealers die zich opwerpen als grootste vereerder en beschermer van de profeet. Perfectly normal jonge professionals die hun land- en geloofsgenoten opblazen in de bus / metro. En ons eigen zelfbenoemde Zwaard van Allah natuurlijk.

De kans op een Deense Mo B is significant groter dan een Zwitserse Mo B , bedoelu.

mark61
08-02-06, 00:51
Geplaatst door Bofko
De kans op een Deense Mo B is significant groter dan een Zwitserse Mo B , bedoelu.

Het lijkt erop. Maar misschien word ik morgen gelogenstraft.

Spanje is in dit verband een wat diffuus voorbeeld. Als ik het goed begrijp was de club een mix van recente en oude immigranten. Maar ik denk dat zij achterlopen, qua begin en omvang van de immigratie.

Anderszijds lijkt Zweden me liberaler dan Denemarken. Of zou het gewoon kouder zijn? :vreemd:

Lastige materie.

Bofko
08-02-06, 01:04
Geplaatst door mark61

Lastige materie.

Yep. Maar wel interessant opgeworpen balletje.

ronald
08-02-06, 01:08
Geplaatst door MaRiaH
Dat dacht ik ook al toen ze ook een nederlandse ambassade en een italiaanse bestormden..

:rotpc:


Nou.... als Iran Daily zulke berichten op internet zetten weet je het maar nooit welke "vergissingen" gemaak kunnen worden door het gepeupel....


Dutch Told to Avoid Muslim Countries


Iraqi Kurds demonstrate in the city of Suleimaniya in northern Iraq, Feb. 6. (AFP Photo)

COPENHAGEN, Denmark, Feb. 6--Denmark told its nationals on Monday to avoid Muslim countries even as it pursued diplomatic efforts to defuse worldwide tensions surrounding the publication of cartoons depicting the Prophet Mohammed (PBUH), AFP reported.
The foreign ministry warning, which affects thousands of holiday-makers and business executives, lists 14 Muslim countries travelers should avoid following violent protests against the cartoons, which first appeared in a Danish daily.
They are Afghanistan, Algeria, Bahrain, Egypt, Iran, Jordan, Libya, Morocco, Oman, Pakistan, Qatar, Sudan, Tunisia, United Arab Emirates and Qatar.
The recommendation follows attacks by angry demonstrators at the weekend on Danish diplomatic missions in Syria and Lebanon. The foreign ministry has already advised Danish nationals to leave those countries immediately.
“I am horrified to see the way violence and attacks are spreading throughout the Middle East,“ Danish Foreign Minister Per Stig Moeller told reporters on Sunday.
He said escalating protests in Lebanon and Syria were “beyond comprehension and totally unacceptable.“
Norwegian Prime Minister Jens Stoltenberg also expressed his anger at the Syrian government, saying he would ask Damascus to compensate Norway for the damage done to its embassy, which was also attacked on Saturday.
Denmark and Norway have both contacted the United Nations, whose Secretary General, Kofi Annan, on Sunday appealed for calm. On Monday, the foreign ministry in Copenhagen said Danes should abstain from any non-essential travel to the countries on the list. “In recent days there have been demonstrations in many countries and attacks on Danish diplomatic representations in Syria and Lebanon. Developments have shown that the crisis could spread to other countries,“ the ministry said.
Those already in one of the countries should exercise “the greatest caution,“ the ministry warned, but it stopped short of asking them to come home.
Stig Elling, head of tour operator Star Tour, told the Ritzau news agency that more than 3,000 Danish tourists who had booked trips to Egypt, Tunisia and Morocco could be affected by the warning.
Around 2,500 Danes were planning to fly to Egypt in coming weeks, up to 700 to Tunisia and 200 to Morocco, he said.

mark61
08-02-06, 01:13
Ook een nieuwslezeres van de BBC Worldservice gebruikte vandaag het adjectief 'Dutch' in een zin over Danes.

Tomas
08-02-06, 08:51
Geplaatst door mark61
Dat is wat de leiders betreft. Wat ik nog interessanter vind zijn de jongeren. Drugsdealers die zich opwerpen als grootste vereerder en beschermer van de profeet. Perfectly normal jonge professionals die hun land- en geloofsgenoten opblazen in de bus / metro. En ons eigen zelfbenoemde Zwaard van Allah natuurlijk.

En wat te denken van concentraties? Hebben landen als zweden en zwitserland ook hele wijken met overwegend moslims? Ieder mens heeft volgens mij van nature de neiging om zich aan te passen aan zijn omgeving. Dus wil je zoiets als een rituele moord of een religieuze zelfmoord aanslag kunnen kweken zal je een zekere 'basiscultuur' moeten hebben. Ik bedoel je moet onderlinge contacten hebben om elkaar gek te maken. 'Bevlogen' figuren die willen preken en overtuigen. En misschien wel een zekere mate van goedkeuring voor je bizarre denkbeelden vanuit je omgeving om echt die laatste stap(pen) te kunnen zetten.

Natuurlijk kunnen individueen ook helemaal in isolatie ontsporen en rare dingen doen. Maar we hebben het hier over kansberekening, toch.

mark61
08-02-06, 09:10
Geplaatst door Tomas
En wat te denken van concentraties? Hebben landen als zweden en zwitserland ook hele wijken met overwegend moslims? Ieder mens heeft volgens mij van nature de neiging om zich aan te passen aan zijn omgeving. Dus wil je zoiets als een rituele moord of een religieuze zelfmoord aanslag kunnen kweken zal je een zekere 'basiscultuur' moeten hebben. Ik bedoel je moet onderlinge contacten hebben om elkaar gek te maken. 'Bevlogen' figuren die willen preken en overtuigen. En misschien wel een zekere mate van goedkeuring voor je bizarre denkbeelden vanuit je omgeving om echt die laatste stap(pen) te kunnen zetten.

Natuurlijk kunnen individueen ook helemaal in isolatie ontsporen en rare dingen doen. Maar we hebben het hier over kansberekening, toch.

Jah... ik heb de indruk van Zweden als land waar wel veel moslims wonen, maar geen grote homogene groepen. Meer vluchtelingen dan gastarbeiders, zogezegd.

En ik denk inderdaad dat een clubje gelijkgestemden wel helpt.

H.P.Pas
08-02-06, 11:18
Geplaatst door Tomas
En wat te denken van concentraties? Hebben landen als () en zwitserland ook hele wijken met overwegend moslims? .

Nee.
Wat er wel is:
-Relatief lage werkloosheid.
-Functionerend beroepsonderwijs.

Misschien is het wel echt zo eenvoudig

H.P.Pas
08-02-06, 11:46
Geplaatst door mark61

Zwitserland telt ook een flink aantal moslims. Ze worden op voor ons ongelooflijke wijze onderdrukt: ze mogen niet eens moskeeën bouwen. :wtf:



Tag der offenen Moschee 2006
Der VAM (http://www.aargauermuslime.ch/) veranstaltet wieder einen Tag der offenen Moschee.

Nachdem der Tag der offenen Moschee am 3. September 2005 sehr erfolgreich verlaufen ist, hat der VAM beschlossen, am 9. September 2006 diesen Tag zu wiederholen. Die gesamte Bevölkerung ist herzlich eingeladen.

Weitere Information werden zu gegebener Zeit unter Veranstaltungen aufgeschaltet.




Verklaring?
Tweed (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=173938) en eierstruif:


Geplaatst door mark61
Ow is het er zó een? Zo eentje met eierstruif in de baard en een sleetse plekken in de Harris tweed die binnensmonds wat mompelt over gepeupel? Een echte oude conservatief?

Spoetnik
08-02-06, 13:03
Geplaatst door sjaen
"Wij zijn geen Denen"


Opmerkelijke kop trouwens, want ik kan die uitspraak nergens terug vinden in het artikel :)

Wel deze: Wij zijn ook Denen