PDA

Bekijk Volledige Versie : De hypocrisie verhult dat het oorlog blijft



Seif
07-02-06, 20:23
De hypocrisie verhult dat het oorlog blijft

Ali Eddaoudi

Christen, hypocriet en ministerpresident.

Ja, ik heb het over onze eigen premier, Jan-Peter Balkenende.

Deze zei, naar aanleiding van dreigementen aan het adres van de Volkskrant die de inmiddels beruchte afbeeldingen van de profeet Mohammed, vrede zij met hem, ook publiceerde, dat hij blij is met de vrijheid die wij hier in het Westen hebben. Een groot goed, dus begrijpelijk, dacht ik bij mezelf. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik me niet eens zo druk maakte om die domme en nutteloze prenten waarin ik mijn profeet niet herkende. Maar als we het hebben over vrijheden als groot goed, dan gaan mijn haren overeind staan.

Meneer de president, hoe zou u het vinden als een Nederlandse moslimcartoonist u zou afbeelden met een niet al te breed snorretje?

Nog erger, was het niet de politiek die enkele jaren terug verbood om Sharon (tijdens de Palestina-demonstratie te Amsterdam) met

een Hitlersnor af te beelden? Diezelfde politiek sprong niet in de bres voor een jonge moslima die kort na de aanslagen van haar vrijheid gebruikmaakte om te zeggen dat ze het ergens wel begreep.

Nee, deze mevrouw moest ontslagen worden bij de politie. U wilt met uw eigen partij zo ver gaan dat u imams die dingen roepen waar u het niet mee eens bent, over de grens zet.

Nu mag IK gebruikmaken van mijn vrijheid; ik schrijf u deze brief zoals ik wil en ik hoop dat vele moslims in Nederland dat ook zullen doen.

Ik zal u niet bedreigen, ook zal ik niet in de moskee schreeuwen, waar geen enkele niet-moslim mij hoort. Nee, ik doe het graag rechtstreeks en zeg u dat ik u een hypocriet vind.

U hebt zogenaamd uw naasten lief, maar geeft geen moer om de moslims, laat staan dat u ze begrijpt.

U geniet stiekem van de negatieve aandacht die moslims nu krijgen. U en vele andere politici vormen dan ook geen bruggenbouwers.

De islamitische gemeenschap in Nederland zal zich steeds meer afzonderen van uw politiek en misschien wel radicaliseren, dat weet u heel goed.

Uw politieke vrienden spelen dit spel sluw en drijven het vee zoals ze willen. U bent wel eens het schoothondje van Bush genoemd, maar ik zal u zeggen dat ik u nog geen deurmat waardig vind! U dient de mensen bij elkaar te houden en vrede te bewaken, maar die passage van de bijbel praktiseert u vast alleen op zondag.

En dan de vrijheden waar u de mond vol van heeft. Als jongeren roepen dat Geert Wilders dood moet, dan steigeren ze allemaal in dit land. Wanneer een moslim een cartoon zou maken over 11 september waarin hij de spot drijft met Amerika, dan valt heel de westerse wereld over hem heen.

Zelfs T-shirts van Bin Laden werden verboden in menig Europees land; jongeren in Ede die buiten wat stonden te roepen, werden over de hele wereld getoond. Een handjevol mensen in Palestina die na deze gebeurtenis naar buiten renden om te juichen, werd als gekken afgeschilderd en het liefst gooiden we daar ook een paar bommen op. De hele christelijke wereld schreef er over en sprak er schande van. Over selectieve veroordelingen gesproken.

Onlangs werd een man die het Sail-evenement van vorig jaar met een aanslag bedreigde, heel mild gestraft, met een half jaar gevangenisstraf.

Hij eiste enkele miljoenen, anders zou hij een aanslag plegen. Is dit dan geen terrorisme?

Of moet je eerst Samir of Achmed heten om hiervoor in aanmerking te komen?

Als dolle kruisvaarders jagen uw mensen op moslims. We pakken ze overal op; in treinen, tijdens de vierdaagse van Nijmegen en op vliegvelden en zelfs in hun eigen huizen, gadegeslagen door hun vrouw en kinderen. Dit alles zal niet bijdragen aan een vreedzame samenleving. Zelfs nietmoslims merken dit steeds vaker op. Het onrecht van dit kabinet wordt schaamteloos geëtaleerd.

De prenten van Mohammed hebben een golf van verontwaardiging opgeroepen; wat mij betreft een tikkeltje overdreven en wat laat. De makers lachen zich dood daar in Denemarken. Maar toch ben ik voor het eerst in mijn leven trots op de Arabische wereld.

Eindelijk een statement, eindelijk tonen ze zich als verdedigers van de religieuze beschaving.

Vrijheid of niet, feit blijft dat we wederom zien dat de massa mensen in het Westen net zo bekrompen is als elders in de wereld.

Mijn opvatting dat christenen nog altijd met de islam in oorlog zijn, wordt nagenoeg met de dag bevestigd. Ik geloof dan ook steeds minder in hecht broederschap tussen christenen en moslims; we kunnen elkaar hooguit tolereren. Niet voor niets zeg ik al jaren dat moslims joden niet zo moeten aanvallen en andersom.

Deze twee groepen zullen elkaar nog hard nodig hebben.

Wie je ook bent, het beledigen van grootheden heeft geen enkele zin en zal alleen maar haat en oorlog voortbrengen. Het is niet modern, noch heeft het iets met ontwikkeling te maken. Als dit is wat we onder het vrije woord verstaan, dan hoeft het van mij niet zo!

Ali Eddaoudi is schrijver, leraar en geestelijk verzorger.

Bron: NRC-Handelsblad

Divine_70
07-02-06, 20:37
:D

Bar
07-02-06, 20:39
Als je dus zegt dat je blij bent met de vrijheden in Nederland, dan krijg je zo'n lading troep en gescheld over je heen.

Allengs wordt het steeds duidelijker hoe de zaken ervoor staan.