PDA

Bekijk Volledige Versie : Cartoonrellen



Manto
08-02-06, 16:37
Als Scandinavië-liefhebber en journalist moet ik erg veel moeite doen om de ophef over de Deense cartoons te begrijpen. Het concept 'beledigd zijn' snap ik nog wel. Maar nu hebben zowel de hoofdredacteur van Jyllands Posten als premier Rasmussen van Denemarken hun excuses aangeboden. Waarom is dat niet genoeg? Oké, ze nemen geen afstand van de cartoons. Daar sta ik helemaal achter. De cartoons waren bedoeld als protest tegen zelfcensuur. Er nu afstand van nemen zou betekenen dat je alsnog zelfcensuur toepast. Rasmussen heeft als premier zelfs niks te zeggen over de inhoud van de krant. Waarom zou hij er dan afstand van moeten nemen? Ik loop al enige tijd met een Noorse vlag op mijn jas rond. Gewoon, omdat ik Noorwegen een prachtig land vind. Mijn vader maakt zich nu ongerust. Dat vind ik onzin. Ik woon in een hele 'allochtone' wijk, in Amsterdam West en heb nog nooit problemen gehad met buurtgenoten. Gelukkig zijn we hier in Nederland over het algemeen wel voor rede vatbaar. Dit bericht is dan ook niet bedoeld als verwijt of zoiets aan het adres van Nederlandse moslims. Ik wil Denemarken trouwens nog wel even in perspectief plaatsen: het land is helemaal niet zo belangrijk binnen Europa, binnen Scandinavië is het zelfs een soort België. Die arme Denen, ze stellen in het echt niks voor, maar worden nu figuurlijk opgeblazen... Misschien is hier iemand die mij nog even helder uit kan leggen wat het nut is van de aanval op deze vroegere vikingen...

delirious
08-02-06, 16:45
het land is helemaal niet zo belangrijk binnen Europa, binnen Scandinavië is het zelfs een soort België. :hihi:

Manto
08-02-06, 17:05
Geplaatst door delirious
:hihi:
Echt waar! als illustratie hierbij een foto van een Noorse journalist, poserend bij het bordje tegen Denen in Nablus, lachend en al... ok misschien niet het sterkste voorbeeld, maar wel 'tekenend'