PDA

Bekijk Volledige Versie : Meerderheid Nederlandse rechters is vrouw



Dolle Fatima
08-02-06, 20:29
Meerderheid rechters in Nederland is vrouw

Voor het eerst is in Nederland meer dan de helft van de rechters vrouw. De opmars van het aantal vrouwen bij de rechterlijke macht staat in schril contrast met de instroom van allochtonen. Die is nihil.

http://www.trouw.nl/multimedia/archive/00032/bron_32361d.jpg

In het jaarverslag van de Raad voor de rechtspraak over 2005 wordt verwacht dat het aandeel rechtsprekende vrouwen een meerderheid zal vormen. Precies weet de raad de cijfers nog niet, aan het verslag wordt nog gewerkt. In de rechtbanken was in 2004 al 60 procent van het vrouwelijk geslacht. Datzelfde percentage stroomde in 2005 in, waardoor het aandeel vrouwen toeneemt.

Bij de gerechtshoven en de hogere rechtscolleges hebben mannen nog de overhand. Ongeveer twee derde is man. De raad streeft ernaar dat de rechtbanken een afspiegeling zijn van de samenleving. Uit onderzoek blijkt dat oververtegenwoordiging van bepaalde groepen is weggewerkt. Zo overheerst niet een bepaalde religie, sociale afkomst of politieke kleur. Die inhaalslag is nu ook voor vrouwen geslaagd.

Voor allochtonen geldt een enorme achterstand. Uit onderzoek van de Radboud-universiteit in Nijmegen blijkt niet alleen dat juristen uit etnische minderheden zich weinig aanbieden om bij de zittende magistratuur te komen. Wie zich al aanmeldt, wordt ook nog bijna nooit aangenomen. Struikelblok is de analytische test. Raadslid Theo Groeneveld: „Taaltechnisch is de test inmiddels aangepast, om bijvoorbeeld begripsverwarring uit te sluiten. Zonder overigens aan de eisen voor rechters te morrelen.” Mogelijk spelen andere factoren een rol. We onderzoeken hoe de test verder wordt aangepast, overigens zonder aan de eisen voor rechters te morrelen.”

De Raad gaat actief allochtonen werven. Meer etnische groepen binnen de rechtspraak is goed met het oog op emancipatie en integratie, vindt de raad. Wanneer minderheden meer allochtonen als rechter zien, zal dat ook het vertrouwen in de rechtspraak bevorderen.

Divine_70
08-02-06, 20:56
:boogie: Mannen zeg maar dag met het handje.
Over 10 jaar zijn WIJ de baas. :roker:

:hihi:

Divine_70
08-02-06, 21:01
Geplaatst door klaaskop
Die achterstand uit de jaren '60 en '70 is allang ingehaald.
Deeltijd-huppelkutjes ... nu begrijp ik al die justitiële missers ...

Dat is over 10 jaar allemaal voorbij, geduld mijn jongen, geduld. :hihi:

Divine_70
08-02-06, 21:12
Geplaatst door klaaskop
De sharia bedoel je ? ;)

Ben je nou helemaal van de pot gerukt??

http://www.smilies-world.de/smilies/smilies_Picture/freche/74.gif

:hihi:

Tomas
08-02-06, 21:18
Geplaatst door Divine_70
:boogie: Mannen zeg maar dag met het handje.
Over 10 jaar zijn WIJ de baas. :roker:

:hihi:

Ja maar wie zijn Wij? Want er staat nergens in deze statistieken hoeveel procent van de vrouwen een vrouw is.

Divine_70
08-02-06, 21:20
Geplaatst door Tomas
Ja maar wie zijn Wij? Want er staat nergens in deze statistieken hoeveel procent van de vrouwen een vrouw is.

Wij zijn de vrouwen, zoals ik.
100% :D

Tomas
08-02-06, 21:22
Geplaatst door Divine_70
Wij zijn de vrouwen, zoals ik.
100% :D

Nou ok dan. Maar gaan jullie ons straks dan ook als louter lustobject zien?

~Panthera~
08-02-06, 21:26
Geplaatst door klaaskop
Doen ze al :moe: ...


:giechel:

Divine_70
08-02-06, 21:30
Geplaatst door klaaskop
Doen ze al :moe: ...

Jah, dan moeten ze zich ook maar niet zo verdomd sexy kleden he. :roker:

Tomas
08-02-06, 21:46
Geplaatst door klaaskop
:moe: Rond '90 kreeg ik al een hand van een vrouwelijke collega op mijn derrière omdat ik "een strak kontje had"...
Hoezo discriminatie van de vrouw ....

Wat zei de rechter toen?

Divine_70
08-02-06, 21:46
Geplaatst door klaaskop
:moe: Rond '90 kreeg ik al een hand van een vrouwelijke collega op mijn derrière omdat ik "een strak kontje had"...
Hoezo discriminatie van de vrouw ....


:roker: Oh, dat was jij ??
Ergens kwam je me al bekend voor. :stout:

Divine_70
08-02-06, 22:05
Geplaatst door klaaskop
:)
Grappig en ondeugend antwoord.
Maar helaas, een paar jaar later overleed ze helaas, veel te jong, aan een hersenbloeding.
Het was een leuke collega, leuk mens.

Dan was je toch iemand anders. :duits:

Spijt me voor je, leven kan soms zo onrechtvaardig zijn.

Divine_70
08-02-06, 22:10
Geplaatst door klaaskop
:)
Ja, zo is het leven.
En ach, ik kon er toen wel om lachen. Ik was toen, op dat moment, de enige man op een afdeling met vrouwen.
En ze bedoelde het ook als grap. Het is daarmee een dierbare herinnering aan haar geworden, hoe gek dát ook weer klinkt.

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld.
We hebben ook 1 man in ons midden en die heeft het ook niet altijd even gemakkelijk. :hihi: