PDA

Bekijk Volledige Versie : Helft schooluitvallers autochtoon



TonH
09-02-06, 12:32
In stad veel schooluitval

Van onze redactie economie

AMSTERDAM - Het aantal scholieren dat voortijdig het onderwijs in de regio-Amsterdam verlaat, is ongekend hoog. In 2004 waren het er 6540. Ruim de helft van hen is allochtoon.

Een belangrijke oorzaak voor schooluitval is het gebrek aan stageplaatsen in de regio. Dit blijkt uit de Arbeidsmarktmonitor die is gepubliceerd door het Platform Arbeidsmarkt en Onderwijs.

Uit de cijfers blijkt ook dat de jeugdwerkloosheid in de regio-Amsterdam vorig jaar flink gedaald is, van tienduizend tot 8673.

Het is voor het eerst dat er een globaal beeld is van de aantallen uitvallers op school. Bij de Amsterdamse ROC's (Regionale Opleidings Centra) verlaat zestig procent van de mbo'ers op niveau 1 en 2 de school zonder diploma. Op niveau 3 en 4 is dit veertig procent.

Van alle uitvallers werd slechts 29 procent alsnog naar school teruggehaald. Van twee van de drie is onduidelijk waar zij zijn gebleven.

Vergelijkingen met het verleden zijn niet te maken. Tot voor kort bestond er geen volledige registratie van de aantallen uitvallers. Uit de cijfers die nu over 2004 bekend zijn geworden, blijkt dat bijna één op de vier uitvallers jonger is dan zestien jaar; 56 procent is allochtoon.

De jeugdwerkloosheid in de regio Amsterdam is vorig jaar wel flink gedaald. Op het hoogtepunt, 1 januari 2005, zochten tienduizend jongeren onder 23 jaar werk. Op 1 oktober waren dat er nog maar 8673. De grootste daling van de jeugdwerkloosheid deed zich voor in de Amsterdamse stadsdelen Centrum en Oud-West: 27 procent minder.

In de hele regio bedroeg de daling veertien procent, evenveel als het landelijk gemiddelde. Vooral jongeren tussen vijftien en negentien jaar vonden weer een baan. In Amsterdam Nieuw-West woont een kwart van alle jeugdwerklozen van de hele regio.

Vanaf 2006 verbetert de economie in de regio zodanig dat de banengroei flink sneller gaat dan de groei van de beroepsbevolking. Hierdoor zal de werkloosheid de komende tijd dalen.

In de regio-Amsterdam (inclusief Amstelland, Haarlem, Zaanstreek en Waterland) stonden in mei vorig jaar 87.637 personen ingeschreven als werkzoekend. Vergeleken bij de rest van het land zijn hieronder relatief veel kanslozen op de arbeidsmarkt. Verder telt deze groep kansarme werkzoekenden veel allochtonen en veel ouderen, maar ook veel hoger opgeleiden.


© Het Parool, 09-02-2006

delirious
09-02-06, 12:38
Je zou bijna zeggen dat het een typ fout is.
Autochtoon?

mark61
09-02-06, 12:41
Geplaatst door delirious
Je zou bijna zeggen dat het een typ fout is.
Autochtoon?

Ja, in absolute cijfers. Ik denk dat in deze leeftijdsklasse (16-20) allo nog ruim in de minderheid is, en dus heftig oververtegenwoordigd onder de uitvallers


56 procent is allochtoon.


Nou ja, 44 om 56% dus. Auto's dus zelfs in de minderheid.

mark61
09-02-06, 12:42
Geplaatst door TonH
Vergelijkingen met het verleden zijn niet te maken. Tot voor kort bestond er geen volledige registratie van de aantallen uitvallers. Uit de cijfers die nu over 2004 bekend zijn geworden, blijkt dat bijna één op de vier uitvallers jonger is dan zestien jaar; 56 procent is allochtoon.


Waanzin. Onderwijs geven zonder leerlingvolgsysteem en feedback. Hoe maf kan je zijn.

TonH
09-02-06, 12:46
Geplaatst door mark61
Ja, in absolute cijfers. Ik denk dat in deze leeftijdsklasse (16-20) allo nog ruim in de minderheid is, en dus heftig oververtegenwoordigd onder de uitvallers

Even uit het heufd: volgens mij is net de meerderheid van de jongeren in Amsterdam inmiddels van het 'allo'-verbond...

Ik gebruik 'auto' in mijn titel vanwege de nadruk die weer eens op die andere groep gelegd wordt terwijl ik het, gelet op de algemeen heersende opinie, toch veel nieuwswaardiger vind dat de helft van de uitvallers autochtoon is...

TonH
09-02-06, 12:49
Geplaatst door mark61
Waanzin. Onderwijs geven zonder leerlingvolgsysteem en feedback. Hoe maf kan je zijn.

Nog een leuke die ik gisteren hoorde: wanneer een school constateert dat een kind in accute problemen zit duurt het NEGEN MAANDEN voordat er door betreffende instanties aandacht aan wordt besteed...

Over dat leervolgsysteem wordt nog maar 20 jaar geklaagd, maar gelukkig is men al weer een stukje verder dan toen... volgende vergadering zal zijn NA de zomervakantie. Agenda: het trekken van agenda's voor de volgende urgente bijeenkomst (het liefst zo rond januari 2007)...