PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitsland hervindt zijn 'ethiek'.



Al Sawt
09-02-06, 21:37
.Kernprogramma Teheran

Merkel: Iran overschrijdt een ‘rode lijn’


Door een onzer redacteuren

München, 6 febr. In scherpe bewoordingen en met een verwijzing naar nazi-Duitsland heeft bondskanselier Angela Merkel dit weekeinde Iran veroordeeld. Teheran heeft volgens Merkel een „rode lijn” overschreden.

We willen en moeten voorkomen, aldus de bondskanselier, dat Iran zijn nucleaire programma verder ontwikkelt. Een reactie is noodzakelijk, aldus Merkel, wegens de „volledig onacceptabele provocaties van de Iraanse president. Ik zegt dit in het bijzonder als Duitse bondskanselier: een president die het bestaansrecht van Israël ter discussie stelt, een president die het bestaan van de holocaust ontkent, kan niet verwachten dat Duitsland in deze kwestie ook maar de geringste tolerantie aan de dag legt. Wij hebben van onze geschiedenis geleerd.”

Merkel sprak zaterdag, kort voor bekend werd dat de IAEA de kwestie-Iran verwijst naar de VN-Veiligheidsraad, in München op een conferentie over veiligheids- en defensievraagstukken, waar ministers van Defensie, hoge militairen, volksvertegenwoodigers en deskundigen op het gebied van internationale betrekkingen samenkwamen. Vrijwel eenstemmig werd Iran gehekeld.

De Amerikaanse minister van Defensie Donald Rumsfeld riep op tot een diplomatieke oplossing van de kwestie. Hij noemde het Iraanse regime „de voornaamste sponsor van terrorisme in de wereld”. Washington, aldus Rumsfeld, staat achter de Iraanse bevolking, die in meerderheid niet internationaal geïsoleerd wil raken.

Namens Iran wees plaatsvervangend minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi erop dat verwijzing van de kwestie naar de VN-Veiligheidsraad neerkomt op „een escalatie van het conflict”. Op grond van een Iraanse wet heeft Teheran dan geen andere keuze dan de samenwerking met de wereldgemeenschap op dit gebied op te schorten, aldus de Iraniër. „Dan moet die wet veranderd worden”, wierp Merkel tegen.

De Franse minister van Defensie, Michèle Alliot-Marie, zei dat het hele systeem van non-proliferatie van kernwapens wordt ondergraven, als landen als Iran en Noord-Korea hun verplichtingen niet nakomen. „Dat risico kunnen we niet nemen.” Haar Russische collega Sergei Ivanov waarschuwde in verband met mogelijke strafmaatregelen tegen Iran voor de beperkte effectiviteit van sancties.


.Duitse bondskanselier: een president die het bestaansrecht van Israël ter discussie Ik vraag me af hoe een term als Israel in een zin kan worden gebruikt met een land dat voor haar zelfbeschikking opkomt.


Ik hoop dat Iran slaagt waarin anderen falen of verzaken.

ronald
09-02-06, 21:39
Geplaatst door Al Sawt



Ik hoop dat Iran slaagt waarin anderen falen of verzaken.



Pakken ze het ozonprobleem aan dan?

Al Sawt
09-02-06, 21:44
Geplaatst door ronald
Pakken ze het ozonprobleem aan dan? Als ze hun energie uit kerncentrales halen, dan ja.

Max Stirner
09-02-06, 23:14
Geplaatst door Al Sawt
Ik hoop dat Iran slaagt waarin anderen falen of verzaken.


Israel platgooien bedoel je? Zou mooi zijn, één grote nucleaire zandbak.

Zijn we eindelijk van dat ge-emmer af. Stelletje haatdragende kleuters.

Al Sawt
10-02-06, 15:40
Geplaatst door Max Stirner
Israel platgooien bedoel je? Zou mooi zijn, één grote nucleaire zandbak.

Zijn we eindelijk van dat ge-emmer af. Stelletje haatdragende kleuters. Stelletje haatdragende kleuters, zijn te vinden in een land waar mensen die denken dat hun aanwezigheid een goddelijke openbaring is. n

Max Stirner
10-02-06, 16:17
Geplaatst door Al Sawt
Stelletje haatdragende kleuters, zijn te vinden in een land waar mensen die denken dat hun aanwezigheid een goddelijke openbaring is. n


Al die despoten in landen als Syrie, Iran en S. Arabie danken God op hun blote knietjes dat ze Israel hebben. Medicijn tegen alle kwalen.

Anywayz....Laat ze onderling maar n paar bommetjes gooien in het MO.

Is ook in hun eigen belang. Kunnen ze over een paar miljoen jaar, als de nucleaire rook een beetje is opgetrokken, een nieuwe poging wagen om iets te bouwen dat op een beschaving lijkt.

:)