PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Uitsluiten zwakke leerling Cito-toets onacceptabel'



Elsschot
10-02-06, 08:33
'Uitsluiten zwakke leerling Cito-toets onacceptabel'


DEN HAAG - Minister Van der Hoeven (Onderwijs) vindt het een slechte zaak dat veel zwakke leerlingen niet meedoen aan de Cito-toets. „Ik vind dat dat niet kan” zei ze donderdag in de Tweede Kamer. „Ik maak me daar zorgen over.”


In Amsterdam en Rotterdam zou een op de vijf leerlingen uit groep 8 niet aan de toets meedoen. De Eindtoets Basisonderwijs, zoals de Cito-toets eigenlijk heet, geeft aan naar welke vorm van voortgezet onderwijs een basisscholier kan gaan. Scholen zeggen de zwakste leerlingen niet mee te laten doen aan de Cito-toets, omdat toch al vast staat dat deze naar het praktijkonderwijs of het laagste niveau van het vmbo gaan.

„Het kan niet dat grote groepen leerlingen buiten de kwaliteitszorg blijven”, vindt Van der Hoeven. Met het weren van de slechtste leerlingen kan een school de gemiddelde schoolscore van de Cito-toets opkrikken. De minister vindt dat de onderwijsinspectie zo de resultaten van het onderwijs minder goed in kaart kan brengen. De inspectie klaagde woensdag ook al over het uitsluiten van leerlingen.

Overigens is de Cito-toets niet verplicht. Ongeveer 85 procent van de scholen lieten hun leerlingen de afgelopen drie dagen aan de bekendste toets meedoen, maar het staat scholen vrij voor een andere vorm van toetsing te kiezen. Begin maart krijgen de scholieren te horen hoe ze de Cito-toets hebben gemaakt.