PDA

Bekijk Volledige Versie : Werknemers gevolgd via gsm



Elsschot
10-02-06, 09:04
Werknemers gevolgd via gsm


door onze redactie
AMSTERDAM - Steeds meer bedrijven houden virtueel in de gaten waar hun personeel uithangt via opsporingstechnologie in mobiele telefoons. Mensenrechtenorganisaties menen dat dit indruist tegen het recht op privacy.


Bedrijven kunnen hun werknemers traceren door de mobiele telefoon van de persoon in kwestie te traceren. Sommige bedrijven doen dit uit veiligheidsoverwegingen, andere ondernemingen vinden het handig om te weten welke werknemer het dichtst bij een bepaalde klant is.

Kevin Brown, directeur van opsporingsbedrijf Followus, meent dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken dat het recht op privacy in het geding is. Toen de technologie in 2003 voor het eerst op de markt kwam, was er vooral veel interesse van wantrouwige individuen die hun partner wilde volgen. Deze waren volgens Brown al snel teleurgesteld in de technologie omdat de overheid het verbiedt mensen te volgen zonder dat zij hiervan op de hoogte zijn. De opsporingsbedrijven moeten een persoon die zij volgen daar namelijk via random alerts van op de hoogte houden.

Elsschot
10-02-06, 09:08
In mijn voorgaande werk was mijn auto uitgerust met een zgn track&trace systeem. Het is erg eenvoudig om de regels hiervoor te omzeilen; alle nieuwe werknemers tekenen een clausule in hun arbeidsovereenkomst waarin zij accoord gaan met zo'n systeem.

Het betekende voor mij echter wel een kortdurende arbeidsrelatie met dit bedrijf (1,5 jaar) omdat het van 'smorgens tot 's avonds gevolgd worden een zeer negatieve invloed heeft op je arbeidsvreugde

Esperanza
10-02-06, 10:04
Geplaatst door Elsschot
Werknemers gevolgd via gsm


door onze redactie
AMSTERDAM - Steeds meer bedrijven houden virtueel in de gaten waar hun personeel uithangt via opsporingstechnologie in mobiele telefoons. Mensenrechtenorganisaties menen dat dit indruist tegen het recht op privacy.


Bedrijven kunnen hun werknemers traceren door de mobiele telefoon van de persoon in kwestie te traceren. Sommige bedrijven doen dit uit veiligheidsoverwegingen, andere ondernemingen vinden het handig om te weten welke werknemer het dichtst bij een bepaalde klant is.

Kevin Brown, directeur van opsporingsbedrijf Followus, meent dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken dat het recht op privacy in het geding is. Toen de technologie in 2003 voor het eerst op de markt kwam, was er vooral veel interesse van wantrouwige individuen die hun partner wilde volgen. Deze waren volgens Brown al snel teleurgesteld in de technologie omdat de overheid het verbiedt mensen te volgen zonder dat zij hiervan op de hoogte zijn. De opsporingsbedrijven moeten een persoon die zij volgen daar namelijk via random alerts van op de hoogte houden.

Ik moet er niet aandenken dat ik gevolgd zou worden door iemand en die dan weet waar je was, waar en wanneer

Ik vind dit inderdaad een schending van privacy...

waterfiets
10-02-06, 10:22
Bij internationaal vrachtverkeer en bewakingsbedrijven zou het de veiligheid kunnen verhogen. Ook denk ik dat kinderen binnen 10 jaar op die wijze door hun ouders gevolgd worden hetgeen ook de veiligheid kan bevorderen. Er zou echter altijd een mogelijkheid moeten zijn om een en ander uit te zetten en volgens mij kan dat nu alleen door de GSM zelf uit te zetten. Je zou gewoon een menu in de telefoon moeten hebben waarmee je hem uit/aan zet (met pincode beveiliging).

~Panthera~
10-02-06, 10:45
Gewoon in je leaseauto laten liggen. :hihi:

Esperanza
10-02-06, 10:47
Geplaatst door ~Panthera~
Gewoon in je leaseauto laten liggen. :hihi:

goed idee... :duim: