PDA

Bekijk Volledige Versie : Noorse hoofdredacteur biedt excuses aan voor spotprenten



Wizdom
10-02-06, 12:07
Noorse hoofdredacteur biedt excuses aan voor spotprenten
Uitgegeven op vrijdag 10 februari 2006 om 12:11:22

(Novum/AP) - De hoofdredacteur van de kleine Noorse christelijke krant Magazinet heeft vrijdag excuses aangeboden voor het beledigen van moslims door herpublicatie van tekeningen van de profeet Mohammed in januari.

Op een persconferentie in Oslo zei hoofdredacteur Vebjoern Selbekk niet te hebben voorzien dat de herpublicatie van de spotprenten op 10 januari zoveel pijn en woede zou veroorzaken. De prenten verschenen in september voor het eerst in de Deense krant Jyllands-Posten. Boze moslims staken onder meer de ambassades van Denemarken en Noorwegen in brand in de Syrische hoofdstad Damascus.

"Ik wil aan de moslimgemeenschap persoonlijk meedelen dat het mij spijt dat hun religieuze gevoelens zijn gekrenkt door wat wij gedaan hebben", zei Selbekk. "Het is alleen maar juist dat ik erken dat ik, als de hoofdredacteur, niet inzag hoe beledigend het was om de kopieën te publiceren." Bij de publicatie van de tekeningen in januari zei Magazinet op te komen voor de vrijheid van meningsuiting.

Selbekk verscheen op de persconferentie samen met de leider van de Islamitische Raad van Noorwegen, Mohammed Hamdan, en de Noorse minister van arbeid, Bjarne Haakon Hanssen. De hoofdredacteur loofde de Noorse islamitische gemeenschap omdat zij in haar reacties niet overging tot geweld maar bleef aandringen op een dialoog. "De moslimgemeenschap heeft dit op een waardige en terughoudende wijze aangepakt. Zij verdient daarvoor lof en respect", zei Selbekk.

Hamdan benadrukte dat de islam vergevensgezind is en dat Selbekk, die met de dood is bedreigd, nu door hem wordt beschermd. "Selbekk heeft kinderen van dezelfde leeftijd als de mijne. Ik wil dat mijn kinderen en zijn kinderen samen opgroeien en in vrede en vriendschap leven."

Max Stirner
10-02-06, 12:41
Das heel mooi, maar tis natuurlijk maar de vraag in hoeverre excuses iets te betekenen hebben als ze gemaakt zijn onder de dreiging van fysiek geweld.

Volgens mij dus helemaal niets.

Datdit veel `beledigde` moslims blijkbaar geen moer uitmaakt, bewijst eens te meer dat dit opgeblazen akkefietje vooral met gefrustreerde egootjes te maken heeft. Meer dan n primitieve machtsstrijd is het in feite niet.

Juliette
10-02-06, 14:50
Geplaatst door Max Stirner
Das heel mooi, maar tis natuurlijk maar de vraag in hoeverre excuses iets te betekenen hebben als ze gemaakt zijn onder de dreiging van fysiek geweld.



Hij had al veel eerder z'n excuses gemaakt. Kort na de publicatie en dus lang voor die hele heisa.

Max Stirner
10-02-06, 15:19
Geplaatst door Juliette
Hij had al veel eerder z'n excuses gemaakt. Kort na de publicatie en dus lang voor die hele heisa.


En dus toch met de dood bedreigd? Naderhand?

Juliette
10-02-06, 15:21
Geplaatst door Max Stirner
En dus toch met de dood bedreigd? Naderhand?

Ik vergiste me. Had het over die Deense hoofdredacteur. Slordig gelezen.

Max Stirner
10-02-06, 15:42
Geplaatst door Juliette
Ik vergiste me. Had het over die Deense hoofdredacteur. Slordig gelezen.


Ik vergeef je....


:engel:

Juliette
10-02-06, 15:43
Geplaatst door Max Stirner
Ik vergeef je....


:engel:

Dat heb je met al die topics die over hetzelfde gaan. Raakt een mens van in de war. :D

Victory
10-02-06, 16:02
Geplaatst door Wizdom
Noorse christelijke krant Magazinet

Max Stirner
10-02-06, 16:06
:schok: