PDA

Bekijk Volledige Versie : Syrische homo moet in Nederland ook zwijgen



David
10-02-06, 15:22
Syrische homo moet in Nederland ook zwijgen

Homoseksuele asielzoekers hopen vaak in Nederland wel geaccepteerd te worden. Maar de AZC’s zijn brandhaarden van haat en discriminatie, zo ondervindt de homoseksuele Hamid aan den lijve. Zijn leven balanceert tussen een verblijfsvergunning en zelfmoord. Zwijgen in Syrië, werd zwijgen in Nederland.
”Een heleboel familieleden kwamen naar mijn huis toe en vroegen mijn vader mij aan hen te geven, zodat ze me dood zouden kunnen schieten. Mijn vader zei dat als ze me neer zouden schieten het er alleen nog maar slechter op zou worden, omdat dan iedereen van mijn homoseksualiteit zou afweten”, vertelt Hamid. “Dus ze zeiden dat ik maar moest vluchten.”

Het is het verhaal in een notendop van de 21-jarige Syriër, die sinds juli van dit jaar in een asielzoekerscentrum in het oosten van het land verblijft. Hij vluchtte uit Syrië vanwege zijn homoseksualiteit, zijn afwijkende politieke opinie en omdat hij in een islamitisch land a-religieus was.

Celstraf
Stuk voor stuk zaken waar hij in zijn vaderland niet over mocht praten, omdat dat eenvoudigweg gevaarlijk zo niet levensbedreigend was. Zijn homoseksualiteit kon hij uiteindelijk niet voor zich houden en dat leidde tot zijn vlucht naar Europa.

“In Syrië staat er drie jaar op homoseksueel zijn. Ik heb al een maand gezeten. Ze hebben me toen seksueel misbruikt, me geslagen en alleen in een donkere kamer opgesloten. Ik werd er half gek van. Ik heb één keer geprobeerd mezelf op te hangen. In Syrië is homoseksueel zijn hetzelfde als het zijn van een dief. Uiteindelijk ben ik ontsnapt”, aldus Hamid.

In Europa hoopte hij wel zichzelf te kunnen zijn. Zijn oorspronkelijke plan was naar Engeland te gaan, maar hij strandde bij een tussenstop in het zo tolerante Nederland. Een paradijs voor homoseksuelen, zeker vergeleken met de toestanden in Syrië.

Regen in de drup
Maar niets was minder waar. Hamid belandde van de regen in de drup. “Het is slechter. De plaats waar ik leef kent veel beperkingen. Ik kan geen fouten maken”, vertelt de vluchteling. Hij doelt daarmee niet op het strenge regime in het asielzoekerscentrum, maar op de wijze waarop hij door zijn medebewoners wordt behandeld.

”Ik kan niet praten met mijn mensen over mijn homoseksualiteit. Ik heb weinig communicatie met ze. Islamitische mensen haat ik echt, ze zijn erg bekrompen”, verklaart hij. “Ik voel me geïsoleerd in het centrum. Ik zit de hele tijd in mijn kamer, praat met niemand en zie niemand. Als ik namelijk met iemand praat beledigen ze me. Ze vermoeden het, denk ik. Dat leid ik af uit de manier waarop ze naar mij kijken. Ze behandelen alsof ik niet normaal ben maar gek.”

Zo is zwijgen in Syrië, zwijgen in Nederland geworden. Alleen met een handjevol geboren en getogen Nederlanders durft hij openlijk over zijn homoseksualiteit te praten. Verder wantrouwt hij iedereen.

Brak mijn hart
En niet zonder reden zo blijkt, want de pesterijen blijven niet alleen bij afkeurende blikken. “Vier maanden geleden, op een mooie zonnige dag, ging ik in mijn eentje naar het park. Toen ik terugkwam stonden ze me op te wachten en vroegen ze ‘of ik lekker geneukt had met de jongens’. De manier waarop ze het zeiden brak mijn hart”, verhaalt Hamid.

”Ze hebben me ook geslagen en ik heb met één van gevochten. Het zijn allemaal moslims die dat doen. Ik kon er niets aan doen. Ik ben naar mijn kamer gegaan en heb gehuild en dingen in mijn kamer gebroken”, vervolgt de Syrische asielzoeker.

Hamid is geen uitzondering. Homoseksuele asielzoekers wordt stelselmatig het leven zuur gemaakt door hun medebewoners. Zo blijkt uit een onderzoek van Eduard Boer naar de omstandigheden waaronder homoseksuele asielzoekers in asielzoekerscentra leven, waar Planet Internet vorige week uit publiceerde.

Het grote wantrouwen dat zich van Hamid heeft meester gemaakt door zowel zijn ervaringen in Syrië als in Nederland zorgt er ook voor dat hij weinigen van de leidinggevenden in het AZC van de discriminatie op de hoogte durft te brengen.

Begrip voor pesters
Maar er speelt ook nog iets anders mee. Hij kan namelijk ook begrip opbrengen voor de daden van zijn medebewoners. “Ik kan ze het niet kwalijk nemen. Zo zijn ze opgegroeid. Ze kennen het gewoon niet. Maar dat betekent niet dat ik niet boos ben of het mijn hart breekt. Alles kent zijn grenzen en daar gaan ze over heen.”

Hamids invoelendheid heeft niet op de laatste plaats te maken met de tweestrijd, die van binnen bij hem nog gaande is. Toen hij als tienjarige zijn eerste homoseksuele gevoelens ontdekte, wist hij niet eens wat dat was omdat daar in het Midden-Oosten nu eenmaal niet over gepraat werd. Op zijn negentiende wist hij het dat hij een Luti was (homo in het Arabisch), maar hoopte hij nog steeds dat dit van voorbijgaande aard was.

Tot op de dag van vandaag kan hij zijn geaardheid niet volledig accepteren. “Ik ben nog steeds boos dat ik homoseksueel ben. Ik wil dat niet meer zijn. Dat heeft met de cultuur in Syrië te maken. Die zit nog in mijn lichaam en mijn geest. Ik ben wel een stuk relaxter geworden, omdat ik hier mensen ben tegengekomen die me begrijpen en zeggen dat het niet aan mij ligt.”

Geen alternatief
De Syriër wacht op een verblijfsvergunning. Veel vertrouwen in zijn toekomstige leven heeft hij echter nog niet. “Ik maak me zorgen over mijn toekomst. Over mijn homoseksualiteit en hoe daarmee om te gaan. En ook het leven in een nieuwe maatschappij, als het ware als een wees, is erg moeilijk.”

Terugkeren naar Syrië is echter geen optie. “Als ik terugkom stoppen ze me in de gevangenis en als ik vrij kom dan word ik gedood door mijn familieleden”, schetst hij zijn doemscenario. Maar Hamid gelooft dat hij op een of andere manier recht heeft op een verblijfsvergunning. “Ik denk dat ik na alles wat ik heb doorgemaakt iets bijzonders heb verdiend.”

En als hij de vergunning onverhoopt toch niet mocht krijgen? “Ik heb geen alternatief. Als ze me niet toelaten, pleeg ik zelfmoord. Wie kan mij helpen? Mijn familie, nee. Mijn land, nee. Het Midden-Oosten, nee!”

Dutchguy
10-02-06, 15:25
Kan deze open blijven aub? Kan ik tenminste fatsoenlijk eerst lezen en dan eventueel reageren voor er weer een slotje op zit.

mark61
10-02-06, 15:26
*islambashing*

Couscousje
10-02-06, 15:28
Krijg net de Gaykrant binnen van deze week.

Staat een artikel in van Mohamed Ajouaou.

"Moslimtheoloog pleit voor rekkelijkheid onder moslims."

"Acceptatie druist niet in tegen het geloof."

Cc

Max Stirner
10-02-06, 15:29
Geplaatst door Dutchguy
Kan deze open blijven aub? Kan ik tenminste fatsoenlijk eerst lezen en dan eventueel reageren voor er weer een slotje op zit.


Nix ervan.

Straks gaan mensen misschien nog denken dat die Syrische autoriteiten n beetje achterlijk zijn....

N beetje tolerantie voor de intoleranten AUB.

Elien
10-02-06, 15:30
nou ben je alleen maar raar bezig kom op zeg!

amOer
10-02-06, 18:05
ik eis een VN comissie dat dit questie gaat onderzoeken.. Syrie is een terror staat en kan misschien een tijd bom in het lichaam van dit zielig jongetje hebben geplaatst en uit het land hebben verwijderd .. you never know with those terrorists !


muhahhaha syrische homo ! whahahaha

David
10-02-06, 18:20
Geplaatst door amOer
muhahhaha syrische homo ! whahahaha



Inderdaad, te gek voor woorden! :haha:

freya
10-02-06, 18:31
Gepubliceerd op donderdag 23 december 2004 :rolleyes:

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=535911/sc=93ca0d


Nu weten we het wel david :moe:

dit is spammen.

[freya]