PDA

Bekijk Volledige Versie : Begrijp jij het, begrijp ik het?



Fadje
10-02-06, 14:54
Een derde Nederlanders begrijpt commotie spotprenten

Uitgegeven: 7 februari 2006 21:08
Laatst gewijzigd: 7 februari 2006 21:47

AMSTERDAM - Een derde (33 procent) van de Nederlanders kan begrip opbrengen voor de commotie onder moslims over de cartoons over de profeet Mohammed in een Deense krant, 65 procent niet. Dat blijkt uit een dinsdag gehouden peiling van Maurice de Hond onder negenhonderd mensen. De vrijheid van meningsuiting is voor 79 procent van de ondervraagden een groot goed, waar moslims mee moeten leren leven.

Een ruime meerderheid van 68 procent heeft er geen moeite mee als Nederlandse media de spotprenten zouden publiceren. Daarentegen vindt 21 procent dat Denemarken excuses moet aanbieden. Een derde (34 procent) wil dat Den Haag het Scandinavische land in een verklaring steunt.


Iets meer dan de helft 52 (procent) vindt dat de Arabisch Europese Liga (AEL) juridisch moet worden aangepakt, wegens de cartoons waarin de Holocaust wordt ontkend


:rolleyes: Zoek de verschillen! Het verschik tussen een moslim en een jood in Nederland!

mark61
10-02-06, 14:55
Jij begrijpt het inderdaad niet. Feitenontkenning <> (politieke) mening.

Fadje
10-02-06, 14:57
Geplaatst door mark61
Jij begrijpt het inderdaad niet. Feitenontkenning <> (politieke) mening.


En jij begrijp het wel? :rolleyes:

mark61
10-02-06, 15:05
Geplaatst door Fadje
En jij begrijp het wel? :rolleyes:

Het verschil wel. De heisa minder. Maar ik doe mijn best.

Ourzazate
10-02-06, 15:05
Geplaatst door mark61
Jij begrijpt het inderdaad niet. Feitenontkenning <> (politieke) mening.

Op de eerste spotprent ligt Anne Frank in bed met Adolf Hitler. In de tweede cartoon vraagt filmmaker Steven Spielberg tips aan zijn collega Peter Jackson (Lord of the Rings) voor het maken van een Holocaust-film. In de derde spotprent twijfelen onderzoekers aan het aantal slachtoffers van de Holocaust.

Vertel mij eens welke feiten er ontkend worden...:).

Overigens heeft Naftaniel van het CIDI aangegeven dat hij het meest aanstoot neemt aan de cartoon waarin Hitler het bed deelt met Anne Frank. Dat heeft toch niets te maken met feitenontkenning...:).

Fadje
10-02-06, 15:09
Geplaatst door mark61
Het verschil wel. De heisa minder. Maar ik doe mijn best.


Met alleen je best doen kom je er niet! Gebruik je gezonde verstand, je kraamt namelijk onzin uit!

@ Ourzazate, ;)

mark61
10-02-06, 15:09
Geplaatst door Ourzazate
Op de eerste spotprent ligt Anne Frank in bed met Adolf Hitler. In de tweede cartoon vraagt filmmaker Steven Spielberg tips aan zijn collega Peter Jackson (Lord of the Rings) voor het maken van een Holocaust-film. In de derde spotprent twijfelen onderzoekers aan het aantal slachtoffers van de Holocaust.

Vertel mij eens welke feiten er ontkend worden...:).

Overigens heeft Naftaniel van het CIDI aangegeven dat hij het meest aanstoot neemt aan de cartoon waarin Hitler het bed deelt met Anne Frank. Dat heeft toch niets te maken met feitenontkenning...:).

Ik dacht niet aan die spotprenten, maar aan de begeleidende tekst.

De tweede ken ik niet, maar ik lees in jouw beschrijving ontkenning. Lijkt me vrij duidelijk.

In mijn herinnering ging de derde spotprent niet over het aantal slachtoffers, maar over of ze joods waren. Is dat niet zo? In any case is in 2006, na tienduizenden studies, nog s beginnen over aantallen een vorm van ontkenning. Kan er niks anders van maken.

Het is sowieso vals, want de enige redenering was natuurlijk: 'zij doen ons pijn, zullen we hen eens pijn doen met het pijnlijkste wat we kunnen bedenken.'

Menselijke emoties zijn heel eenvoudig. Hoeven geen abstracte principes (religie, vrijheid van meningsu.) voor worden aangehaald. Blaast iets simpels op tot Heilige Proporties. Aan beide zijden.

waterfiets
10-02-06, 15:14
Ik begrijp de uitkomsten van het onderzoek wel maar ben wel zo langzamerhand uitgepraat over deze commotie. Zowel de cartoons als de overdreven reacties vind ik de aandacht eigenlijk niet waard. Zowel de cartoons zelf als de reacties erop zijn een georchestreerde actie geweest waardoor je eigenlijk het gevoel hebt gebruikt te worden.

Ourzazate
10-02-06, 15:19
Geplaatst door mark61
Ik dacht niet aan die spotprenten, maar aan de begeleidende tekst.

De tweede ken ik niet, maar ik lees in jouw beschrijving ontkenning. Lijkt me vrij duidelijk.

In mijn herinnering ging de derde spotprent niet over het aantal slachtoffers, maar over of ze joods waren. Is dat niet zo? In any case is in 2006, na tienduizenden studies, nog s beginnen over aantallen een vorm van ontkenning. Kan er niks anders van maken.

Het is sowieso vals, want de enige redenering was natuurlijk: 'zij doen ons pijn, zullen we hen eens pijn doen met het pijnlijkste wat we kunnen bedenken.'

Menselijke emoties zijn heel eenvoudig. Hoeven geen abstracte principes (religie, vrijheid van meningsu.) voor worden aangehaald. Blaast iets simpels op tot Heilige Proporties. Aan beide zijden.

Twijfelen aan het aantal slachtoffers of twijfelen of bepaalde slachtoffers wel joods waren is toch niet ontkennen? Er werden immers ook zigeuners en homo's vermoord. Ik twijfel ook aan die 6 miljoen net zoals ik twijfel aan het aantal dode Amerikaanse soldaten in het MO, of het aantal nu uit de mond van Bush of uit de mond van Bin Laden komt. Ontken ik nu ook...:confused:.

Of de redenering daadwerkelijk zo was weet ik niet, maar ik weet wel dat er 1 ding duidelijk is en dat is dat je moslims mag bashen met uitingen van genoegdoening vanuit de NLse regering (en deels NLse bevolking) maar je geen joden mag bashen zonder dat NLse regering (en deels NLse bevolking) hier haar ongenoegen over uit...:jammer:.

mark61
10-02-06, 15:26
Geplaatst door Ourzazate
Twijfelen aan het aantal slachtoffers of twijfelen of bepaalde slachtoffers wel joods waren is toch niet ontkennen? Er werden immers ook zigeuners en homo's vermoord. Ik twijfel ook aan die 6 miljoen net .

Na 60+ jaar en tienduizenden, zo niet honderdduizenden studies? Ouarza, laat me niet lachen a grapjas. je gaat nu echt te ver.


Of de redenering daadwerkelijk zo was weet ik niet, maar ik weet wel dat er 1 ding duidelijk is en dat is dat je moslims mag bashen met uitingen van genoegdoening vanuit de NLse regering (en deels NLse bevolking) maar je geen joden mag bashen zonder dat NLse regering (en deels NLse bevolking) hier haar ongenoegen over uit...:jammer:.

Dat de regering zich onevenwichtig druk maakt over vrijheid van meningsuiting vind ik niet fris.

Evengoed zijn de twee niet te vergelijken. Moslims zijn geen ras, en de cartoons gingen over van alles, maar beslist NIET over 1,3 miljard moslims. Dat hadden ze ook niet gedurfd ook, en geen hond die denkt dat je 1,3 m over één kam kan scheren. Bij anti-joodse cartoons wordt dat dus wel gedaan.

Ourzazate
10-02-06, 15:34
Geplaatst door mark61
.

Na 60+ jaar en tienduizenden, zo niet honderdduizenden studies? Ouarza, laat me niet lachen a grapjas. je gaat nu echt te ver.

Dat de regering zich onevenwichtig druk maakt over vrijheid van meningsuiting vind ik niet fris.

Evengoed zijn de twee niet te vergelijken. Moslims zijn geen ras, en de cartoons gingen over van alles, maar beslist NIET over 1,3 miljard moslims. Dat hadden ze ook niet gedurfd ook, en geen hond die denkt dat je 1,3 m over één kam kan scheren. Bij anti-joodse cartoons wordt dat dus wel gedaan.

Al zijn er miljoenen studies. Maar nogmaals mijn twijfel beperkt zich niet tot het aantal slachtoffers van de Holocaust..:).

Moslims zijn geen ras maar wel als zodanig te kwalificeren als je wil. Dus als Mohammed wordt afgebeeld als terrorist dan kwets je daar 1,3 miljard moslims mee. Zo'n 100.000 moslims spreekt dat ongenoegen uit en de rest spreekt dat ongenoegen niet uit.

David
10-02-06, 15:35
Geplaatst door Ourzazate
Twijfelen aan het aantal slachtoffers of twijfelen of bepaalde slachtoffers wel joods waren is toch niet ontkennen? Er werden immers ook zigeuners en homo's vermoord. Ik twijfel ook aan die 6 miljoen


Extermination of the Jews:
Reitlinger, Gerald, The Final Solution (1953): between 4,194,200 and 4,851,200 (this number is accepted by Kinder, The Anchor Atlas of World History (1978))
Brzezinski: 5,000,000
Chirot: 5,100,000
3,000,000 in death camps.
1,300,000 massacred.
800,000 by dis./maln. in ghettos
Rummel: 5,291,000
Grenville: 5-6M
Davies, Europe A History (1998): avg. c. 5,571,300 (puts the minimum at 4,871,000 and the maximum at 6,271,500.)
MEDIAN: ca. 5.6M
Nuremberg indictment: 5,700,000 (accepted by Britannica)
Gutman, Encyclopedia of the Holocaust (1990): 5,596,029 to 5,860,129
P. Johnson: 5,800,000
Wallechinsky: "nearly" 6,000,000
Urlanis: 6M

mark61
10-02-06, 15:36
Geplaatst door Fadje
Met alleen je best doen kom je er niet! Gebruik je gezonde verstand, je kraamt namelijk onzin uit!

@ Ourzazate, ;)

Heb je ook argumenten of begin je in je tweede post al met schelden?

mark61
10-02-06, 15:39
Geplaatst door Ourzazate
Al zijn er miljoenen studies.

In dat geval ben je gek. Echt waar. Sorry, kan er niks anders van maken.

Maar wat moet je met een BVML-huizenloodgieter.


Moslims zijn geen ras maar wel als zodanig te kwalificeren als je wil.

Als je wil kan alles, inderdaad.


Dus als Mohammed wordt afgebeeld als terrorist dan kwets je daar 1,3 miljard moslims mee. Zo'n 100.000 moslims spreekt dat ongenoegen uit en de rest spreekt dat ongenoegen niet uit.

Yep. Maar geen ras of zelfs maar volk. Overigens geeft een flink aantal moslims aan zich niet speciaal gekwetst te voelen. Of heb jij het ze alle 1,3 m gevraagd?

Wide-O
10-02-06, 15:51
Geplaatst door David
Urlanis: 6M

Haters :ego:

Het is zowiezo een totaal abstract getal voor mij. De "schaal" is beyond comprehension, of je er nou een miljoen af doet of bij doet :moe:

En ja, ook "afwijkenden", zigeuners, gehandicapten... het bewijst waartoe de menselijke SOORT in staat is. En daarvan horen we eigenlijk te leren. Which not.

</zionist>

Aan de andere kant begin ik wel steeds harder te twijfelen aan het nut van de speciale wetten mbt ontkenning. In de zin dat die hun doel voorbij te lijken te schieten, en als een soort boemerang terugkomen.

Ze hebben vast hun nut gehad, maar nu twijfel ik daar luidop aan. Het "respect" voor die wetten is zowiezo weg, en hij wordt juist gebruikt om te kunnen zeggen "zie je wel, jullie voelen je schuldig, en wij mogen het nu niet uitzoeken"

</jodenbasher>

Aan de andere kant, het is ook zo gruwelijk.

Ik kom er niet uit.

Juliette
10-02-06, 15:59
Geplaatst door Wide-O


Het is zowiezo een totaal abstract getal voor mij. De "schaal" is beyond comprehension, of je er nou een miljoen af doet of bij doet :moe:

En ja, ook "afwijkenden", zigeuners, gehandicapten... het bewijst waartoe de menselijke SOORT in staat is. En daarvan horen we eigenlijk te leren. Which not.


Aan de andere kant begin ik wel steeds harder te twijfelen aan het nut van de speciale wetten mbt ontkenning. In de zin dat die hun doel voorbij te lijken te schieten, en als een soort boemerang terugkomen.



Meer nog dan de schaal is het de kille berekening, de systematiek, het professionalisme met voorbedachte rade die van de holocaust een genocide 'anders dan andere' maakt. Zag je die dvd die ooit bij Knack of bij De Standaard zat over Auschwitz? Niet te vatten voor iemand die zich maar een beetje mens noemt.

Maar of je 'ontkenningswetten' moet maken voor een specifieke gebeurtenis weet ik niet.

Het opzetten van dat permanent Internationaal Strafhof. Dat lijkt me een stap vooruit.

Wide-O
10-02-06, 16:08
Geplaatst door Juliette
Het opzetten van dat permanent Internationaal Strafhof. Dat lijkt me een stap vooruit.

Jah, zodat je nieuwe misdaden effectief kunt aanklagen.

Ourzazate
10-02-06, 16:20
Geplaatst door David
Extermination of the Jews:
Reitlinger, Gerald, The Final Solution (1953): between 4,194,200 and 4,851,200 (this number is accepted by Kinder, The Anchor Atlas of World History (1978))
Brzezinski: 5,000,000
Chirot: 5,100,000
3,000,000 in death camps.
1,300,000 massacred.
800,000 by dis./maln. in ghettos
Rummel: 5,291,000
Grenville: 5-6M
Davies, Europe A History (1998): avg. c. 5,571,300 (puts the minimum at 4,871,000 and the maximum at 6,271,500.)
MEDIAN: ca. 5.6M
Nuremberg indictment: 5,700,000 (accepted by Britannica)
Gutman, Encyclopedia of the Holocaust (1990): 5,596,029 to 5,860,129
P. Johnson: 5,800,000
Wallechinsky: "nearly" 6,000,000
Urlanis: 6M

Nou dr wordt dus geschommeld tussen de 4 en 6 miljoen. Was mijn twijfel toch gegrond. Dank je David...:).

Ourzazate
10-02-06, 16:23
Geplaatst door mark61
In dat geval ben je gek. Echt waar. Sorry, kan er niks anders van maken.

Yep. Maar geen ras of zelfs maar volk. Overigens geeft een flink aantal moslims aan zich niet speciaal gekwetst te voelen. Of heb jij het ze alle 1,3 m gevraagd?


Geplaatst door David
Extermination of the Jews:
Reitlinger, Gerald, The Final Solution (1953): between 4,194,200 and 4,851,200 (this number is accepted by Kinder, The Anchor Atlas of World History (1978))
Brzezinski: 5,000,000
Chirot: 5,100,000
3,000,000 in death camps.
1,300,000 massacred.
800,000 by dis./maln. in ghettos
Rummel: 5,291,000
Grenville: 5-6M
Davies, Europe A History (1998): avg. c. 5,571,300 (puts the minimum at 4,871,000 and the maximum at 6,271,500.)
MEDIAN: ca. 5.6M
Nuremberg indictment: 5,700,000 (accepted by Britannica)
Gutman, Encyclopedia of the Holocaust (1990): 5,596,029 to 5,860,129
P. Johnson: 5,800,000
Wallechinsky: "nearly" 6,000,000
Urlanis: 6M

Twijfel zat lijkt me...:).

Nee, heb niet aan iedereen gevraagd maar ik kan me moeilijk voorstellen dat moslims het uitriepen van vreugde nav die cartoons...:).