PDA

Bekijk Volledige Versie : Schoolkinderen verbranden Deense vlag in Maastricht



barfly
10-02-06, 16:32
MAASTRICHT - Een groep van ongeveer 150 schoolkinderen tussen de 14 en 18 jaar heeft vrijdagmiddag op Plein 1992 in Maastricht een Deense vlag verbrand. De allochtone kinderen demonstreerden hiermee tegen de publicatie van de spotprenten over de profeet Mohammed. Dat meldde de politie.

De groep verzamelde zich eerder op het station en liep daarvandaan onder politiebegeleiding naar het plein. Ze droegen spandoeken bij zich met teksten tegen de spotprenten. De politie stond dit protest toe, ondanks dat de groep geen vergunning had aangevraagd.

Verkeer

Rond vier uur vrijdagmiddag liepen de schoolkinderen terug naar het station, waar de demonstratie ontbonden werd. Op de terugweg hield de groep op verscheidene plaatsen het verkeer op. De demonstranten riepen leuzen in het Arabisch. Veel van hen droegen witte djellaba's. De groep werd omringd door agenten.

Tijdens de demonstratie sprongen twee jongeren achterin een politieauto en begonnen dingen te roepen via de megafoon. Zij werden daar vervolgens door agenten uit getrokken. Maastrichtenaren die getuige waren van de demonstraties reageerden vaak lacherig om de onverstaanbare teksten en de kleding van de jongeren, waarop enkele demonstranten vijandig reageerden. Het kwam niet tot gewelddadigheden.

De Deense krant Jyllands Posten plaatste in september de spotprenten. Ruim vier maanden later plaatsten dagbladen in onder meer Frankrijk, Noorwegen, Duitsland en Zwitserland ook de controversiële karikaturen. De cartoons hebben onder moslims over de hele wereld een storm van protest veroorzaakt. In Nederland was tot nu toe nog niet gedemonstreerd tegen de spotprenten.

Amsterdam

Verschillende internetpagina's deden begin deze week een oproep om aanstaande zaterdag te demonstreren op de Dam. Voor deze demonstratie is bij de gemeente geen aanvraag ingediend. De gemeente weet ook niet wie achter de oproep zit.

De Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en Omstreken (UMMAO) heeft de besturen van de prominente moskeeën aangesproken over de demonstratie tegen de Deense spotprenten. "We hebben gevraagd of ze aan de imams willen doorgeven dat ze het karakter van deze demonstratie aankaarten in het vrijdaggebed", aldus Thalil ait Bilal, voorzitter van de UMMAO vrijdag.

Dialoog

"Wij hopen dat iedereen bewust is dat het hier om een illegale demonstratie gaat. Wij staan daarom niet achter dit idee. Rekening houdend met de sfeer in Amsterdam lijkt ons dit niet de beste manier om de spotprenten aan te kaarten." Volgens Ait Bilal zijn er talloze andere manieren om hier mee om te gaan "zoals de dialoog".

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/671675/12/Schoolkinderen_verbranden_Deense_vlag_in_Maastrich t.html)

Kinderen van 14 tot 18 die vlaggen verbranden... Sneue toestand.

Bofko
10-02-06, 16:47
Geplaatst door barfly
Maastrichtenaren die getuige waren van de demonstraties reageerden vaak lacherig om de onverstaanbare teksten en de kleding van de jongeren, waarop enkele demonstranten vijandig reageerden.

Iets te vroege carnavalsoptocht. :D

tukkersterror
10-02-06, 17:06
Zijn deze kinderen gearesteerd door de politie, want op het verbranden van een vlag staat nog steeds een straf en is bij de wet verboden!!!
Maar het is blijkelijk makelijker een vrouw van 74 een bekeuring te geven voor het gooien van een plasticzakje in de openbare prullebak, dan een stel opgeschoten jeugd te halen uit een groep demostranten!!!

Vreemd, heel vreemd, maar misschien is onze "Sterke arm der wet" meneer agent wel gewoon bang om te zeggen dat dit in ons land niet kan!!!

Jamer dat deze dingen gebeuren in een land als dit, Bah, bah, bah!!!

Maar ja, Balkenende zal wel weer een passend antwoord hier op hebben, of zal hij excusses aanbieden aan Denemarken, zoals wij jaren geleden hebben geeist van Jakarta toen ze daar onze vlagen verbranden!!!

Schande, een vlag is het simbool van een land!!!

Ik ben nu boos en teleurgesteld en zou woorden willen zeggen maar dan krijg ik een gele kaart van onze webmaster!!!

BAH!!!! :kotsen:

Juve
10-02-06, 17:12
De jongeren zijn zeker gewend dat de overheid de media in handen heeft en dat daarom Denemarken als natie verantwoordelijk is voor het plaatsen van de prenten.

Foxcave1
10-02-06, 17:14
Geplaatst door tukkersterror
Zijn deze kinderen gearesteerd door de politie, want op het verbranden van een vlag staat nog steeds een straf en is bij de wet verboden!!!
Maar het is blijkelijk makelijker een vrouw van 74 een bekeuring te geven voor het gooien van een plasticzakje in de openbare prullebak, dan een stel opgeschoten jeugd te halen uit een groep demostranten!!!

Vreemd, heel vreemd, maar misschien is onze "Sterke arm der wet" meneer agent wel gewoon bang om te zeggen dat dit in ons land niet kan!!!

Jamer dat deze dingen gebeuren in een land als dit, Bah, bah, bah!!!

Maar ja, Balkenende zal wel weer een passend antwoord hier op hebben, of zal hij excusses aanbieden aan Denemarken, zoals wij jaren geleden hebben geeist van Jakarta toen ze daar onze vlagen verbranden!!!

Schande, een vlag is het simbool van een land!!!

Ik ben nu boos en teleurgesteld en zou woorden willen zeggen maar dan krijg ik een gele kaart van onze webmaster!!!

BAH!!!! :kotsen:

Ik begrijp je reactie, maar wat moeten ze dan, de zaak laten escaleren?
Denk je echt dat het daar beter van wordt?

Waar ik zelf wel op hoop is dat de ouders van de jongens zich realiseren dat zulk gedrag een groot probleem kan gaan worden.

Bofko
10-02-06, 17:17
Geplaatst door Juve
De jongeren zijn zeker gewend dat de overheid de media in handen heeft en dat daarom Denemarken als natie verantwoordelijk is voor het plaatsen van de prenten.

Ze zijn geweldig zoekende. Trieste is dat ze zich identificeren met een volkomen fout rolmodel.
Genant om jongeren zo de weg kwijt te zien zijn.

tukkersterror
10-02-06, 17:28
Misschien heb je gelijk, maar hoe zullen deze ouders reageren, hierop!!!
En daarin tegen kun je ook een discussie uitlokken, zoals wij het doen op internet!!!

Ik was vroeger ook wel eens kwaad, maar nooit zo erg als ik de laatste tijd zie van de jeugd!!!

Soms denk en hoop ik stiekem weer op de ouwe flowerpower tijd, waar we alleen maar riepen "Peace-men, make love not war", maar ja die tijd licht ver achter ons en John Lennon is al jaren dood !!!

:melk:

tr_imparator
10-02-06, 17:43
http://www.blikopnieuws.nl/foto/200602101139590724_28232.jpg


Die vergelijking klopt niet.

Allah> All :hihi:



Frailty, thy name is woman.

shakespeare

pferd
10-02-06, 18:00
pffffffft stelletje kuddedieren

Orakel
10-02-06, 18:12
Geplaatst door tukkersterror


Schande, een vlag is het simbool van een land!!!

Ik ben nu boos en teleurgesteld en zou woorden willen zeggen maar dan krijg ik een gele kaart van onze webmaster!!!

BAH!!!! :kotsen:

Keej, haal nu diep adem.... nee laat los, los....nee los.... en kijk nu met dezelfde verontwaardiging over de vlag nog es naar de spotprenten?

tukkersterror
10-02-06, 18:20
[QUOTE]tr_imparator


Die vergelijking klopt niet.

Allah> All



Frailty, thy name is woman.

shakespeare [GLOW=red]
Hoezo, waarom gaat die verglijking niet op???
Kinderen zijn kinderen, ik heb er zelf twee, eentje is 13 en de andere 15, maar neem van mij aan dat ik ze de poten breek!!!
Dit kan gewoon niet!!!
Ten eerste, ze maken het land waar ze zijn te schande.
Ten tweede, ze brengen met dit gedrag hun geloof in discrediet.
Ten derde, als wij dit accepteren wat zal de volgende stap zijn als hun iets tegen zit, moord, plundering, brandstichting of misschien terroristme!!!
Ik moet er toch niet aan denken dat ik misschien nu met iemand zit te schrijven die misschien over een week, een maand of een jaar tegenover me kan staan, omdat er ouders of verzorgers zijn die zeggen dat dit kan omdat de tijd is veranderd!!!
Nee echt niet!!!

Een kind is een kind en die hoort te spelen en geen demonstrantje te zijn.
Doen ze dit wel dan hoort de ouder simpel het volgende te doen :zweep: en wij kunnen weer trots zijn op ons klein koud kikker landje waar we elkaar recht in de ogen kunnen kijken!!!
Ok :duim:

delirious
10-02-06, 18:20
Geplaatst door Orakel
Keej, haal nu diep adem.... nee laat los, los....nee los.... en kijk nu met dezelfde verontwaardiging over de vlag nog es naar de spotprenten?

:hihi:

papol
10-02-06, 18:29
Geplaatst door tr_imparator
http://www.blikopnieuws.nl/foto/200602101139590724_28232.jpg

Die borddraagsters zijn wel hét toonbeeld van een moslima ....
De tekst is zelfs beledigend. Het lijkt of Allah 'slechts' een onderdeel is van de Islam. Zonder profeet+koran geen Islam???

Gr.P

tukkersterror
10-02-06, 18:50
Jullie hebben gelijk, het is het zelfde!!!
Maar ik praat er over (het help trouwens) en steek geen spullen van anderen in brand!!!

Kwaad zijn, Woedend, Hysteries, dolgedraaid, ok het mag van mij allemaal, maar pak een pen, zing er over, ga er mee op het podium staan, maak voor mij part een spot prent van de gene die je beledigd of die je kwaad maakt.
Maar sla, schop, bijt en sloop niet, het is zo mens onterend!!!

Maar jullie hebben gelijk, geniet er van want het is niet vaak dat ik dit zeg!!! :stout:
Ik ga in een hoekje zitten, te wachten tot het weer over is!!!

:wtf:

gh.wille
10-02-06, 18:56
Geplaatst door Orakel
Keej, haal nu diep adem.... nee laat los, los....nee los.... en kijk nu met dezelfde verontwaardiging over de vlag nog es naar de spotprenten?

Ach nu begrijp ik het , een vlag is het zelfde als een spotprent of te wel cartoon want als je ze in de fik steekt , brandden ze allebei .
Kan ik nog begrijpen ook vooral als je boos bent .alleen waarom dan ook nog andere dingen die er niets mee te maken hebben(auto,s enz ) die vaak nog van volkomen buitenstaanders zijn het ook moeten ontgelden .
Hier toevallig net niet maar ,morgen ergens anders wel .
En al die bedreigingen , mensen die er volkomen buitenstaan begrijpen er niks van ,maak eens een rondgang in een bejaarden tehuis en leg je oor eens te luisteren ! drie grote A ..s.
Angst ,Onrust en Onzekerheid.
Hebben we daar ons te barsten voor gewerkt en sommige van hen zelfs twee Wereld Oorlogen overleefd,hoor je ze verzuchten .
Is dit nu vrijheid ?

Wortel
10-02-06, 19:53
Die borddraagsters zijn wel hét toonbeeld van een moslima ....
De tekst is zelfs beledigend. Het lijkt of Allah 'slechts' een onderdeel is van de Islam. Zonder profeet+koran geen Islam???

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ergens herinnert me dat bord aan een bepaalde Drie-eenheid.

MaRiaH
10-02-06, 21:30
Geplaatst door Bofko
Ze zijn geweldig zoekende. Trieste is dat ze zich identificeren met een volkomen fout rolmodel.
Genant om jongeren zo de weg kwijt te zien zijn.

Inderdaad. volkomen foute rolmodellen..
opstandige pubers en dan agressief regeren naar omstanders ook nog.

Goh, dat heeft vast hun imago goed gedaan.

heeel triest dit. :jammer:

gh.wille
10-02-06, 21:57
Geplaatst door MaRiaH
Inderdaad. volkomen foute rolmodellen..
opstandige pubers en dan agressief regeren naar omstanders ook nog.

Goh, dat heeft vast hun imago goed gedaan.

heeel triest dit. :jammer:

Indd mooi visite kaartje voor de toekomst !
:aanwal:

..zapper
10-02-06, 22:01
Ik vraag me af of die jongeren ook begrepen waar het over ging, of dat ze het een mooie gelegenheid vonden om hun 'vuur' te spuwen. Ik gok het laatste.

mark61
10-02-06, 22:02
Kom kom, ze geven vast wel handjes.

Wat een laag plamuur zeg, en dan zo jong nog.... :(

MaRiaH
10-02-06, 22:07
Geplaatst door mark61
Kom kom, ze geven vast wel handjes.



Op die leeftijd zijn ze het "handje- in- handje -stadium" ook al voorbij schijnt...


:hihi:

Swahili
10-02-06, 22:52
Geplaatst door ..zapper
Ik vraag me af of die jongeren ook begrepen waar het over ging, of dat ze het een mooie gelegenheid vonden om hun 'vuur' te spuwen. Ik gok het laatste.

Als het over moslims gaat, zijn we opeens allemaal helderzienden. Natuurlijk weet jij dat niet. En of ze het nou weten of niet, de moslimjongeren zijn ten minste nog te porren voor een demonstratie. Dat kun je niet zeggen van de luie, maar vooral verwende autochtone jeugd. What happened with the student movements? Dus wat dat betreft zijn die demonstrerende jongelui een verademing. Die staan tenminste nog ergens voor...

..zapper
10-02-06, 22:56
Geplaatst door Swahili
Als het over moslims gaat, zijn we opeens allemaal helderzienden. Natuurlijk weet jij dat niet. En of ze het nou weten of niet, de moslimjongeren zijn ten minste nog te porren voor een demonstratie. Dat kun je niet zeggen van de luie, maar vooral verwende autochtone jeugd. What happened with the student movements? Dus wat dat betreft zijn die demonstrerende jongelui een verademing. Die staan tenminste nog ergens voor...
Ik zeg niet voor niets gok. En inderdaad de autochtonen zijn lui geworden, tevreden zal het niet zijn :D.

Swahili
10-02-06, 23:01
Geplaatst door ..zapper
Ik zeg niet voor niets gok. En inderdaad de autochtonen zijn lui geworden, tevreden zal het niet zijn :D.

Wat ik wil zeggen: doe niet zoals de mensen op pagina 1 van deze topic. Veroordeel niet de demonstratie (natuurlijk zolang deze netjes verloopt), want dat is een democratisch recht om te demonstreren (sterker nog, demonstreren is gelinkt aan de vrijheid van meningsuiting). Maar bestrijdt de beweegredenen voor de demonstratie. Ga op dat punt de discussie aan.

Amenzu
10-02-06, 23:10
Geplaatst door tr_imparator
http://www.blikopnieuws.nl/foto/200602101139590724_28232.jpg



Arme Berbers

gh.wille
10-02-06, 23:34
Geplaatst door Swahili
Wat ik wil zeggen: doe niet zoals de mensen op pagina 1 van deze topic. Veroordeel niet de demonstratie (natuurlijk zolang deze netjes verloopt), want dat is een democratisch recht om te demonstreren (sterker nog, demonstreren is gelinkt aan de vrijheid van meningsuiting). Maar bestrijdt de beweegredenen voor de demonstratie. Ga op dat punt de discussie aan.

Het is juist dat het niet bij demonstreren blijft , waarover de topic gaat of vind je de vernielingen die er bij gepaart gaan ( bij bijna elke demonstratie ,ongeacht door wie ) soms normaal ?,en meteen de autochtone er bij halen ,nou die zijn bekant noch erger als ze eenmaal gaan (demonstreren).
Dus van mij mogen die ook thuis blijven.

tukkersterror
11-02-06, 01:06
Geplaatst door mark61
Kom kom, ze geven vast wel handjes.

Wat een laag plamuur zeg, en dan zo jong nog.... :(
:student: Ho, ho, dit onderwerp hebben we gisteren al gehad, moslimas mogen geen handjes geven, of het moet zo wezen dat de hele familie daar staat om aan te moedigen.
Vandaar misschien ook de aggresie naar de omstanders die hun een hand wilde geven om hun te stoppen met de onzin!!! :student:

sjaen
11-02-06, 08:33
Jammer dat jullie de reportage van de regionale zender L1 niet hebben gezien, die jongeren spraken Nederlands met een heerlijk Limburgs accent :hihi: