PDA

Bekijk Volledige Versie : Definitie partnergeweld goedgekeurd



Divine_70
10-02-06, 20:46
De federale ministers en hun collega's van de gemeenschappen en de gewesten hebben een uniforme definitie van partnergeweld goedgekeurd. Die definitie zal voortaan het referentiekader bepalen van alle Belgische overheden op alle niveaus inzake partnergeweld. Dat laat minister van Gelijke Kansen Christian Dupont weten.

Domineren
De gemeenschappelijke tekst die groen licht kreeg, benadrukt de globale dimensie van partnergeweld. "Geweld in intieme relaties is een geheel van gedragingen, handelingen en houdingen van één van de partners of ex-partners die erop gericht zijn de andere te controleren en te domineren. Het omvat fysieke, psychische, seksuele en economische agressie, bedreigingen of geweldplegingen die zich herhalen of kunnen herhalen en die de integriteit van de ander en zelfs zijn socio-professionele integratie aantasten", luidt het.

"Dit geweld treft niet alleen het slachtoffer, maar ook de andere familieleden, waaronder de kinderen. Het is een vorm van intrafamiliaal geweld. Meestal zijn de daders van dit geweld mannen en de slachtoffers vrouwen. Geweld in intieme relaties in de privé-sfeer is een uiting van de ongelijke machtsverhoudingen die in onze samenleving nog steeds bestaan tussen vrouwen en mannen", gaat de tekst voort.

Omvang fenomeen achterhalen
De definitie is volgens minister Dupont noodzakelijk om de omvang van het fenomeen in ons land te kennen en zo een coherente en gecoördineerde actie op touw te kunnen zetten om partnergeweld te bestrijden. Daarom zal ze in de komende weken en maanden verspreid worden door het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen.

Daarnaast werd een gezamenlijk actieplan met betrekking tot partnergeweld goedgekeurd. Bedoeling is om een opvolgingsinstrument te creëren waarbij zowel de betrokken administraties als de verenigingen voor de bescherming van de Rechten van de Mens en de verenigingen die werken rond partnergeweld betrokken zijn. Volgens het kabinet van minister Dupont zal het plan nog voor het eind van dit jaar geëvalueerd worden.

08/02/06 16u43

tukkersterror
11-02-06, 03:16
Sorry ik bied mijn excusses aan dat ik een man ben, ik schaam me en boos!!! :vlammen:

Maar gelukkig ben ik geen belgische vrouw!!!

Vrouwen waar u ook zeit verenig u en :vlammen: de belgische ambasade of is dit te regereus :stout:

Divine_70
11-02-06, 13:02
Geplaatst door tukkersterror
Sorry ik bied mijn excusses aan dat ik een man ben, ik schaam me en boos!!! :vlammen:



Troost je, een "man" doet dat soort dingen niet,dus geen excuus. :knipoog:
Zij die zich er wel schuldig aan maken zijn enkel beesten. :wijs: