PDA

Bekijk Volledige Versie : VN: Syrië en Iran niet achter geweld cartoons



Victory
10-02-06, 21:16
Annan: Syrië en Iran niet achter geweld cartoons

NEW YORK/DEN HAAG/RAMALLAH - Secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties, zegt dat Syrië en Iran niet verantwoordelijk zijn voor de gewelddadige reacties in de moslimwereld op de Deense spotprenten over de profeet Mohammed. Annan reageerde donderdagavond op de suggestie van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice dat Iran en Syrië de woede over de cartoons opzettelijk aanwakkeren.

Annan zei dat er geen bewijs is voor de beschuldigingen van Rice. Hij voegde eraan toe dat de internationale gemeenschap „alle mogelijke stappen moet nemen om de situatie te kalmeren”. Annan hekelde de media die de cartoons over de profeet Mohammed nog altijd plaatsen. „Het is ongevoelig. Het is aanstootgevend. De media zouden geen olie op het vuur moeten gooien.”

Net als Annan maakt ook de NAVO zich grote zorgen over de heisa rond de spotprenten. De ministers van Defensie van het bondgenootschap overlegden donderdag over de mogelijke gevolgen voor de NAVO-operatie in Afghanistan. Aanvankelijk stond het onderwerp pas voor vrijdag op de agenda.

Na afloop van de informele bijeenkomst zei minister Kamp van Defensie dat de heftige reacties op de door moslims als beledigend ervaren cartoons geen enkele wijziging hebben gebracht in de wens van de NAVO om de operatie in Afghanistan tot een goed einde te brengen. De rel over de tekeningen is niet het enige probleem dat de NAVO-militairen nog te wachten staat, zei de bewindsman. De NAVO stuurt de komende maanden duizenden extra militairen naar het zuiden van Afghanistan. Onder hen zijn 1200 Nederlanders.

Taliban
De Taliban, de radicaalislamitische beweging die tot 2001 de dienst uitmaakte in Afghanistan, hebben een beloning van 5 kilo goud uitgeloofd voor een ieder die een Deense, Noorse of Duitse NAVO-militair doodt. Op het hoofd van de tekenaar van de omstreden Deense cartoons staat sinds woensdag een prijs van 100 kilo goud.

In de moslimwereld sloeg vorige maand de vlam in de pan toen Deense imams in het Midden-Oosten een reeks spotprenten toonden waarin de profeet Mohammed het moet ontgelden. Veel moslims ageren sindsdien tegen de persvrijheid in Europa. De commotie was voor veel kranten aanleiding de satirische tekeningen ook af te drukken, waarna in verscheidene landen gewelddadige protesten volgden.

In Egypte hebben de autoriteiten de verkoop verboden van de uitgaven van de Duitse weekbladen Der Spiegel en Focus van deze week. Reden is dat beide tijdschriften een aantal van de cartoons hebben geplaatst, aldus het Egyptische staatspersbureau MENA donderdag.

Strenge wetgeving
In Maleisië kondigde de regering vrijdag strenge wetgeving tegen de verspreiding van de spotprenten af, kort na het sluiten van een krant die enkele cartoons had afgedrukt. „Het is met onmiddellijke ingang verboden spotprenten die de publieke harmonie en openbare veiligheid bedreigen (...) te importeren, te produceren, te circuleren, te distribueren of (zelfs) te bezitten”, aldus de Maleisische autoriteiten in een verklaring.

In de Palestijnse gebieden riep de militante beweging Hamas, die in januari met overmacht de Palestijnse verkiezingen won, op tot kalmte. Hamas-kopstuk Khaled Meshaal zei donderdagavond dat zijn partij bereid is een rol te spelen bij het kalmeren van de gemoederen tussen de islamitische wereld en westerse landen. Meshaal stelde wel de voorwaarde dat het Westen zich inspant om te helpen voorkomen dat moslims in hun gevoelens worden gekwetst.

mark61
10-02-06, 23:03
Geplaatst door Victory
Annan: Syrië en Iran niet achter geweld cartoons

He's lost it. In Syrië kan je nog geen wind (ik moet om mijn taal denken) laten zonder toestemming van de overheid. Of anders komen ze je dorp wel even 'zuiveren'.

Victory
10-02-06, 23:16
Geplaatst door mark61
He's lost it. In Syrië kan je nog geen wind (ik moet om mijn taal denken) laten zonder toestemming van de overheid. Of anders komen ze je dorp wel even 'zuiveren'.
De koerden in Turkije bedoel je. Een beetje in de war?

tukkersterror
11-02-06, 02:54
Geplaatst door Victory
De koerden in Turkije bedoel je. Een beetje in de war?
Tja dat krijg je als je geen vrijheid kent!!!

Spoetnik
11-02-06, 22:17
Geplaatst door mark61
He's lost it. In Syrië kan je nog geen wind (ik moet om mijn taal denken) laten zonder toestemming van de overheid. Of anders komen ze je dorp wel even 'zuiveren'.

Wat een onzin.

rja2
11-02-06, 22:27
Geplaatst door Spoetnik
Wat een onzin.
In Libanon is die Deense ambassade in brand
gestoken, omdat Syrië niet enigste land wou zijn met die verbrande ambassades

mark61
12-02-06, 03:00
Geplaatst door Victory
De koerden in Turkije bedoel je. Een beetje in de war?

Ehh, het ging over Syrië meen ik? Een beetje in de war?

mark61
12-02-06, 03:01
Geplaatst door Spoetnik
Wat een onzin.

Een beetje respectvol graag. Wat is precies onzin?