PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende haalt uit naar haatdragende Ali...



Wizdom
10-02-06, 20:53
Balkenende haalt uit naar Hirsi Ali

Uitgegeven: 10 februari 2006 16:53
Laatst gewijzigd: 10 februari 2006 19:29

DEN HAAG - Premier Balkenende gelooft "dat we niet veel hebben" aan de bijdrage van VVD-Tweede Kamerlid Hirsi Ali in het debat over de cartoons over profeet Mohammed. "Ik vraag me af of dit het debat in Nederland verder helpt", zei hij vrijdag over de persconferentie van Hirsi Ali donderdag in Berlijn.

Hirsi Ali had donderdag in Berlijn onder meer gezegd dat ze zou willen dat Balkenende net zo veel lef had als de Deense premier Rasmussen. Balkenende wilde in zijn persconferentie na de wekelijkse ministerraad eigenlijk niets zeggen over het optreden van Hirsi Ali, maar na lang aandringen zei hij toch dat hij gelooft "dat we niet veel hebben" aan de opmerkingen van Hirsi Ali.


Breed draagvlak

Balkenende zei te streven naar deëscalatie. Daarom wilde hij niet ingaan op de uitlatingen van Hirsi Ali. Wel gaf hij aan dat er tijdens een debat dinsdag in de Kamer, "breed draagvlak" was voor het kabinetsstandpunt, ook bij VVD-fractievoorzitter Van Aartsen en bij Hirsi Ali.

Van Aartsen wist van tevoren niet exact wat Hirsi Ali in Berlijn zou gaan zeggen. Maar volgens de VVD-aanvoerder heeft Hirsi Ali gewoon het VVD-standpunt vertolkt. "En die ene opmerking over Balkenende? Nou ja, dat is Ayaan."

Onacceptabel

Balkenende zei dat het nu zaak is om geweld als "onbestaanbaar" en "onacceptabel" af te wijzen en tegelijkertijd op te komen voor de vrijheid van meningsuiting. Hij zei dat EU-gezant Solana naar het Midden-Oosten zal reizen, net als minister Bot van Buitenlandse Zaken. Die gaat naar Saudi-Arabië en Qatar.

Balkenende wilde niets zeggen over de plannen van Hirsi Ali om Submission-2 uit te brengen. "Dat laat ik aan haar eigen verantwoordelijkheid over