PDA

Bekijk Volledige Versie : Antwerpen: Verpleegster vrijgesproken van euthanasie op tante.



Juliette
13-02-06, 19:43
maandag 13 februari 2006 | Bron: belga

BRUSSEL - De Antwerpse assisenjury heeft verpleegster Els Op de Weerdt vrijgesproken van het vergiftigen van haar tante Angèle Hoefkens of een poging daartoe. De jury had amper 1 uur nodig om tot het verdict te komen. Bij de uitspraak van het vonnis werd er luid geapplaudisseerd.

Els Op de Weerdt (37) stond terecht voor de vergiftiging van haar tante Angèle Hoefkens (71). Hoefkens kampte al jaren met een zwaar alcoholprobleem en leed al geruime tijd aan levercirrose. Op 21 januari 2000 werd ze in het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen opgenomen. De vrouw leed veel pijn en was stervende.

Op de Weerdt, die verpleegster was in het UZ, liet het morfine-infuus sneller lopen en diende haar tante een spuitje kaliumchloride toe. Kort daarop stierf Angèle Hoefkens.

Op de Weerdt heeft de feiten altijd bekend. Ze geeft toe dat ze dat niet had mogen doen, maar dat ze het lijden van haar tante niet meer kon aanzien. Het openbaar ministerie geloofde echter dat ze haar tante opzettelijk heeft gedood.

Advocaat-generaal Patrick Boyen zei in zijn slotpleidooi dat hij overtuigd is van haar schuld, maar vertrouwde de jury toe dat de verpleegster wat hem betreft niet meer terug naar de gevangenis hoeft.

,,De maatschappij kan niet aanvaarden dat een verpleegster op eigen houtje het leven van een patiënt beëindigt. Dat zou de deur voor misbruik wagenwijd openzetten'', stelde de advocaat-generaal. Maar hij vindt evenmin dat Els daarvoor aan de hoogste boom moet hangen. ,,Ik kan u nu al zeggen dat als u haar schuldig bevindt, ik haar geen dag terug naar de gevangenis wil sturen'', richtte hij zich tot de jury.

Op de Weerdt zelf ging voluit voor de vrijspraak. ,,Laat me alstublieft terug naar mijn kinderen gaan. Die gaan al zes jaar kapot onder deze zaak'', sprak ze snikkend.

Haar advocaten verwezen in hun pleidooien naar de bevindingen van professor Wim Distelmans, voorzitter van de federale commissie euthanasie. Die had tijdens het proces verklaard dat de toegediende dosis morfine niet dodelijk was. Hij achtte het bovendien goed mogelijk dat Angèle Hoefkens al gestorven was voor de met kaliumchloride haar hart bereikt had.

llc

Copyright De Standaard Online