PDA

Bekijk Volledige Versie : Cheek gebruikt goud om kinderen te helpen



Elsschot
14-02-06, 08:29
Cheek gebruikt goud om kinderen te helpen


door John Graat

Joey Cheek gebruikte zijn gouden medaille op de 500 meter gisteren om aandacht te vragen voor zaken die er werkelijk toe doen. De Amerikaan doneert zijn prijzengeld aan Right to Play.
Meer olympisch nieuws, uitslagen en het radiobulletin


Hij had het allemaal van tevoren gepland. Als hij olympisch goud zou winnen op de Spelen, zou hij niet spreken over de gevoelens die het persoonlijk bij hem losmaakte. Hij zou het gebruiken voor zaken die hij veel belangrijker vindt. Cheek begon de persconferentie met een statement. Van het ijs verplaatste hij het perspectief naar de vluchtelingenkampen in Tsjaad, waar duizenden mensen onder erbarmelijke omstandigheden moeten leven, gevlucht voor het geweld in Darfur.

Cheek zal de premie van 25000 dollar van het Amerikaans olympisch comité storten op de rekening van Right to Play. Die organisatie is in veel oorlogsgebieden en ontwikkelingslanden actief met projecten waarbij sport en spel voor kinderen centraal staat. Right to Play staat al jaren onder voorzitterschap van oud- schaatser Johann Olav Koss. Hij bouwde het voormalige Olympic Aid uit tot een organisatie die inmiddels honderden miljoenen per jaar genereert. Veel topsporters zijn er ambassadeur van.

,,Er is genocide gepleegd in Darfur. In de kampen leven 60000 kinderen zonder toekomst. Ik hoop dat mijn gebaar olympische sponsors en overheden ertoe aanzet honderden miljoenen te steken in de hulpprojecten. Ik voel me gezegend dat ik aan de Spelen mocht deelnemen, en nu loop ik ook nog weg met goud, maar ik wil dit moment graag gebruiken om andere mensen te helpen.’’

David
14-02-06, 08:41
Mooi initiatief.

~Panthera~
14-02-06, 09:14
Geplaatst door David
Mooi initiatief.


Yep, leuke gast.
Zou die Hedrick nu ook zoiets doen ? :argwaan:

mark61
14-02-06, 10:09
Veel schaatsers zijn mooie mensen.

observer
14-02-06, 10:29
viel me gisteren op dat iedereen hem feliciteerde, zelden zoveel schaatsers een ander zien feliticeren

mischien is het wel waar je kent iemands karakter door zijn tegenstanders

maar inderdaad mooi zeker aangezien zijn salaris vergeleken bij de nederlanders peanuts zal zijn