PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone kiezers weten stemhokje weer te vinden



Elsschot
14-02-06, 09:30
Allochtone kiezers weten stemhokje weer te vinden


Van onze verslaggeefster Margreet Vermeulen

AMSTERDAM - De allochtone kiezer gaat op 7 maart voor het eerst in tien jaar weer op grote schaal naar de stembus. Dit voorspelt het onderzoeksbureau Motivaction in het rapport Opkomstgedrag en opkomstmotieven van Nieuwe Nederlanders. Vooral de PvdA zal hiervan profiteren. Ongeveer de helft van de migranten die wil gaan stemmen, heeft een voorkeur voor de sociaal-democraten.



Eerder deze maand voorspelde TNS/NIPO dat de allochtone kiezers in Rotterdam van de PvdA veruit de grootste partij gaan maken. De onderzoekers van Motivaction voorzien dat allochtonen ook in andere steden hun stempel op de stembusstrijd gaan drukken. In de grote steden is ongeveer eenderde van het electoraat van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse afkomst.

Maar hun stem werd nauwelijks gehoord, omdat het opkomstpercentage in veel steden in tien jaar kelderde naar 25 procent. ‘Die trend lijkt nu te keren’, concludeert voorzitter Sadik Harchaoui, voorzitter van Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling en opdrachtgever van het onderzoek.


De onderzoekers van Motivaction hielden achthonderd diepte-interviews. Van de ondervraagden zegt 46 procent ‘zeker’ te gaan stemmen. Nog eens 28 procent twijfelt. Dat leidt tot een vermoedelijke opkomst van 44 procent, denkt Motivaction.

888
14-02-06, 14:49
Ik weet mijn stem hokjes sinds jaar en dag te vinden, waar ik op heb gestemd heb ik nog steeds geen spijt van gekregen.