PDA

Bekijk Volledige Versie : Aboutaleb: leuk, die cartoons



Elsschot
14-02-06, 13:13
Aboutaleb: leuk, die cartoons



TON DAMEN



AMSTELVEEN - ''De Deense cartoons waren geestig.'' Dit zegt Ahmed Aboutaleb, de Amsterdamse PvdA-wethouder van Sociale Zaken beslist en zonder voorbehoud.

Alleen de prent van de profeet Mohammed met een lont in zijn hoofd kon de lachspieren van de wethouder niet in beweging brengen. Maar de meeste wel, zo liet hij weten tijdens een verkiezingsdebat van de VVD in het Congrescentrum van Amstelveen.

''Die cartoon waarin gesteld werd dat de maagden op waren, vond ik echt geweldig. Ik denk dan: waarom zou ik me als vrome moslim nog inspannen als ze toch op zijn?''

Het is voor het eerst dat de uit Marokko afkomstige wethouder zich mengt in de cartoondiscussie. Op vrijheid van meningsuiting valt niets af te dingen, aldus Aboutaleb. ''Wel vind ik het belangrijk dat iedereen er verantwoord mee om moet proberen te gaan.''

De wethouder vraagt vooral aan politici de discussie zo veel mogelijk 'in het juiste perspectief te plaatsen'. Hij stoort zich bijvoorbeeld aan uitlatingen van staatssecretaris Atzo Nicolai, die erop neerkwamen dat moslims terrorisme niet zo openlijk afwijzen.

Aboutaleb: ''Er is in Casablanca met 2,5 miljoen mensen gedemonstreerd tegen terrorisme, en in Istanboel met met meer dan 1,5 miljoen mensen. Dat waren moslims tegen terrorisme. Die zijn er ook.''

Elsschot
14-02-06, 13:16
Aboutaleb van de PvdA die op zo'n 50 % van de stemmen van de medelanders kunnen rekenen