PDA

Bekijk Volledige Versie : Spanjaarden heroverwegen verbranding Mohammed



MO_NL
15-02-06, 13:04
Spanjaarden heroverwegen verbranding Mohammed

http://www.ikonrtv.nl/uploadedImgs/mahoma.jpg

Een eeuwenoude traditie in Spanje staat plotseling ter discussie: het verbranden van een grote pop die de islamitische profeet Mohammed moet voorstellen. Met het gebruik herdenken de christelijke Spanjaarden de herovering (Reconquista) van hun land op de islamitische Moren.

Burgemeesters van talrijke plaatsen vragen zich af hoe zij moeten reageren op de commotie in de moslimwereld over twaalf Deense Mohammed-spotprenten. Het dorp Bocairent bij Valencia zag onlangs voor de allereerste keer af van het verbranden van een Mohammed-figuur.

Het gebruik met de pop, die vaak ook van een burcht wordt gesmeten, maakt deel uit van het jaarlijkse festival Moros y Cristianos. Het feest in plaatsen langs de Middelandse Zee, op Mallorca en elders in Spanje is ook bij toeristen uiterst populair.

Volgens een Spaans historicus hebben de van oorsprong anti-islamitische festivals niets meer met een conflict tussen religies te maken. Moros y Cristianos zou juist zorgdragen voor het behoud van het rijke Arabische erfgoed in Spanje.

De Spanjaarden noemen de poppen van papier-maché niet Mohammed maar La Mahoma, met vrouwelijk lidwoord. In sommige dorpen vereren de katholieke bewoners de baarddragende figuur met tulband bijna net zo als de Heilige Maagd.

bron: Kerknieuws.nl

mark61
15-02-06, 13:43
Verwarrende wereld.

Zwart is wit en wit is zwart. Zowel volgens de Dajjal als volgens Aldous Huxley is het einde dan nabij. ;)

amOer
15-02-06, 14:41
barbaren ..
spanje had het nooit beter onder welke koning dan ook als onder de arabieren .. en dit is wat ze doen als traditie ?! wat moeten de irakezen dan straks doen als de amerikanen weg gejaagd zijn?! elk jaar een echte amerikaan verbranden ?!

~Panthera~
15-02-06, 15:42
Stierenvechten is ook zo'n "leuke" traditie. :moe:

Bofko
15-02-06, 15:47
Geplaatst door amOer
barbaren ..
spanje had het nooit beter onder welke koning dan ook als onder de arabieren .. en dit is wat ze doen als traditie ?! wat moeten de irakezen dan straks doen als de amerikanen weg gejaagd zijn?! elk jaar een echte amerikaan verbranden ?!

Je moet symbolische zaken niet met echte zaken verwarren.

Het is natuurlijk grote onzin om met een hele, verse post-cartooneske blik zaken uit het verleden ineens te gaan veroordelen.

waterfiets
15-02-06, 15:58
Geplaatst door amOer
barbaren ..
spanje had het nooit beter onder welke koning dan ook als onder de arabieren .. en dit is wat ze doen als traditie ?! wat moeten de irakezen dan straks doen als de amerikanen weg gejaagd zijn?! elk jaar een echte amerikaan verbranden ?!

Nou ze waren blijkbaar anders wel erg blij dat ze vertrokken dat ze dat nu nog steeds vieren dus ik geloof weinig van je stelling. Wij vieren al lang niet meer dat de Spanjaarden vertrokken zijn en hebben alleen nog maar de spanjaard Sinterklaas in onze folklore. Toch hebben we 80 jaar oorlog gevoerd om de spanjaarden hier weg te krijgen.

~Panthera~
15-02-06, 16:00
Geplaatst door waterfiets
Nou ze waren blijkbaar anders wel erg blij dat ze vertrokken dat ze dat nu nog steeds vieren dus ik geloof weinig van je stelling. Wij vieren al lang niet meer dat de Spanjaarden vertrokken zijn en hebben alleen nog maar de spanjaard Sinterklaas in onze folklore. Toch hebben we 80 jaar oorlog gevoerd om de spanjaarden hier weg te krijgen.


Sinterklaas is Turks.
Bisschop van Myra.

waterfiets
15-02-06, 16:02
Geplaatst door ~Panthera~
Sinterklaas is Turks.

Hij woont in Spanje ... dat weet je toch wel ! Die Pieten ook ! ... ongelovige ... Overigens lijkt die Mohammed op die foto hierboven sprekend op zwarte piet.

IRAAM
15-02-06, 16:05
Het gaat zoals ik had verwacht maar dan nog veel sneller, wil de laatste vrije Europeaan straks het licht uitdoen?

amOer
15-02-06, 16:29
Geplaatst door waterfiets
Nou ze waren blijkbaar anders wel erg blij dat ze vertrokken dat ze dat nu nog steeds vieren dus ik geloof weinig van je stelling. Wij vieren al lang niet meer dat de Spanjaarden vertrokken zijn en hebben alleen nog maar de spanjaard Sinterklaas in onze folklore. Toch hebben we 80 jaar oorlog gevoerd om de spanjaarden hier weg te krijgen.

ik raad je aan om een geschiedenis boek te lezen, blijkbaar is het nodig :)

mark61
15-02-06, 16:36
Geplaatst door ~Panthera~
Sinterklaas is Turks.
Bisschop van Myra.

Voor de zoveelste keer: er was toen nog geen Turk in zicht, not by a long shot.

Lykiër wastie geloof ik. Niemand weet wat dat is. Ze spraken ws. Grieks.

mark61
15-02-06, 16:37
Geplaatst door waterfiets
Nou ze waren blijkbaar anders wel erg blij dat ze vertrokken dat ze dat nu nog steeds vieren dus ik geloof weinig van je stelling. Wij vieren al lang niet meer dat de Spanjaarden vertrokken zijn .



Wij wel. :ego: Verdomde Spanjolen!

~Panthera~
15-02-06, 16:38
Geplaatst door mark61
Voor de zoveelste keer: er was toen nog geen Turk in zicht, not by a long shot.

Lykiër wastie geloof ik. Niemand weet wat dat is. Ze spraken ws. Grieks.



Dit was de officiele versie, geloof ik.

mark61
15-02-06, 16:41
Geplaatst door ~Panthera~
Dit was de officiele versie, geloof ik.

Van t Vaticaan zeker. Zag gisteren nog hoe ze in Kenia condoomverbrandingen organiseren. Die dingen kosten daar een completemaaltijd.

Pytaghoras
15-02-06, 17:49
Geplaatst door amOer
barbaren ..
spanje had het nooit beter onder welke koning dan ook als onder de arabieren .. en dit is wat ze doen als traditie ?! wat moeten de irakezen dan straks doen als de amerikanen weg gejaagd zijn?! elk jaar een echte amerikaan verbranden ?!

Waarom worden moren gezien als arabieren? Dat waren moslims en een grote deel daarvan waren imazighen uit Noord Afrika. Niet elke moslim is een arabier en niet elke arabier is een moslim.

Pytaghoras
15-02-06, 17:51
Geplaatst door amOer
barbaren ..
spanje had het nooit beter onder welke koning dan ook als onder de arabieren .. en dit is wat ze doen als traditie ?! wat moeten de irakezen dan straks doen als de amerikanen weg gejaagd zijn?! elk jaar een echte amerikaan verbranden ?!

Misschien leer je het eens: Moren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Moren)

Sallahddin
15-02-06, 18:36
Wat een wereld:wist ik niet dat er een soortgelijk traditie bestaat!!!!!!!

~Panthera~
15-02-06, 18:46
Geplaatst door mark61
Van t Vaticaan zeker. Zag gisteren nog hoe ze in Kenia condoomverbrandingen organiseren. Die dingen kosten daar een completemaaltijd.


Ook gesponsord door de Katholieke kerk ?

gh.wille
15-02-06, 19:01
Geplaatst door waterfiets
Nou ze waren blijkbaar anders wel erg blij dat ze vertrokken dat ze dat nu nog steeds vieren dus ik geloof weinig van je stelling. Wij vieren al lang niet meer dat de Spanjaarden vertrokken zijn en hebben alleen nog maar de spanjaard Sinterklaas in onze folklore. Toch hebben we 80 jaar oorlog gevoerd om de spanjaarden hier weg te krijgen.

:duim:

Ron Haleber
15-02-06, 19:02
Geplaatst door Pytaghoras
Waarom worden moren gezien als arabieren? Dat waren moslims en een grote deel daarvan waren imazighen uit Noord Afrika. Niet elke moslim is een arabier en niet elke arabier is een moslim.

Jammer... Maar daar wringt nu juist de schoen...

Onder de Arabieren - overgekomen uit het MO - was Spanje relatief gezien erg tolerant en moderniserend, een voorbeeld voor de rest van Europa... :Iluvu:

Toen kwamen de puriteinse Berbers, de Amazighen-stammen over uit Marokko veroverend en plunderend...

Deze fundamentalistische Almohaden - Almoewahedien - vervolgden christenen en joden...

Toen was het over met de gouden tijd in Spanje... :fplet:

_h4T3D_sE7eN
15-02-06, 19:07
Geplaatst door IRAAM
Het gaat zoals ik had verwacht maar dan nog veel sneller, wil de laatste vrije Europeaan straks het licht uitdoen?


Drama-queen ...

Afrux
15-02-06, 19:21
Geplaatst door amOer
barbaren ..
spanje had het nooit beter onder welke koning dan ook als onder de arabieren .. en dit is wat ze doen als traditie ?! wat moeten de irakezen dan straks doen als de amerikanen weg gejaagd zijn?! elk jaar een echte amerikaan verbranden ?!


Ik geloof dat Spanje het onder de huidige koning het best vanaf brengt. het is niet voor niets dat hun BNP hoger is dan al die 22 zogenaamde Arabische landen bij elkaar, aldus het arabisch human report dat geschreven is door Arabieren.

In jou ogen hadden ze het beter, maar in hun ogen werd hun land met geweld aangevallen, bezet en de oorlog verklaard. De moslims spreken in dit soort gevallen over bevrijding, maar de slachtoffers van deze oorlogen spreken eerder over geweldadige oorlogen die veel bloed hebben doen vloeien. De geschiedenis bewijst dit ook (lees bijvoorbeeld Ibn Khaldoun).


Het waren overgines Berbers en geen Arabieren. Spanje kende haar islamitische hoogtijden onder de Berber Dynasties Almohads en Almoravids (zoek op google). Het is ook veroverd door een Berber leger onder leiding van de Berber Tarik.

amOer
15-02-06, 20:05
Geplaatst door Afrux
Ik geloof dat Spanje het onder de huidige koning het best vanaf brengt. het is niet voor niets dat hun BNP hoger is dan al die 22 zogenaamde Arabische landen bij elkaar, aldus het arabisch human report dat geschreven is door Arabieren.

In jou ogen hadden ze het beter, maar in hun ogen werd hun land met geweld aangevallen, bezet en de oorlog verklaard. De moslims spreken in dit soort gevallen over bevrijding, maar de slachtoffers van deze oorlogen spreken eerder over geweldadige oorlogen die veel bloed hebben doen vloeien. De geschiedenis bewijst dit ook (lees bijvoorbeeld Ibn Khaldoun).


Het waren overgines Berbers en geen Arabieren. Spanje kende haar islamitische hoogtijden onder de Berber Dynasties Almohads en Almoravids (zoek op google). Het is ook veroverd door een Berber leger onder leiding van de Berber Tarik.

dat verhaal van de BNP geloof ik echt niet .. maja dat is niet ons ow .. in die tijd hadden ze het zeker beter, omdat het spanje was waar alle wetenschap en welvaart in was in ieder geval het islamitisch gedeelte daarvan! en nu ?! het is het minst ontwikkeld land van europa zo'n beetje !

ik weet ook wel dat het Tarik ibn zyaad is .. en dat het berbers zijn vanuit marokko .. maar niet allemaal ;)! alle khaliefs zo'n beetje waren de Omawiyyien .. en Almowahhidien waren ook alleen aan het eind gekomen .. en onder hun was Gharnata gevallen .. ( raar ik zat eer gisteren er nog over te lezen haha )

trouwens het leger wat gestuurd werd, was een aftakking van het leger van Moesa ibn Noesayr .. en hij heeft erop gewezen dat het berbers moesten zijn die op expeditie naar spanje gingen .. tegen de zin van zijn leger leiding, omdat hij wilde dat ook de berbers iets voor de Islam zouden doen, zodat ze zich niet achtergesteld zouden voelen .. jammer dat ze nu wel achtergesteld worden eigenlijk :( ..

barfly
15-02-06, 20:16
Geplaatst door Afrux
Ik geloof dat Spanje het onder de huidige koning het best vanaf brengt. het is niet voor niets dat hun BNP hoger is dan al die 22 zogenaamde Arabische landen bij elkaar, aldus het arabisch human report dat geschreven is door Arabieren.

In jou ogen hadden ze het beter, maar in hun ogen werd hun land met geweld aangevallen, bezet en de oorlog verklaard. De moslims spreken in dit soort gevallen over bevrijding, maar de slachtoffers van deze oorlogen spreken eerder over geweldadige oorlogen die veel bloed hebben doen vloeien. De geschiedenis bewijst dit ook (lees bijvoorbeeld Ibn Khaldoun).


Het waren overgines Berbers en geen Arabieren. Spanje kende haar islamitische hoogtijden onder de Berber Dynasties Almohads en Almoravids (zoek op google). Het is ook veroverd door een Berber leger onder leiding van de Berber Tarik.

Hedentendagen herinnert Gibraltar daar nog aan: Gibr al Tariq (de berg van Tariq)

Wizdom
15-02-06, 20:22
Geplaatst door amOer
barbaren ..
spanje had het nooit beter onder welke koning dan ook als onder de arabieren .. en dit is wat ze doen als traditie ?! wat moeten de irakezen dan straks doen als de amerikanen weg gejaagd zijn?! elk jaar een echte amerikaan verbranden ?!

Men hunkert weer naar heerschappij van de Islam...

Wizdom
15-02-06, 20:25
Geplaatst door Afrux
Ik geloof dat Spanje het onder de huidige koning het best vanaf brengt. het is niet voor niets dat hun BNP hoger is dan al die 22 zogenaamde Arabische landen bij elkaar, aldus het arabisch human report dat geschreven is door Arabieren.

In jou ogen hadden ze het beter, maar in hun ogen werd hun land met geweld aangevallen, bezet en de oorlog verklaard. De moslims spreken in dit soort gevallen over bevrijding, maar de slachtoffers van deze oorlogen spreken eerder over geweldadige oorlogen die veel bloed hebben doen vloeien. De geschiedenis bewijst dit ook (lees bijvoorbeeld Ibn Khaldoun).


Het waren overgines Berbers en geen Arabieren. Spanje kende haar islamitische hoogtijden onder de Berber Dynasties Almohads en Almoravids (zoek op google). Het is ook veroverd door een Berber leger onder leiding van de Berber Tarik.

Tarik was primair geen Berber noch een Arabier... Hij was primair een Moslim...

amOer
15-02-06, 20:30
Geplaatst door Wizdom
Tarik was primair geen Berber noch een Arabier... Hij was primair een Moslim...

je hebt gelijk .. ik denk dat hij zelf het ook zo wilde hebben .. :)

reason
15-02-06, 20:38
Hoe dan ook hebben de moren met gewapend geweld het grootste deel van Spanje veroverd.
Ze zijn nog Frankrijk binnengedrongen, maar daar door Karel Martel (en een vijftige jaar later nog eens minder heftig door Karel de Grote) verslagen.
De christelijke spanjaarden zijn vanuit kleine gebiedjes in het noorden hun eeuwendurende 'reconquista' begonnen (in 1492 afgerond).

De moorse rijken waren een gedeelte van die tijd voorbeelden van (relatief) grote tolerantie en een bloeiende cultuur.
Maar een deel van die tijd waren ze ook heel repressief en onderdrukkend tegen niet-moslims.

De groeten
15-02-06, 20:40
Geplaatst door Wizdom
Men hunkert weer naar heerschappij van de Islam... Wie zou die 'Men' toch zijn?!? Daar hoor je zo vaak over, de laatste tijd!!

Divine_70
15-02-06, 20:52
Geplaatst door Wizdom
Men hunkert weer naar heerschappij van de Islam...


http://www.smilies-world.de/smilies/smilies_Picture/freche/7.gif