PDA

Bekijk Volledige Versie : VPRO: De toekomst van Marokkanen in NL.



Couscousje
15-02-06, 13:55
De Toekomst: De toekomst van Marokkanen in Nederland

In 2020 maken de ‘nieuwe autochtonen’ veertien procent van de bevolking uit. Onder jongeren in de grote steden zijn niet-westerse allochtonen nu al in de meerderheid. Over deze ontwikkeling wordt veel gesomberd: het debat wordt bepaald door cijfers over schooluitval, problemen op de arbeidsmarkt en criminaliteit. Vooral de Marokkaanse minderheid moet het daarbij ontgelden.

Maar hoe zal de discussie er over vijftien jaar uitzien? Wat gaat de nieuwe generatie Marokkanen de Nederlandse cultuur brengen? Profiteert Nederland in de toekomst van de nieuwe landge-noten? Hebben we in 2020 een minister-president met een hoofddoek?

In De Toekomst geven zes Marokkaanse acteurs al improviserend een invulling aan een aantal prognoses voor het jaar 2020.

Regie: Meral Uslu

www.vpro.nl/detoekomst

Cc

gh.wille
15-02-06, 15:08
Geplaatst door Couscousje
De Toekomst: De toekomst van Marokkanen in Nederland

In 2020 maken de ‘nieuwe autochtonen’ veertien procent van de bevolking uit. Onder jongeren in de grote steden zijn niet-westerse allochtonen nu al in de meerderheid. Over deze ontwikkeling wordt veel gesomberd: het debat wordt bepaald door cijfers over schooluitval, problemen op de arbeidsmarkt en criminaliteit. Vooral de Marokkaanse minderheid moet het daarbij ontgelden.

Maar hoe zal de discussie er over vijftien jaar uitzien? Wat gaat de nieuwe generatie Marokkanen de Nederlandse cultuur brengen? Profiteert Nederland in de toekomst van de nieuwe landge-noten? Hebben we in 2020 een minister-president met een hoofddoek?

In De Toekomst geven zes Marokkaanse acteurs al improviserend een invulling aan een aantal prognoses voor het jaar 2020.

Regie: Meral Uslu

www.vpro.nl/detoekomst

Cc

De tijd zal het leren denk ik , 40 jaargeleden was er nog een heissa
over de Molukkers en Ambonesen
Er werd een goede vriend van mij nog het ziekenhuis ingeslagen door de broers van een Ambonees meisje ,want dat mocht en kon gewoon niet een <<orang blanca >> die met Ambonese omging !! Nu zou er geen haan meer naar kraaien ,sterker nog er zijn alweer kleinkinderen voortgekomen uit hun huwlijk ,want getrouwd zijn ze uiteindelijk toch .
Ook deze groep mensen hebben zich aangepast en een positie verworven in deze maatschappij ,dus zie niet in dat Marokkanen en andere uit het buitenland afkomstige landgenoten het niet zouden kunnen. En het mooie is dat ieder mens weer een stukje van zijn eigen cultuur en gewoontes mee en onder de ogen brengt .
Neem mij nou b.v vroeger at ik 4 x in de week aardapelen 2x nasi of bahmie ,1x dagje brood of soep .
Nu eet ik 2x p.w aardappelen 2 x rijst en 3x jawel het is ff ontdekken
Cous Cous als vervanger van de aardappel of als nagerecht met vruchten enz enz .
jammie jammie :duim: