PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-islamisme = anti-semitisme



_h4T3D_sE7eN
16-02-06, 13:57
DEN HAAG - Een gedragscode om belediging van de profeet Mohammed te voorkomen verscherpt de verhoudingen tussen moslims en de westerse wereld. Dat zei minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot (CDA) donderdag in het Radio 1-Journaal. De bewindsman heeft 'geen enkele behoefte' aan zo'n code, die secretaris-generaal van de Islamitische Conferentie Ekmeleddin Ihsanoglu heeft voorgesteld.

Bot en Ihsanoglu ontmoetten elkaar woensdag in Saoedi-Arabië. De minister is daar om te spreken over de publicatie van spotprenten van de profeet Mohammed in Europese kranten, die bij veel moslims kwaad bloed heeft gezet. In het plan van de moslimvoorman voor een gedragscode tegen belediging van moslims ziet Bot echter niets, vertelde hij in het vliegtuig naar Qatar.

Ihsanoglu zei na het overleg met Bot dat de manier waarop moslims worden bejegend vergelijkbaar is met de vervolging van de joden tijdens de Holocaust. Bot noemde dat een 'volkomen misplaatste opmerking'. Hij wees erop dat tijdens de Holocaust joden vervolgd en vermoord zijn. "Het is niet de bedoeling van de cartoons moslims in zoverre kwaad te doen dat ze in vernietigingskampen terechtkomen."

Bron: nu.nl

Als Ihsanoglu het nou net iets anders uitlegt, zou Bot het veel moeilijker hebben om een tegenargument te geven.

Seif
16-02-06, 14:03
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Als Ihsanoglu het nou net iets anders uitlegt, zou Bot het veel moeilijker hebben om een tegenargument te geven.

Doe eens een suggestie? :)

_h4T3D_sE7eN
16-02-06, 14:08
Geplaatst door Seif
Doe eens een suggestie? :)


Ihsanoglu heeft het over tijdens de Holocaust. Ik zou het handiger vinden om te spreken over de aanloop naar WO2 toe en de intellectuele onderbouwing die destijds werd gegeven aan het anti-semitisme. Dan heb je een veel beter aansluitend geheel.

Tijdens de holocaust werden Joden namelijk al afgeslacht en was er immers geen 'intellectuele' onderbouwing meer nodig. Het zal wel niet zover komen dat moslims hetzelfde lot staat te wachten, maar de onderbouwing aan het anti-islamisme is absoluut vergelijkbaar. In die zin is er na WO2 structureel niets gedaan aan de manier van denken in met name Europa, als het aankomt op 'minderheden'.

waterfiets
16-02-06, 14:15
Ik geloof niet dat de islamitische wereld en de westerse wereld hier snel tot overeenstemming over geraken. Men is daar nu eenmaal gewend vele taboes te hebben terwijl hier taboes al snel een uitdaging zijn voor opiniemakers, cabaratiers en cartoonisten om ter discussie te stellen. Dat religie daarbij niet uitgesloten is dat vind ik prima. Of het in het geval van denemarken smaakvol is gedaan daar kan je over twisten (ik vind van niet) maar cartoons over de profeet Mohammed moeten kunnen zoals die over Jezus ook gemaakt worden.

Overigens was vorige week in Vrij Nederland een apart artikel gewijd aan moppen over de profeet Mohammed zoals die rondgaan in de islamitische wereld. Maar die moppen worden dan meer in cafés verteld dan gepubliceerd.

gh.wille
16-02-06, 15:03
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ihsanoglu heeft het over tijdens de Holocaust. Ik zou het handiger vinden om te spreken over de aanloop naar WO2 toe en de intellectuele onderbouwing die destijds werd gegeven aan het anti-semitisme. Dan heb je een veel beter aansluitend geheel.

Tijdens de holocaust werden Joden namelijk al afgeslacht en was er immers geen 'intellectuele' onderbouwing meer nodig. Het zal wel niet zover komen dat moslims hetzelfde lot staat te wachten, maar de onderbouwing aan het anti-islamisme is absoluut vergelijkbaar. In die zin is er na WO2 structureel niets gedaan aan de manier van denken in met name Europa, als het aankomt op 'minderheden'.

JA joh , je hebt helemaal gelijk,ooit de moeite genomen om m,n antwoorden te zien op dit soort onderwerpen ,eindelijk een die het HELEMAAL met me eens is .
N.L dat wat HITLER van plan was ,alles wat maar aanverwant was met jood moest uitgeroeid worden , daar komt je stelling toch op neer ,alleen met dit verschil wij zijn geen NAZIES !!!
:boogjes:

Bar
16-02-06, 15:16
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ihsanoglu heeft het over tijdens de Holocaust. Ik zou het handiger vinden om te spreken over de aanloop naar WO2 toe en de intellectuele onderbouwing die destijds werd gegeven aan het anti-semitisme. Dan heb je een veel beter aansluitend geheel.

Tijdens de holocaust werden Joden namelijk al afgeslacht en was er immers geen 'intellectuele' onderbouwing meer nodig. Het zal wel niet zover komen dat moslims hetzelfde lot staat te wachten, maar de onderbouwing aan het anti-islamisme is absoluut vergelijkbaar. In die zin is er na WO2 structureel niets gedaan aan de manier van denken in met name Europa, als het aankomt op 'minderheden'.

Aan de 'onderbouwing' hebben een aantal zich noemende moslims toch substantieel bijgedragen middels bloedige aanslagen tegen westerse burgers en middels anderssoortige misdragingen.
Kan me niet herinneren aan gelijksoortige handelingen van joden in de pre-WOII periode.

_h4T3D_sE7eN
16-02-06, 15:33
Geplaatst door Bar
Aan de 'onderbouwing' hebben een aantal zich noemende moslims toch substantieel bijgedragen middels bloedige aanslagen tegen westerse burgers en middels anderssoortige misdragingen.
Kan me niet herinneren aan gelijksoortige handelingen van joden in de pre-WOII periode.

Zo kun je de boel ook verdraaien. Die misdragingen zijn echter niet meer dan afkeurenswaardige manieren van reageren op het anti-islamisme. Wanhoopsreacties.

Bar
16-02-06, 15:45
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Zo kun je de boel ook verdraaien. Die misdragingen zijn echter niet meer dan afkeurenswaardige manieren van reageren op het anti-islamisme. Wanhoopsreacties.

U zegt het maar.
Het anti-islamisme in het Westen heeft toch echt pas een grote vlucht genomen na 9-11 en na bomaanslagen in West-Europa (en voor Nederland na de moord op van Gogh en doodsbedreigingen aan het adres van nederlandse parlementariërs).
Voor de gemiddelde nederlander telt het fysiek bedreigd zijn. Die impact hebben moslims aan zichzelf te wijten.

Tomas
16-02-06, 15:56
Geplaatst door Bar
Die impact hebben moslims aan zichzelf te wijten.

Nou, niet echt. Da's het werk van individuen. Maar de blinde vlek hiervoor is zoals je ookweer bij hated7 ziet wel heel erg algemeen verspreid onder moslims.

_h4T3D_sE7eN
16-02-06, 16:00
Geplaatst door Bar
U zegt het maar.
Het anti-islamisme in het Westen heeft toch echt pas een grote vlucht genomen na 9-11 en na bomaanslagen in West-Europa (en voor Nederland na de moord op van Gogh en doodsbedreigingen aan het adres van nederlandse parlementariërs).
Voor de gemiddelde nederlander telt het fysiek bedreigd zijn. Die impact hebben moslims aan zichzelf te wijten.

Jij verwijst naar de generaliserende reactie OP de reactie. In feite geef je toe dat die mentaliteit er dus wel degelijk is en trek je het geheel in een de-kip-en-het-ei-context. Met als startpunt/oorzaak 9-11, terwijl dat juist een gevolg was.

De onkunde om scheiding aan te brengen in bepaalde zaken zie ik vooralsnog in de Europese hoek. Met de reactie van Tomas als extra bevestiging.

Tomas
16-02-06, 16:04
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Jij verwijst naar de generaliserende reactie OP de reactie. In feite geef je toe dat die mentaliteit er dus wel degelijk is en trek je het geheel in een de-kip-en-het-ei-context. Met als startpunt/oorzaak 9-11, terwijl dat juist een gevolg was.

De onkunde om scheiding aan te brengen in bepaalde zaken zie ik vooralsnog in de Europese hoek. Met de reactie van Tomas als extra bevestiging.

Volgens mij ben jij echt de enige die jou nu nog kan volgen. Dus doe eens een poging om het uit te leggen. En doe echt je best. Want ik krijg weer sterk de indruk dat je in deze discussie, net zoals alle andere over dit onderwerp, jezelf eigenlijk ook niet meer volgt.

_h4T3D_sE7eN
16-02-06, 16:20
Geplaatst door Tomas
Volgens mij ben jij echt de enige die jou nu nog kan volgen. Dus doe eens een poging om het uit te leggen. En doe echt je best. Want ik krijg weer sterk de indruk dat je in deze discussie, net zoals alle andere over dit onderwerp, jezelf eigenlijk ook niet meer volgt.

Ik volg het wel, hoor. Als jij er moeite mee hebt, dan kun je het ook gewoon laten. Jij roept wel vaker dat je het niet snapt en doet het dan af alsof het ligt aan degene die iets uitlegt. Doe jij maar beter je best om het volgen. Mijn uitleg is duidelijk.

Ik heb sterk de indruk dat jij het niet volgt omdat je weigert het van meerdere kanten te bekijken. Zoals altijd.

Seif
16-02-06, 16:27
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
In feite geef je toe dat die mentaliteit er dus wel degelijk is en trek je het geheel in een de-kip-en-het-ei-context. Met als startpunt/oorzaak 9-11, terwijl dat juist een gevolg was.

Kip of ei, dat is in deze heel duidelijk. De BVD/AIVD concludeerde in de jaren 90 al dat er sprake was van radicalisering onder moslims. Dus lang voor 11 september, toen alles nog redelijk in orde leek.

mark61
16-02-06, 17:19
Ik blijf erbij dat een guerilla van een onderdrukt volk tegen zijn onderdrukkers een heel positieve pers zou krijgen in Europa. Denk aan de Vietnamezen of Nicaraguanen of nog tig volkeren.

Die sympathie krijg je niet met flatgebouwen & openbaar vervoer opblazen ver van je eigen land, waarbij mensen omkomen die er allemaal geen klap mee te maken hebben. Laat staan met het wholesale vermoorden van je eigen volk.

Das nog steeds het grote verschil. En dat maakt die zogenaamde strijd tegen de onderdrukking ook zo vreselijk nep. En laf, eigenlijk. Geen Nicaraguaan die zat te miepen over de holocaust en dat ze tegen zijn geloof waren.

Nou heb ik al tien keer gevraagd waar dat verschil vandaan komt, maar geen moslim of niet-moslim die met een antwoord komt.

Dolle Fatima
16-02-06, 17:40
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ihsanoglu heeft het over tijdens de Holocaust. Ik zou het handiger vinden om te spreken over de aanloop naar WO2 toe en de intellectuele onderbouwing die destijds werd gegeven aan het anti-semitisme. Dan heb je een veel beter aansluitend geheel.

Tijdens de holocaust werden Joden namelijk al afgeslacht en was er immers geen 'intellectuele' onderbouwing meer nodig. Het zal wel niet zover komen dat moslims hetzelfde lot staat te wachten, maar de onderbouwing aan het anti-islamisme is absoluut vergelijkbaar. In die zin is er na WO2 structureel niets gedaan aan de manier van denken in met name Europa, als het aankomt op 'minderheden'.

Eensch.

Sallahddin
16-02-06, 17:51
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Als Ihsanoglu het nou net iets anders uitlegt, zou Bot het veel moeilijker hebben om een tegenargument te geven.




Interessant!

papol
16-02-06, 18:02
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ihsanoglu heeft het over tijdens de Holocaust. Ik zou het handiger vinden om te spreken over de aanloop naar WO2 toe en de intellectuele onderbouwing die destijds werd gegeven aan het anti-semitisme. Dan heb je een veel beter aansluitend geheel.

Tijdens de holocaust werden Joden namelijk al afgeslacht en was er immers geen 'intellectuele' onderbouwing meer nodig. Het zal wel niet zover komen dat moslims hetzelfde lot staat te wachten, maar de onderbouwing aan het anti-islamisme is absoluut vergelijkbaar. In die zin is er na WO2 structureel niets gedaan aan de manier van denken in met name Europa, als het aankomt op 'minderheden'.

Lees een andere topic. Je bent gewoon jaloers ......
Zielig en meelijwekkend, is dat je wens .....?

Overigens, minderheden hebben het altijd moeilijk, vooral als ze eisend en dwingend over komen.


Gr.P

mark61
16-02-06, 18:11
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Als Ihsanoglu het nou net iets anders uitlegt, zou Bot het veel moeilijker hebben om een tegenargument te geven.

M.a.w., als ie niet zo ongelooflijk uit zijn nek zou kletsen, zou ie misschien wat verstandigs zeggen.

Een zogeheten tautologie.

MaRiaH
16-02-06, 21:24
Ik vind het zo n bullshit vergelijking.

Of je nou holocaust of aanloop tot de holocaust noemt..

ik vind het een doorgeschoten slachtofferhouding.

Hoe kun je in godsnaam een afbeelding van de profeet Mohammed (vzm) -hoe kwetsend dat ook kan zijn voor sommigen- vergelijken met het systematisch uitroeien van joden.
:jammer:

Hebben jullie al bordjes "verboten für moslims" gezien in het park? in winkels? in bioscopen?

Ik vind het een irrealistische vergelijking. :jammer:

Dat neemt niet weg dat er stigmatisering plaatsvindt van bepaalde allochtone bevolkingsgroepen, die inderdaad gebaseerd zijn op het gedrag van enkelen.
Maar het zou ook eens goed zijn als de "eigen" gemeenschap hen daarop zou spreken. (het voert te ver daar nu verder op in te gaan, want er zijn nog veel meer maatregelen te bedenken)

Ik vind wel dat kritiek en spot van 'binnenuit' moet komen; M.a.w. spot en grappen en grollen over de Islam moeten komen vanuit de moslimgemeenschap.
Ik vind het begrijpelijk dat spot bedreven door derden belediging oproept.

Ach het ligt ook allemaal niet zo zwart -wit.

Maar laat Ihsanoglu het dan ook niet zo zwart-wit maken.

MaRiaH
16-02-06, 21:25
Geplaatst door mark61
M.a.w., als ie niet zo ongelooflijk uit zijn nek zou kletsen, zou ie misschien wat verstandigs zeggen.

Een zogeheten tautologie.

Exactly! :roker:

gh.wille
16-02-06, 21:30
Geplaatst door Tomas
Volgens mij ben jij echt de enige die jou nu nog kan volgen. Dus doe eens een poging om het uit te leggen. En doe echt je best. Want ik krijg weer sterk de indruk dat je in deze discussie, net zoals alle andere over dit onderwerp, jezelf eigenlijk ook niet meer volgt.

Dat bedoelde ik hem ook al duidelijk te maken .
;)

ronald
17-02-06, 01:32
Vroeger zeiden vele arabieren dat ze niet anti-semitisch zouden kunnen zijn omdat zijzelf ook semieten waren....had hij beter dat scenario kunnen kiezen...

Julien
17-02-06, 02:19
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
De onkunde om scheiding aan te brengen in bepaalde zaken zie ik vooralsnog in de Europese hoek. Met de reactie van Tomas als extra bevestiging.

nou die onkunde zie ik minstens net zo erg in islamitische hoek. Waarom wordt een heel land (Denemarken) aangevallen, terwijl het een LOKALE Deense krant was die spotprenten publiceerde? Waarom worden alle Skandinaviërs opeens op 1 hoop gegooid? Waarom verbranden Marokkaanse jongeren in utrecht een BRITSE vlag?! Terwijl Engeland geen 1 spotprent heeft afgedrukt? Waarom vernielen moslims christelijke winkels in Beirout?

waterfiets
17-02-06, 09:01
Geplaatst door MaRiaH
Ik vind het een irrealistische vergelijking. :jammer:


Uiteraard; de meest realistische vergelijking is die met cartoons van Jezus maar die zijn er genoeg in het westen. Dus nemen ze dit maar.

Nu een andere vergelijking; stel dat iemand zich beledigd voelt door een cartoon over Jezus en vervolgens oproept cartoons te maken over de slachtpartij in sabra en sjatilla? Of de gifgasmoord op de Koerden in Irak? Dat slaat toch nergens op! Zo ziek is het n.l. ...