PDA

Bekijk Volledige Versie : Felle toon in lastpakken-debat



waterfiets
16-02-06, 20:36
Felle toon in lastpakken-debat

ADDIE SCHULTE

DEN HAAG - Het lijkt soms of Amsterdam één no-goarea is geworden, afgaande op de woorden van Kamerleden die gisteren een debat voerden over overlast, onder andere naar aanleiding van incidenten in de Diamantbuurt en Slotervaart.

''De hamvraag is: wie is de baas op straat, 120 gedragsgestoorde jongeren of burgemeester Cohen?'' aldus LPF-Kamerlid Joost Eerdmans. Zijn bezoek aan Slotervaart ging niet door. ''Ik kan uw veiligheid niet garanderen,'' kreeg hij naar eigen zeggen te horen van de politie. Dat verbaasde Ewout Irrgang (SP). ''Ik heb daar in november met een agent rondgelopen.''

Op het stadhuis had Eerdmans gehoord dat Amsterdam helemaal niet zit te wachten op de miljoenen die minster Piet Hein Donner van Justitie heeft beloofd. ''Wat nodig is, is een lege kazerne.'' De gemeente Amsterdam zegt juist heel blij te zijn met het geld. ''Er zijn ook opvangplekken nodig. We proberen die eerder beschikbaar te krijgen. Vervelend dat Eerdmans dit zo zegt,'' aldus een gemeentelijke woordvoerder.

Eerdmans formuleerde als immer scherp, toch was zijn bijdrage kenmerkend voor het debat. Bijna de hele Kamer spreekt nu over 'straatterreur'. Alleen Marijke Vos van GroenLinks wil dat woord bewust niet gebruiken. ''We moeten precies zijn.''

D66-Kamerlid Boris Dittrich vroeg zich af waarom de politie fietsers die over de stoep rijden bekeurt, 'terwijl in de Diamantbuurt de vlam in de pan kan slaan'.

Het voorstel van Donner om de Marokkaanse gemeenschap te betrekken bij oplossingen, vindt VVD-Kamerlid Anton van Schijndel 'fundamenteel onjuist' .

''Als de politie niks blijft doen, komen hier ook Franse toestanden,'' voorspelde Kamerlid Geert Wilders.

Minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken vindt echter dat de politie in Slotervaart goed heeft gehandeld door niet met extra agenten de wijk in te trekken toen het onrustig was.

Volgens PvdA-Kamerlid Ella Kalsbeek tonen de over elkaar buitelende voorstellen de machteloosheid aan. Haar eigen voorstellen, vooral gericht op preventie, werden door Donner naar een ander debat doorgeschoven.

De ministers brachten de nuances aan. Het is niet terecht steeds slechts één groep te noemen, zegt Donner. Er gaat ook veel goed bij Marokkanen, voegde Remkes eraan toe.

De wens van de Kamer om burgemeesters meer mogelijkheden te geven om lastige jongeren beperkingen op te leggen, wordt door de twee ministers wisselend beoordeeld. Volgens Donner is het juridisch onmogelijk, Remkes staat er welwillender tegenover.

Ook verplichte opvoedingsondersteuning, een andere wens van de Kamer, is mogelijk. Maar als ouders én kind niet willen, is dat weinig zinvol, aldus Donner. Uithuisplaatsing ligt dan meer voor de hand.


© Het Parool, 16-02-2006

Swahili
16-02-06, 20:42
Straatterreur. Hoe bedoel je zwaar overtrokken? Wat je zaait, is wat je oogst. Als je jarenlang mensen in klassen apart van elkaar laat wonen, krijg je buurten met mensen uit de onderste sociale klassen. Het gedrag van hun kinderen zal vanzelfsprekend minder goed zijn dan in de zogenaamde Zonnedael-buurten (zie Flodder).

Overigens gebruikte Wilders de term ooit om een link tussen terroristen en lastige Marokkanen te kunstelen. Een link die ook opvallend vaak wordt gemaakt door de eikels die radicalisering en criminaliteit onder de jeugd op één lijn plaatsen.

Jaja. Het is weer verkiezingstijd.

waterfiets
17-02-06, 09:11
Geplaatst door Swahili

Jaja. Het is weer verkiezingstijd.

En ik zal er zelf ook rekening mee houden bij mijn stemkeuze. Een derde van de aangiften in mijn stadsdeel heeft betrekking op autoinbraken. Mijn autoruit is eergisteren ook weer ingetikt. Verder niks ontvreemd maar herstel van deze ruit kost mij 165 euro (nog afgezien van de overlast en stress als je die auto net voor je werk nodig hebt). Waarschijnlijk zal dat binnen enkele jaren opnieuw gebeuren en ik vind het leven al duur genoeg geworden. Als ik hier door de wijk fiets liggen overal hoopjes glas naast auto's (amsterdam west). Ik ben dat echt beu. En ik kan je verzekeren dat die zogenaamd uitgesloten groep tot de zwaarst gesubsidieerde groepen in nederland hoort die aan alle kanten gepamperd zijn om ze weer op het rechte pad te krijgen.

naam
17-02-06, 10:31
Geplaatst door Swahili
Straatterreur. Hoe bedoel je zwaar overtrokken? Wat je zaait, is wat je oogst. Als je jarenlang mensen in klassen apart van elkaar laat wonen, krijg je buurten met mensen uit de onderste sociale klassen. Het gedrag van hun kinderen zal vanzelfsprekend minder goed zijn dan in de zogenaamde Zonnedael-buurten (zie Flodder).

Jaja. Het is weer verkiezingstijd.

Ik stel ook voor de gezinnen van probleemkinderen verplicht te laten verhuizen naar Amsterdam Centrum grachtengordel.