PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie niet wil opvoeden, moet voelen



Dolle Fatima
17-02-06, 10:05
Wie niet wil opvoeden, moet voelen


Vier ministers waren gisteren naar de Kamer geroepen voor een debat over problemen met vervelende jongeren. Kamerleden hadden tal van suggesties om de kwestie op te lossen. Maar alleen een CDA-motie haalde het.

In de wandelgangen was het omgedoopt tot het grote Marokkanendebat – het al enkele weken geleden door Geert Wilders aangevraagde spoeddebat in de Tweede Kamer over de recente incidenten in de Amsterdamse Diamantbuurt, dat gisteren pas werd gehouden.

In de Kamer waren de ministers Remkes (Binnenlandse Zaken, VVD), Pechtold (Grotestedenbeleid, D66) Verdonk (Integratie, VVD) en Donner (Justitie, CDA) aanwezig om te spreken over geweld, intimidatie en vernieling door vaak jonge Marokkanen en Antillianen in onder meer de Diamantbuurt. De jongeren zouden zich vooral richten tegen joden, homo’s en vrouwen.

Er vielen zware woorden, maar uiteindelijk tekende zich alleen een Kamermeerderheid af voor één motie van het CDA. Hierin wordt gepleit voor sancties tegen ouders van overlastgevende jongeren als zij weigeren hulp te aanvaarden bij de opvoeding. De coalitiepartijen VVD en D66 steunden dat voorstel. Minister Donner waarschuwde echter dat zo’n bestraffing juridisch waarschijnlijk niet uitvoerbaar is.

Het Tweede-Kamerlid Sterk (CDA) vroeg om vijf miljoen euro extra voor dertig grote steden om de „straatterreur” te bestrijden. Dat voorstel ontlokte bij minister Pechtold de uitroep dat bij het CDA de verkiezingen er weer aankomen. Pechtold doelde op de raadsverkiezingen van dinsdag 7 maart. De minister raadde de Kamer deze CDA-motie af. „Van die vijf miljoen blijft weinig over als je het verdeelt over 30 steden”, aldus de bewindsman.

De linkse oppositie liet zich door de naderende verkiezingen niet verleiden een radicaler standpunt in te nemen dan voorheen. Het Kamerlid Kalsbeek (PvdA) benadrukte het belang van preventie van de overlast door vroege behandeling van gedragsstoornissen bij jonge kinderen „waar we bij lange na niet voldoende behandelcapaciteit voor hebben”. Ook Vos (GroenLinks) legde nadruk op de waarde van preventie en het verbeteren van sociale omstandigheden.

De Groep Wilders diende drie moties in om het – volgens hem etnisch-culturele – conflict in de steden op te lossen. „Ik moet me inhouden om geen motie van wantrouwen in te dienen”, aldus Wilders. Eén van de drie wel ingediende moties betrof het ontnemen van de Nederlandse nationaliteit of het intrekken van de verblijfsvergunning van wie een geweldsmisdrijf pleegt.

De voorstellen van Wilders, die intensief werd gesouffleerd door Bart-Jan Spruyt (voormalig directeur van de conservatieve Edmund Burke Stichting) konden alleen rekenen op steun van de Groep Nawijn. Kamerlid Eerdmans (LPF) meent dat criminele jongeren te veel worden begeleid en opgevangen. „Ze moeten gestraft worden”, aldus Eerdmans. Hij pleit voor opsluiting en heropvoeding in kazernes.

Behalve snellere en strengere straffen drongen de meeste fracties ook aan op een gecombineerde aanpak om de jongeren te begeleiden naar werk en scholing. Ook moet er meer aandacht komen voor de vaak ondermaatse leefomgeving.

De vier ministers gaven aan dat veel voorstellen van de Kamer al mogelijk zijn of worden ontwikkeld. Zo kan bij weigering van opvoedingsondersteuning al uithuisplaatsing volgen. Andere voorgestelde maatregelen waren volgens de ministers juridisch niet haalbaar of onverstandig.

De ministers benadrukten verder dat de overlast vooral wordt veroorzaakt door een kleine groep die gericht moet worden aangepakt, en dat het van belang is om niet alle allochtone jongeren over een kam te scheren. Minister Donner relativeerde de culturele component van het debat: „Ik ben geboren en opgegroeid aan de rand van de Diamantbuurt. Vroeger werden er daar ook wel ramen ingegooid. Niet door mij overigens.”

Elsschot
17-02-06, 10:09
De ouders moeten zich inderdaad realiseren dat ZIJ 24/7 verantwoordelijk zijn voor de daden van hun kinderen.

Het zal snel beter gaan als ALLE kosten van misdragingen van de ontspoorde kinderen volledig op de ouders verhaald wordt

Bofko
17-02-06, 10:10
Geplaatst door Dolle Fatima
Minister Donner relativeerde de culturele component van het debat: „Ik ben geboren en opgegroeid aan de rand van de Diamantbuurt. Vroeger werden er daar ook wel ramen ingegooid. Niet door mij overigens.”

Hij is het nu anders toch een flinke poging aan het doen om ze in te gooien bij zijn eigen huis.

Dolle Fatima
17-02-06, 10:17
Lekker meebrullen


Het ingooien van ramen en het angst aanjagen van joden, homoseksuelen en anderen door jongeren kan niet worden getolereerd. Dat de Tweede Kamer na het zoveelste incident in Amsterdam daarover eens indringend wil spreken met de verantwoordelijke bewindspersonen is juist. Dat het parlement zich voor een groot deel op sleeptouw laat nemen door de uiterst rechtse eenpersoonsfractie van het Kamerlid Wilders (GroepWilders), zoals gisteravond gebeurde, is bedenkelijk. Wilders typeert de gevallen van geweldpleging, vernieling, bedreiging en vandalisme met het woord ‘straatterreur’. De verdachten, meestal minderjarige jongens van Marokkaanse origine, bestempelt hij als criminelen. En als uiterste maatregel tegen de relschoppers stelt Wilders voor om, indien zij over een dubbele nationaliteit beschikken, hun de Nederlandse nationaliteit te ontnemen en ze „terug te sturen” naar Marokko. Bij minderjarige recidivisten zou deze ‘ultieme sanctie’ tevens dienen te worden toegepast op hun ouders. Wilders wordt hierin alleen bijgevallen door het geestverwante Kamerlid Nawijn (GroepNawijn).

Beide politici zullen zich mogelijk realiseren dat het ‘terugzenden’ van Nederlandse burgers naar een fictief land van herkomst alleen in de wereld van de retorica kan worden verwezenlijkt. Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie, VVD) gaf ook aan dat zij voor een dergelijke maatregel „geen mogelijkheden ziet”. Dit geldt overigens ook voor de wens van Wilders om ‘straatcriminelen’ een jaar op te sluiten in een ‘heropvoedingskamp’. Het gaat hier om maatregelen uit een Wetboek van Strafrecht dat alleen aan de borreltafel bestaat. Het Nederlands strafrecht kent geen heropvoedingskampen, zoals minister Donner (Justitie, CDA) dan ook geduldig uitlegde.

De hyperbolen van Wilders laten zich verklaren door de naderende de gemeenteraadsverkiezingen. Aangezien zijn eigen politieke groepering lokaal niet is vertegenwoordigd, tracht Wilders in ieder geval zijn politieke concurrenten in de VVD schade toe te brengen door hen te ontmaskeren als slap en passief. De raadsverkiezingen als opmaat voor de Tweede Kamerverkiezingen, mei volgend jaar, bezorgen ook de andere politieke partijen in de Tweede Kamer kennelijk zenuwen. De door Wilders gemunte term ‘straatterreur’ wordt moeiteloos overgenomen door partijen als CDA en VVD. Sterker: zij eisen op hoge toon dat het Kamerlid Vos (GroenLinks) datzelfde woord hanteert. Vos ging hier terecht niet op in. Het toepassen van termen uit het domein van de terreurbestrijding in het domein van de ordeverstoring klinkt flink in de kroeg, maar kan in de Kamer leiden tot ongelukken.

CDA en VVD kwamen met stoere voorstellen. Zo wil het Kamerlid Sterk (CDA) ouders ‘bestraffen’ die niet meewerken aan de „verplichte opvoedingsondersteuning”. En Van Schijndel (VVD) heeft het over het instellen van een ‘avondklok', ongetwijfeld naar Frans voorbeeld. Het valt te prijzen in de vier aanwezige bewindspersonen dat zij al dit soort doldrieste moties naar de prullenmand hebben verwezen. De indieners kan dat mogelijk niet eens schelen. Zij hebben lekker meegebruld in het koor van de papieren tijgers. Maar intussen hebben zij wel bijgedragen aan het verder aanscherpen van onderliggende spanningen in de grote steden. En dat is onverantwoordelijk.


Bron: NRC handelsblad, opiniestukken

Derrick
17-02-06, 10:19
toch al bijna een kamermeerderheid om eens met harde hand terug te slaan

Stopnaald
17-02-06, 11:02
Hoe je het wend of keert, het blijft een feit dat er een (kleine) groep minderjarige kl..tzakkies bestaat die verantwoordelijk is voor veel, heel veel rottigheid. En daar bedoel ik dan ook straatroof en intimidatie/geweld op straat mee.

Dat het gros van deze h.ftertjes zich zo kan gedragen omdat hun ouders (al dan niet bewust) de andere kant opkijken, weigeren hun verantwoordelijkheid op zich te nemen of ronduit ontkennen dat hun schatjes dergelijk wangedrag hanteren is ook vele malen opnieuw vastgesteld.

Het is volkomen terecht dat de stoere borrelpraat niet wordt omgezet in wet- en regelgeving. Maar laten we daarnaast vooral niet vergeten dat deze zelfde stoere borrelpraat niet zómaar uit de lucht komt vallen...

Een pasklare oplossing heb ik ook niet. Hoewel ik wel steeds meer sympathie krijg voor opsluiting, vooral als ik weer eens slachtoffer ben geworden van zo'n huftertje. Feitelijk komt het erop neer dat ik op dat moment effe hélémáál kláár ben met deze groep en gewoon voor opsluiting kies omdat ik dan simpelweg geen last meer van ze heb.

Dat ik op zo'n moment in feite tientallen jongeren afschrijf als burger van deze maatschappij is dan effe niet belangrijk. Later, als de woede en ergernis weer een beetje gezakt is, realiseer ik me natuurlijk dat dat niet kan. Niet moet/mag ook trouwens. Maar weet je.... ik denk dat er in nederland heel veel mensen rondlopen met precies diezelfde gevoelens. Nee, eigenlijk wil je niemand buiten de samenleving zetten, maar nee, je wilt ook niet langer zoveel schade, angst en overlast accepteren.

Elke idioot kan kinderen maken, maar het ouderschap is een vak.
Wat mij zo tegenvalt is dat er teveel ouders zijn die hun kinderen op straat laten zwerven en daar veel te weinig op gecorrigeerd worden door de sociale omgeving. Blijkbaar vinden vele mensen het doodnormaal gedrag wat valt binnen de privésfeer. Maar diezelfde mensen vergeten dat zij daardoor mede verantwoordelijk zijn voor de verdere levensloop van die kinderen/jongeren.

Ja, de ouders zijn zeer zeker de eerst verantwoordelijken. Zonder goed ouderschap is een succesvolle levensloop voor hun kinderen bijna niet mogelijk. Maar ook de (directe) sociale omgeving heeft een verantwoordelijkheid. Zie je je buurjongetje van 10 om 11 uur 's-avonds op straat zwerven, spreek hem erop aan en spreek z'n ouders erop aan. Want de maatschappij, dat zijn wij!

Enne....waarom kan er wél zoveel sociale controle gaan over het (wan)gedrag van meisjes, maar níet over het wangedrag van jongens????
Hypocrisie wellicht? Meten met 2 maten?

David
17-02-06, 11:46
Geplaatst door Marruecos

Vroeger kreeg ik als kind gewoon een pak rammel als ik me behoorlijk had misdragen.


Mijn ouders waren ook niet al te flauw, inderdaad. Iets mispeuterd? Hier jij!

mark61
17-02-06, 12:06
Geplaatst door Marruecos
Ik zie trouwens da'k wat generaliserend bezig ben geweest. Niet alle ouders van dat kleine percentage ouders die een nog kleiner percentage overlast-veroorzakende-jongeren in de kroost hebben, hebben een uitkering. Degenen die wel een uitkering hebben, hebben daar hard voor gewerkt.

Hebben, hebben, hebben...wat een rotzin.

Ruuustig maar hombre

mark61
17-02-06, 12:55
Geplaatst door Marruecos
Jeweettoch.

Ja toch

~Panthera~
17-02-06, 12:59
Mensen worden toch wel heel erg snel ouwe lullen zeg.
Alsof iedereen hier vroeger ALLES aan hun ouders vertelden wat ze uitspookten.
Geen enkele ouder weet waar zijn kids 24/7 uithangen.
En al helemaal niet wat ze doen.

Afrikaans spreekwoord: er is een heel dorp voor nodig, om 1 kind op te voeden.

~Panthera~
17-02-06, 13:10
Geplaatst door Marruecos
24/7 niet weten is wat hangen kenmerkt. Geef die jochies wat te doen. Spoor ze aan om eerst hun huiswerk te maken en dan een uurtje buiten te spelen. Etc., etc.... Ik zeg niet dat die kinderen een ouder als enkelbandje om moeten krijgen, maar een beetje betrokkenheid, waar het in het geval van de raddraaiders om draait, is geen overbodige luxe.


Dat is ook waar, maar hoe oud zijn die knakkertjes eigenlijk waar het om gaat ?

Stopnaald
17-02-06, 14:20
Geplaatst door Marruecos
De ouders meer betrekken in het geheel lijkt me een logische zaak, omdat het hier vaak ook over minderjarigen gaat. Die jongens zijn veel gevoeliger voor het aanpakken van de ouders dan voor de straf die henzelf wordt opgelegd. Dat is namelijk stoer. Als je vader op het bureau moet komen of door de korting op zijn uitkering niet op vakantie kan, dan krabt het snotaapje zich wel tweemaal achter de oren voordat ie zich nog met malafide zaken bezig gaat houden. Maak de buitenwereld deel van de 'binnenwereld' (thuis). Als die jochies zo vol met respect zitten als ze thuis bij de ouders zijn, dan wordt het tijd dat de ouders naar buiten treden, zodat de dames en heren weten dat buiten dezelfde regels van respect en fatsoen gelden.

Het enige probleem hierin is dat de ouders weinig middelen ter beschikking hebben. Vroeger kreeg ik als kind gewoon een pak rammel als ik me behoorlijk had misdragen. Tegenwoordig mag je nog net richting je kind vingertje wijzen.

Ben het goeddeels wel met je eens, maar zie ook een belangrijke taak weggelegd voor de sociale omgeving. Buren, familieleden, bekenden, mede moskeegangers (maar ook kerkgangers hoor), mede verenigingsleden etc.etc.etc. hebben ook hun verantwoordelijkheden. Zowel in het corrigerende aspect, als voorbeeldfunctie. Helaas wordt daar maar al te vaak aan voorbijgegaan. En ik ben ervan overtuigd dat dáár nou juist een mogelijke oplossing zit. De maatschappij dat ben jij, weet je...

mark61
17-02-06, 14:27
Geplaatst door ~Panthera~
Afrikaans spreekwoord: er is een heel dorp voor nodig, om 1 kind op te voeden.

Je slaat de spijker op zijn kop. Het idee is dat de straat je wel opvoedt. Alleen, de NL straat is de MA straat niet. Die ook al niet meer is wat ie was. Vooral in de grote steden niet.

In een dorp is de sociale controle natuurlijk 95%.

Stopnaald
17-02-06, 14:29
Geplaatst door ~Panthera~
Dat is ook waar, maar hoe oud zijn die knakkertjes eigenlijk waar het om gaat ?

Variëert nogal. Meesten zijn zo tussen de 12 en 18 jaar. Maar er zitten ook uitschieters naar boven en beneden tussen....

Hoe dan ook, over het algemeen zijn het kids die normaliter gesproken óf op school horen te zitten (overdag) óf op bed horen te liggen ('s-avonds/'s-nachts).

Overigens worden alleen die kids bedoeld die structureel hangen, dus niet diegene die toevallig eens een keertje een baaldag heeft genomen. Nee, het gaat écht om die relatief kleine, harde kern die volop rottigheid uithalen tot kunst verheven heeft en hun grote, maar in samenstelling wisselende groep meelopers.

Met die harde kern ben je ws al (veel) te laat. Maar vooral in die groep meelopers kun en moet je er alles aan doen om ze op het rechte pad terug te brengen. Hoe dan ook, in beide gevallen is het gebrek aan betrokkenheid van de ouders een steeds terugkerende factor.

~Panthera~
17-02-06, 14:35
Geplaatst door Stopnaald
Variëert nogal. Meesten zijn zo tussen de 12 en 18 jaar. Maar er zitten ook uitschieters naar boven en beneden tussen....

Hoe dan ook, over het algemeen zijn het kids die normaliter gesproken óf op school horen te zitten (overdag) óf op bed horen te liggen ('s-avonds/'s-nachts).

Overigens worden alleen die kids bedoeld die structureel hangen, dus niet diegene die toevallig eens een keertje een baaldag heeft genomen. Nee, het gaat écht om die relatief kleine, harde kern die volop rottigheid uithalen tot kunst verheven heeft en hun grote, maar in samenstelling wisselende groep meelopers.

Met die harde kern ben je ws al (veel) te laat. Maar vooral in die groep meelopers kun en moet je er alles aan doen om ze op het rechte pad terug te brengen. Hoe dan ook, in beide gevallen is het gebrek aan betrokkenheid van de ouders een steeds terugkerende factor.


Harde kern weg, ook geen meelopers meer. :roker:

Stopnaald
17-02-06, 14:42
Geplaatst door mark61
Je slaat de spijker op zijn kop. Het idee is dat de straat je wel opvoedt. Alleen, de NL straat is de MA straat niet. Die ook al niet meer is wat ie was. Vooral in de grote steden niet.

In een dorp is de sociale controle natuurlijk 95%.

Niet in elk dorp is een grote sociale controle en niet in elke stadswijk is er géén sociale controle.

Het is nou maar net wat je wilt. Maak eens kennis met je buren (ja, dat kan ook in een stad!). Organiseer een gezamelijke activiteit (straatfeest ofzo) en wees benader iedereen in de buurt/straat met enthousiasme en nodig ze uit om mee te helpen.... misschien ben ik wat naïef, maar het zóu zomaar kunnen werken...... Kortom: de maatschappij, dat ben jij (nog maar weer eens).

Stopnaald
17-02-06, 14:43
Geplaatst door ~Panthera~
Harde kern weg, ook geen meelopers meer. :roker:

vast, maarre...wat is jouw oplossing?

~Panthera~
17-02-06, 14:47
Geplaatst door Stopnaald
vast, maarre...wat is jouw oplossing?

Wat meer sociale cohesie, maar dat kan je wel vergeten tegenwoordig.
Net als jij zei: de maatschappij, dat ben jij.
Maar er is weinig animo voor te vinden, ben ik bang.
Het is ikke, en de rest, ach je kent het wel.

mark61
17-02-06, 14:50
Geplaatst door ~Panthera~
Wat meer sociale cohesie, maar dat kan je wel vergeten tegenwoordig.
Net als jij zei: de maatschappij, dat ben jij.
Maar er is weinig animo voor te vinden, ben ik bang.
Het is ikke, en de rest, ach je kent het wel.

Die groepjes hebben anders een fantastische sociale cohesie. Hun ouders ook, alleen met een beperkt deel van de maatschappij. Niet met hun zoontjes in ieder geval. Hun dochters coheren lukt daarentegen fantastisch.

De cohesie van oudere immigranten met de NL maatschappij is close to zero.

~Panthera~
17-02-06, 14:52
Geplaatst door mark61
Die groepjes hebben anders een fantastische sociale cohesie. Hun ouders ook, alleen met een beperkt deel van de maatschappij. Niet met hun zoontjes in ieder geval. Hun dochters coheren lukt daarentegen fantastisch.

De cohesie van oudere immigranten met de NL maatschappij is close to zero.

OK...oplossing ?

mark61
17-02-06, 14:57
Geplaatst door ~Panthera~
OK...oplossing ?

Doorgaan met waar ze al mee bezig zijn. Die tent waar ik werkte in Rdam bijvoorbeeld. En toch echt s eisen gaan stellen aan het Nederlands van alle ingezetenen. Echt geen overbodige luxe. Ik stond er versteld van hoeveel jonge 1e generatie ontstellend slecht NL spreekt.

Niet te bereiken voor school, hulpverleners, .... Gewoon letterlijk onmogelijk om over hun kinderen te praten. Onbereikbaar, geen telefoon opnemen, deur niet open doen, je kent het wel. Of niet natuurlijk.

Wide-O
17-02-06, 15:01
Geplaatst door ~Panthera~
OK...oplossing ?

Ik denk dat het niet zomaar op te lossen valt met weer een paar regeltjes.

De analyse is juist: sociale cohesie. Dat is nou precies wat dat soort jongeren bindt. Ze voelen zich uitgekotst door de maatschappij, vinden de ouders veel te duf, "losers". En ze krijgen alle aandacht door te jennen. En zijn ook vogelvrij: echt gestraft wordt je bijna nooit.

Die ouders hebben die strijd al lang opgegeven denk ik, of hebben zelf genoeg aan hun hoofd.

Ik vraag me af of de maatschappij wel zo maakbaar is als we allemaal graag willen geloven.

~Panthera~
17-02-06, 15:04
Geplaatst door mark61
Doorgaan met waar ze al mee bezig zijn. Die tent waar ik werkte in Rdam bijvoorbeeld. En toch echt s eisen gaan stellen aan het Nederlands van alle ingezetenen. Echt geen overbodige luxe. Ik stond er versteld van hoeveel jonge 1e generatie ontstellend slecht NL spreekt.

Niet te bereiken voor school, hulpverleners, .... Gewoon letterlijk onmogelijk om over hun kinderen te praten. Onbereikbaar, geen telefoon opnemen, deur niet open doen, je kent het wel. Of niet natuurlijk.


Nee, ik ken het niet.
Kom toch duidelijk uit een ander tijdperk. :hihi:

Het enige wat ik wel weet, is dat, toen mijn "stiefbroer" zeg maar, opgroeide, dat zo niet was.
En die is nu 24.
Zijn ouders (Turks) kwamen WEL naar school, en waren wel betrokken.
What happend in the meantime ?

~Panthera~
17-02-06, 15:06
Geplaatst door Wide-O
Ik denk dat het niet zomaar op te lossen valt met weer een paar regeltjes.

De analyse is juist: sociale cohesie. Dat is nou precies wat dat soort jongeren bindt. Ze voelen zich uitgekotst door de maatschappij, vinden de ouders veel te duf, "losers". En ze krijgen alle aandacht door te jennen. En zijn ook vogelvrij: echt gestraft wordt je bijna nooit.

Die ouders hebben die strijd al lang opgegeven denk ik, of hebben zelf genoeg aan hun hoofd.

Ik vraag me af of de maatschappij wel zo maakbaar is als we allemaal graag willen geloven.

Daar zit um ook een deel.
Als je je uitgekotst VOELT, dan kan Jan en Alleman wel tegen je aan gaan zitten lullen, dat dat niet zo IS, maar je gevoel is toch vaak hetgeen de overhand heeft.
Gevoel wordt niet serieus genomen, en dus denk je op een gegeven moment: fuck it !
Niet leuk, maar wel waar.

mark61
17-02-06, 15:08
Geplaatst door Wide-O
Die ouders hebben die strijd al lang opgegeven denk ik, of hebben zelf genoeg aan hun hoofd.

Zoals ik het zie zijn ze zich van die strijd helemaal niet bewust. De klassieke niet-westerse opvoeding is nogal rudimentair. Klappen als het uit de hand loopt, dat is het zo'n beetje. Geen interesse in vorderingen op school, anders dan 2x per jaar vragen naar cijfers. Geen interesse in wat kind bezighoudt; dat kind moet luisteren, 1-richtingsverkeer.

Dan leer je het snel af met paps en mams te praten. Thuis mag en kan niks.

Onderschat niet de fundamentele afwijzing van de westerse maatschappij van de ouders in kwestie. Spijt van de migratie, niet erkennen geëmigreerd te zijn. Een hele generatie wordt impliciet opgevoed met het idee dat je hier tijdelijk in een in en in verdorven omgeving zit, ter voorbereiding op de Terugkeer. Dat spoort op geen enkele manier met de realiteit.

Vraag s een doorsnee Ma of Tr of ie geëmigreerd is.

Maar desondanks komt het wel goed. Met de nodige, maar nodeloze vertraging. Importeren van nieuwe analfabeten from another planet voor er een oplossing is gevonden voor de huidige problemen is niet zo slim.

Al denk ik dat het probleem schromelijk overdreven wordt. Althans, de criminaliteit, niet de schooluitval. Die is hier dramatisch. In België?


Ik vraag me af of de maatschappij wel zo maakbaar is als we allemaal graag willen geloven.

Nope, is ie niet. Ik geloof dat de sociaal-democraten dat langzaam doorkrijgen. Vooral niet als dat maakbaar bestaat uit blind met zakken geld smijten.

mark61
17-02-06, 15:13
Geplaatst door ~Panthera~
Nee, ik ken het niet.
Kom toch duidelijk uit een ander tijdperk. :hihi:

Het enige wat ik wel weet, is dat, toen mijn "stiefbroer" zeg maar, opgroeide, dat zo niet was.
En die is nu 24.
Zijn ouders (Turks) kwamen WEL naar school, en waren wel betrokken.
What happend in the meantime ?

Niks. Kwestie van percentages. In 'jouw' tijd waren de groepen kleiner, en noodgedwongen meer betrokken bij NL.

Daarna kwam de kritische concentratie, het omslagpunt, waarop je je eigen ghetto kan maken. Turken organiseerden commerciële 'adviesbureaus', met het im- en soms expliciete idee dat als 1 op de 20 wat Nederlands sprak en iets van het land begreep, het wel genoeg was. Which not.

~Panthera~
17-02-06, 15:17
Geplaatst door mark61
Niks. Kwestie van percentages. In 'jouw' tijd waren de groepen kleiner, en noodgedwongen meer betrokken bij NL.

Daarna kwam de kritische concentratie, het omslagpunt, waarop je je eigen ghetto kan maken. Turken organiseerden commerciële 'adviesbureaus', met het im- en soms expliciete idee dat als 1 op de 20 wat Nederlands sprak en iets van het land begreep, het wel genoeg was. Which not.


Wellicht ja, en niet 1,2,3, te verhelpen.
TIJD heeft het nodig, en die hebben de Nederlanders niet?
Ik zal um eens vragen, hoe hij het ziet.
Altijd handig.

mark61
17-02-06, 15:23
Geplaatst door ~Panthera~
Wellicht ja, en niet 1,2,3, te verhelpen.
TIJD heeft het nodig, en die hebben de Nederlanders niet?
Ik zal um eens vragen, hoe hij het ziet.
Altijd handig.

Tijd rules.

Wide-O
17-02-06, 15:27
Geplaatst door mark61
In België?

Niet minder dramatisch. In Brussel hallucinant. Had laatst de cijfers, maar vind ze even niet meer terug.

Juliette
17-02-06, 16:05
Geplaatst door Wide-O
Niet minder dramatisch. In Brussel hallucinant. Had laatst de cijfers, maar vind ze even niet meer terug.

Erg dramatisch. And getting worse. Tikkende tijdbom.

Een generatie allochtonen die eraan komt, die hun school niet gaan afmaken en terechtkomen op een arbeidsmarkt die steeds hogere eisen stelt.

mark61
17-02-06, 16:31
Geplaatst door Juliette
Erg dramatisch. And getting worse. Tikkende tijdbom.

Een generatie allochtonen die eraan komt, die hun school niet gaan afmaken en terechtkomen op een arbeidsmarkt die steeds hogere eisen stelt.

Dat kost henzelf. En het land.