PDA

Bekijk Volledige Versie : Wereldwijde pandemie pest staat op uitbreken....



Wizdom
17-02-06, 22:35
Veel zieke vogels, grote kans op pandemie
door onze redacteur Petra Noordhuis
Het vogelgriepvirus H5N1 komt steeds dichterbij. Tien vragen en antwoorden over de grieppandemie, een wereldwijde uitbraak van griep veroorzaakt door een nieuw virus.
1. Is het ook voor mensen gevaarlijk, dat er in Duitsland en mogelijk in Nederland vogels zijn doodgegaan aan het H5N1-virus?

Het H5N1-virus kan muteren, veranderen, in een voor mensen besmettelijke en levensgevaarlijke variant. Als dat gebeurt, verspreidt het nieuwe griepvirus zich binnen drie maanden over de wereld. Dat heet een grieppandemie. Het feit dat trekvogels het H5N1-virus overal naartoe brengen, maakt de kans op een grieppandemie groot. ,,Telkens wanneer het H5N1-virus zich verspreidt naar nieuwe gebieden, wordt de kans op mutatie van het virus groter'', stelt dr. Margaret Chan, grieppandemiedeskundige bij de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.



2. Hoe kan het H5N1-virus muteren?

Daarvoor moet het vogelgriepvirus overslaan op een mens die op dat moment ook besmet is met een menselijk griepvirus. Het vogelgriepvirus kan zich dan mengen met de eigenschappen van het griepvirus dat al bekend is bij mensen. Zo kan een nieuw virus ontstaan, een mengvorm waartegen nog niemand weerstand heeft. Als het gemuteerde virus makkelijk overspringt naar andere mensen, komt er een pandemie.



3. Is een grieppandemie te voorkomen?

Nee, hoogstens is een uitbraak van een gemuteerd, voor mensen besmettelijk virus in de kiem te smoren, maar dat is nooit eerder gelukt. Af en toe ontwikkelt zich een griepvirus waartegen nog niemand weerstand heeft. Het lijkt erop dat dit nu gaat gebeuren.

Uit de geschiedschrijving blijkt dat een grieppandemie om de tien tot vijftig jaar voorkomt. De bekendste en ergste grieppandemie van de vorige eeuw is de Spaanse Griep (1918), waaraan wereldwijd veertig miljoen mensen stierven. Onlangs werd bekend dat de Spaanse Griep ook voortkwam uit een vogelgriepvirus. De Spaanse Griep begon met besmettingen van dier op mens, net als het H5N1-virus nu doet, om daarna voor mensen besmettelijk te worden.

Het H5N1-virus kan een 'laatste waarschuwing' zijn. Ook in dat geval zijn de voorbereidingen die overheden treffen niet voor niets geweest, volgens wereldgezondheidsorganisatie WHO. Vroeg of laat ontstaat er wel weer een ander virus waartegen nog niemand weerstand heeft.



4. Als het H5N1-virus verandert in een voor mensen besmettelijke variant, hoeveel doden vallen er dan in Nederland?

Dat ligt eraan hoe kwaadaardig het griepvirus zal zijn, hoe snel er een vaccin beschikbaar is en of de uitbraak in de kiem kan worden gesmoord. Volgens het ergste scenario vallen er in Nederland 40.000 doden. Als net als bij de Spaanse Griep 25 procent van de bevolking ziek wordt, zullen er in Nederland vier miljoen mensen ziek worden. Van de zieken zal één op de honderd overlijden, wat voor Nederland 40.000 doden betekent.



5. Wat is griep eigenlijk?

De belangrijkste symptomen van een gewone griep veroorzaakt door een influenzavirus zijn hoge koorts, verkoudheid en spierpijn.



6. Wat zullen de symptomen zijn van een mutatie van het vogelgriepvirus?

Dat is nog niet te zeggen, het ligt eraan op welke manier het vogelgriepvirus muteert. Bij de mensen die de vogelgriep kregen, werden de symptomen al snel heviger en ernstiger dan bij een gewone griep. Veel slachtoffers van de vogelgriep kregen een longontsteking of andere complicaties.



7. Helpt Tamiflu?

Tamiflu is een 'antiviraal' middel, dat werkt tegen gewone griep. Tamiflu geneest niet, maar verkort de ziekteduur en vermindert de kans op sterfte, vermoedelijk ook bij een nieuw griepvirus. Daarom is Nederland - net als veel andere landen - bezig een voorraad Tamiflu aan te leggen van vijf miljoen kuren. Dat moet genoeg zijn, want naar verwachting krijgt een kwart van de bevolking de vogelgriep.

Door mensen die besmet zijn met een nieuw griepvirus Tamiflu te geven, zal de griep minder snel om zich heen grijpen. Er ontstaat een rustperiode, waarin aan een vaccin kan worden gewerkt.



8. Waarom is er nog geen vaccin tegen vogelgriep?

Er kan geen vaccin worden ontwikkeld voor een virus dat nog niet bestaat. Bij een pandemie gaan wetenschappers zo snel mogelijk een vaccin ontwikkelen. Het duurt minstens zes maanden voordat het griepvaccin op grote schaal is geproduceerd.

Prototypes van vaccins maken en uittesten op basis van bekende griepvirussen kan al wel, maar voor fabrikanten is het niet aantrekkelijk een vaccin te ontwikkelen voor een (nog) niet bestaand virus.



9. Is Nederland voorbereid op een pandemie?

De landelijke draaiboeken worden in 23 regio's uitgewerkt door de bureaus voor Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, in samenwerking met onder meer GGD'en, ziekenhuizen en huisartsen. Volgens een recent onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn vijf regio's nog niet volledig voorbereid. Zij moeten uiterlijk 1 juni hun draaiboeken op orde hebben.



10. Wat staat er in de draaiboeken?

Als in een regio in Nederland een voor mensen gevaarlijke variant van het vogelgriepvirus wordt vastgesteld, kunnen de burgemeesters besluiten de scholen te sluiten. Ook mogen zij grootschalige evenementen afblazen. Grieppatiënten worden zoveel mogelijk thuis verpleegd. Bij de aanloop naar een pandemie komen er spotjes op radio en televisie over hygiënemaatregelen.



Meer informatie over het vogelgriepvirus en over grieppandemieën is te vinden op de websites van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (www.rivm.nl), het ministerie van Volksgezondheid (www.minvws.nl), de Wereldgezondheidsorganisatie WHO (www.who.int) en de Europese Unie (www.europa.eu.int).

Wizdom
17-02-06, 22:37
Wat een timing... Eerst grove beledigingen en dan DE PEST OVER DIE BARBAARSE HELLE BRANDSTOF...

David
17-02-06, 22:46
Geplaatst door Wizdom
Wat een timing... Eerst grove beledigingen en dan DE PEST OVER DIE BARBAARSE HELLE BRANDSTOF...



Gezellig dat je er weer bent met je blijde boodschap! :duim:

Wizdom
17-02-06, 22:48
Geplaatst door David
Gezellig dat je er weer bent met je blijde boodschap! :duim:

Ik wenst het alle BELEDIGENDE BARBAREN van harte...

Wide-O
17-02-06, 22:49
Geplaatst door Wizdom
Ik wenst het alle BELEDIGENDE BARBAREN van harte...

Ik ook.

Joesoef
17-02-06, 22:51
Toch grappig. Iedereen doet alsof het iets is van voorbij gaande aard maar het s iets wat komt en nooit meer weggaat. Inclusief de mutatie, die komt er echt wel. Als het niet dit jaar is dan wel de jaren daarop.

David
17-02-06, 22:53
Geplaatst door Wizdom
Ik wenst het alle BELEDIGENDE BARBAREN van harte...


Thanx, bro!

Wide-O
17-02-06, 22:53
Geplaatst door Joesoef
Toch grappig. Iedereen doet alsof het iets is van voorbij gaande aard maar het s iets wat komt en nooit meer weggaat. Inclusief de mutatie, die komt er echt wel. Als het niet dit jaar is dan wel de jaren daarop.

Lijkt wel de evolutietheorie :melig2:

Maggoed, 3 jaar geleden was't Ebola.

Joesoef
17-02-06, 22:55
Geplaatst door Wide-O
Lijkt wel de evolutietheorie :melig2:

Maggoed, 3 jaar geleden was't Ebola.


Ben bang dat dit net wat anders is.

Wide-O
17-02-06, 23:03
Geplaatst door Joesoef
Ben bang dat dit net wat anders is.

Voor de dieren zeker, en voor Azië een ramp, nu al.

Serieuze vraag: waarom is dit anders ?

Wizdom
17-02-06, 23:05
Geplaatst door Wide-O
Voor de dieren zeker, en voor Azië een ramp, nu al.

Serieuze vraag: waarom is dit anders ?

The WEST is making up their PLANS... And ALLAH (SWT) knows THEIR PLANS... ALLAH (SWT) is the BEST/PERFECT PLAN MAKERS...

Wide-O
17-02-06, 23:06
(flauw graptjen)

Het heeft overigens Frankrijk al bereikt...

http://gusset.co.uk/birdflu.jpg

Wide-O
17-02-06, 23:07
Geplaatst door Wizdom
The WEST is making up their PLANS... And ALLAH (SWT) knows THEIR PLANS... ALLAH (SWT) is the BEST/PERFECT PLAN MAKERS...

Ik vroeg het aan iemand wiens brein nog intact was Wiz.

Divine_70
17-02-06, 23:09
Geplaatst door Wide-O
(flauw graptjen)

Het heeft overigens Frankrijk al bereikt...

http://gusset.co.uk/birdflu.jpg

:lol:......... Ow dit is erg hahhaha. Blijf bij dit soort afbeeldingen nou eens serieus. :haha:

Bar
17-02-06, 23:11
De Einde-derTijden-fetisjisten kunnen hun geluk weer eens niet op.

Wordt natuurlijk weer een vreselijke deceptie.

Wizdom
17-02-06, 23:15
Geplaatst door Bar
De Einde-derTijden-fetisjisten kunnen hun geluk weer eens niet op.

Wordt natuurlijk weer een vreselijke deceptie.

Als we geluk hebben wel... Anders maak je ook eens een soort 'bijbelse' zondvloed mee... Weet je dat het niet altijd sprookjes zijn...

David
17-02-06, 23:17
Geplaatst door Wizdom
Weet je dat het niet altijd sprookjes zijn...



Maar meestal wel dus.

Bar
17-02-06, 23:17
Geplaatst door Wizdom
Als we geluk hebben wel... Anders maak je ook eens een soort 'bijbelse' zondvloed mee... Weet je dat het niet altijd sprookjes zijn...

De westerse wetenschap zal ook jou redden, broeder.

Wizdom
17-02-06, 23:18
Geplaatst door David
Maar meestal wel dus.

Dat is jou belevingswereld...

Wizdom
17-02-06, 23:18
Geplaatst door Bar
De westerse wetenschap zal ook jou redden, broeder.

Niet de WESTERSE... Maar de WETENSCHAP van de SCHEPPER... WETENSCHAP is UNIVERSEEL...

Wide-O
17-02-06, 23:19
Geplaatst door Wizdom
Als we geluk hebben wel... Anders maak je ook eens een soort 'bijbelse' zondvloed mee... Weet je dat het niet altijd sprookjes zijn...

Je kunt ook gewoon zelfmoord plegen. Hoef je het zekere lijden van je medemens - want dat komt, oh ja - niet mee te maken.

Wizdom
17-02-06, 23:20
Geplaatst door Wide-O
Je kunt ook gewoon zelfmoord plegen. Hoef je het zekere lijden van je medemens - want dat komt, oh ja - niet mee te maken.

Zelfmoord is HARAM (verboden)... Geduld wordt rijkelijk BELOOND...

Wide-O
17-02-06, 23:21
Geplaatst door Wizdom
Zelfmoord is HARAM (verboden)... Geduld wordt rijkelijk BELOOND...

In dat geval zal mijn beloning eindeloos zijn.

Wizdom
17-02-06, 23:22
Geplaatst door Wide-O
In dat geval zal mijn beloning eindeloos zijn.

We zullen zien...

Wide-O
17-02-06, 23:26
Geplaatst door Wizdom
We zullen zien...

Je bedoelt jij naast Allah ? Vanitas vanitas.

Bar
17-02-06, 23:27
Geplaatst door Wizdom
Niet de WESTERSE... Maar de WETENSCHAP van de SCHEPPER... WETENSCHAP is UNIVERSEEL...

Alleen jammer dat in jouw favourite heilstaten die wetenschap in een kwade reuk staat. Te voorspellen is dat een eventuele pandemie in o.a. islamitische staten grootse successen zal boeken.

Ik zet er 1000 euri op dat in dat geval het perfide Westen beschuldigd zal worden van opzettelijke massamoord.

David
17-02-06, 23:29
Geplaatst door Bar
Alleen jammer dat in jouw favourite heilstaten die wetenschap in een kwade reuk staat. Te voorspellen is dat een eventuele pandemie in o.a. islamitische staten grootse successen zal boeken.

Ik zet er 1000 euri op dat in dat geval het perfide Westen beschuldigd zal worden van opzettelijke massamoord.


En de zionisten! Vergeet de zionisten niet!


Ik voel weer een fijne complottheorie aankomen!

Wizdom
17-02-06, 23:32
Geplaatst door Bar
Alleen jammer dat in jouw favourite heilstaten die wetenschap in een kwade reuk staat. Te voorspellen is dat een eventuele pandemie in o.a. islamitische staten grootse successen zal boeken.

Ik zet er 1000 euri op dat in dat geval het perfide Westen beschuldigd zal worden van opzettelijke massamoord.

We SHALL SEE... Alles wat van ALLAH (SWT) komt is GOED!

Divine_70
17-02-06, 23:34
Geplaatst door Wizdom
We SHALL SEE... Alles wat van ALLAH (SWT) komt is GOED!

Drie hoeraatjes voor Allah . :moe:

Wide-O
17-02-06, 23:37
Geplaatst door Wizdom
We SHALL SEE... Alles wat van ALLAH (SWT) komt is GOED!

Daar twijfel ik niet aan. Aan sommige van z'n wannabe megafoons wat meer.

MaRiaH
17-02-06, 23:39
Geplaatst door Wizdom
Niet de WESTERSE... Maar de WETENSCHAP van de SCHEPPER... WETENSCHAP is UNIVERSEEL...

religie òòk.. :wijs:

Juliette
17-02-06, 23:40
Geplaatst door Wizdom
We SHALL SEE... Alles wat van ALLAH (SWT) komt is GOED!

Ik kreeg net een PM van Allah dattie er niks mee te maken heeft.

MaRiaH
17-02-06, 23:41
Geplaatst door Wizdom
We SHALL SEE... Alles wat van ALLAH (SWT) komt is GOED!

dan predik jij wel wat anders hier..

Divine_70
17-02-06, 23:42
Geplaatst door Juliette
Ik kreeg net een PM van Allah dattie er niks mee te maken heeft.

Goh, is ie toch een betere leider dan ik dacht, hij doet dus niet onder voor de rest van onze geweldige "leiders"
Handen wassen in onschuld, :hihi:

tukkersterror
18-02-06, 00:19
Geplaatst door Wizdom
Veel zieke vogels, grote kans op pandemie



2. Hoe kan het H5N1-virus muteren?

Daarvoor moet het vogelgriepvirus overslaan op een mens die op dat moment ook besmet is met een menselijk griepvirus. Het vogelgriepvirus kan zich dan mengen met de eigenschappen van het griepvirus dat al bekend is bij mensen. Zo kan een nieuw virus ontstaan, een mengvorm waartegen nog niemand weerstand heeft. Als het gemuteerde virus makkelijk overspringt naar andere mensen, komt er een pandemie.





Dit is echt de grootste onzin die ik ooit gelezen heb!!!

Echt onzin!!!

Ten eerste Vogelgriep en pseudo vogelgriep geven in het gebied waar het uitbreekt een zeer grote sterfte onder vogels 70-80% van deze vogels zullen sterven binnen enkele dagen zelfs binnen 48 uur. als er een vogel besmet is, is het een bedrip voor mensen onbegrijpelijk, in de avond kun je in je hok komen om ze te voeren en is er niets aan de hand en de volgende morgen kun je er weer komen en meer als de helft is dood en de rest ligt op apegapen!!!

Wat er ook gebeurd kom je deze dagen een dode vogel tegen raak hem met blote handen niet aan maar geef het door aan de officiele instanties.
Heel belangrijk is het als je kanaries of andere volgels kweekt (ook voor thuis) of een pluimvee hebt, was altijd je handen met ontsmettende zeep, zorg dat er geen andere dieren kunnen eten van het voer.
Gaat het alsnog mis, is het heel jammer maar waarschuw altijd een dierenarts!!! altijd!!!
Blijven er enkele vogels gezond geef dit ook door want die zijn immum!!!

Je antwoord onder 2. is zeer verwarrend.

Je hebt twee soorten virussen, het gewone virus en het slapende virus.
De laatste is gevaarlijk want dat is een inteligent virus. en die kan ook op mensen ontstaan. Deze passen zich aan op ieder moment op iedere plaats!!!
Gewoon gezond leven is het beste medicijn.
De situatie die we nu hebben is zeker niet gevaarlijker dan andere Griep explosies.

xslaniet
18-02-06, 00:27
Geplaatst door Wizdom
Het feit dat trekvogels het H5N1-virus overal naartoe brengen, maakt de kans op een grieppandemie groot.
Geweldig interessant,hoeveel trekvogels zijn er uiteindelijk gevonden,besmet met het virus?
Nog geen tiende deel van tamme (gefokte)vogels.
De verspreiding ging volgens trekvogel normen redelijk traag omdat bepaalde vogelsoorten,honderden ,kilometers per dag afleggen,ook de verspreiding komt niet overeen met trekvogelroutes.

Bijvoorbeeld,de zwanen gevonden op Rügen,zijn geen trekvogels,die beesten waren daar al de hele winter.

tukkersterror
18-02-06, 00:49
Geplaatst door Divine_70
Drie hoeraatjes voor Allah . :moe:

Je bent te vroeg Alaaf Alaaf alaaf is pas over een paar dagen!!! :droef: vrouwen en carnaval :droef: das nie goed!!! :cola: krreg ik even dorst van!!!
Vogelgriep :vlammen: :dood:

Mark
18-02-06, 08:00
Als ik keer op keer zie dat er hongersnood is in Afrika, aardbevingen in Pakistan, Tsunamis in Azie, Huricanes in de VS...

Dan weet ik dat God domweg meer houdt van Europa dan van de rest van de wereld.

prikkerd
18-02-06, 13:18
Geplaatst door Mark
Als ik keer op keer zie dat er hongersnood is in Afrika, aardbevingen in Pakistan, Tsunamis in Azie, Huricanes in de VS...

Dan weet ik dat God domweg meer houdt van Europa dan van de rest van de wereld.

KOran Hoofdstuk 30 (De donder) vers 24. Wij zullen hen voor een poosje zich laten vermaken; daarna zullen Wij hen tot een strenge straf voortdrijven

de moslims worden beproefd opdat ze hun geduld tonen en daarvoor eeuwig beloond worden met het paradijs


dus..... Think again Mark

MaRiaH
18-02-06, 13:48
Geplaatst door prikkerd
KOran Hoofdstuk 30 (De donder) vers 24. Wij zullen hen voor een poosje zich laten vermaken; daarna zullen Wij hen tot een strenge straf voortdrijven

de moslims worden beproefd opdat ze hun geduld tonen en daarvoor eeuwig beloond worden met het paradijs


dus..... Think again Mark

je gelooft het ook nog? :schok:

David
18-02-06, 14:00
Geplaatst door prikkerd
de moslims worden beproefd opdat ze hun geduld tonen en daarvoor eeuwig beloond worden met het paradijs


Ik heb dat altijd een handige truc gevonden. Jamaar, je beloning komt straks wel, nu doe je gewoon wat ik zeg dat je moet doen.

Mark
18-02-06, 15:34
Geplaatst door prikkerd
KOran Hoofdstuk 30 (De donder) vers 24. Wij zullen hen voor een poosje zich laten vermaken; daarna zullen Wij hen tot een strenge straf voortdrijven

de moslims worden beproefd opdat ze hun geduld tonen en daarvoor eeuwig beloond worden met het paradijs


dus..... Think again Mark

Dus als ik het goed begrijp is het westen slechts een goddelijk instrument wanneer het landen als Irak bombadeert.

Mark
18-02-06, 15:47
Geplaatst door Wizdom
Wat een timing... Eerst grove beledigingen en dan DE PEST OVER DIE BARBAARSE HELLE BRANDSTOF...

Wizdom: zijn de shi'ten ook brandstof? Immers zij beledigen god door zich af te wenden van de echte sunnitische leer. En nu hebben zij ook al vogelgriep. Die Iraniers zullen dan denk ik ook allen in de hel gaan branden.

Divine_70
18-02-06, 22:16
Geplaatst door tukkersterror
Je bent te vroeg Alaaf Alaaf alaaf is pas over een paar dagen!!! :droef: vrouwen en carnaval :droef: das nie goed!!! :cola: krreg ik even dorst van!!!
Vogelgriep :vlammen: :dood:

Beter te vroeg dan te laat :wohaa:
Zie je ? Ben ik leuk verkleed he ? Nog een keer ? :wohaa: :D

Jij met je grote mond :zweep: , ik zal je opzoeken jij :rotpc:

:lol:

Joesoef
18-02-06, 22:42
Geplaatst door Mark
Wizdom: zijn de shi'ten ook brandstof? Immers zij beledigen god door zich af te wenden van de echte sunnitische leer. En nu hebben zij ook al vogelgriep. Die Iraniers zullen dan denk ik ook allen in de hel gaan branden.


Ach, binnenkort is Iran een Hel dankzij de door God gezonden nucleaire raketten. :moeilijk:

Mark
19-02-06, 04:50
Geplaatst door Joesoef
Ach, binnenkort is Iran een Hel dankzij de door God gezonden nucleaire raketten. :moeilijk:

Niemand kan zich verzetten tegen de plannen van God.