PDA

Bekijk Volledige Versie : E-mail is niet altijd klaar en duidelijk, zelfs met emoticons



Divine_70
19-02-06, 15:41
Mensen die wel eens communiceren via het internet weten al langer dat elektronische boodschappen snel verkeerd kunnen overkomen. Mensen versturen en krijgen gemengde signalen in hun elektronische communicatie, zo heeft het Amerikaanse tv-station ABC vrijdag op gezag van wetenschappelijk onderzoek gemeld.

"We weten al lange tijd dat, wat wanneer wij uitmaken wat wij willen zeggen, wij dit egocentrisch doen", zo haalde de zender Justin Kruger aan die eerder rapporteerde in het vakblad Journal of Personality and Social Psychology. "Wij gaan ervan uit dat, als wij(zelf) verstaan wat we zeggen, de persoon aan het andere eind van de communicatie dit ook wel zal doen".

Kibbelpartijen
Maar studies tonen aan dat dit niet altijd het geval is. Samen met de evolutie van e-mail en instant message zullen er nog wel een reeks geschonden ego's en onnodige kibbelpartijen zijn, waarschuwt ABC.

Kruger van de Universiteit van New York en Nicholas Eply van de Universiteit van Chicago stelden vast dat onze overmatig zelfvertrouwen bij het elektronisch communiceren te maken heeft met ons aangeboren onvermogen om verder dan ons eigen denkproces te kijken.

Iets gelijkaardigs doet zich ook voor wanneer proefpersonen een welbekend liedje uitkiezen en het met hun vingers trommelen en een ander laten raden naar de titel. Het blijkt dat degene die communiceert zijn eigen vermogen daartoe in grote mate overschat.

Het onderzoek leerde ook dat de betekenis van emoticons (smiley's etc) in bijvoorbeeld instant messaging ook niet altijd even duidelijk is.

17/02/06 17u26

~Panthera~
19-02-06, 15:43
Tell me about it. :moe:

Je ziet niks, geen lichaamstaal, complete bullshit. :D

Divine_70
19-02-06, 15:46
Geplaatst door ~Panthera~
Tell me about it. :moe:

Je ziet niks, geen lichaamstaal, complete bullshit. :D

Zo herkenbaar ook. :D
Is best moelijk trouwens om via msn/mail duidelijk te maken wat je nou precies bedoeld.
Dan is het soms nog een geluk dat je een een emo kan gebruiken. :haha:

~Panthera~
19-02-06, 15:50
Geplaatst door Divine_70
Zo herkenbaar ook. :D
Is best moelijk trouwens om via msn/mail duidelijk te maken wat je nou precies bedoeld.
Dan is het soms nog een geluk dat je een een emo kan gebruiken. :haha:


Yep, ik lul liever face to face.
Kan je tenminste zien of iemand ''echt'' is. :roker:

Divine_70
19-02-06, 15:57
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, ik lul liever face to face.
Kan je tenminste zien of iemand ''echt'' is. :roker:

Face to face is gemakkelijker om te zien hoe iemand iets bedoeld.
Wat betreft vrijer praten is msn/mail soms weer eenvoudiger.
Vaak is het ook wel zo dat je iemand vrij snel doorziet of ze al dan niet echt zijn op het net.

~Panthera~
19-02-06, 16:01
Geplaatst door Divine_70
Face to face is gemakkelijker om te zien hoe iemand iets bedoeld.
Wat betreft vrijer praten is msn/mail soms weer eenvoudiger.
Vaak is het ook wel zo dat je iemand vrij snel doorziet of ze al dan niet echt zijn op het net.


Dat laatste is wel waar ja, verder snap ik niet zo goed, hoe je op het net ineens totaal anders kunt zijn.
Beetje schizro vind ik dat.

Divine_70
19-02-06, 16:08
Geplaatst door ~Panthera~
Dat laatste is wel waar ja, verder snap ik niet zo goed, hoe je op het net ineens totaal anders kunt zijn.
Beetje schizro vind ik dat.

Ik snap dat ook niet.
Is toch een beetje jezelf verloochenen.
Is op zich best een gave, hoewel ik blij ben dat ik het niet kan.
Als je mensen vaker spreekt en je merkt dat ze van de hak op de tak springen kun je bijna op je vingers na tellen dat ze niet echt zijn.

~Panthera~
19-02-06, 16:12
Geplaatst door Divine_70
Ik snap dat ook niet.
Is toch een beetje jezelf verloochenen.
Is op zich best een gave, hoewel ik blij ben dat ik het niet kan.
Als je mensen vaker spreekt en je merkt dat ze van de hak op de tak springen kun je bijna op je vingers na tellen dat ze niet echt zijn.


Je moet op zijn minst goed zijn, om de hele herrie aan elkaar te liegen.
Lijkt me nogal vermoeiend. :moe:

Divine_70
19-02-06, 16:13
Geplaatst door ~Panthera~
Je moet op zijn minst goed zijn, om de hele herrie aan elkaar te liegen.
Lijkt me nogal vermoeiend. :moe:

Yep, en dat houden ze ook niet vol.
Het kan heel lang goed gaan maar vroeg of laat vallen ze door de mand.
Helaas is het dan vaak te laat voor diegene die erin is gerapt.

~Panthera~
19-02-06, 16:17
Geplaatst door Divine_70
Yep, en dat houden ze ook niet vol.
Het kan heel lang goed gaan maar vroeg of laat vallen ze door de mand.
Helaas is het dan vaak te laat voor diegene die erin is gerapt.


Om de drol heenlopen dus. :hihi:

Divine_70
19-02-06, 16:21
Geplaatst door ~Panthera~
Om de drol heenlopen dus. :hihi:

:haha: Da`s wel het beste,maar ja, wie is de (M)(D)rol
:hihi:
Ogen en oren de kost geven. :wijs:

~Panthera~
19-02-06, 16:21
Geplaatst door Divine_70
:haha: Da`s wel het beste,maar ja, wie is de (M)(D)rol
:hihi:
Ogen en oren de kost geven. :wijs:


:roker:

Divine_70
19-02-06, 16:24
Geplaatst door ~Panthera~
:roker:

:gechoquee

Wide-O
19-02-06, 17:45
Het is inderdaad waar. Een goeie test daarvoor is om priksels van jezelf na jaren terug te lezen. Dan weet je dus niet meer zo goed als toen wat je precies wou zeggen, en zie je je teksten "naakt" zoals ze zijn, en waarschijnlijk ook overkomen op anderen.

Nou, dan zie je pas hoezeer je lult en hoe onduidelijk je soms bent :hihi:

Aan de andere kant: ook in het "echte leven" zijn mensen vaak heel onduidelijk, en ontstaan er talloze misverstanden.

~Panthera~
19-02-06, 19:12
Geplaatst door Wide-O
Het is inderdaad waar. Een goeie test daarvoor is om priksels van jezelf na jaren terug te lezen. Dan weet je dus niet meer zo goed als toen wat je precies wou zeggen, en zie je je teksten "naakt" zoals ze zijn, en waarschijnlijk ook overkomen op anderen.

Nou, dan zie je pas hoezeer je lult en hoe onduidelijk je soms bent :hihi:

Aan de andere kant: ook in het "echte leven" zijn mensen vaak heel onduidelijk, en ontstaan er talloze misverstanden.


Na jaren ????? :schok:

Zie ik zo wit ? :moe:

:hihi:

Divine_70
19-02-06, 19:26
Geplaatst door Wide-O
Het is inderdaad waar. Een goeie test daarvoor is om priksels van jezelf na jaren terug te lezen. Dan weet je dus niet meer zo goed als toen wat je precies wou zeggen, en zie je je teksten "naakt" zoals ze zijn, en waarschijnlijk ook overkomen op anderen.

Nou, dan zie je pas hoezeer je lult en hoe onduidelijk je soms bent :hihi:

Aan de andere kant: ook in het "echte leven" zijn mensen vaak heel onduidelijk, en ontstaan er talloze misverstanden.

Onder bepaalde invloeden kun je inderdaad nog wel eens vaag over komen. :hihi:
Hoewel ik dat zelf eigenlijk zelden heb, het zijn altijd de anderen die vreemd voor de dag komen uiteraard. :ego: