PDA

Bekijk Volledige Versie : Debat [Utrecht]: Hoe serieus neemt de politiek de Marokkaanse kiezer?



Azul
19-02-06, 15:13
http://www.pmju.org/eventimg/flyerAklein.png
http://www.pmju.org/eventimg/flyerBklein.png

Datum en Tijd:
Vrijdag 24 februari 2006
Inloop 18:00
Einde: 21:00

Programma:
- Inleiding
- Lezing
- Discussie
- Rap
- Cabaret

http://www.pmju.org/eventimg/azizbom.png

Locatie:
Stichting Boeg
Australielaan 6
3526 AB Utrecht

Bereikbaarheid:
Tram richting nieuwegein / ijsselstein
Uitstappen halte Kanaleneiland Zuid

Utrecht is een stad met 23.000 Marokkanen, dit is 10% van het totale aantal inwoners van stad Utrecht. Dit aantal groeit met de jaren, de Marokkanen maken dus een steeds groter deel uit van het totale aantal kiesgerechtigden. In hoeverre houden politieke partijen rekening met deze groep in de samenstelling van hun kieslijst en in het verkiezingsprogramma? Verder willen we kijken in welke mate Marokkaanse burgers druk uitoefenen of kunnen uitoefenen op de Utrechtse politieke partijen.

Bij iedere nieuwe gemeenteraadsverkiezing staan er opeens Marokkanen op de kieslijsten van de politieke partijen in Utrecht. Wat zijn de criteria waarop deze personen op de kieslijst worden gezet? Alleen omdat ze Marokkaans zijn of omdat ze ook daadwerkelijk bepaalde kwaliteiten bezitten?

Na de inleiding van de dagvoorzitter vertelt een politicoloog in het kort iets over het gesloten kieslijst systeem in Nederland. Verder vertelt hij ook iets over het gemeentelijk kiessysteem in Nederland en de invloed van minderheden op de politiek.
Vertegenwoordigers van de SP / LU / PvdA / Groenlinks / VVD / LuisInDePels / CDA / D66 gaan met elkaar en met het publiek in discussie aan de hand van een aantal stellingen.

Foxcave1
19-02-06, 15:34
Wat een kul, waarom zou je in debat gaan met Marokanen over de politiek in Nederland?

Of bedoelen ze Nederlanders met Marokaanse ouders?

Mocht het dat laatste zijn is het nog grotere kul, dat zijn gewoon Nederlanders, die kunnen gewoon stemmen, zelfs een politieke partij oprichten, men praat toch ook niet met friese jongeren omdat ze 8% van de Nederlandse jongeren uitmaken?

Of ligt de oorzaak in het feit dat je over de friese jongeren nooit iets leest in de krant?

Azul
19-02-06, 15:48
Geplaatst door Foxcave1
Wat een kul, waarom zou je in debat gaan met Marokanen over de politiek in Nederland?

Of bedoelen ze Nederlanders met Marokaanse ouders?

Mocht het dat laatste zijn is het nog grotere kul, dat zijn gewoon Nederlanders, die kunnen gewoon stemmen, zelfs een politieke partij oprichten, men praat toch ook niet met friese jongeren omdat ze 8% van de Nederlandse jongeren uitmaken?

Of ligt de oorzaak in het feit dat je over de friese jongeren nooit iets leest in de krant?

Het is een debat georganiseerd door een Marokkaanse Jongeren vereniging. Dus Marokkanen gaan in discussie met politici. De politiek heeft maar al te graag dat Marokkanen op ze stemmen, een makkelijke ongeorganiseerde groep. Verkiezingsbeloftes hoeven dan niet te worden nagekomen want het heeft geen consequenties voor de politici. Verder zie je rond verkiezingstijd opeens politici in moskeeen om zieltjes te winnen, zoals Tariq Ramadan het zei, tijdens de verkiezingsperiode lijkt de scheiding tussen kerk en staat verdwenen te zijn.

Marokkanen hebben andere soort problemen en behoeften. De politiek negeert dit, in achterstandswijken waar Marokkanen vaak wonen worden problemen dan ook helemaal verkeerd aangepakt. De politici nemen nooit de moeite om eens met de mensen uit de buurt te praten. Andere "groepen" kunnen nog collectief actie ondernemen om de politiek bijv. te dwingen tot bepaalde maatregelen maar bij Marokkanen lijkt dit niet het geval te zijn.

Verder wonen er dus 23.000 Marokkanen in Utrecht waarvan een boel kiesgerechtigden. De Marokkaanse jongeren maken een groot deel uit van de totale jongeren populatie in Utrecht, relatief groter dan de volwassen groep. De politiek wil wel hun stem maar iets voor ze doen ho maar. Als jij alles zo'n kul vind ben je uitgenodigd te komen dan kun je het iedereen duidelijk maken.

Foxcave1
19-02-06, 15:54
Geplaatst door Azul
Het is een debat georganiseerd door een Marokkaanse Jongeren vereniging. Dus Marokkanen gaan in discussie met politici. De politiek heeft maar al te graag dat Marokkanen op ze stemmen, een makkelijke ongeorganiseerde groep. Verkiezingsbeloftes hoeven dan niet te worden nagekomen want het heeft geen consequenties voor de politici. Verder zie je rond verkiezingstijd opeens politici in moskeeen om zieltjes te winnen, zoals Tariq Ramadan het zei, tijdens de verkiezingsperiode lijkt de scheiding tussen kerk en staat verdwenen te zijn.

Marokkanen hebben andere soort problemen en behoeften. De politiek negeert dit, in achterstandswijken waar Marokkanen vaak wonen worden problemen dan ook helemaal verkeerd aangepakt. De politici nemen nooit de moeite om eens met de mensen uit de buurt te praten. Andere "groepen" kunnen nog collectief actie ondernemen om de politiek bijv. te dwingen tot bepaalde maatregelen maar bij Marokkanen lijkt dit niet het geval te zijn.

Verder wonen er dus 23.000 Marokkanen in Utrecht waarvan een boel kiesgerechtigden. De Marokkaanse jongeren maken een groot deel uit van de totale jongeren populatie in Utrecht, relatief groter dan de volwassen groep. De politiek wil wel hun stem maar iets voor ze doen ho maar. Als jij alles zo'n kul vind ben je uitgenodigd te komen dan kun je het iedereen duidelijk maken.

Ik snap je verhaal (overigens ook al zonder toelichting), maar realiseer jij je wel dat we in 2006 leven? De politiek luistert al jaren niet meer naar het gewone volk, en hoe hoger op de lader hoe wereldvreemder men is.

Ik neem er de tijd niet voor, maar je hebt gelijk dat iemand dat de Marokaanse jongeren duidelijk moet maken, immers stel je voor ze krijgen vertrouwen in de woorden van welke politicus dan ook, dat draait6 uit op een teleurstelling, met alle gevolgen van dien.

Azul
19-02-06, 16:01
Geplaatst door Foxcave1
Ik snap je verhaal (overigens ook al zonder toelichting), maar realiseer jij je wel dat we in 2006 leven? De politiek luistert al jaren niet meer naar het gewone volk, en hoe hoger op de lader hoe wereldvreemder men is.

Ik neem er de tijd niet voor, maar je hebt gelijk dat iemand dat de Marokaanse jongeren duidelijk moet maken, immers stel je voor ze krijgen vertrouwen in de woorden van welke politicus dan ook, dat draait6 uit op een teleurstelling, met alle gevolgen van dien.

Ik heb ook niet gezegd dat het iets nieuws is, ik maak alleen duidelijk dat het bij Marokkanen een apart geval is. Marokkanen zijn niet georganiseerd om zo toch hun politieke zin te krijgen. Als mensen niet willen luisteren dan moet je ze dwingen te luisteren, dat doe je dus dmv collectieve acties.

Marokkanen worden steeds meer een doelgroep voor politieke partijen, terwijl er vanuit de politiek geen prestatie tegenover staat. Al die excuus Marokkanen op de lijsten van de grote partijen, vooral PvdA, om Marokkaanse stemmen te winnen. Marokkanen weten zich gewoon geen houding aan te nemen als het gaat om politiek, zonde.

Cub
19-02-06, 16:05
Geplaatst door Foxcave1
Ik snap je verhaal (overigens ook al zonder toelichting), maar realiseer jij je wel dat we in 2006 leven? De politiek luistert al jaren niet meer naar het gewone volk, en hoe hoger op de lader hoe wereldvreemder men is.

Ik neem er de tijd niet voor, maar je hebt gelijk dat iemand dat de Marokaanse jongeren duidelijk moet maken, immers stel je voor ze krijgen vertrouwen in de woorden van welke politicus dan ook, dat draait6 uit op een teleurstelling, met alle gevolgen van dien.

Ik vind het juist een uitstekend initiatief. Betrek Marokkaanse jongeren vooral bij de politiek. Laten ze zich vooral niet teleurgesteld terugtrekken uit de publieke discussie, politiek gaat tenslotte ook over hen. Iedere inwoner in dit land krijgt met de politiek te maken, of hij/zij het wil of niet. Dan kan je maar beter goed geinformeerd zijn.

Juist moegestreden, uit de politiek teruggetrokken mensen is wat de meest cynische politici willen: die mensen zijn immers murw gebeukt en onmondig, daar kan je makkelijk overheen walsen. Mondige, goed geinformeerde mensen zijn de angst van elke machtswellusteling.

Cub
19-02-06, 16:17
Geplaatst door Azul

Marokkanen worden steeds meer een doelgroep voor politieke partijen, terwijl er vanuit de politiek geen prestatie tegenover staat. Al die excuus Marokkanen op de lijsten van de grote partijen, vooral PvdA, om Marokkaanse stemmen te winnen. Marokkanen weten zich gewoon geen houding aan te nemen als het gaat om politiek, zonde.

Wat bedoel je met prestatie tegenover? Het gaat toch om het wereldbeeld dat je deelt met een partij? Veel Marokkanen stemmen vrij links, GL en PvdA, en die partijen komen toch best wel op voor moslims? Die strijden toch tegen de tweedeling in de maatschappij, de achterlijke wij-zij discussie, moslims vs. niet-moslims?

De SP doet dat trouwens ook, maar deze partij is (helaas) minder populair. Onterecht ook, want de SP komt volgens op 2 belangrijke aspecten veel dichter bij het wereldbeeld van Marokkaanse jongeren:

-Economisch: voor de CAO-lonen, de werkenden, voor fel verzet tegen de graaicultuur van de ''top'''managers.

-Kwaliteit van leven, meer oog voor tradities dan gangbaar is in Nederland. Een vorm van beschaafdheid, bescheidenheid, dat vaak de term ‘gematigd conservatief’ krijgt: tegen de verloedering, de seks en commercie overal, voor het verheffen van het volk.

Azul
19-02-06, 17:29
Geplaatst door Cub
Wat bedoel je met prestatie tegenover? Het gaat toch om het wereldbeeld dat je deelt met een partij? Veel Marokkanen stemmen vrij links, GL en PvdA, en die partijen komen toch best wel op voor moslims? Die strijden toch tegen de tweedeling in de maatschappij, de achterlijke wij-zij discussie, moslims vs. niet-moslims?

De SP doet dat trouwens ook, maar deze partij is (helaas) minder populair. Onterecht ook, want de SP komt volgens op 2 belangrijke aspecten veel dichter bij het wereldbeeld van Marokkaanse jongeren:

-Economisch: voor de CAO-lonen, de werkenden, voor fel verzet tegen de graaicultuur van de ''top'''managers.

-Kwaliteit van leven, meer oog voor tradities dan gangbaar is in Nederland. Een vorm van beschaafdheid, bescheidenheid, dat vaak de term ‘gematigd conservatief’ krijgt: tegen de verloedering, de seks en commercie overal, voor het verheffen van het volk.

Met het stemmen geef je een deel van je macht af aan een ander. In ruil hiervoor hoort een prestatie te staan. Er kan zoveel op papier staan maar als er uiteindelijk niets voor je gedaan wordt kon je net zo goed niet stemmen.

De partijen zijn gewoon te weinig concreet in hun woorden en daden, wie is nou voor een tweedeling in de maatschappij. Bovendien is zoiets niet concreet aan te pakken, dus ze kunnen zich beter met concrete dingen dingen houden waar ook daadwerkelijk oplossingen voor zijn.

De Marokkaanse jongeren zijn te divers om te zeggen dat de SP bij ze past. Ik zie ook niemand zeggen dat er een partij is die het best bij de Nederlanders past.

Foxcave1
19-02-06, 17:41
Geplaatst door Azul
Met het stemmen geef je een deel van je macht af aan een ander. In ruil hiervoor hoort een prestatie te staan. Er kan zoveel op papier staan maar als er uiteindelijk niets voor je gedaan wordt kon je net zo goed niet stemmen.

En gelijk heb je het grote probleem van de democratie te pakken, in Nederland komt het zelden voor dat een politieke partij de totale macht heeft, dus worden er compromien gesloten.

Echter nu heeft de kiezer voor A gekozen en word B uitgevoerd, dit geld voor alle kiezers, dit omdat alle partijen de beroemde slok water bij de wijn hebben gedaan.

Het eindresultaat? Alle kiezers voelen zich bedrogen, iedereen ontevreden, niemand blij, bij de volgende verkiezigen een nog kleinere opkomst.

Cub
19-02-06, 17:58
Geplaatst door Azul

De Marokkaanse jongeren zijn te divers om te zeggen dat de SP bij ze past. Ik zie ook niemand zeggen dat er een partij is die het best bij de Nederlanders past.

Jammer dat je het opvat als generaliseren. Ik bedoelde uiteraard de meerderheid, niet alle Marokkanen. Ik baseer me oa op dit forum, maar ook op iemand als Tariq Ramadan, die veel interessante ideeen heeft over de islam in Europa.

Dan ontstaat een beeld van op economisch vlak sociaal en op ethisch vlak gematigd conservatief. De meningen op dit forum over seks en commercie in de openbare ruimte bijvoorbeeld, lijken niet ver af te staan van de mening van de SP hierover. De sekslijnreclame's op SBS6 enzo vinden veel Marokkanen hier ranzig (dacht ik tenminste), en terecht, die zijn ook ranzig en daar moet de politiek in ingrijpen vind ik.

En ook over de kwestie Israel-Palestina is de SP veel kritischer over Israel dan andere partijen.

Azul
19-02-06, 18:18
Geplaatst door Cub
Jammer dat je het opvat als generaliseren. Ik bedoelde uiteraard de meerderheid, niet alle Marokkanen. Ik baseer me oa op dit forum, maar ook op iemand als Tariq Ramadan, die veel interessante ideeen heeft over de islam in Europa.

Dan ontstaat een beeld van op economisch vlak sociaal en op ethisch vlak gematigd conservatief. De meningen op dit forum over seks en commercie in de openbare ruimte bijvoorbeeld, lijken niet ver af te staan van de mening van de SP hierover. De sekslijnreclame's op SBS6 enzo vinden veel Marokkanen hier ranzig (dacht ik tenminste), en terecht, die zijn ook ranzig en daar moet de politiek in ingrijpen vind ik.

En ook over de kwestie Israel-Palestina is de SP veel kritischer over Israel dan andere partijen.
De meerderheid? Weer generaliseren op basis van een forum of uitspraken van sommigen. Misschien is het maar een bepaalde groep van Marokkaanse jongeren die hier komt, misschien wel een minderheid, je kunt zulke uitspraken dus emperisch niet onderbouwen.

Ik denk ook dat er GENOEG Nederlanders zijn die die kut seksreclames zat zijn. Ieder weldenkend mens zou ze zat moeten zijn eigenlijk maar seksreclames bekritiseren laten we aan Najib Amhali over.

Verder is de "Palastina" kwestie weer zoiets. Nederland stelt op internationaal vlak weinig voor dus kunnen ze ook weinig betekenen voor de "Palastina" kwestie, het zal altijd maar een mening blijven van de SP. Meningen kun je ook bij Ahmed de Slager vinden. Politici moeten DOEN en het niet bij meningen houden.

Ik denk dat Marokkanen andere problemen hebben dan "seksreclames" op sbs6 of de Palastina kwestie.

observer
19-02-06, 18:28
Verder wonen er dus 23.000 Marokkanen in Utrecht waarvan een boel kiesgerechtigden. De Marokkaanse jongeren zij dit dezelfde marokaanse jongeren die altijd klagen dat ze niet als nederlanders gezien worden

blijkbaar vinden ze het zelf ook niet

Cub
19-02-06, 18:55
Geplaatst door Azul
De meerderheid? Weer generaliseren op basis van een forum of uitspraken van sommigen. Misschien is het maar een bepaalde groep van Marokkaanse jongeren die hier komt, misschien wel een minderheid, je kunt zulke uitspraken dus emperisch niet onderbouwen.

Ik denk ook dat er GENOEG Nederlanders zijn die die kut seksreclames zat zijn. Ieder weldenkend mens zou ze zat moeten zijn eigenlijk maar seksreclames bekritiseren laten we aan Najib Amhali over.

Verder is de "Palastina" kwestie weer zoiets. Nederland stelt op internationaal vlak weinig voor dus kunnen ze ook weinig betekenen voor de "Palastina" kwestie, het zal altijd maar een mening blijven van de SP. Meningen kun je ook bij Ahmed de Slager vinden. Politici moeten DOEN en het niet bij meningen houden.

Ik denk dat Marokkanen andere problemen hebben dan "seksreclames" op sbs6 of de Palastina kwestie.

Waarom doe je zo bozig? Ik schrijf toch dat ik me ONDER ANDERE baseer op dit forum. Onder andere dus. Sjeez, het moet kennelijk helemaal gespecificeerd worden: verder baseer ik me op 2 Marokkaanse vriendinnen die ik heb, uitlatingen van Marokkanen en andere moslims in de media, in praatprogramma's en dergelijke. Trouwens, niet alleen moslims, ook hindoestanen bijvoorbeeld zijn iets conservatiever dan de gemiddelde Nederlanders. Ik wil juist zeggen: WEES ER TROTS OP.

Nederlanders balen ook van die sekslijnreclames maar er wordt niets aan GEDAAN, net wat jezelf schrijft. Het gaat om wat gedaan wordt. SP wil er iets aan doen.

Wat betreft Israel: Nederland zou kunnen beginnen met het stoppen van het toestaan van El Al vluchten op Schiphol, met gevaarlijke stoffen. Nergens anders in Europa wordt El Al zo vrijgelaten. Verder is de EU een relatief machtige speler, waarbinnen Nederland kan pleiten voor een meer pro-Palestina beleid, met het eisen van meer rechten voor Palestijnen.

Ik noemde deze dingen, maar eerder had ik het ook over economisch beleid. Daar reageer je niet op. Maakt niet uit, maar doe dan niet alsof ik denk dat Marokkanen alleen denken aan Palestina en de ranzigheid op tv.

Foxcave1
19-02-06, 19:16
Cub, je bent vast een goede meid/vrouw, en mensen politiek bewust maken is ok, maar moet je nou echt zoveel reclame maken voor de SP?

Iedereen weet nu wel jouw politieke voorkeur, maar probeer nu eens zonder reclame de mensen te overtuigen om mee te praten met/over politiek.

Azul
19-02-06, 19:18
Geplaatst door observer
zij dit dezelfde marokaanse jongeren die altijd klagen dat ze niet als nederlanders gezien worden

blijkbaar vinden ze het zelf ook niet

Jij haalt "het worden erkend als volwaardig burger" en etniciteit door elkaar. Het gaat erom dat je niet wordt benadeeld of gestigmatiseerd op basis van je etnische afkomst. Verder blijf je gewoon een Marokkaan, je hoort alleen dezelfde rechten en erkenning te genieten als de Jan om de hoek.

Azul
19-02-06, 19:24
Geplaatst door Cub
Waarom doe je zo bozig? Ik schrijf toch dat ik me ONDER ANDERE baseer op dit forum. Onder andere dus. Sjeez, het moet kennelijk helemaal gespecificeerd worden: verder baseer ik me op 2 Marokkaanse vriendinnen die ik heb, uitlatingen van Marokkanen en andere moslims in de media, in praatprogramma's en dergelijke. Trouwens, niet alleen moslims, ook hindoestanen bijvoorbeeld zijn iets conservatiever dan de gemiddelde Nederlanders. Ik wil juist zeggen: WEES ER TROTS OP.

Nederlanders balen ook van die sekslijnreclames maar er wordt niets aan GEDAAN, net wat jezelf schrijft. Het gaat om wat gedaan wordt. SP wil er iets aan doen.

Wat betreft Israel: Nederland zou kunnen beginnen met het stoppen van het toestaan van El Al vluchten op Schiphol, met gevaarlijke stoffen. Nergens anders in Europa wordt El Al zo vrijgelaten. Verder is de EU een relatief machtige speler, waarbinnen Nederland kan pleiten voor een meer pro-Palestina beleid, met het eisen van meer rechten voor Palestijnen.

Ik noemde deze dingen, maar eerder had ik het ook over economisch beleid. Daar reageer je niet op. Maakt niet uit, maar doe dan niet alsof ik denk dat Marokkanen alleen denken aan Palestina en de ranzigheid op tv.

Het is gewoon in hokjes denken wat je doet. Je kunt niets over andere zeggen zonder deze personen ook gewoon te kennen, de zaken waar je het over hebt zijn namelijk niet direct observeerbaar en dus bij iedereen verschillend.

Zoals ik al zei, die seksreclames hebben geen prioriteit, er bestaan ook dingen als ECHTE problemen.

Niemand luistert naar Nederland, ik moest gisteren wel lachen om de Amerikanen die gewoon 2 Nederlandse staatsburgers in de val lokten om ze zo te kunnen vervolgen. Wiens naam wist Bush ook al weer niet? Owja die van Balkenende :p. Binnen de EU heeft Nederland ook weinig macht, tegen Duitsland, Frankrijk en Engeland valt niet op te boksen. Verder zijn er genoeg vliegvelden waar el Al op kan vliegen, een maatregel van niets dus. Denk ook niet dat israel onder de indruk zal zijn van zo'n maatregel.


voor de CAO-lonen, de werkenden, voor fel verzet tegen de graaicultuur van de ''top'''managers.

Ik had hier niet op gereageerd omdat ik geen link weet te maken met het zgn standpunt van "de Marokkaan" over die onderwerpen die je noemt. Zoals ik al zei, de kleinigheden waar de SP mee komt hebben in mijn ogen geen prioriteit plus er zijn GROTERE problemen. Wat heeft een Marokkaan nou weer te maken met de graaicultuur onder managers........? Je moet eens in een theehuis gaan zitten een avondje misschien heb je dan een beter idee wat dicht bij de belevingswereld van "Marokkanen" zit.

jochie
19-02-06, 19:28
Hoe serieus neemt de politiek de Marokkaanse kiezer?

Is het niet beter jezelf af te vragen hoe serieus de Marokkaanse kiezer de politiek neemt?

Azul
19-02-06, 19:34
Geplaatst door jochie
Hoe serieus neemt de politiek de Marokkaanse kiezer?

Is het niet beter jezelf af te vragen hoe serieus de Marokkaanse kiezer de politiek neemt?

Dan kom je toch de 24ste en dan mag je je vraag stellen.

Cub
19-02-06, 19:53
Geplaatst door Azul
Het is gewoon in hokjes denken wat je doet. Je kunt niets over andere zeggen zonder deze personen ook gewoon te kennen, de zaken waar je het over hebt zijn namelijk niet direct observeerbaar en dus bij iedereen verschillend.

Zoals ik al zei, die seksreclames hebben geen prioriteit, er bestaan ook dingen als ECHTE problemen.

Niemand luistert naar Nederland, ik moest gisteren wel lachen om de Amerikanen die gewoon 2 Nederlandse staatsburgers in de val lokten om ze zo te kunnen vervolgen. Wiens naam wist Bush ook al weer niet? Owja die van Balkenende :p. Binnen de EU heeft Nederland ook weinig macht, tegen Duitsland, Frankrijk en Engeland valt niet op te boksen. Verder zijn er genoeg vliegvelden waar el Al op kan vliegen, een maatregel van niets dus. Denk ook niet dat israel onder de indruk zal zijn van zo'n maatregel.

Ik had hier niet op gereageerd omdat ik geen link weet te maken met het zgn standpunt van "de Marokkaan" over die onderwerpen die je noemt. Zoals ik al zei, de kleinigheden waar de SP mee komt hebben in mijn ogen geen prioriteit plus er zijn GROTERE problemen. Wat heeft een Marokkaan nou weer te maken met de graaicultuur onder managers........? Je moet eens in een theehuis gaan zitten een avondje misschien heb je dan een beter idee wat dicht bij de belevingswereld van "Marokkanen" zit.

De mening van Bush intereseert me totaal niet. Die is zo dom. Dat hij Balkenende niet kan noemen.... lekker belangrijk. Ik had niet anders verwacht.

En de graaicultuur gaat over directeuren die steeds meer geld willen hebben dat ergens vandaan moet komen, van de werknemers en consumenten dus. Meer verschil tussen rijk en arm dus.

Maar het is zinloos om met jou te discussieren. Je leest nl. niet. Ik zei dat El Al NERGENS anders terecht kan met de gevaarlijke stoffen en de geheime vluchten. Niet met de gewone vluchten natuurlijk. En over de EU: ja Nederland is klein maar wie niets probeert lukt nooit wat.

Ben je eigenlijk wel in politiek geinteresseerd? Het lijkt van niet, je schrijft alleen maar negatieve reacties op mijn ideeen maar komt niet met wat jij dan belangrijk vind, of de mensen in het theehuis.

jochie
19-02-06, 19:56
Geplaatst door Azul
Dan kom je toch de 24ste en dan mag je je vraag stellen.

ik behoor niet tot de doelgroep

Cub
19-02-06, 19:59
Geplaatst door Foxcave1
Cub, je bent vast een goede meid/vrouw, en mensen politiek bewust maken is ok, maar moet je nou echt zoveel reclame maken voor de SP?

Iedereen weet nu wel jouw politieke voorkeur, maar probeer nu eens zonder reclame de mensen te overtuigen om mee te praten met/over politiek.

Ik gebruikte wat voorbeelden van de SP, omdat de communicatie zo stroef ging. Misschien niet handig, je hebt wel gelijk. Zoals ik al eerder zei vind ik vooral belangrijk dat Marokkanen en andere 'nieuwe Nederlanders' gaan stemmen, en zich hopelijk niet genegeerd voelen, waar ze dan op stemmen is minder belangrijk.

Azul
19-02-06, 20:05
Geplaatst door Cub
[B]De mening van Bush intereseert me totaal niet. Die is zo dom. Dat hij Balkenende niet kan noemen.... lekker belangrijk. Ik had niet anders verwacht.
Jij begint over de Palastina kwestie, alsof een zo onbenullig land op het gebied van internationale betrekkingen iets kan betekenen.


En de graaicultuur gaat over directeuren die steeds meer geld willen hebben dat ergens vandaan moet komen, van de werknemers en consumenten dus. Meer verschil tussen rijk en arm dus. ERG kort door de bocht. Zo simpel zit het bedrijfsleven niet in elkaar meid.


Maar het is zinloos om met jou te discussieren. Je leest nl. niet. Ik zei dat El Al NERGENS anders terecht kan met de gevaarlijke stoffen en de geheime vluchten. Niet met de gewone vluchten natuurlijk. En over de EU: ja Nederland is klein maar wie niets probeert lukt nooit wat.Ja Israel gaat de Palastijnen meer land geven als El Al niet op Nederland mag vliegen met gevaarlijke stoffen. Heb je wel enige vorm van realiteitsbesef?


Ben je eigenlijk wel in politiek geinteresseerd? Het lijkt van niet, je schrijft alleen maar negatieve reacties op mijn ideeen maar komt niet met wat jij dan belangrijk vind, of de mensen in het theehuis. Jij bent degene die een partij probeert aan te prijzen en niet ik. Jij moet iets bewijzen en niet ik. Jij noemt het negatief en ik noem het een tegenargument. Waarom zou ik niet geinteresseerd zijn in politiek? Omdat ik denk dat jij ze ziet vliegen met die SP van je?

Azul
19-02-06, 20:16
Geplaatst door jochie
ik behoor niet tot de doelgroep

Maar uitspraken doen over die groep kun je wel....

Cub
19-02-06, 20:18
Geplaatst door Azul
Ja Israel gaat de Palastijnen meer land geven als El Al niet op Nederland mag vliegen met gevaarlijke stoffen. Heb je wel enige vorm van realiteitsbesef?

Wat simpel gedacht. Ik heb het over Israel iets minder steunen. Kleine stapjes, weet je wel. Niet elke politieke actie heeft direct gevolgen voor de Palestijnen. Maar best, als jij het El Al lekker makkelijk wil maken. Ik vind het allemaal best intussen. Als ik maar nooit meer hoef te discussieren met jou. De aggressie druipt van je af.

Hierbij mijn welgemeende excuses dat ik interesse in je heb getoond. Ik zal het NOOIT meer doen.

Azul
19-02-06, 20:25
Geplaatst door Cub
Wat simpel gedacht. Ik heb het over Israel iets minder steunen. Kleine stapjes, weet je wel. Niet elke politieke actie heeft direct gevolgen voor de Palestijnen. Maar best, als jij het El Al lekker makkelijk wil maken. Ik vind het allemaal best intussen. Als ik maar nooit meer hoef te discussieren met jou. De aggressie druipt van je af.

Hierbij mijn welgemeende excuses dat ik interesse in je heb getoond. Ik zal het NOOIT meer doen.

En ik maar denken dat socialisten to the bone gaan. De nieuwe generatie socialisten is blijkbaar anders. In de politiek moet je altijd agressief zijn want er zijn veel honden die om hetzelfde bot vechten. En dan zeg je dat ik me niet interesseer in politiek, we hebben net in een paar reacties het spel der politiek gevoerd en nu ben je helemaal ondersteboven van de agressiviteit.

Rourchid
19-02-06, 20:27
Geplaatst door Azul

Verder zie je rond verkiezingstijd opeens politici in moskeeen om zieltjes te winnen, zoals Tariq Ramadan het zei, tijdens de verkiezingsperiode lijkt de scheiding tussen kerk en staat verdwenen te zijn.

"Met name in verkiezingstijd zie je politici wel de nationalistische snaar van de 'immigranten', de 'negers' of meer uitgesproken 'de moslims' bespelen, door op hun lijst een zeer representatieve naam van een kandidaat te zetten of door zeer 'suggestieve ' projecten te moemen die zouden moeten worden gesteund (zoals moskeeën en begraafplaatsen). Het gaat er dan niet alleen om oplettend te zijn, maar om bewust beginselen te hebben: het doel is een waardiger samenleving bevorderen, niet een onwaardige accepteren met als voorwendsel dat je zo je belangen behartigt. Een dergelijke 'verkiezingsverzuiling' van kandidaten is volstrekt onaanvaardbaar."

p. 216 Westerse Moslims en de toekomst van de Islam (Tariq Ramadan).

Cub
19-02-06, 20:41
Geplaatst door Azul
En ik maar denken dat socialisten to the bone gaan. De nieuwe generatie socialisten is blijkbaar anders. In de politiek moet je altijd agressief zijn want er zijn veel honden die om hetzelfde bot vechten. En dan zeg je dat ik me niet interesseer in politiek, we hebben net in een paar reacties het spel der politiek gevoerd en nu ben je helemaal ondersteboven van de agressiviteit.

Okee, agressief is misschien overdreven gezegd. Ik vond het gewoon niet zo aardig, laat ik het zo zeggen. Zinnen als 'jij ziet ze vliegen met die SP van je', zonder dat je verder vertelt waarin jouw mening dan verschilt met die van de mij. Het enige wat je doet is zeggen dat de punten die ik noem niet belangrijk voor je zijn. Of al bij voorbaat kansloos. Best hoor, maar noem dan iets dat jij wel belangrijk vind.

Rourchid
19-02-06, 20:50
Geplaatst door Cub

Jammer dat je het opvat als generaliseren. Ik bedoelde uiteraard de meerderheid, niet alle Marokkanen. Ik baseer me oa op dit forum, maar ook op iemand als Tariq Ramadan, die veel interessante ideeen heeft over de islam in Europa.


Hier spreek je jezelf alleen maar tegen.
Je stelt niet te generaliseren maar meent wel te weten wat de meerderheid denkt.
Bovendien wordt de Marokkaanse identiteit voor het gemak maar even gefuseerd met de Islamitische identiteit.

Rourchid
19-02-06, 21:00
Geplaatst door Azul

Al die excuus Marokkanen op de lijsten van de grote partijen, vooral PvdA, om Marokkaanse stemmen te winnen. Marokkanen weten zich gewoon geen houding aan te nemen als het gaat om politiek, zonde.


Ook de PvdA-Amsterdam heeft onlangs verkondigt het wondermiddel voor Marokkanen in Nederland ontdekt te hebben: de Islamitische identiteit vervangende door de Amazigh-identiteit.............

Geplaatst door Azul

En ik maar denken dat socialisten to the bone gaan. De nieuwe generatie socialisten is blijkbaar anders.


Het socialisme is allang niet meer de heraut van de arbeidersklasse en de verworpenen der aarde.

Cub
19-02-06, 21:07
Geplaatst door Rourchid
Hier spreek je jezelf alleen maar tegen.
Je stelt niet te generaliseren maar meent wel te weten wat de meerderheid denkt.
Bovendien wordt de Marokkaanse identiteit voor het gemak maar even gefuseerd met de Islamitische identiteit.

Maar de titel gaat toch over DE Marokkaanse kiezer? Er bestaat geen prototype Marokkaanse kiezer, dat besef ik wel. Maar het is moeilijk het over de mening van de Marokkaanse kiezer te hebben zonder een beetje te generaliseren. Dus okee, ik generaliseer een beetje. Als ik het maar besef dat ik dat doe is dat toch niet erg.

En de islamitische identiteit is vaak een onderdeel van de Marokkaanse identiteit toch? Daarmee bedoel ik de islam zoals die in Marokko word beleden, niet de islam in zijn geheel, want overal wordt die anders beleden. En in Europa ontstaan toch steeds meer een of meerdere vormen van een eigen islam. Verder dacht ik dat veel jonge moslims en met name Marokkanen, Ramadan zien als hun held. Zie ik dat verkeerd? Ik vind hem ook goed trouwens.

Cub
19-02-06, 21:16
Geplaatst door Rourchid

Het socialisme is allang niet meer de heraut van de arbeidersklasse en de verworpenen der aarde.

In Europa misschien niet meer. Als arbeiders liever op de PvdA of whatever stemmen, het zij zo.

Maar Zuid-Amerika is een ander verhaal. Geweldig hoe daar de mensen hun lot in eigen hand nemen, zich verzetten tegen multinationals die een kwart van hun loon vragen voor iets dat gratis zou moeten zijn: drinkwater. De mensen hebben de drinkwaterlevering gewoon overgenomen.

Geweldig hoe ze zich verzetten tegen olieboringen die het oerwoud vernietigen, waar zij, de Indianen, van leven.

Geweldig hoe ze zich verzetten tegen de vernietiging van hun cultuur.

Geweldig hoe Evo Morales, Indiaan, nu president van Bolivia is en de armen daar steunt.

Maar ik dwaal een beetje af. :melig2:

Rourchid
19-02-06, 23:34
.
Geplaatst door Cub

Dus okee, ik generaliseer een beetje. Als ik het maar besef dat ik dat doe is dat toch niet erg.


Akkoord.
Je moet alleen uitkijken dat je niet de indruk wekt te weten wat mensen, die je niet daadwerkelijk kent, denken.

Geplaatst door Cub

En de islamitische identiteit is vaak een onderdeel van de Marokkaanse identiteit toch?


De opmerking die ik hier over maakte sloeg eigenlijk op de PvdA die het Franse beleid van zo'n 150 jaar geleden in Marokko klakkeloos overneemt (Islamitische identeit vervangen door Amazigh-identiteit).
Het opgedrongen krijgen van de verplichte identiteitswisseling geeft alleen maar aan dat het nog steeds onbekend is wie de Marokkanen Nederland nou eigenlijk echt zijn.

Geplaatst door Cub

En in Europa ontstaan toch steeds meer een of meerdere vormen van een eigen islam. Verder dacht ik dat veel jonge moslims en met name Marokkanen, Ramadan zien als hun held. Zie ik dat verkeerd? Ik vind hem ook goed trouwens.


Tariq Ramadan heeft onder woorden gebracht dat het Westen net zo goed onderdeel is van het Islamiticvh universum is als het Oosten
Er is dus geen sprake van dat ik in een oorlogsgebied zou wonen, bovendien hebben mijn grootouders en ouders net zo hard meegebouwd aan de Nederlandse samenleving als autochtone Nederlanders.
Wat betreft de heldenstatus van Tariq Ramadan; de boodschap van hem is dat je zelf het iniatief moet gaan nemen en vooral niet meer moet wachten totdat er in het politieke circuit een instantie gecreeërd is die de integratie zal bewerkstelligen; dus Tariq Ramadan roept eigenlijk op tot heldhaftig gedrag binnen de kleinschaligheid van je eigen omgeving.
Een held zijn of een charismatisch leider zijn brengt met zich mee dat er dan weer sprake is van een leider en slaafse volgers en dan zit je weer in het cliché dat Moslims niet in staat zijn zelfstandig te denken.

Geplaatst door Cub

Maar Zuid-Amerika is een ander verhaal. Geweldig hoe daar de mensen hun lot in eigen hand nemen, zich verzetten tegen multinationals die een kwart van hun loon vragen voor iets dat gratis zou moeten zijn: drinkwater. De mensen hebben de drinkwaterlevering gewoon overgenomen.

Geweldig hoe ze zich verzetten tegen olieboringen die het oerwoud vernietigen, waar zij, de Indianen, van leven.

Geweldig hoe ze zich verzetten tegen de vernietiging van hun cultuur.

Geweldig hoe Evo Morales, Indiaan, nu president van Bolivia is en de armen daar steunt.


In veel van de uitgebuite landen worden er regelmatig kleinschalige iniatieven genomen om de bevolking vooruit gehelpen (schooltjes , hopitaaltjes coöperatiekassen voor ondernemers).
Helaas zijn in feite erfvijanden van deze projecten instituties zoals het IMF en de Worldbank die per definitie grootschalige organisatiemodellen op de Derde Wereld loslaten zonder ook maar enig moment te overwegen dat als een land het economisch goed wil doen er eerst een levensvatbare gezonde middenklasse opgebouwd moet worden; de A. Melkert (PvdA) die werkzaam geweest is voor de Worldbank zou best weleens meer economische schade aan de Derde Wereld toegebracht hebben dan dat hij daar de armoede bestreden heeft.

Geplaatst door Cub

Maar ik dwaal een beetje af. :melig2:
Vind ik wel meevallen.