PDA

Bekijk Volledige Versie : Nog maar 1 op de 10 staat achter de (D)EURO



Wizdom
20-02-06, 10:17
Vertrouwen in euro het laagst sinds invoering

Uitgegeven: 20 februari 2006 09:23

AMSTERDAM - Het aantal mensen dat van mening is dat de euro goed is voor ons land is met tien procent op het laagste punt sinds de invoering van de munt. In januari 2002, toen de munteenheid werd ingevoerd, was de acceptatie van de euro op zijn hoogte punt. Dertig procent van de ondervraagden waardeerde de nieuwe munt op dat moment. Dat meldt Algemeen Dagblad maandag op basis van onderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox.

Directeur Goos Eilander van het onderzoeksbureau licht het onderzoek in de krant toe. Nederland zou in de mineur zijn en de euro is daar de dupe van. "Iedereen heeft het gevoel dat die euro van grote invloed is geweest op de prijzen. We vinden dat alles duurder is geworden." Zegt Eilander in het dagblad. Uit eerder onderzoek van de Europese Commissie zou hetzelfde beeld naar voren komen.




Acceptatie

De Nederlandse Bank (DNB) kan zich volgens de ochtendkrant niet vinden in de resultaten van het onderzoek. De bank erkent dat de acceptatie van de munt niet volmaakt is, maar stelt dat uit enquêtes blijkt dat 51 procent van de ondervraagden de invoering van de euro een goede zaak vindt.

Het onderzoek van Trendbox wordt sinds 1991 jaarlijks uitgevoerd. Zesduizend mensen werden ondervraagd voor het onderzoek. Uit de resultaten blijkt dat dit jaar een kwart van hen maandelijks geld tekort komt. Veertien procent van de ondervraagden zou 'vroeger gelukkiger zijn'. Het aantal mensen dat dit zo voelt was nooit eerder zo hoog, meldt de krant.

Politiek

Volgens de onderzoekers heeft de afkeer van de euro nog een reden. De combinatie van onvrede over de politiek en de onzekere toekomst ondersteunt deze gevoelens.

Divine_70
20-02-06, 12:18
Heb er nog nooit achter gestaan.
Scheiteuro. :boos:
Nederland belandt ook niet voor niets dieper en dieper in de rode cijfers.

Bofko
20-02-06, 12:34
De toetreding van arme nieuwe lidstaten moet ergens uit bekostigd worden natuurlijk. In die zin leiden die hogere prijzen misschien wel tot zeer efficiente ontwikkelingshulp :roken:

Divine_70
20-02-06, 12:38
Geplaatst door Bofko
De toetreding van arme nieuwe lidstaten moet ergens uit bekostigd worden natuurlijk. In die zin leiden die hogere prijzen misschien wel tot zeer efficiente ontwikkelingshulp :roken:

:denk: Daar zeg je wat, dus is het een goed doel, dus aftrekbaar van de belasting. :melig:

waterfiets
20-02-06, 12:52
Geplaatst door Bofko
De toetreding van arme nieuwe lidstaten moet ergens uit bekostigd worden natuurlijk. In die zin leiden die hogere prijzen misschien wel tot zeer efficiente ontwikkelingshulp :roken:

Hm, ja maar dan heb je het over de EU en niet over de EURO. Ik ben altijd voor de euro geweest maar ben voor de afschaffing van de meeste landbouwsubsidies in de EU waar met name nieuwkomers maar ook Frankrijk buitenproportioneel van profiteren en bovendien een oneerlijke concurrentie met de derde wereld schept (waar dan vervolgens weer ontwikkelingshulp naartoe moet!). Ik zie niet in waarom wij niet renderende landbouwbedrijven moeten spekken terwijl iedere ondernemer elders in de samenleving zelf zijn broek moet ophouden.

Bofko
20-02-06, 13:02
Geplaatst door waterfiets
Hm, ja maar dan heb je het over de EU en niet over de EURO.
Er is een redelijke samenhang tussen die 2. Die laatste 10 nieuw toegetreden landen zijn straatarm en daar moeten dus vele subsidies naar toe. Die komen van de rijkere landen en volgens mijn opgeworpen balletje zijn prijsstijgingen daar weer het indirecte gevolg van.



Geplaatst door waterfiets
Ik ben altijd voor de euro geweest maar ben voor de afschaffing van de meeste landbouwsubsidies in de EU waar met name nieuwkomers maar ook Frankrijk buitenproportioneel van profiteren en bovendien een oneerlijke concurrentie met de derde wereld schept (waar dan vervolgens weer ontwikkelingshulp naartoe moet!).
Ok, mee eens. Maar deze traditionele ontwikkelingshulp heeft tot nu toe ook weinig succes opgeleverd.

De allerbeste manier voor ontwikkelingshulp is natuurlijk lid (gemaakt) worden van de EU.

waterfiets
20-02-06, 13:07
Geplaatst door Bofko
Er is een redelijke samenhang tussen die 2. Die laatste 10 nieuw toegetreden landen zijn straatarm en daar moeten dus vele subsidies naar toe.

Die subsidies hadden daar ook naartoe gemoeten als we nog de gulden hadden gehad. Het zijn dus 2 verschillende dingen. Maar blijkbaar door de 2 letters verschil verwarrend: EU(RO)

Bofko
20-02-06, 13:12
Geplaatst door waterfiets
Die subsidies hadden daar ook naartoe gemoeten als we nog de gulden hadden gehad. Het zijn dus 2 verschillende dingen. Maar blijkbaar door de 2 letters verschil verwarrend: EU(RO)

Dan is mijn stelling dat het leven bij behoud van de gulden ook een stuk duurder was geworden, door die EU-uitbreiding. Dus heeft het terug willen van de gulden weinig zin.

Divine_70
20-02-06, 13:15
Kan allemaal zo zijn, feit is dat veel dingen nu in euro`s kosten wat ze vroeger in guldens kosten.
Ik ben er nog steeds niet aan gewend,komt echt nog wel af en toe met iets thuis waarvan ik dan later denk, pff had ik dit nou ook gekocht als het in guldens was geweest ?
Vaak is dan mijn antwoord. :regie: NEE

Bofko
20-02-06, 13:22
Geplaatst door Divine_70
Kan allemaal zo zijn, feit is dat veel dingen nu in euro`s kosten wat ze vroeger in guldens kosten.
Ik ben er nog steeds niet aan gewend,komt echt nog wel af en toe met iets thuis waarvan ik dan later denk, pff had ik dit nou ook gekocht als het in guldens was geweest ?
Vaak is dan mijn antwoord. :regie: NEE

:vreemd: Zou het ?
Impulsaankoop dus. Volgende keer eerst tot 3 tellen.....voor je iets koopt. Maar doe je dat ?
Mensen laten zich graag voor de gek houden, met name door zichzelf.
:student: Zoek het bij jezelf zuster!

Divine_70
20-02-06, 13:32
Geplaatst door Bofko

:student: Zoek het bij jezelf zuster!

Vertel mij wat. :hihi:
Gebeurt steeds minder, maar toch, soms, kom ik nog wel eens met een iets te dure verassing voor mezelf thuis.
:haha:

Spoetnik
20-02-06, 13:35
De duurdere prijzen hebben veel meer te maken met de dotcom crash in 2000 en de energieinflatie van de laatste 5 jaar.

Mag ik erop wijzen dat in 2000 de prijs voor een vat olie rond de 35$ schommelde dit was toen de hoogste prijs in 10 jaar (de vorige piek was golfoorlog I). Sindsdien is de prijs over de 60$ per vat gegaan. De prijscorrectie die we de laatste 2~3 jaar hebben gezien (supermarketoorlog etc.) heeft te maken met de daling van de dollar ten opzichte van de euro. Sinds maart 2002 (3 maanden na de introductie) begon de dollar te dalen ten opzichte van de euro hetgeen de inflatie enigszin onder controle heeft gebracht.

Bofko
20-02-06, 13:42
Geplaatst door Divine_70
Vertel mij wat. :hihi:
Gebeurt steeds minder, maar toch, soms, kom ik nog wel eens met een iets te dure verassing voor mezelf thuis.
:haha:

De spanning van een goede verassing is zeker wat extra geld waard.. toch ? :nijn:

Divine_70
20-02-06, 13:43
Geplaatst door Bofko
De spanning van een goede verassing is zeker wat extra geld waard.. toch ? :nijn:

Yep. :engel:
En ach, als het jaar weer voorbij is zijn we het weer vergeten. :fpetaf: