PDA

Bekijk Volledige Versie : Ratko Mladic opgepakt



Wide-O
21-02-06, 17:32
Ratko Mladic opgepakt

BELGRADO - Ratko Mladic, de vroegere militaire leider van Bosnisch Servië, is gearresteerd. Dat meldt de lokale tv-zender TV-BN. Mladic zou zijn opgepakt in Belgrado en zou op een vliegtuig zitten richting Den Haag.

Mladic wordt als hoofdverantwoordelijke beschouwd van de moord op 8000 moslims na de verovering van de Oost-Bosnische moslimenclave Srebrenica in 1995 door Bosnisch-Servische soldaten. De vroegere generaal is in Den Haag door het VN-oorlogstribubnaal bij verstek aangeklaagd.

In onlangs publiek gemaakte militaire documenten wordt toegegeven dat Mladic tot juni 2002 in kazernes in Servië werd verborgen gehouden.

Max Stirner
21-02-06, 17:35
:handbang:

Joesoef
21-02-06, 17:36
Goed nieuws.

Wide-O
21-02-06, 17:36
Heel goed nieuws.

MusicManiac
21-02-06, 17:40
Geplaatst door Wide-O
Ratko Mladic opgepakt

BELGRADO - Ratko Mladic, de vroegere militaire leider van Bosnisch Servië, is gearresteerd. Dat meldt de lokale tv-zender TV-BN. Mladic zou zijn opgepakt in Belgrado en zou op een vliegtuig zitten richting Den Haag.

Mladic wordt als hoofdverantwoordelijke beschouwd van de moord op 8000 moslims na de verovering van de Oost-Bosnische moslimenclave Srebrenica in 1995 door Bosnisch-Servische soldaten. De vroegere generaal is in Den Haag door het VN-oorlogstribubnaal bij verstek aangeklaagd.

In onlangs publiek gemaakte militaire documenten wordt toegegeven dat Mladic tot juni 2002 in kazernes in Servië werd verborgen gehouden.

Help me ff .. was dat die gozer waar Karremans tegenover stond?

Wide-O
21-02-06, 17:46
Yup.

~Panthera~
21-02-06, 17:46
:handbang:

Wide-O
21-02-06, 17:50
Nu z'n baas nog.

~Panthera~
21-02-06, 18:03
Geplaatst door Wide-O
Nu z'n baas nog.



Karadzic.
Meestal zitten dat soort gasten niet ver van elkaar.

Wide-O
21-02-06, 18:09
Geplaatst door ~Panthera~
Karadzic.
Meestal zitten dat soort gasten niet ver van elkaar.

Yup, die duikt ook wel op.

Eigenlijk is internationale politiek erg vies... de enige reden dat ze nu plots "te pakken" zijn is de EU worst die voor bepaalde landen wordt gehouden.

Nou ja, als ze maar berechtigd worden uiteindelijk. Dit soort gore fascisten hoort achter de tralies, punt.

waterfiets
21-02-06, 18:12
Is het al 100% zeker of zeggen ze dat pas als hij achter slot en grendel in Den Haag zit?

Wide-O
21-02-06, 18:15
Euh... artikel is ondertussen aangepast :rolleyes:

Servische regering ontkent arrestatie Mladic


BELGRADO - De Servische regering heeft dinsdagavond een bericht over de arrestatie van de als oorlogsmisdadiger gezochte voormalige militaire leider van de Bosnische Serviërs, Ratko Mladic, ontkend. De Bosnische televisiezender BN had even daarvoor onder aanhaling van het Servische staatspersagentschap Tanjug gemeld dat Mladic zou gevat zijn en op een vliegtuig zou zitten richting Den Haag.

Een belangrijke Servische veiligheidsfunctionaris zei op voorwaarde van anonimiteit dat Mladic is gelokaliseerd en dat de autoriteiten met hem onderhandelen over zijn overgave.

Mladic wordt als hoofdverantwoordelijke beschouwd van de moord op 8000 moslims na de verovering van de Oost-Bosnische moslimenclave Srebrenica in 1995 door Bosnisch-Servische soldaten. De vroegere generaal is in Den Haag door het VN-oorlogstribubnaal bij verstek aangeklaagd.

In onlangs publiek gemaakte militaire documenten wordt toegegeven dat Mladic tot juni 2002 in kazernes in Servië werd verborgen gehouden.

waterfiets
21-02-06, 18:17
Nou als het wel waar is snap ik ook wel dat ze het stil houden totdat hij het land uit is. Geen slapende honden wakker maken etc. Dus ... ik wacht af.

Wide-O
21-02-06, 18:18
Geplaatst door waterfiets
Nou als het wel waar is snap ik ook wel dat ze het stil houden totdat hij het land uit is. Geen slapende honden wakker maken etc. Dus ... ik wacht af.

Je bedoelt dat ie nog genoeg populariteit heeft "over there" dat er wel eens wilde protesten zouden kunnen uitbreken ?

~Panthera~
21-02-06, 18:21
Geplaatst door Wide-O
Yup, die duikt ook wel op.

Eigenlijk is internationale politiek erg vies... de enige reden dat ze nu plots "te pakken" zijn is de EU worst die voor bepaalde landen wordt gehouden.

Nou ja, als ze maar berechtigd worden uiteindelijk. Dit soort gore fascisten hoort achter de tralies, punt.

Yup, ze maken mij ook niet wijs, dat ze niet weten waar ze zitten. :moe:
Ach ja, politieke spelletjes. :kotsen:

Wide-O
21-02-06, 18:28
Geplaatst door ~Panthera~
Ach ja, politieke spelletjes. :kotsen:

Ik sta daar dubbel tegenover: aan de ene kant zou je zeggen "kunnen die eikels niet gewoon "the right thing" doen ?"

Aan de andere kant is het vaak een kwestie van "het meest haalbare". Het zou een klein hiep hiepje blijven als ie effectief in Den Haag zou blijken te zitten morgenvroeg. Het gaat hier tenslotte om een massa-moordenaar.

Fingers crossed dan maar.

~Panthera~
21-02-06, 18:42
Geplaatst door Wide-O
Ik sta daar dubbel tegenover: aan de ene kant zou je zeggen "kunnen die eikels niet gewoon "the right thing" doen ?"

Aan de andere kant is het vaak een kwestie van "het meest haalbare". Het zou een klein hiep hiepje blijven als ie effectief in Den Haag zou blijken te zitten morgenvroeg. Het gaat hier tenslotte om een massa-moordenaar.

Fingers crossed dan maar.


Dat is toch verdomme van de gekke ? "het meest haalbare" ?
Het komt er dus eigenlijk op neer dat WIE je bent, bepaalt of je wel of niet je straf krijgt etc.
Bezopen dus.

ja, fingers crossed in ieder geval.

delirious
21-02-06, 18:45
Geplaatst door ~Panthera~
Karadzic.
Meestal zitten dat soort gasten niet ver van elkaar.

Inderdaad dit stuk stront nog.

http://img399.imageshack.us/img399/2361/karadzic7mr.jpg

Wide-O
21-02-06, 18:57
Geplaatst door ~Panthera~
Dat is toch verdomme van de gekke ? "het meest haalbare" ?
Het komt er dus eigenlijk op neer dat WIE je bent, bepaalt of je wel of niet je straf krijgt etc.
Bezopen dus.

ja, fingers crossed in ieder geval.

Nee, zo bedoel ik het niet.

Ik bedoel in dit geval: Mladiç krijgt al jaren bescherming. Dat is overduidelijk voor iedereen die deze zaak een beetje volgt.

Ik denk zelfs, maar dat is tussen haakjes, dat in geen enkel land WOII zo lang heeft nagezinderd als in ex-Joegoslavie.

Dus uit zichzelf wordt de man niet uitgeleverd. Hij is zelfs een "held" in de ogen van vele Serviers. Wat ook weer te maken heeft met de Ustasha in Kroatië BTW... Bosnië was dan de spreekwoordelijke lul in het verhaal :(

Maar omdat "bepaalde landen" nu mogelijks lid kunnen worden van de EU, en zijn uitlevering één van de randvoorwaarden is, blijkt men plots toch te denken "hmmmm..."

De onderhandelaars van de EU is in dit geval niet zo veel te verwijten, dat bedoel ik. Het is niet fris, verre van, maar als dat betekent dat die eikel berechtigd wordt, dan denk ik: fine.

Behalve dan dat het compromis ook betekent dat Turkije dan weer *geen* lid mag worden waarschijnlijk...

delirious
21-02-06, 19:07
21 Februari 2006 19:39
Twijfel over arrestatie Mladic
Internationaal is verwarring ontstaan over de mogelijke arrestatie van Ratko Mladic. Het Servische persbureau Tanjug meldde aan het begin van de avond dat de voortvluchtige Bosnisch-Servische generaal in Belgrado was gearresteerd.

De Servische regering heeft ontkend dat Mladic is opgepakt. Ook de Amerikaanse ambassade in Belgrado weet van niets. Tanjug zegt zich te baseren op een lokaal televisiestation in de Bosnisch-Servische Republiek.

Een hoge functionaris van de Servische veiligheidsdienst meldt dat bekend is waar Mladic zich bevindt. Er zou nu over zijn overgave onderhandeld worden.

~Panthera~
21-02-06, 19:19
Geplaatst door Wide-O
Nee, zo bedoel ik het niet.

Ik bedoel in dit geval: Mladiç krijgt al jaren bescherming. Dat is overduidelijk voor iedereen die deze zaak een beetje volgt.

Ik denk zelfs, maar dat is tussen haakjes, dat in geen enkel land WOII zo lang heeft nagezinderd als in ex-Joegoslavie.

Dus uit zichzelf wordt de man niet uitgeleverd. Hij is zelfs een "held" in de ogen van vele Serviers. Wat ook weer te maken heeft met de Ustasha in Kroatië BTW... Bosnië was dan de spreekwoordelijke lul in het verhaal :(

Maar omdat "bepaalde landen" nu mogelijks lid kunnen worden van de EU, en zijn uitlevering één van de randvoorwaarden is, blijkt men plots toch te denken "hmmmm..."

De onderhandelaars van de EU is in dit geval niet zo veel te verwijten, dat bedoel ik. Het is niet fris, verre van, maar als dat betekent dat die eikel berechtigd wordt, dan denk ik: fine.

Behalve dan dat het compromis ook betekent dat Turkije dan weer *geen* lid mag worden waarschijnlijk...


Ja, dus is het toch WIE je bent, en WIE je beschermd of niet ?
Of wat je betekend ?
Maar niet meer wat je geflikt hebt ? dat wordt dan toch secundair ?
Een "iets" tussen alles?

duende
21-02-06, 21:59
Een passende straf voor het crapuul.....
Het zou geslaagd zijn om hem een t-shirt aan te trekken met daarop een van de gewraakte Deense cartoons en hem dan niet per vliegtuig naar Den Haag te sturen, maar naar Saudie Arabië. Iran of Pakistan.

Kejje lacheee

Orakel
21-02-06, 22:02
Geplaatst door MusicManiac
Help me ff .. was dat die gozer waar Karremans tegenover stond?

Karremans a.k.a. The Pianoplayer.
"I am the pianoplayer, don't shoot the pianoplayer".

Wide-O
21-02-06, 22:17
Geplaatst door Orakel
Karremans a.k.a. The Pianoplayer.
"I am the pianoplayer, don't shoot the pianoplayer".

Het was heel vergelijkbaar met de situatie in Ruanda. Dallaire & the Belgians etc...

Misschien is het concept "vredestroepen" gewoon fout ?

Probeer hem niet goed te praten hoor, maar vraag me af of het hele idee wel klopt.

Orakel
21-02-06, 22:25
Geplaatst door Wide-O
Het was heel vergelijkbaar met de situatie in Ruanda. Dallaire & the Belgians etc...

Misschien is het concept "vredestroepen" gewoon fout ?

Probeer hem niet goed te praten hoor, maar vraag me af of het hele idee wel klopt.

I dunno, mate. Wat ik wel weet, is dat als ze niet de durf of bereidheid hebben om mensenlevens te redden, ze thuis een kopje choco moeten nemen en uit die landen wegblijven.
In Rwanda hebben ze geloof ik nog zoveel mogelijk mensen binnen de grenzen van de 'compound' gehaald en wat er niet in paste, viel ten prooi aan de tweebenige hyena's.
Kan je de militairen geloof ik niet kwalijk nemen, want er was een ding met een gebrek aan mandaat.
Belooft veel goeds voor Uruzgan.

waterfiets
21-02-06, 23:37
Geplaatst door Wide-O
Je bedoelt dat ie nog genoeg populariteit heeft "over there" dat er wel eens wilde protesten zouden kunnen uitbreken ?

Inderdaad, en wellicht nog de nodige militaire aanhang. Maar volgens NOVA is hij dus omsingelt en zal hij waarschijnlijk binnen 48 uur in Den Haag zijn.

Wide-O
22-02-06, 07:28
Verwarring blijft:

Arrestatie Mladic nakend?

Het lot van de gezochte oorlogsmisdadiger Ratko Mladic blijft onduidelijk. Sommige Servische en Bosnische media melden vanmorgen opnieuw dat Mladic is gearresteerd, of dat er onderhandeld wordt over zijn overgave.

De Servische regering ontkende gisteren berichten van het televisiestation B TV dat Mladic zou gelokaliseerd zijn dichtbij de Bosnische-Servische grens. Ook het Joegoslaviëstribunaal in Den Haag ontkende.

Maar ook vandaag blijven er berichten over de nakende arrestatie van de generaal opduiken. De Servische kranten Glas Javnosti en Blic en de Bosnisch-Servische krant Nezavisne Novine schrijven dat Mladic op een beveiligde plaats met de regering praat over de voowaarden voor zijn overgave.

De grootste Servische krant, Vecernje Novosti meldt dat het net rond Mladic zich sluit en de politieke voorbereiding van zijn arrestatie nog niet compleet is. Ook de krant Politika zegt dat een operatie om Mladic te arresteren aan de gang is.

Het tribunaal in Den Haag zoekt Mladic al sinds 1995 wegens genocide, misdaden tegen de menselijkheid en schendingen van het oorlogsrecht. De man is berucht omdat hij het beleg van Sarajevo organiseerde en de leiding had over de genocide in Srebrenica in juli 1995.

Al ruim een week zijn er tekenen dat de Servische regering besloten heeft dat Mladic opgepakt moet worden. De minister van Defensie van Servië en Montenegro, Zoran Stankovic, liet weten dat hij ontslag zou nemen als Mladic voor 1 maart niet in het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag zat. Een opvallende uitspraak, zeker omdat Stankovic lange tijd bevriend was met Mladic.




Geplaatst door Orakel
I dunno, mate. Wat ik wel weet, is dat als ze niet de durf of bereidheid hebben om mensenlevens te redden, ze thuis een kopje choco moeten nemen en uit die landen wegblijven.
In Rwanda hebben ze geloof ik nog zoveel mogelijk mensen binnen de grenzen van de 'compound' gehaald en wat er niet in paste, viel ten prooi aan de tweebenige hyena's.
Kan je de militairen geloof ik niet kwalijk nemen, want er was een ding met een gebrek aan mandaat.
Belooft veel goeds voor Uruzgan.

Ik denk dat we hetzelfde zeggen: als je troepen stuurt die niet bereid of getraind zijn of het juiste mandaat hebben om daadwerkelijk tussen te komen (dat betekent dus ook: zelf wapens te gebruiken) dan krijg je de meest griezelige slachtingen.

Dan kun je echt inderdaad beter thuis de krant lezen.