PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse burgemeesters ingezet bij verkiezingen



MO_NL
22-02-06, 15:29
Marokkaanse burgemeesters ingezet bij verkiezingen

Vijftien Marokkaanse burgemeesters komen in maart in diverse Nederlandse steden op bezoek in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen. Het doel van het bezoek is Nederlandse Marokkanen bewust te maken van de verkiezingen en hen hierbij te betrekken. Diverse organisaties werken hiervoor samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

De verwachte opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen ligt op meer dan zestig procent. Uit onderzoek blijkt dat het aantal allochtone kiesgerechtigden dat overweegt te gaan stemmen blijft steken op 44 procent. De VNG hoopt er met het initiatief voor te zorgen dat meer Nederlanders van Marokkaanse afkomst hun stemrecht benutten. Verwacht wordt dat enkele honderden Marokkaanse Nederlanders bereikt worden met de actie, zegt een woordvoerder van de VNG. De Marokkaanse gemeenschap in Nederland bestaat uit ongeveer vierhonderdduizend mensen.

De Marokkaanse burgervaders komen op 2 maart aan in Nederland. In diverse steden wonen zij door de gemeentes georganiseerde activiteiten bij, vaak in samenwerking met lokale Marokkaanse organisaties. Het initiatief is onderdeel van een project dat contact tussen gemeentes in Nederland en Marokko moet bevorderen. Dit project loopt sinds 2000. In Marokko werden in 2003 voor het eerst lokale verkiezingen op basis van proportionele representatie van partijen gehouden.

bron: Trouw

_h4T3D_sE7eN
22-02-06, 15:31
Wanneer wordt een Nederlandse Marokkaan nou eens burgemeester van een Nederlandse gemeente, gewoon omdat het 'ook' een Nederlander is ?

Mill
22-02-06, 15:37
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Wanneer wordt een Nederlandse Marokkaan nou eens burgemeester van een Nederlandse gemeente, gewoon omdat het 'ook' een Nederlander is ?

Aboutaleb zou best burgemeester kunnen worden over tien jaar. Ik zou op hem stemmen, als we een gekozen burgemeester zouden hebben.

Bofko
22-02-06, 15:38
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Wanneer wordt een Nederlandse Marokkaan nou eens burgemeester van een Nederlandse gemeente, gewoon omdat het 'ook' een Nederlander is ?

Ik vind het prima. Maar ja je moet eerst toch redelijk wat sporen in de politiek en het openbaar bestuur verdiend hebben en volgens mij kom je daar heel weinig Marokkanen tegen.


Aboutaleb zou zo ergens aan de slag kunnen als burgemeester denk ik.

Mark
22-02-06, 15:40
Geplaatst door MO_NL
Marokkaanse burgemeesters ingezet bij verkiezingen
Verwacht wordt dat enkele honderden Marokkaanse Nederlanders bereikt worden met de actie, zegt een woordvoerder van de VNG. De Marokkaanse gemeenschap in Nederland bestaat uit ongeveer vierhonderdduizend mensen.

bron: Trouw

:p

Seif
22-02-06, 15:40
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Wanneer wordt een Nederlandse Marokkaan nou eens burgemeester van een Nederlandse gemeente, gewoon omdat het 'ook' een Nederlander is ?

Volgens mij gaat de opmars van Marokkanen in de Nederlandse politiek relatief snel. Alhoewel het voor jou mischien niet snel genoeg kan gaan. Maar het is slechts een kwestie van tijd voordat een 'Marokkaan' burgemeester wordt.

_h4T3D_sE7eN
22-02-06, 15:43
Geplaatst door Seif
Volgens mij gaat de opmars van Marokkanen in de Nederlandse politiek relatief snel. Alhoewel het voor jou mischien niet snel genoeg kan gaan. Maar het is slechts een kwestie van tijd voordat een 'Marokkaan' burgemeester wordt.

Een Nederlands-Marokkaanse burgemeester in een Nederlandse gemeente had wat mij betreft al 10 jaar geleden mogen gebeuren. Nederland loopt achter, tov andere landen. Maar in andere landen bestaat er dan ook geen twijfel over de definitie van de termen integratie en assimilatie.

Seif
22-02-06, 15:55
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Een Nederlands-Marokkaanse burgemeester in een Nederlandse gemeente had wat mij betreft al 10 jaar geleden mogen gebeuren. Nederland loopt achter, tov andere landen. Maar in andere landen bestaat er dan ook geen twijfel over de definitie van de termen integratie en assimilatie.

Achter ten opzichte van wie? De Fransen, die al veel langer met Noord-Afrikanen te maken hebben?

_h4T3D_sE7eN
22-02-06, 16:34
Geplaatst door Seif
Achter ten opzichte van wie? De Fransen, die al veel langer met Noord-Afrikanen te maken hebben?

Frankrijk kent naar mijn weten 5 burgemeesters van Noord-Afrikaanse komaf. Misschien dat het er ondertussen meer zijn.

5 is nog te weinig.

Swahili
22-02-06, 17:15
Geplaatst door Bofko
Ik vind het prima. Maar ja je moet eerst toch redelijk wat sporen in de politiek en het openbaar bestuur verdiend hebben en volgens mij kom je daar heel weinig Marokkanen tegen.


Aboutaleb zou zo ergens aan de slag kunnen als burgemeester denk ik.

Yeah right! Nederland is een elitocratie. De bestuurdersbaantjes worden vergeven binnen een bepaalde (witte) elite.