PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorzitter vrijzinnigen dreigt kardinaal Danneels af



Marsipulami
23-02-06, 09:15
Voorzitter vrijzinnigen dreigt kardinaal Danneels af
Preek ligt op zijn maag

Geplaatst op 23/2 '06 om 0:02u
Door Theo Borgermans



ANTWERPEN (RKnieuws.net) - De onverdraagzaamheid waarmee de voorstanders van een verdere liberalisering van euthanasie reageren op elke kritiek of bedenking daarop, tart alle verbeelding. Dat schrijft het christelijk opinieweekblad Tertio deze week.

"In De Standaard van 14 februari dreigde Michel Magits, de voorzitter van de Unie vrijzinnige verenigingen, kardinaal Danneels af met een gevangenisstraf en een geldboete omdat die in zijn kersthomilie had gewaarschuwd voor euthanasie van dementerenden en andere wilsonbekwamen".

Magits beroept zich op artikel 268 van het strafwetboek dat de bedienaren van de eredienst strafbaar stelt ’die in uitoefening van hun bediening door woorden, in openbare vergadering gesproken, de regering, een wet, een koninklijk besluit of enige andere handeling van het openbare gezag rechtstreeks aanvallen’.

In een pittige reactie in dezelfde krant van 17 februari stelde de Leuvense hoogleraar Herman De Dijn: "Blijkbaar is het verdedigen van de vrijheid om religieuze symbolen belachelijk te maken een daad van hoogste burgerzin. Maar een kardinaal die in een homilie belangrijke maatschappelijke en ethische problemen vanuit zijn religieuze visie rustig becommentarieert, wordt afgedreigd door de kampioen van de vrije meningsuiting en het vrij onderzoek".

Helemaal potsierlijk van Magits’ suggestie dat de traditionele visie van de Kerk achterhaald zou zijn omdat ze is gebaseerd op ’teksten die tweeduizend of drieduizend jaar geleden ontstonden’. Persoonlijk zijn wij benieuwd of de ideologie van de absolute zelfbeschikking waarop hij zich beroept, een even grote toekomst is beschoren, aldus Jan De Volder in Tertio. (tb)

sater
23-02-06, 11:01
:zwaai: Hier [b]lijkt een kardinale fout te worden gemaakt.

Marsipulami
23-02-06, 11:06
De vrije meningsuiting is duidelijk een kostbaar goed voor de ongelovigen.

Tomas
23-02-06, 11:13
Geplaatst door Marsipulami
De vrije meningsuiting is duidelijk een kostbaar goed voor de ongelovigen.

't is meer dat de vrije meningsuiting van een ongelovige een doorn in het oog van de "gelovige" is. Voor een "gelovige" is zijn eigen meningsvrijheid zo vanzelfsprekend dat ie niet eens door heeft dat ie er nog veel meer (mis)bruik van maakt.

Marsipulami
23-02-06, 11:17
Geplaatst door Tomas
't is meer dat de vrije meningsuiting van een ongelovige een doorn in het oog van de "gelovige" is. Voor een "gelovige" is zijn eigen meningsvrijheid zo vanzelfsprekend dat ie niet eens door heeft dat ie er nog veel meer (mis)bruik van maakt.

Jaja, leg het maar uit. Die gefrustreerde atheïsten zijn de boel goed aan het verzieken.

Tomas
23-02-06, 11:30
Geplaatst door Marsipulami
Jaja, leg het maar uit. Die gefrustreerde atheïsten zijn de boel goed aan het verzieken.

Gelukkig is dat maar een hele kleine minderheid.

Marsipulami
23-02-06, 11:34
Geplaatst door Tomas
Gelukkig is dat maar een hele kleine minderheid.

Die militante atheïsten hebben volgens mij allemaal een goeie psychiater nodig die hun religieuze opvoeding helpt verwerken. Ik stel voor dat de aandoening "atheïsme" wordt terugbetaald door het ziekenfonds.

Tomas
23-02-06, 11:43
Geplaatst door Marsipulami
Die militante atheïsten hebben volgens mij allemaal een goeie psychiater nodig die hun religieuze opvoeding helpt verwerken. Ik stel voor dat de aandoening "atheïsme" wordt terugbetaald door het ziekenfonds.

Goed voorstel. Ook kleine minderheden hebben rechten. Maar laten we deze wet wel zo definieren dat religie niet als discriminerende factor wordt genoemd. Dat mag natuurlijk niet. Dus iets in de zin van:

Die militante hebben volgens mij allemaal een goeie psychiater nodig die hun religieuze opvoeding helpt verwerken. Ik stel voor dat de aandoening wordt terugbetaald door het ziekenfonds.

Marsipulami
23-02-06, 11:55
Geplaatst door Tomas
Goed voorstel. Ook kleine minderheden hebben rechten. Maar laten we deze wet wel zo definieren dat religie niet als discriminerende factor wordt genoemd. Dat mag natuurlijk niet. Dus iets in de zin van:

Die militante hebben volgens mij allemaal een goeie psychiater nodig die hun religieuze opvoeding helpt verwerken. Ik stel voor dat de aandoening wordt terugbetaald door het ziekenfonds.

OK