PDA

Bekijk Volledige Versie : Orgaandonatie, hoe denk jij daarover?.



Divine_70
23-02-06, 21:44
Rondom donatie
Donatie is niet los te zien van religie en levensbeschouwing. Er bestaan nogal wat stromingen. Daarom is er ook niet 1 antwoord op de vraag hoe 'het geloof' staat ten opzichte van donatie. Ook zijn donatie, transplantatie en wetenschap onlosmakelijk met elkaar verbonden.

MaRiaH
23-02-06, 21:50
Ik doneer alles na mijn dood..

als ze het willen hebben tenminste..
:verward: :giechel:


Dit is gewoon een principe kwestie voor mij en staat los van mijn geloof..of nee.. het heeft er een plek in.

Moet je es zien als je geen lucht meer krijgt hoe graag je nieuwe longen wil om je kinderen te kunnen zien opgroeien.. bwvs.

Ook als mijn kind mocht overlijden (ik moet er niet aan denken) zal ik haar organen ter beschikking stellen voor donatie.. misschien kun je daar een ander kind mee redden.

Het lichaam is slechts stof..

Divine_70
23-02-06, 21:51
Geplaatst door MaRiaH
Ik doneer alles na mijn dood..

als ze het willen hebben tenminste..
:verward: :giechel:


Ik geloof wel, maar dit is gewoon een principe zaak..

Moet je es zien als je geen lucht meer krijgt hoe graag je nieuwe longen wil om je kinderen te kunnen zien opgroeien.. bwvs.

Ook als mijn kind mocht overlijden (ik moet er niet aan denken) zal ik haar organen ter beschikking stellen voor donatie.. misschien kun je daar een ander kind mee redden.

Het lichaam is slechts stof..

Helemaal mee eens.
Wat ik echter weer jammer vind is dat de nabestaanden het laatste woord hebben.
Als die zeggen nee, dan gebeurt het niet.

ronald
23-02-06, 21:53
Het boekje "Levensbeschouwing en orgaandonatie" van Cor Hoffer biedt wat het belooft, een vergelijking tussen Joodse, christelijke, islamitische en humanistische opvattingen over orgaandonatie.

http://home.wanadoo.nl/c.hoffer/reviews/refdag.html

MaRiaH
23-02-06, 21:54
Geplaatst door Divine_70
Helemaal mee eens.
Wat ik echter weer jammer vind is dat de nabestaanden het laatste woord hebben.
Als die zeggen nee, dan gebeurt het niet.

Ja, in mijn geval zou dat tegen mijn wil zijn..
heb al vanaf mijn 12e een donorcodicil :duim:

ronald
23-02-06, 21:55
Geplaatst door Divine_70
Helemaal mee eens.
Wat ik echter weer jammer vind is dat de nabestaanden het laatste woord hebben.
Als die zeggen nee, dan gebeurt het niet.


Als de betreffende persoon het op schrift heeft gesteld, dan hebben de nabestaanden niet het laatste woord in Nederland.

Divine_70
23-02-06, 21:56
Geplaatst door ronald
Als de betreffende persoon het op schrift heeft gesteld, dan hebben de nabestaanden niet het laatste woord in Nederland.

Is dat veranderd?
Vroeger was het wel zo dat de nabestaanden het laatste woord hadden toch ?

gh.wille
23-02-06, 21:57
Geplaatst door Divine_70
Rondom donatie
Donatie is niet los te zien van religie en levensbeschouwing. Er bestaan nogal wat stromingen. Daarom is er ook niet 1 antwoord op de vraag hoe 'het geloof' staat ten opzichte van donatie. Ook zijn donatie, transplantatie en wetenschap onlosmakelijk met elkaar verbonden.


http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?threadid=138615&s=&perpage=15&pagenumber=1&display=show

Ik heb ook al eens een topic gehad over dit onderwerp ,maar het blijft actueel .

tukkersterror
23-02-06, 21:59
Geplaatst door MaRiaH
Ik doneer alles na mijn dood..

als ze het willen hebben tenminste..
:verward: :giechel:


Dit is gewoon een principe kwestie voor mij en staat los van mijn geloof..of nee.. het heeft er een plek in.

Moet je es zien als je geen lucht meer krijgt hoe graag je nieuwe longen wil om je kinderen te kunnen zien opgroeien.. bwvs.

Ook als mijn kind mocht overlijden (ik moet er niet aan denken) zal ik haar organen ter beschikking stellen voor donatie.. misschien kun je daar een ander kind mee redden.

Het lichaam is slechts stof..

:lole: Klasse!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lole: No words!!! maybe some tears!!!

Divine_70
23-02-06, 22:00
Geplaatst door gh.wille
http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?threadid=138615&s=&perpage=15&pagenumber=1&display=show

Ik heb ook al eens een topic gehad over dit onderwerp ,maar het blijft actueel .

En dat is maar goed ook.
Toch best een heel belangrijk iets.

ronald
23-02-06, 22:02
Geplaatst door Divine_70
Is dat veranderd?
Vroeger was het wel zo dat de nabestaanden het laatste woord hadden toch ?

Als de persoon bij zinne was, dit heeft geregistreerd dan zouden de nabestaanden alleen via de rechter het terug kunnen draaien en dat verliezen die vrijwel altijd.

gh.wille
23-02-06, 22:03
Geplaatst door MaRiaH
Ja, in mijn geval zou dat tegen mijn wil zijn..
heb al vanaf mijn 12e een donorcodicil :duim:

Ikke ook ,maar pas 10 jaar ongeveer, en in mijn geval valt de bruikbaarheid op m,n huid na op z,n minst twijfelachtig te noemen .
Maar wie weet :verrassin

Divine_70
23-02-06, 22:05
Geplaatst door ronald
Als de persoon bij zinne was, dit heeft geregistreerd dan zouden de nabestaanden alleen via de rechter het terug kunnen draaien en dat verliezen die vrijwel altijd.

Ah oke, dat scheelt dan weer.
zou toch eigenlijk ook absurd zijn als je laatste wens niet gerespecteerd zou worden

gh.wille
23-02-06, 22:06
Geplaatst door MaRiaH
Ik doneer alles na mijn dood..

als ze het willen hebben tenminste..
:verward: :giechel:


Dit is gewoon een principe kwestie voor mij en staat los van mijn geloof..of nee.. het heeft er een plek in.

Moet je es zien als je geen lucht meer krijgt hoe graag je nieuwe longen wil om je kinderen te kunnen zien opgroeien.. bwvs.

Ook als mijn kind mocht overlijden (ik moet er niet aan denken) zal ik haar organen ter beschikking stellen voor donatie.. misschien kun je daar een ander kind mee redden.

Het lichaam is slechts stof..

:duim:

gh.wille
23-02-06, 22:14
Geplaatst door Divine_70
En dat is maar goed ook.
Toch best een heel belangrijk iets.

Vind het ook erg goed dat jij het nu weer ens onder de aandacht brengt .

Het is net zoals MaRiaH al zei ,het zal je kind maar wezen ik heb ouders gezien met een doodziek kind ,en ook de machteloosheid in hun ogen en maar op een donor wachtten (ook opzich geen opbeurend idee).
Maar toch blij als er een GESCHIKT donor orgaan vrij komt .

Divine_70
23-02-06, 22:17
Geplaatst door gh.wille
Vind het ook erg goed dat jij het nu weer ens onder de aandacht brengt .

Het is net zoals MaRiaH al zei ,het zal je kind maar wezen ik heb ouders gezien met een doodziek kind ,en ook de machteloosheid in hun ogen en maar op een donor wachtten (ook opzich geen opbeurend idee).
Maar toch blij als er een GESCHIKT donor orgaan vrij komt .

Ik ben ook voor.
Ook als het mijn kinderen betreft.
Probleem is echter dat Papa en Mama het niet eens zijn.

gh.wille
23-02-06, 22:36
Geplaatst door Divine_70
Ik ben ook voor.
Ook als het mijn kinderen betreft.
Probleem is echter dat Papa en Mama het niet eens zijn.

Ja daar kan niemand je in raden , ik zou zeggen neem de (twijfelaar -ster) eens mee naar de afdeling kinderen in een academisch ziekenhuis en kijk daar eens goed om je heen misschien dat , dat helpt !

Divine_70
23-02-06, 22:38
Geplaatst door gh.wille
Ja daar kan niemand je in raden , ik zou zeggen neem de (twijfelaar -ster) eens mee naar de afdeling kinderen in een academisch ziekenhuis en kijk daar eens goed om je heen misschien dat , dat helpt !

Hij wil er niet eens over praten, dus heb ik gezegd, als jij voor me gaat mag ik kiezen, alles wordt hergebruikt. :knipoog:

gh.wille
23-02-06, 22:49
Geplaatst door Divine_70
Hij wil er niet eens over praten, dus heb ik gezegd, als jij voor me gaat mag ik kiezen, alles wordt hergebruikt. :knipoog:

:fplet: stoute meid ! :knipoog:

tukkersterror
23-02-06, 22:54
Geplaatst door Divine_70
Hij wil er niet eens over praten, dus heb ik gezegd, als jij voor me gaat mag ik kiezen, alles wordt hergebruikt. :knipoog:

Als je nu eens praat met hem en hem voorsteld, "Ze mogen alles van mij gebruiken op 1 voorwaarde dat de artsen mijn organen gratis overbrengen in het ontvangend lichaam.

Want dat was bij mij het grootste probleem dat doktoren en ziekenhuizen een vermogen verdienen aan mijn organen, ik heb nu een codicil dat het SMT mijn organen gratis plaatsen in een ontvangend lichaam.

Drie chirurgen en het ziekenhuis hebben hun medewerking gegeven dus toppy voor deze mensen.

Maar het is een zeer zware matterie die je hier aansnijd op de late avond, maar terecht!!!

Divine_70
23-02-06, 23:02
Geplaatst door tukkersterror
Als je nu eens praat met hem en hem voorsteld, "Ze mogen alles van mij gebruiken op 1 voorwaarde dat de artsen mijn organen gratis overbrengen in het ontvangend lichaam.

Want dat was bij mij het grootste probleem dat doktoren en ziekenhuizen een vermogen verdienen aan mijn organen, ik heb nu een codicil dat het SMT mijn organen gratis plaatsen in een ontvangend lichaam.

Drie chirurgen en het ziekenhuis hebben hun medewerking gegeven dus toppy voor deze mensen.

Maar het is een zeer zware matterie die je hier aansnijd op de late avond, maar terecht!!!

Vraag me niet waarom, maar hij is tegen het afstaan van organen, denk zelfs dat ie zelf ook geen organen wil hebben mocht het nodig zijn.
Wat betreft de kinderen ligt het anders.
Hij wil dan wel ontvangen maar niet af staan. :cheefbek:

tukkersterror
23-02-06, 23:11
Geplaatst door Divine_70
Vraag me niet waarom, maar hij is tegen het afstaan van organen, denk zelfs dat ie zelf ook geen organen wil hebben mocht het nodig zijn.
Wat betreft de kinderen ligt het anders.
Hij wil dan wel ontvangen maar niet af staan. :cheefbek:

En terecht kinderen gaan boven alles en ik weet zeker als een van de kinderen van jullie zelf of familie het nodig zouden hebben hij direct bereid is om bv een nier af te staan.

Ik kan je hier geen raad ingeven, alleen maak er geen halszaak van, komt het toevallig op zo'n gesprek stuur het dan een beetje bij beetje in de goede richting, maar dwing nooit iemand tot deze zaken.

Ik ben nu geloof ik voor de tweede keer serieus en dat op 1 avond... Eeeekkk!!!:stout:

Divine_70
23-02-06, 23:26
Geplaatst door tukkersterror
En terecht kinderen gaan boven alles en ik weet zeker als een van de kinderen van jullie zelf of familie het nodig zouden hebben hij direct bereid is om bv een nier af te staan.

Ik kan je hier geen raad ingeven, alleen maak er geen halszaak van, komt het toevallig op zo'n gesprek stuur het dan een beetje bij beetje in de goede richting, maar dwing nooit iemand tot deze zaken.

Ik ben nu geloof ik voor de tweede keer serieus en dat op 1 avond... Eeeekkk!!!:stout:

Ik bedoel eigenlijk, mocht het ergste gebeuren en 1 van de kinderen zou overlijden, dan zou ik wel willen doneren, maar hij absoluut niet.

tukkersterror
23-02-06, 23:45
Geplaatst door Divine_70
Ik bedoel eigenlijk, mocht het ergste gebeuren en 1 van de kinderen zou overlijden, dan zou ik wel willen doneren, maar hij absoluut niet.

Oei!!! daar krijg ik het koud van, want ik zou het niet weten, en ik zou het eerlijk gezegd ook niet willen weten.

Zoals ik er nu voor staat is mijn eerste reactie ook nee, van mijn kinderen blijven ze af, misschien dat wij mannen daar anders over denken door onze beschermde houding voor ons "gezin".?.?.?.
Als ik heel reeel kijkt mijn oudste Rik is echt een wereld verbeteraar, hij is 15 en ik heb hem er nog nooit naar gevraagd, maar ik denk dat hij zijn organen zou willen doneren.

Shit meid ik weet hier geen antwoord op, dit is echt een gewetens vraag, mijn verstand zeg ja en mijn hart nee............

Sorry ik sta met mijn mond vol tanden, ik weet hier geen antwoord op!!!
shit!!!:droef:

Divine_70
23-02-06, 23:49
Geplaatst door tukkersterror
Oei!!! daar krijg ik het koud van, want ik zou het niet weten, en ik zou het eerlijk gezegd ook niet willen weten.

Zoals ik er nu voor staat is mijn eerste reactie ook nee, van mijn kinderen blijven ze af, misschien dat wij mannen daar anders over denken door onze beschermde houding voor ons "gezin".?.?.?.
Als ik heel reeel kijkt mijn oudste Rik is echt een wereld verbeteraar, hij is 15 en ik heb hem er nog nooit naar gevraagd, maar ik denk dat hij zijn organen zou willen doneren.

Shit meid ik weet hier geen antwoord op, dit is echt een gewetens vraag, mijn verstand zeg ja en mijn hart nee............

Sorry ik sta met mijn mond vol tanden, ik weet hier geen antwoord op!!!
shit!!!:droef:

Het geeft niet, ik snap dat ook wel, maar het zou een zegen zijn om een ander kindje weer gelukkig te kunnen maken.
Misschien, als ik er voor sta, ik er ook anders over denk, maar voor nu, zou ik het doen om een ander kindje te kunnen redden.

tukkersterror
24-02-06, 00:08
Geplaatst door Divine_70
Het geeft niet, ik snap dat ook wel, maar het zou een zegen zijn om een ander kindje weer gelukkig te kunnen maken.
Misschien, als ik er voor sta, ik er ook anders over denk, maar voor nu, zou ik het doen om een ander kindje te kunnen redden.

Ja ik ook!!!

Maar........ als ik dan denk dat als ik aan het graf sta van mijn kind en hij is daar niet meer compleet.............. ik weet het eerlijk niet!!!

Ik ga daar vannacht over nadenken, maar ik weet haast zeker dat ik morgen het zelfde antwoord zal geven................... Zou nu een kind dat ik ken mijn hart nodig hebben zou ik het direct geven, maar over mijn kinderen kan ik geen beslissing nemen, voor mij is het de zelfde vraag van je moet 1 van je kinderen verliesen kies maar uit welke je kwijt wilt, deze vragen zijn gewoon bij het leven niet te beantwoorden....................

Ik denk dat wij daarom ook geen wereldleiders zijn!!!!!

Ik ga nu lopen met de hond, ik zie jou en de rest morgen weer!!!! :zwaai: :droef:

Divine_70
24-02-06, 00:10
Geplaatst door tukkersterror
Ja ik ook!!!

Maar........ als ik dan denk dat als ik aan het graf sta van mijn kind en hij is daar niet meer compleet.............. ik weet het eerlijk niet!!!

Ik ga daar vannacht over nadenken, maar ik weet haast zeker dat ik morgen het zelfde antwoord zal geven................... Zou nu een kind dat ik ken mijn hart nodig hebben zou ik het direct geven, maar over mijn kinderen kan ik geen beslissing nemen, voor mij is het de zelfde vraag van je moet 1 van je kinderen verliesen kies maar uit welke je kwijt wilt, deze vragen zijn gewoon bij het leven niet te beantwoorden....................

Ik denk dat wij daarom ook geen wereldleiders zijn!!!!!

Ik ga nu lopen met de hond, ik zie jou en de rest morgen weer!!!! :zwaai: :droef:

Niet mee nemen naar bed.
Gelukkig staan we niet voor die keus.
Slaap lekker tukkertje. :zwaai: :love:

tukkersterror
24-02-06, 00:14
Geplaatst door Divine_70
Niet mee nemen naar bed.
Gelukkig staan we niet voor die keus.
Slaap lekker tukkertje. :zwaai: :love: Doe ik ook niet :rolleyes:

Heb andere bezigheden :romance: :Iluvu: :zwaai:

Divine_70
24-02-06, 00:16
Geplaatst door tukkersterror
Doe ik ook niet :rolleyes:

Heb andere bezigheden :romance: :Iluvu: :zwaai:

:zweep: Andere bezigheden ??? Jij lag alleen toch ? :fplet:
Btw, dit is een gesprek voor gillen :haha:

papol
24-02-06, 08:12
Geplaatst door ronald
Als de persoon bij zinne was, dit heeft geregistreerd dan zouden de nabestaanden alleen via de rechter het terug kunnen draaien en dat verliezen die vrijwel altijd.

Helaas, was dat maar waar. De praktijk is anders. Hoewel 60-70% geregistreerd donor, blijken er uiteindelijk slechts 80% daadwerkelijk als donor door te gaan. Familie heeft in Nederland het laatste woord, moet toestemming geven.

Overigens, in België of Oostenrijk doen ze niet zo moeilijk, iedereen is donor behoudens diegene met een schriftelijk bezwaar. (Geld ook voor vakantiegangers)

Gr.P

Divine_70
24-02-06, 09:04
Geplaatst door papol
Familie heeft in Nederland het laatste woord, moet toestemming geven.


Gr.P

Dat was dus ook wat ik dacht.

Juliette
24-02-06, 09:07
Geplaatst door papol
Overigens, in België of Oostenrijk doen ze niet zo moeilijk, iedereen is donor behoudens diegene met een schriftelijk bezwaar. (Geld ook voor vakantiegangers)



Klopt. Je bent automatisch donor tenzij je een schriftelijk verzoek indient om dat niet te zijn.

Niet zo'n slechte regeling vind ik. Als ik dood ben en ze kunnen met delen van m'n lijf iemand redden doen ze maar.

Divine_70
24-02-06, 09:09
Geplaatst door Juliette
Klopt. Je bent automatisch donor tenzij je een schriftelijk verzoek indient om dat niet te zijn.

Niet zo'n slechte regeling vind ik. Als ik dood ben en ze kunnen met delen van m'n lijf iemand redden doen ze maar.

Ik begrijp dan ook niet waarom ze deze regel in Nederland nog steeds niet hebben doorgevoerd.