PDA

Bekijk Volledige Versie : Gelaatsscans alle Nederlanders in databank



Seif
24-02-06, 08:18
Gelaatsscans alle Nederlanders in databank

Uitgegeven: 24 februari 2006 08:12
Laatst gewijzigd: 24 februari 2006 08:12

AMSTERDAM - Een databank met gelaatsscans en vingerafdrukken van alle Nederlanders wordt momenteel ontwikkeld door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat wordt vrijdag bevestigd in de Volkskrant door deskundigen die zijn betrokken bij de aanleg van de computerinfrastructuur. Het ministerie passeert daarmee het parlement. Een wetsvoorstel over de databank is nog niet goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer.

Directeur Fons Knopjes van ID-Management Centre spreekt in het dagblad van een 'dakpanconstructie'. "De procedures en de werkzaamheden overlappen elkaar." Een woordvoerder van het ministerie zegt in de ochtendkrant dat wordt gewerkt aan een wetsvoorstel. Voor de behandeling van het voorstel in de Tweede Kamer zou nog geen datum zijn geprikt.

Lidstaten

De Europese Commissie wil dat lidstaten voor 28 augustus een nieuw paspoort met chip, met daarop een digitale pasfoto, hebben ingevoerd. Daarom zou het ministerie snel een databank willen aanleggen.

Hoogleraar Bart Jacobs van de Radboud Universiteit in Nijmegen zegt in de krant dat door de opslag van de gegevens de privacy wordt geschonden. "Vroeger was je eerst verdacht en werd daarna pas je privacy geschonden. Straks wordt ieders privacy geschonden, om pas daarna naar verdachten te gaan zoeken."

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/681946/10/Gelaatsscans_alle_Nederlanders_in_databank.html)

Seif
24-02-06, 08:19
Kenmerken Nederlanders in databank

Van onze verslaggever Michael Persson

AMSTERDAM - Het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt aan een databank met gelaatsscans en vingerafdrukken van alle Nederlanders met een paspoort. Daarmee worden de Eerste en Tweede Kamer gepasseerd, die de wetswijziging nog niet hebben goedgekeurd.

Dit wordt bevestigd door deskundigen die bij de aanleg van de computerinfrastructuur zijn betrokken.

Directeur Fons Knopjes van IDManagement Centre, de organisatie die het ministerie van Binnenlandse Zaken bijstaat bij de bouw van de databank, spreekt van een ‘dakpanconstructie’. Knopjes: ‘De procedures en de werkzaamheden overlappen elkaar.’

Een woordvoerder van het ministerie zegt dat er hard wordt gewerkt aan een wetsvoorstel, maar dat er nog geen datum is geprikt voor de behandeling daarvan in de Tweede Kamer.

De haast wordt veroorzaakt door een verordening van de Europese Commissie, die wil dat de lidstaten voor 28 augustus een nieuw paspoort hebben ingevoerd. In het paspoort wordt een chip opgenomen met een digitale pasfoto. Later komen daar ook de vingerafdrukken bij.

Oorspronkelijk waren die biometrische gegevens alleen bedoeld om te verifiëren of paspoort en houder bij elkaar horen. Daarmee kan zogeheten look-alike-fraude worden tegengegaan.

Voor dat doel hoeven autoriteiten alleen de chip op het paspoort uit te lezen. Daarnaast zou per gemeente een administratie worden aangelegd, ‘slechts ter raadpleging in geval van vermissing en andere bijzondere omstandigheden’, aldus minister Van Boxtel in 2002.

Dit kabinet ziet dat anders. ‘Gelet op de maatregelen die dit kabinet noodzakelijk acht in het kader van de bestrijding van terrorisme en identiteitsfraude ben ik van plan (...) tot centralisatie van de administratie over te gaan’, schreef minister Pechtold in april aan de Tweede Kamer. ‘Dit zal in een separaat wetsvoorstel worden geregeld.’

Privacy-experts vinden dat met de centrale opslag van de biometrische gegevens een fundamentele grens wordt overschreden. ‘Vroeger was je eerst verdacht en werd daarna pas je privacy geschonden’, zegt hoogleraar Bart Jacobs van de Radboud Universiteit in Nijmegen. ‘Straks wordt ieders privacy geschonden, om pas daarna naar verdachten te gaan zoeken.’

Het College Bescherming Persoonsgegevens acht de centrale databank niet nodig en technisch niet veilig. In Duitsland werd het plan voor een centrale databank voor biometrische gegevens na bezwaren van de Duitse privacy-bewaker Peter Schaar geschrapt.

Bron: De Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article229553.ece)

Joesoef
24-02-06, 09:43
:fuckit2:

Seif
24-02-06, 22:25
Ik ben trouwens zeer verbaasd over het geringe aantal reacties in verhouding tot de ernst van deze maatregel. Zijn we dan echt zo moegebeukt dat niemand het meer kan schelen?

Joesoef
24-02-06, 22:45
Ik denk dat niemand de impact realiseert. Stel je dit eens voor in combinatie met de camera dichtheid zoals in Engeland.

Orwell is er niets bij.

Dwaalspoor
24-02-06, 22:51
Geplaatst door Seif
Ik ben trouwens zeer verbaasd over het geringe aantal reacties in verhouding tot de ernst van deze maatregel. Zijn we dan echt zo moegebeukt dat niemand het meer kan schelen?

Het is een goede actie tegen het moslimterrorisme en illegale vreemdelingen, ons leven wordt er nog veiliger door.

Marsipulami
24-02-06, 22:52
Geplaatst door Seif
Gelaatsscans alle Nederlanders in databank


Ik voel wel medelijden met die databank

Joesoef
24-02-06, 22:54
Geplaatst door Marsipulami
Ik voel wel medelijden met die databank


:p

Seif
24-02-06, 22:57
Geplaatst door Marsipulami
Ik voel wel medelijden met die databank

Dit zeg ik niet om terug te slaan ofzo. Maar ik zat laatst in een Belgische trein, en ik dacht letterlijk bij mezelf "Wat zijn die mensen lelijk". Ligt het aan mij, of is de gemiddelde Belg echt lelijk?

Marsipulami
24-02-06, 23:01
Geplaatst door Seif
Dit zeg ik niet om terug te slaan ofzo. Maar ik zat laatst in een Belgische trein, en ik dacht letterlijk bij mezelf "Wat zijn die mensen lelijk". Ligt het aan mij, of is de gemiddelde Belg echt lelijk?

Je verwart het fantasme van een rit op een Belgische trein met je laatste bezoek aan een spiegelpaleis.

Seif
24-02-06, 23:05
Geplaatst door Marsipulami
Je verwart het fantasme van een rit op een Belgische trein met je laatste bezoek aan een spiegelpaleis.

Mischien wel ja. Het was de intercity van Amsterdam naar Brussel, dus meer een internationale dan een Belgische trein. Maar toch, er zaten veel Belgen in. En het is me al eerder opgevallen dat Belgen een stuk lelijker zijn dan bijvoorbeeld Nederlanders. Maar mischien is dat ook wel een kwestie van smaak.

Joesoef
24-02-06, 23:09
Geplaatst door Seif
Mischien wel ja. Het was de intercity van Amsterdam naar Brussel, dus meer een internationale dan een Belgische trein. Maar toch, er zaten veel Belgen in. En het is me al eerder opgevallen dat Belgen een stuk lelijker zijn dan bijvoorbeeld Nederlanders. Maar mischien is dat ook wel een kwestie van smaak.


De belgen in een Intercity A,dam Brussel zijn blowers. Roken is slecht voor je huid en van dope ga je er ook niet gelukkig uitzien.

duende
24-02-06, 23:24
Geplaatst door Seif
Dit zeg ik niet om terug te slaan ofzo. Maar ik zat laatst in een Belgische trein, en ik dacht letterlijk bij mezelf "Wat zijn die mensen lelijk". Ligt het aan mij, of is de gemiddelde Belg echt lelijk? :lachu:

Hamza-T
24-02-06, 23:26
Geplaatst door Dwaalspoor
Het is een goede actie tegen het moslimterrorisme en illegale vreemdelingen, ons leven wordt er nog veiliger door.
Makkelijk praten als je niet het gemiddelde gezicht van de terrorist en illegale vreemdeling hebt, ow wacht waarom moet je dan gescand worden?
Straks word je nog gescand als je naar de WC moet, iedereen die dan buiten zijn behoefte doet word dan meteen gearresteerd als illigale ontlastingsterrorist.

'Welcome to futurama, where the cyborgs whill scan your mama'
[quote met kleine toevoeging erin]

Seif
24-02-06, 23:32
De ultieme databank is natuurlijk een databank met daarin het DNA van alle Nederlanders. Als ik vanuit mijn onderbuik reageer, dan zeg ik nee.

Maar wat als je je bedenkt dat het vrijwel onmogelijk is om iemand te verkrachten zonder DNA-sporen achter te laten, en je dus met deze databank alle verkrachtingszaken kunt oplossen? Principes worden dan opeens heel vloeibaar. Het zal je dochter maar zijn.

Hamza-T
24-02-06, 23:35
Stel dat Jantje/Pietje/Klaasje/Keesje erachter komt dat 'pa' niet zijn biologische vader is?

Joesoef
24-02-06, 23:37
Geplaatst door Seif
De ultieme databank is natuurlijk een databank met daarin het DNA van alle Nederlanders. Als ik vanuit mijn onderbuik reageer, dan zeg ik nee.

Maar wat als je je bedenkt dat het vrijwel onmogelijk is om iemand te verkrachten zonder DNA-sporen achter te laten, en je dus met deze databank alle verkrachtingszaken kunt oplossen? Principes worden dan opeens heel vloeibaar. Het zal je dochter maar zijn.


Met een gezichtsscan kan je iemand volgen van het tankstation tot aan de kunstmesthandel. Met DNA gaat dat wat lastiger.

Seif
24-02-06, 23:46
Geplaatst door Joesoef
Met een gezichtsscan kan je iemand volgen van het tankstation tot aan de kunstmesthandel. Met DNA gaat dat wat lastiger.

Nah, het volgen via een mobieltje is dan veel effectiever. Systemen die automatisch je gezicht herkennen gaan relatief vaak de mist in, en zijn ook relatief makkelijk te bedonderen.

Joesoef
25-02-06, 07:51
Geplaatst door Seif
Nah, het volgen via een mobieltje is dan veel effectiever. Systemen die automatisch je gezicht herkennen gaan relatief vaak de mist in, en zijn ook relatief makkelijk te bedonderen.


Mobieltjes zijn niet gekoppelt aan een persoon.

Seif
25-02-06, 10:47
Geplaatst door Joesoef
Mobieltjes zijn niet gekoppelt aan een persoon.

Toch echt wel hoor. Met een vast abbonement natuurlijk helemaal. Maar ook met een prepaid kunnen ze je volgen. Zelfs als je van SIM wisselt, want elk mobieltje heeft een uniek ID dat ze kunnen uitlezen.

De menselijke stem fungeert ook als een soort vingerafdruk, waardoor elke stem uniek is voor die persoon. Met relatief eenvoudige stemherkenningssoftware kunnen ze dan via het GSM-netwerk waar je bent.

Als straks de uitbreiding van de afluisterpost in Zoutkamp klaar is, dan kunnen ze je meteen lokaliseren waar ook ter wereld. Zo hebben de Russen niet zo lang geleden een hoge Tsjetsjeen te pakken genomen. Hij gebruikte z'n telefoon, en BOEM...een raket in z'n hol.

Wide-O
25-02-06, 10:59
MS UglyMugs 2006 :hihi:

Orwelliaans en waanzinnig. En alsof ietwat misdadiger of terrorist geen extreme make-over kan laten doen. :loens:

Joesoef
25-02-06, 11:19
Geplaatst door Wide-O
MS UglyMugs 2006 :hihi:

Orwelliaans en waanzinnig. En alsof ietwat misdadiger of terrorist geen extreme make-over kan laten doen. :loens:


:argwaan: David?

Wide-O
25-02-06, 11:27
Geplaatst door Joesoef
:argwaan: David?

Ik heb 'm alvast preventief aangegeven, sshhht.

Joesoef
25-02-06, 12:14
zaterdag 25 februari 2006 uur.
De wereld van Orwell lijkt bijna onvermijdelijk
Van onze verslaggever Michael Persson


AMSTERDAM - Aan de centrale databank met gelaats- en vingerscans wordt al volop gebouwd, maar de bijbehorende wet die de privacy moet beschermen, is er nog niet. De tijd begint te dringen.


Een centrale databank met gelaats- en vingerscans is de droom van veel opsporingsautoriteiten. In theorie wordt het daarmee mogelijk sporen van vingerafdrukken en camerabeelden te vergelijken met de opgeslagen gegevens van nagenoeg de hele bevolking – iedereen met een paspoort. Dat zou de zoektocht naar verdachten een stuk makkelijker maken.

Met een centrale databank wordt een fundamentele grens overschreden, zeggen privacybewakers. De praktijk nu is dat iemand eerst verdacht moet zijn, en dat pas daarna zijn privacy wordt geschonden. Met deze databank wordt ieders privacy geschonden, en pas daarna wordt naar verdachten gezocht. Bovendien kan de techniek fouten maken en onschuldigen als verdachte aanmerken.

De wet die de databank mogelijk moet maken, moet dus de balans bewaren tussen de privacy en de gehoopte verhoging van de veiligheid. ‘Het wetsvoorstel zal naast de opzet van de administratie ook de bescherming en de beveiliging van de administratie regelen, alsmede welke instanties toegang zullen krijgen tot deze administratie’, schreef minister Pechtold voor Bestuurlijke Vernieuwing daarom aan de Tweede Kamer.

Dat was april vorig jaar. Er is echter nog geen wetsvoorstel en zelfs nog geen datum voor de behandeling daarvan. Omdat op 28augustus het nieuwe paspoort met de biometrische kenmerken wordt ingevoerd, en de Eerste en Tweede Kamer op 30juni met zomerreces gaan, begint de tijd te dringen. Niet zo vreemd dus dat er op de achtergrond al met de opzet van de databank is begonnen.

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken dient het werk dat nu wordt gedaan alleen ter voorbereiding op het wetsvoorstel. Het gebeurt bovendien vaker dat het ambtelijk apparaat vooruitloopt op een parlementaire beslissing.

Maar juist vanwege de mogelijke tijdnood bestaat het gevaar dat die voorbereidingen de Kamer straks voor voldongen feiten stellen, zegt biometrie-expert Max Snijder van de Biometric Expertise Group. ‘De techniek moet zich voegen naar wat wij wenselijk achten, niet andersom. Daarover moet je een transparante discussie voeren.’

Aanvankelijk zouden de gelaatsscan en de vingerafdrukken alleen in een chip in het paspoort worden opgenomen. Die maatregel moest misbruik van het paspoort voorkomen. Het ging daarbij om look-alike-fraude.

Later werd besloten de biometrische kenmerken ook in gemeentelijke administraties op te slaan. Doel daarvan was te controleren of iemand die een nieuw paspoort aanvraagt omdat het zijne gestolen is, ook daadwerkelijk diegene is die hij zegt te zijn.

Maar sinds begin vorig jaar noemen kabinetsleden centrale opslag van de biometrische gegevens als uiteindelijk doel. In hun zogeheten ‘terrorismebrief’ schreven de ministers Remkes en Donner dat ‘in het kader van terrorismebestrijding (...) een informatie-infrastructuur zal worden ontwikkeld, waarmee de mogelijkheid ontstaat de identiteit tevens online te verifiëren’.

Maurice Wessling van privacy-organisatie Bits of Freedom spreekt in dit verband van function creep: zelfopgelegde beperkingen houden niet lang stand als de techniek veel verder reikende mogelijkheden biedt.

Zoals de Amsterdamse korpschef Welten het vorig jaar zei tegen de Volkskrant: ‘Als iets technisch mogelijk is, zal het uiteindelijk worden gebruikt. Tien jaar geleden was het ondenkbaar dat er camera’s op straat hingen. Nu zie je ze overal. De wereld van George Orwell komt steeds dichterbij.’

mark61
25-02-06, 20:31
Geplaatst door Seif
De ultieme databank is natuurlijk een databank met daarin het DNA van alle Nederlanders. Als ik vanuit mijn onderbuik reageer, dan zeg ik nee.

Maar wat als je je bedenkt dat het vrijwel onmogelijk is om iemand te verkrachten zonder DNA-sporen achter te laten, en je dus met deze databank alle verkrachtingszaken kunt oplossen? Principes worden dan opeens heel vloeibaar. Het zal je dochter maar zijn.

Yep. Die gelaatsscans en vingerafdrukken zijn waanzin, voor dna-databank heb ik ondanks jeuk in de onderbuik meer enthousiasme. Geen onopgeloste verkrachtingen meer.

Al is dat probleem niet zo groot geloof ik. Tweederde van alle verkrachtingen worden toch door bekenden gepleegd? Tis meer de bewijslast van onvrijwillige seks.

Dolle Fatima
25-02-06, 20:44
Ik vind het allemaal nogakl gevaarlijke ontwikkelingen. En het volk ligt te slapen, behalve als het om terorrisme gaat.