PDA

Bekijk Volledige Versie : Soennieten, sjiieten: de verschillen



Marsipulami
25-02-06, 20:34
Soennieten, sjiieten: de verschillen
ACHTERGROND door Harald Doornbos


Zaterdag 25 februari 2006 - VAN ALLE moslims op deze wereld is 90 procent soenniet, tien procent is sjiiet. Soenniet is afgeleid van het Arabische woord voor traditie, sjiiet komt van de woorden ‘Shi’at Ali’ – de partij van Ali. Het schisma tussen beide groepen is religieus en cultureel en wordt vaak vergeleken met de tegenstelling katholiek-protestant binnen het christendom. De scheuring ontstond onmiddellijk na de dood van de eerste moslim, de profeet Mohammed in het jaar 632. Tijdens de vraag wie Mohammed moest opvolgen als kalief, leider van de moslims, koos een meerderheid voor Abu Bakr, een vertrouweling van de profeet. Maar een groepje mannen was juist voor Ali, de neef van Mohammed die getrouwd was met de dochter van de profeet, Fatima.

Ali’s afwijzing zette kwaad bloed bij zijn aanhangers. In het jaar 656 werd Ali uiteindelijk toch kalief, de vierde sinds de dood van Mohammed. Vijf jaar later werd hij evenwel vermoord. Hoessein, een zoon uit het huwelijk tussen Ali en Fatima, nam de strijd voor de leiding van de moslimwereld over. Maar hij werd in het jaar 680 verslagen en vermoord door het leger van een soenniet die inmiddels zelf kalief was geworden.

De moord op Hoessein door mede-moslims staat centraal binnen het sjiitische geloof. Door te sterven betaalde Hoessein voor de zonde van anderen, zo menen sjiieten. Vanzelfsprekend wordt hier vaak de vergelijking gemaakt met de kruisiging van Jezus, een gebeurtenis die centraal staat binnen het christendom.

Soennieten staan zeer vijandig ten opzichte van deze, wat zij beschouwen als, Hoessein-verering. Binnen de soennitische traditie staat juist een extreme vorm van monotheïsme centraal. Oftewel: Alleen god mag aanbeden worden – alles dat maar een beetje ruikt naar verering van iets anders is strikt verboden. Sjiieten geloven ook in de theorie van de twaalf imams. Voor soennieten is een imam simpelweg een geestelijke waarvan er duizenden zijn, maar sjiieten kennen slechts twaalf Imams. Ali was de eerste, de andere elf zijn zijn afstammelingen. De tiende en elfde imam liggen begraven in Samarra in Irak, in de Gouden Moskee die afgelopen woensdag werd opgeblazen. De twaalfde imam werd ook geboren in Samarra maar sjiieten geloven dat hij in het jaar 873 in een kelder verdween. Sindsdien wachten sjiieten op de terugkeer van de twaalfde imam, die de Mahdi-imam wordt genoemd. Hij zou volgens het sjiitische geloof momenteel ergens rondwaren en naar de gebeden luisteren. Ook veel soennieten trouwens geloven in de terugkeer van de Mahdi-imam; radicale soennieten beschouwen de sjiitische imam-cultus daarentegen als een belediging aan het adres van god en de profeet Mohammed.

Er bestaat echter ook een groot aantal overeenkomsten tussen soennieten en sjiieten. Beide richtingen geloven dat Mohammed de laatste profeet is, ze gebruiken dezelfde koran en ontmoeten elkaar in Mekka tijdens de hajj, de jaarlijkse bedevaart naar Mekka.

Er zijn slechts vier landen ter wereld met een sjiitische meerderheid: Iran (93 procent), Bahrein (70 procent), Azerbeidzjan (65 procent) en Irak (60 procent). Alle andere moslimlanden kennen een meerderheid van soennieten. Jemen en Libanon hebben een grote sjiitische minderheid, respectievelijk 40 procent en 35 procent.

Soennieten en sjiieten beschikken beide over een aantal terreurgroepen. Meest notoire soennitische organisaties zijn Al-Qaida van Osama bin Laden, de Taliban in Afghanistan en Sipah-e-Sabaha (Leger van de profeet) in Pakistan. Radicaal sjiitische zijn het Mahdi-leger in Irak, Hezbollah in Libanon en haar zusterorganisatie Islamitische Jihad, met kantoren in Syrië, al werkt Hezbollah samen met Hamas, dat overwegend soennitisch is.

Dolle Fatima
25-02-06, 20:42
Het klopt niet helemaal, maar goed.
Het is een begin zullen we maar zeggen.
Meeste Nederlanders hebben de ballen verstand van de Islam.

Seif
25-02-06, 20:45
Zelf heb ik vaak het idee dat Sjiieten doorgaans wat 'relaxter' met hun geloof omgaan. Tis maar een oppervlakkige waarneming hoor. Als ik het fout heb hoor ik het graag.

mark61
25-02-06, 20:46
Er klopt geen ruk van dat verhaal, waar heb je dat vandaan?

Zin 1 is grote onzin. Het schisma is religieus noch cultureel, maar politiek, zoals zin 2 al correct aangeeft.

Gelovigen 'beschikken' niet over terreurgroepen. Het lijstje is een volstrekt willekeurige opsomming van organisaties die totaal van elkaar verschillen.

Wat is je bron en waarom post je zulke onverantwoorde onzin?

Het onderscheid soenna-sji'a is totaal niet van belang voor wat dan ook, en niet te vergelijken met katholiek - protestant of zelfs maar - orthodox.

Waarom doe je zoiets?

Dolle Fatima
25-02-06, 20:48
Geplaatst door Seif
Zelf heb ik vaak het idee dat Sjiieten doorgaans wat 'relaxter' met hun geloof omgaan. Tis maar een oppervlakkige waarneming hoor. Als ik het fout heb hoor ik het graag.

Nou dat ben ik niet met je eens. Als Sunni ben ik natuurlijk vebooroorddeeld maar de meeste Shia die ik ken zijn nogal rigide. De geestelijken gaan voor alles, en moeten onvoorwaardelijk gehoorzaamd worden. Kijk maar naar dat hele rechtssysteem in Iran met een hele hierarchie aan geestelijk leiders.

mark61
25-02-06, 20:48
Geplaatst door Dolle Fatima
Het klopt niet helemaal, maar goed.
Het is een begin zullen we maar zeggen.
Meeste Nederlanders hebben de ballen verstand van de Islam.

Door dit soort broddelwerkjes worden ze er geen ruk wijzer van ook.

Maar ik ben niet van mening dat NLers verplicht zouden moeten worden verstand te hebben van de islam. Ik heb niet eens verstand van het christendom. Waarom zou ik ook?

Tis nog erger, de meeste moslims hebben ook de ballen verstand van de islam. De meeste christenen ook van het christendom, etc. etc.

mark61
25-02-06, 20:49
Geplaatst door Seif
Zelf heb ik vaak het idee dat Sjiieten doorgaans wat 'relaxter' met hun geloof omgaan. Tis maar een oppervlakkige waarneming hoor. Als ik het fout heb hoor ik het graag.

Dat kan je niet zeggen, op grond waarvan zeg je dat? Iran? :hihi:

Eventuele relaxtheden hebben niets te maken met de smaak godsdienst, daar zijn legio andere verklaringen voor.

Dolle Fatima
25-02-06, 20:52
Geplaatst door mark61
Door dit soort broddelwerkjes worden ze er geen ruk wijzer van ook.

Maar ik ben niet van mening dat NLers verplicht zouden moeten worden verstand te hebben van de islam. Ik heb niet eens verstand van het christendom. Waarom zou ik ook?

Ik heb ook nergens gezegd dat het verplicht zou moeten zijn lieve schat. Ik zei alleen dat veel nederlanders geen verstand hebben van de Islam en wat informatievere krantenberichtjes zouden daar wat aan kunnen doen. natuurlijk ben je niet verplicht die te lezen.
Wat betrefet godsdienstonderwijs, een beetje algemene kennis is wel zo bevordelijk voor het begrip over en weer, ook van Moslims naar Christenen, Hindoes en Joden toe bijvoorbeeld.
Maar ik heb wel eens een boekje doorgebladerd van een Christelijke middelbare school, wat daar instond over de Islam was echt je reinste onzin. Kennis als 'Mohammedaanse meisjes worden doorgaans door vader uitgehuwelijkt' (en ik citeer nu letterlijk uit een schoolboek) lijken me niet echt bevordelijk voor de integratie.

mark61
25-02-06, 20:54
Geplaatst door Dolle Fatima
Nou dat ben ik niet met je eens. Als Sunni ben ik natuurlijk vebooroorddeeld maar de meeste Shia die ik ken zijn nogal rigide. De geestelijken gaan voor alles, en moeten onvoorwaardelijk gehoorzaamd worden. Kijk maar naar dat hele rechtssysteem in Iran met een hele hierarchie aan geestelijk leiders.

Heb je niet door dat je het hier over van alles hebt, behalve over godsdienst / geloof?

Dolle Fatima
25-02-06, 20:57
Geplaatst door mark61
Heb je niet door dat je het hier over van alles hebt, behalve over godsdienst / geloof?

In groep 3 heb ik leren lezen.
Jij?

Seif
25-02-06, 20:58
Geplaatst door mark61
Dat kan je niet zeggen, op grond waarvan zeg je dat? Iran? :hihi:

Waarschijnlijk door de indruk die ik van ze krijg in de media, en de enkelen die ik in het echt heb ontmoet.

mark61
25-02-06, 21:05
Geplaatst door Dolle Fatima
lieve schat.

:Iluvu:


Ik zei alleen dat veel nederlanders geen verstand hebben van de Islam en wat informatievere krantenberichtjes zouden daar wat aan kunnen doen. natuurlijk ben je niet verplicht die te lezen.

Die zijn er ook wel, maar niemand leest die. Veel te vermoeiend. Als je serieus info wil geven over welk onderwerp dan ook vereist dat een zorgvuldige (oei, moeilijke) tekst, en een bereidwillige lezer.

Joris Luyendijk heeft een fantastische poging gedaan in een kort bestek in eenvoudige taal een correct verhaal te vertellen. Vind ik dan. Heb jij het gelezen? Wat vind je ervan? Kan je er het stempel 'goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Islamitische Huisvrouwen' op drukken? Wil je het anders s lezen? Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

(Een tipje van de sluier. Islam voor beginners. Paperback | 111 Pagina's | Uitgeverij Podium B.V. | 2003 ISBN: 9057590948)


Wat betrefet godsdienstonderwijs, een beetje algemene kennis is wel zo bevordelijk voor het begrip over en weer, ook van Moslims naar Christenen, Hindoes en Joden toe bijvoorbeeld.

Dat sowieso.


Kennis als 'Mohammedaanse meisjes worden doorgaans door vader uitgehuwelijkt' (en ik citeer nu letterlijk uit een schoolboek) lijken me niet echt bevordelijk voor de integratie.

Ik heb nog een boek met de opener 'den Turk is van nature niet tot arbeid geneigd'. :hihi: Was 1934, maar toch.

Overigens worden naar mijn bescheiden schatting de helft van alle meisjes op deze aardkloot door vader uitgehuwelijkt, maar dat terzijde.

mark61
25-02-06, 21:08
Geplaatst door Seif
Waarschijnlijk door de indruk die ik van ze krijg in de media, en de enkelen die ik in het echt heb ontmoet.

Als ze Iraniër zijn: dat zijn ook hele leuke mensen. Kunnen ook niks aan die malloten aan de top doen. Jij en ik hier toch ook niet? Kan je nagaan.

Als ze geen Irani waren, wellicht waren ze dan lid van de minderheid in het land waar ze vandaan komen. Die zijn altijd wat relaxter. Daaro dan. Hiero wat minder.

mark61
25-02-06, 21:09
Geplaatst door Dolle Fatima
In groep 3 heb ik leren lezen.
Jij?

Ik heb nooit in een groep gezeten.

Dus vertel me, wat bedoel je?

Dolle Fatima
25-02-06, 21:17
Geplaatst door mark61
:Iluvu:



Die zijn er ook wel, maar niemand leest die. Veel te vermoeiend. Als je serieus info wil geven over welk onderwerp dan ook vereist dat een zorgvuldige (oei, moeilijke) tekst, en een bereidwillige lezer.

Joris Luyendijk heeft een fantastische poging gedaan in een kort bestek in eenvoudige taal een correct verhaal te vertellen. Vind ik dan. Heb jij het gelezen? Wat vind je ervan? Kan je er het stempel 'goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Islamitische Huisvrouwen' op drukken? Wil je het anders s lezen? Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.


Ik had zelf een hopeel goed boekje, maar dat heb ik oit uitgeleend en nooit meet terug gezien.
Sja er zijn zoveel van die Islam voor beginners boekjes, maar goed.
Ik ben trouwens geen huisvrouw, maar goed, dat even terzijde.

Dolle Fatima
25-02-06, 21:18
Geplaatst door mark61
Ik heb nooit in een groep gezeten.

Dus vertel me, wat bedoel je?

je vroeg of ik begreep dat er hier over meer dingen werd gepraat behalve geloof.
Beetje rare vraag vond ik, gezien de topic.

gh.wille
25-02-06, 21:19
Geplaatst door Dolle Fatima
Het klopt niet helemaal, maar goed.
Het is een begin zullen we maar zeggen.
Meeste Nederlanders hebben de ballen verstand van de Islam.

Dit vind ik een heel goed punt ,want het is ook ontzettend moeilijk om alles te begrijpen ,dus het stukje History van Marsi klopt ook niet helemaal ?
Maar ook de KORAN is voor een leek (zo als ik ) een moeilijk te begrijpen boek , wat zich niet laat lezen als een doorsnee romannetje .
Vraag me trouwens af hoeveel % van de Nederlandse bevolking dat geen Moslim is wel eens in een KORAN heeft gekeken !
Of zelfs de moeite heeft genomen om de grondslag van de ISLAM beter te leren kennen .

Dolle Fatima
25-02-06, 21:21
Geplaatst door gh.wille
Dit vind ik een heel goed punt ,want het is ook ontzettend moeilijk om alles te begrijpen ,dus het stukje History van Marsi klopt ook niet helemaal ?
Maar ook de KORAN is voor een leek (zo als ik ) een moeilijk te begrijpen boek , wat zich niet laat lezen als een doorsnee romannetje .
Vraag me trouwens af hoeveel % van de Nederlandse bevolking dat geen Moslim is wel eens in een KORAN heeft gekeken !
Of zelfs de moeite heeft genomen om de grondslag van de ISLAM beter te leren kennen .

Ik denk heel weinig
En dat valt ten zeerste te betreuren, omdat het wederzijds begriop naar mijn mening zou toenemen als mensen meer van elkaar zouden weten. Dus dan bedoel ik niet alleen nederlansders meer over Moslims maar ook over bijv, Hindoes, maar dat dan ook andersom, Moslims meer leren over bijv Hindoeisme, Jodendom, Boedisme, Humanisme etc.

mark61
25-02-06, 21:28
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik had zelf een hopeel goed boekje, maar dat heb ik oit uitgeleend en nooit meet terug gezien.
Sja er zijn zoveel van die Islam voor beginners boekjes, maar goed.
Ik ben trouwens geen huisvrouw, maar goed, dat even terzijde.

Wat is hopeel? :)

Ja maar wat vind je van Luyendijk? Er zijn misschien heel veel boekjes, maar dit een heel goed boekje. Dacht ik dus.

Ik dacht niet dat je een huisvrouw was, en dat je wel begreep wat ik bedoelde. Maar nee dus.

mark61
25-02-06, 21:30
Geplaatst door Dolle Fatima
je vroeg of ik begreep dat er hier over meer dingen werd gepraat behalve geloof.
Beetje rare vraag vond ik, gezien de topic.

Ik bedoel dat de kenmerken die jij opnoemt over sji'ieten niet echt wat met geloof of godsdienst op zich te maken hebben, maar met maatschappelijke / politieke zaken. Dat vond ik wel grappig.

Maar je hebt ook wel gelijk, want Seif had het ook meer over sji'ieten als mensen in het dagelijks leven, dan als theologisch verschijnsel.

gh.wille
25-02-06, 22:58
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik denk heel weinig
En dat valt ten zeerste te betreuren, omdat het wederzijds begriop naar mijn mening zou toenemen als mensen meer van elkaar zouden weten. Dus dan bedoel ik niet alleen nederlansders meer over Moslims maar ook over bijv, Hindoes, maar dat dan ook andersom, Moslims meer leren over bijv Hindoeisme, Jodendom, Boedisme, Humanisme etc.

Zo bedoelde ik het ook , zelf heb ik destijds een KORAN cadeau gehad, en die heeft bij mij een plaats in de kamer waar voor mij belangrijke boeken staan.
Maar je hebt gelijk ik weet ook niet veel meer van andere geloven, behalve het Christendom want daar ben ik mee opgevoed ,hoewel ik geen aanhanger ben van een bepaald geloof ,geloof ik wel in een god.

Joesoef
25-02-06, 23:04
Kan het boek nergens meer vinden, het was uitgegeven door Bulaaq en geschreven door ter haar, volgelingen van de imam oid. Zie het alleen niet op de site van bulaaq staan.

Joesoef
25-02-06, 23:08
Lucas Catherine schreef Islam voor ongelovigen, erg aardig voor de niet Islam kenner die het wat breed wil bekijken, verder dan alleen de Koran ed.

Marsipulami
25-02-06, 23:22
Geplaatst door mark61
Maar ik ben niet van mening dat NLers verplicht zouden moeten worden verstand te hebben van de islam. Ik heb niet eens verstand van het christendom.

Zelfkennis is bron van alle wijsheid (Chinees spreekwoord) :duim:

mark61
25-02-06, 23:25
Geplaatst door Marsipulami
Zelfkennis is bron van alle wijsheid (Chinees spreekwoord) :duim:

Geef liever antwoord op mijn vragen, ipv irrelevant geleuter.

Marsipulami
25-02-06, 23:27
Geplaatst door mark61
Geef liever antwoord op mijn vragen, ipv irrelevant geleuter.

Zelfkennis is heel relevant.

Marsipulami
25-02-06, 23:34
Geplaatst door mark61
Het onderscheid soenna-sji'a is totaal niet van belang voor wat dan ook,

Daaruit blijkt dat je noch de overtuiging en zelfverstaan van de soennieten noch de overtuiging en zelfverstaan van de sjiieten ernstig wil nemen. Zo'n beweringen daar druipt je eigen superioriteitsdenken van af.



en niet te vergelijken met katholiek - protestant of zelfs maar - orthodox.

Alles is met alles te vergelijken. Zelfs appelen met peren. Zeggen dat iets onvergelijkbaar is, dat is pas onzin.

mark61
25-02-06, 23:45
Geplaatst door Marsipulami
Daaruit blijkt dat je noch de overtuiging en zelfverstaan van de soennieten noch de overtuiging en zelfverstaan van de sjiieten ernstig wil nemen. Zo'n beweringen daar druipt je eigen superioriteitsdenken van af.

Klets niet zo en geef antwoord op mijn vragen. Laatste oproep.

Marsipulami
26-02-06, 00:16
Geplaatst door mark61
Klets niet zo en geef antwoord op mijn vragen. Laatste oproep.


Gelovigen 'beschikken' niet over terreurgroepen.

Dat klopt. Zonder religie zou er veel meer oorlog en lijden zijn op de wereld. Geloof in God verbindt mensen met elkaar en heeft een turbo-effect op vlak van etisch handelen, solidariteit en medemenselijkheid.



Het lijstje is een volstrekt willekeurige opsomming van organisaties die totaal van elkaar verschillen.

De auteur van dat artikeltje is zich volgens mij wel bewust van het feit dat die groepen van elkaar verschillen. Maar daarover ging het niet.

Victory
26-02-06, 00:19
Het niveau van deze artikel is heel erg laag. Het lijkt wel of het geschreven is door een Marokkaanse hangjongen.


Geplaatst door Marsipulami
Zaterdag 25 februari 2006 - VAN ALLE moslims op deze wereld is 90 procent soenniet, tien procent is sjiiet.
Er zijn geen officiële cijfers.


Het schisma tussen beide groepen is religieus en cultureel en wordt vaak vergeleken met de tegenstelling katholiek-protestant binnen het christendom.
Er bestaat een verschil in wie wij als onze leider hebben aangenomen na de profeet (s) zijn dood. En aangezien je een andere leider hebt, heb je soms ook andere vonnissen. Het is totaal niet te vergelijken met de verschillen tussen groeperingen in het christendom of welk ander geloof. Er zijn geen groeperingen in Islam, wie zich in een groep plaatst, heeft zich buiten de grensen van Islam geplaatst.

Waar het allemaal uiteindelijk om gaat: wie accepteer jij als de leider van de islamitische gemeenschap, na de profeet (s) zijn dood.

De Shi'a zegt dat alleen Allah (swt) bepaald wie de leider zal zijn, en dat de profeet meerdere malen heeft gezegd wie na hem zal leiden, en daarna, etc. En de sunni's zeggen dat de profeet (s) helemaal niks heeft gezegd over wat er moest gebeuren na zijn dood, en dat hij het gewoon aan de mensen heeft overgelaten.

En toen heeft een kleine groepje mensen voor Abu Bakr gekozen, die toen een soort van monarchie is begonnen. Waarbij iedereen zijn opvolger koos (die vaak een familielid was (vooral later).


De scheuring ontstond onmiddellijk na de dood van de eerste moslim, de profeet Mohammed in het jaar 632. Tijdens de vraag wie Mohammed moest opvolgen als kalief, leider van de moslims, koos een meerderheid voor Abu Bakr, een vertrouweling van de profeet. Maar een groepje mannen was juist voor Ali, de neef van Mohammed die getrouwd was met de dochter van de profeet, Fatima.
Abu Bakr werd gekozen door een groepje mensen in de moskee, een paar minuten na de dood van de profeet (s) toen de familieleden van de profeet (s) nog aan het rouwen waren. Inclusief Imam Ali (as) die al door de profeet (s) als zijn opvolger was gekozen.

Die "groepje mannen was juist voor Ali", waren de meest trouwe volgers van de profeet (s) en zijn familie (ahl-ul bayt (as)), en weigerden een leider aan te nemen die niet door de profeet (s)/Allah (swt) was aangewezen.

De eerste oorlog van moslims tegen moslims was begonnen door een van de vrouwen van de profeet (s): Aisha. Ze mocht niet eens haar huis verlaten, maar verliet toch haar huis en leidde een leger tegen Imam Ali (as) (die in dat periode de khalif was). Imam Ali (as) overtuigde haar eindelijk om op te houden met waar ze mee bezig was om nog een grotere bloedblad te verkomen.

De sunni's van nu erkennen dat dit de fout van Aisha was, maar praten er nooit over.


Ali’s afwijzing zette kwaad bloed bij zijn aanhangers. In het jaar 656 werd Ali uiteindelijk toch kalief, de vierde sinds de dood van Mohammed. Vijf jaar later werd hij evenwel vermoord. Hoessein, een zoon uit het huwelijk tussen Ali en Fatima, nam de strijd voor de leiding van de moslimwereld over. Maar hij werd in het jaar 680 verslagen en vermoord door het leger van een soenniet die inmiddels zelf kalief was geworden.
Alle Imam's (behalve de laatste) werden vermoord, en veel familieleden werden ook verkracht en vermoord.

Na Imam Ali (as) kwam Imam Hassan (as), niet Imam Hussain (as).


De moord op Hoessein door mede-moslims staat centraal binnen het sjiitische geloof. Door te sterven betaalde Hoessein voor de zonde van anderen, zo menen sjiieten. Vanzelfsprekend wordt hier vaak de vergelijking gemaakt met de kruisiging van Jezus, een gebeurtenis die centraal staat binnen het christendom.
Hier klopt helemaal niks van. Het martelaarschap van Imam Hossein (as) is belangrijk voor ons, omdat als hij toe had gestemd met de moordenaar khalif yazid, dan was het afgelopen met Islam. Hij weigerde een eed van trouw af te leggen en vocht met 70 man tegen het hele leger van yazid. Alle 70 man werden vermoord, samen met veel vrouwen en kinderen.


Soennieten staan zeer vijandig ten opzichte van deze, wat zij beschouwen als, Hoessein-verering. Binnen de soennitische traditie staat juist een extreme vorm van monotheïsme centraal. Oftewel: Alleen god mag aanbeden worden – alles dat maar een beetje ruikt naar verering van iets anders is strikt verboden.
Het lijkt wel of een kind dit geschreven heeft. De grootste zonde die een moslim kan begaan, is Shirk (Polytheism). Niks is gelijk, of komt zelfs in de buurt van Allah (swt). Wat veel sunni's denken is dat wij Imam Hussain (as) als een plaatsje hoger zien dan de Profeet (s). Wat gewoon onzin is die ze van andere mensen zonder verstand hebben gehoord.


Sjiieten geloven ook in de theorie van de twaalf imams. Voor soennieten is een imam simpelweg een geestelijke waarvan er duizenden zijn, maar sjiieten kennen slechts twaalf Imams.
Het niveau van dit artikel wordt steeds lager lijkt wel. Ja, er zijn duizenden Imam's. Maar als we het hebben over Imams (leiders) van de umma (islamistische gemeenschap), dan zijn er maar 12 na de profeet (s). De sunni's geloven in hun khalifs, de eerste vier noemen ze de rechtgeleide khalifs, en de rest (zo'n 100 mischien khalifs) die hebben ze ook. De Shi'a accepteert de leiding van deze mensen over de moslims absoluut niet.

De Shi'a is de harde kern van Islam. Er zal absoluut geen compromis gemaakt worden in onze geloof, en we zullen niemand anders dan de profeet (s) zijn Ahl-ul Bayt (as) accepteren als leiders.

De profeet (s) zei: 'De waarheid is met Ali, en Ali is met de waarheid.'

En daar zal ik mee sterven.

Foxcave1
26-02-06, 05:45
Geplaatst door Marsipulami
Dat klopt. Zonder religie zou er veel meer oorlog en lijden zijn op de wereld. Geloof in God verbindt mensen met elkaar en heeft een turbo-effect op vlak van etisch handelen, solidariteit en medemenselijkheid.



Wat een gezwets, in het hele bestaan van de mensheid zijn er doden gevallen door het geloof of de uitvoering ervan.

Dit begon al heel vroeg toen de ene stam de maan aanbad en de andere de zon, of zoals hier in het noorden de ene stam de boom en de andere de rivier.

Ik ben er van overtuigd dat de mensheid in zijn geheel beter af zou zijn zonder geloof, simpel omdat daardoor de grootste tegenstellingen weg zouden zijn.

Een bewijs?

Kijk eens naar kinderen, zolang ze niet op de hoogte zijn van hun verschil in kleur, geloof, uiterlijk en hokjes denken spelen ze met elkaar, zodra hun omgeving (ouders, familie) begint met het volpompen met allerlei vooroordelen komen de verschillen naar boven. En zodra het kind mondig is zal het dezelfde onzin gebruiken om het verschil aan te dikken.

Hierbij speelt op de achtergrond het geloof een hele diepe rol, immers zelfs cultuur verschillen zijn veelal door het geloof ingegeven.

Nog meer bewijs?

Over de hele wereld waren en zijn er mensen die geloven, maar of je nu Islamieten, Christenen of Jooden neemt, in ieder geloof zit wel een aftakking, die aftakkingen bestrijden elkaar zelfs onderling, een ieder beweert het juiste geloof aan te hangen, en slaan vervolgens aan het moorden om hun gelijk te krijgen.

Geweldig die religie, welk heilig boek ik ook neem, men staat elkaar vaker naar het leven dan dat men met elkaar leeft.

Het moge duidelijk zijn dat ik met mijn tekst niemand be- of ver-oordeel die gelovig is, ik heb ondanks mijn denken diep respect voor mensen die kunnen geloven, ik kan het simpelweg niet opbrengen, zie mijn tekst hierboven.

naam
26-02-06, 12:23
Geplaatst door Foxcave1
Wat een gezwets, in het hele bestaan van de mensheid zijn er doden gevallen door het geloof of de uitvoering ervan.

Dit begon al heel vroeg toen de ene stam de maan aanbad en de andere de zon, of zoals hier in het noorden de ene stam de boom en de andere de rivier.

Ik ben er van overtuigd dat de mensheid in zijn geheel beter af zou zijn zonder geloof, simpel omdat daardoor de grootste tegenstellingen weg zouden zijn.

Een bewijs?

Kijk eens naar kinderen, zolang ze niet op de hoogte zijn van hun verschil in kleur, geloof, uiterlijk en hokjes denken spelen ze met elkaar, zodra hun omgeving (ouders, familie) begint met het volpompen met allerlei vooroordelen komen de verschillen naar boven. En zodra het kind mondig is zal het dezelfde onzin gebruiken om het verschil aan te dikken.

Hierbij speelt op de achtergrond het geloof een hele diepe rol, immers zelfs cultuur verschillen zijn veelal door het geloof ingegeven.

Nog meer bewijs?

Over de hele wereld waren en zijn er mensen die geloven, maar of je nu Islamieten, Christenen of Jooden neemt, in ieder geloof zit wel een aftakking, die aftakkingen bestrijden elkaar zelfs onderling, een ieder beweert het juiste geloof aan te hangen, en slaan vervolgens aan het moorden om hun gelijk te krijgen.

Geweldig die religie, welk heilig boek ik ook neem, men staat elkaar vaker naar het leven dan dat men met elkaar leeft.

Het moge duidelijk zijn dat ik met mijn tekst niemand be- of ver-oordeel die gelovig is, ik heb ondanks mijn denken diep respect voor mensen die kunnen geloven, ik kan het simpelweg niet opbrengen, zie mijn tekst hierboven.

Even nog een toevoeging, geloof in communisme en uberhaupt het soort van denken dat anderen moeten moeten gaan denken en doen zoals de groep doet.

Principles start wars.

Dwaalspoor
26-02-06, 12:43
Geplaatst door Victory
Het niveau van deze artikel is heel erg laag. Het lijkt wel of het geschreven is door een Marokkaanse hangjongen.

Het lijkt mij eerder geschreven te zijn door een verwesterde perzische nicht.

mark61
26-02-06, 12:56
Geplaatst door Marsipulami
Dat klopt. Zonder religie zou er veel meer oorlog en lijden zijn op de wereld. Geloof in God verbindt mensen met elkaar en heeft een turbo-effect op vlak van etisch handelen, solidariteit en medemenselijkheid.




De auteur van dat artikeltje is zich volgens mij wel bewust van het feit dat die groepen van elkaar verschillen. Maar daarover ging het niet.

- bron?

- waarom plaats je dit?

Smaksonny
16-06-13, 11:06
Beste Mark, doe niet zo emotioneel. Waar zijn jouw bronnen?Heb jij de wijsheid in pacht? Volgens mij is er alleen één moslim en dat is Mohammed. De rest zijn afvalligen met hun eigen uitleg.Mohammed was een wijze man, hij maakte één fout. Zijn opvolging is niet door hem goed geregeld.Ik ben gaan zoeken naar de verschillen tussen soeniten en sjiiten. Laat het nou net een nederlander zijn die mij IETS vertelt.

Smaksonny
16-06-13, 11:49
Voor mij is het duidelijk. Het gaat niet om het geloof, het gaat om de uitleg. De mens maakt de religie, de religie maakt niet de mens. Godsdienst is opium voor he volk. De hoop op een beter leven straks. Voor Mark61, mijn bron, Karl Marx

Knutselsmurf
17-06-13, 15:09
Soennieten en sjiieten beschikken beide over een aantal terreurgroepen.
Meest notoire soennitische organisaties zijn Al-Qaida van Osama bin Laden,
de Taliban in Afghanistan en Sipah-e-Sabaha (Leger van de profeet) in Pakistan.Met name het woord "beschikken" ben ik het niet mee eens.
Dat zou er op duiden dat de soennieten en sjiieten "eigenaar" zijn van die organisaties,
of in ieder geval daar een opdracht kwijt kunnen om een klusje uit te voeren.


Zo werkt dat niet, het over grootte deel van de mensen, ook de moslims, willen helemaal geen aanslagen.
Die willen gewoon "huisje-boompje-beestje" laat staan dat ze het telefoonnummer van Al-Qaida hebben.


Het is meer andersom;
Al-Qaida heeft de beschikking over een zootje soennieten, die zich schuldig maken aan corruptie, drugshandel, enz, enz.

H.P.Pas
17-06-13, 18:26
Godsdienst is opium voor he volk. De hoop op een beter leven straks. Voor Mark61, mijn bron, Karl Marx

Wel verkeerd geciteerd. Godsdienst is de opium van het volk. Een subtiel verschil.

Smaksonny
18-06-13, 22:34
Klopt H.P. ik wilde Mark61 uit zijn tent lokken. Is niet gelukt nu jij mij hebt verraden. Mark roept vaak: hoe kom je er bij, waar haal je dat vandaan, wat is je bron? Mark is geen domme jongen, maar is een discussie niet gewend.

BoerHarms
19-06-13, 06:50
Wel verkeerd geciteerd. Godsdienst is de opium van het volk. Een subtiel verschil.

En als er dan heel verslaafd aan bent, dan kan je wel een heel rare dingen gaan doen

super ick
19-06-13, 07:41
Klopt H.P. ik wilde Mark61 uit zijn tent lokken. Is niet gelukt nu jij mij hebt verraden. Mark roept vaak: hoe kom je er bij, waar haal je dat vandaan, wat is je bron? Mark is geen domme jongen, maar is een discussie niet gewend.

Ja fijn, laten we prikkers gaan analyseren.