PDA

Bekijk Volledige Versie : Cartoons Zijn Zo Erg Niet.

Ali Eddaoudi
26-02-06, 10:24
CARTOONS ZIJN ZO ERG NIET

De cartoons hebben de afgelopen drie weken heel de wereld bezig gehouden, ook wij Nederlanders hebben ons meer dan voldoende in de discussie weten te mengen. Een paar tekeningen, van enkele mensen die hoogstwaarschijnlijk door onwetendheid en door hun negatieve opvattingen t.a.v. moslims werden gedreven, hebben de wereld bijna in een oorlog gebracht. God zij dank wordt het nu wat rustiger in de Arabische wereld en houden de relschoppers het voor gezien. Betreurenswaardig vond ik de rellen in Nigeria, daar kwamen ongeveer 20 mensen om het leven en zijn ook kerken in brand gestoken. Zou de profeet zelf (vzmh) dit ook gedaan hebben vroeg ik mezelf meteen af? Nee, natuurlijk niet! Ik wil er niet eens over peinzen, dit moeten wij moslims ondubbelzinnig afkeuren. Net toen ik dit nieuws hoorde en ik mezelf krachtig tegen dergelijke gebeurtenissen uitsprak, zag ik op mijn televisiescherm beelden uit Irak. Gevangenen die gemarteld werden en Westerse militairen die dit de gewoonste zaak van de wereld schijnen te vinden. In hemelsnaam, waarvoor hebben we dan Sadam dan verdreven? Was het niet de bedoeling het land en de mensen te bevrijden van alle misstanden en martelingen die Sadam en zijn leger begingen? Ik snap er niets meer van, het lijkt wel of dat de wereld zelf schizofreen is geworden. We zeggen de vrijheid en beschaving te brengen en we martelen en richten kampen op. En ja, ik keur al het geweld die om die cartoons is ontstaan af. Het is dom, heeft niets met religieuze manieren van doen te maken en is bovendien een gevaarlijke manier van protesteren.
Maar waar zijn al die politici in de Europese unie die bol staan van het normen en waardenverhaal? Waar blijft Europa met haar ondubbelzinnige walging van dergelijke praktijken die door bondgenoten als de Engelsen en Amerikanen worden begaan? Ik had een krachtig signaal willen zien uitgaan richting deze twee machthebbende landen die de wereld gijzelen. Nee, we laten ze zelfs gebruik maken van onze vliegvelden om mensen te ontvoeren naar geheime locaties in Europa. Over welke rechtsbeginselen hebben we het hier nog?
Dit is waarom zo veel moslims verontwaardigd en teleurgesteld zijn. In wezen verschillen moslims helemaal niet van de gemiddelde Nederlander, alleen lijken mensen tegen elkaar uitgespeeld te worden en door onwetendheid tot kampen gedreven. Was het niet Bush die enkele jaren riep dat je alleen voor of tegen hem kon zijn? Allemaal stukjes puzzel die op hun plaats vallen. Deze mensen wakkeren hele bevolkingsgroepen aan om te haten en zelfs te moorden. Niet zo lang geleden schreef ik in het NRC een artikel getiteld “hypocrisie verhult dat het oorlog blijft”. Een golf aan kritiek kreeg ik te incasseren omdat ik onze premier te hard zou hebben aangepakt. Ik noemde hem een hypocriet en zijn politieke maatjes zouden erop aansturen om de wereld in een totale chaos te brengen. De christelijke tegen de islamitische wereld om precies te zijn. Een strijd die we niet mogen onderschatten denk ik, al vindt deze nog vaak op het psychisch vlak plaats. Maar hoe lang nog en ja, ook Jan Peter Balkende die achter Amerika en Engeland staat doet er helaas aan mee! Hij is net als vele Europese leiders verantwoordelijk voor de mistanden als ze het laten gebeuren terwijl ze bij machte zijn er wat aan te doen. Waarvoor keurt onze eigen premier het geweld van de Amerikanen en Engelsen niet af en waarom volgen er geen harde sancties tegen deze landen? Ik kan het niet anders verklaren dan dat er sprake is van onvoorwaardelijke liefde voor elkaar. Het zijn kameraden, wat ze ook uitspoken! Als mijn vrienden moorden en afspraken schenden, dan komen ze er niet in bij mij. Ze verwachten van burgers braaf gedrag en dat we elkaar aanspreken als we dingen fout doen, maar welke voorbeelden hebben wij?
Hier pas ik voor en als men wel vooraan staat om moslims of Arabische groeperingen te veroordelen, dan vind ik dat van weinig geloofwaardigheid getuigen. Willen we meer ellende voorkomen, dan moeten er grondig wat zaken veranderen. Moslims moeten stoppen met reageren met excessief geweld op uitingen van tekenaars en schrijvers. Het uitloven van geldbedragen om mensen te doden vind ik net zo laf als onze leiders zelf. Misbruik maken van arme mensen door ze hondsdol te maken en ook nog een enorme worst voor te houden, vind ik net zo fout! De cartoons, hoe beledigend ook, stellen bij al die andere zaken niets voor en een goede moslims weet dat Allah ons allen op het matje zal roepen, dus laat het aan Hem over, zou ik zeggen. Veel belangrijker vind ik het opkomen voor de duizenden gevangenen en medemensen die jaren gemarteld worden; ook in de landen waar men de straat opgaat. Maar daar hebben we wederom het lef niet voor, nee dan neemt iedere demonstrant de benen. Kijken we de andere kant op en willen we vooral niets zeggen om ons zelf te sparen. Moskeeën in Nederland zouden wat mij betreft wekelijks moeten demonstreren tegen schendingen van mensenrechten en zich niet zo focussen op theologische vraagstukken die de samenleving en de gemeenschap niet echt dienen. Het doet mij vaak denken aan de rooms- katholieke kerk die het condoomgebruik verbiedt in een tijd dat er in Afrika miljoenen mensen besmet geraken. Fatwa’s uitspreken over zaken die irrelevant zijn of ondergeschikt aan andere zaken maakt dat moslims afhankelijk van een aantal imams blijven en men verschuilt zich ook daarachter. Nederlandse moslims tonen te weinig daadkracht en stralen weinig energie uit. Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Ali Eddaoudi

majstro
26-02-06, 15:45
Geplaatst door Ali Eddaoudi
CARTOONS ZIJN ZO ERG NIET

l die andere zaken niets voor en een goede moslims weet dat Allah ons allen op het matje zal roepen, dus laat het aan Hem over, zou ik zeggen.

Ali Eddaoudi

Goed gesproken Ali, maar grotendeels tegen dovemansoren gericht, vrees ik.

Over het algemeen lijken gelovigen van welke religie dan ook heel weinig vertrouwen te hebben in het vermogen van hun god of goden om voor zichzelf op te komen. De verleiding wordt dan groot om als zelfbenoemde verdediger van de aangevallen godheid een aantal zaken op aarde voor hem te regelen.

Tja, vroeger schijnt God in zijn toorn nog wel eens een stad, en een keer zelfs bijna de hele wereldbevolking te hebben weggevaagd, en zulke gebeurtenissen hielden de schrik er vanzelfsprekend wel een tijdje in. Maar de laatste paar duizend jaar is het wat dat betreft nogal stil gebleven ;-)

FunKy_BellA^
15-04-06, 12:16
Geplaatst door majstro
Goed gesproken Ali, maar grotendeels tegen dovemansoren gericht, vrees ik.

Over het algemeen lijken gelovigen van welke religie dan ook heel weinig vertrouwen te hebben in het vermogen van hun god of goden om voor zichzelf op te komen. De verleiding wordt dan groot om als zelfbenoemde verdediger van de aangevallen godheid een aantal zaken op aarde voor hem te regelen.

Tja, vroeger schijnt God in zijn toorn nog wel eens een stad, en een keer zelfs bijna de hele wereldbevolking te hebben weggevaagd, en zulke gebeurtenissen hielden de schrik er vanzelfsprekend wel een tijdje in. Maar de laatste paar duizend jaar is het wat dat betreft nogal stil gebleven ;-)

Die cartoons zijn helemaal wel erg want wie geeft die mensen het recht degene te tekenen die anderen aanbidden????????En die de moslims zelf niet eens mogen tekenen.......

Elie Hobeika
19-04-06, 03:52
Geplaatst door majstro
Slecht gesproken Ali, maar grotendeels tegen dovemansoren gericht, vrees ik.

Damn right,

Ik weet voor de rest niks te lullen omdat het een groot stuk was en het te laat is..

dus..

Ja..

Ik weet nu niet wat ik lul.. :verdriet: