PDA

Bekijk Volledige Versie : Mladic eist miljoenen voor overgave



Divine_70
26-02-06, 14:01
Onderhandelaars hebben de voortvluchtige Bosnisch-Servische generaal Ratko Mladic vijf miljoen dollar geboden voor zijn overgave. Het geld zou dienen ter compensatie voor zijn familie en lijfwachten. Maar Mladic weigerde de afkoopsom: hij eiste ‘tientallen miljoenen euro’s’, aldus The Sunday Times.

Mladic bracht de afgelopen week minstens één dag door in Belgrado voor de geheime onderhandelingen met Amerikaanse en Servische tussenpersonen, aldus een bron binnen de Servische militaire inlichtingendienst.

Aanvullende eisen
De generaal stelt bovenop het geld enkele aanvullende eisen. Hij wil niet in het openbaar gezien worden met handboeien om. Hij wil ook rechtstreeks naar Nederland gevlogen worden, en niet via Bosnië, zoals ex-president Milosevic destijds. Vojislav Kostunica, de Servische premier, wil dan weer niet dat hij de verdachte uitlevert en staat erop dat de uitlevering via Bosnië gebeurt.

Verontwaardiging
Mladic is voorlopig ondergebracht op een veilige plek, een villa vlabij Belgrado of een legerbasis op het platte land, aldus de Britse krant. In Bosnië reageert men verontwaardigd op het feit dat de generaal geld wordt aangeboden. “Hij wordt beloond voor zijn oorlogsmisdaden”, zegt Remzija Hasanovic van de vereniging Moeders van Srebrenica, 'Hoe durven ze zoiets te bedenken?'

26/02/06 10u42

http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_116509.jpg

Dwaalspoor
26-02-06, 14:05
Het lijkt er verdacht veel op dat de miljoenen die ze hem aanbieden een soort zwijggeld is.

Divine_70
26-02-06, 14:09
Geplaatst door Dwaalspoor
Het lijkt er verdacht veel op dat de miljoenen die ze hem aanbieden een soort zwijggeld is.

Is toch te zot voor woorden dat hem geld geboden wordt. :cheefbek:
Lijkt mij meer een laatste wanhoopskreet om gezichtverlies te voorkomen.

waterfiets
26-02-06, 14:09
Geplaatst door Dwaalspoor
Het lijkt er verdacht veel op dat de miljoenen die ze hem aanbieden een soort zwijggeld is.

Welnee, ze willen een geweldloze overgave zonder trammelant. Maar geld bieden aan een verdachte lijkt mij alleen al vanuit juridische overwegingen erg dom. En dan heb ik het nog niet eens over de ethische overwegingen die een rol spelen bij het bieden van geld aan een oorlogsmisdadiger.