PDA

Bekijk Volledige Versie : Akoord Iran-Rusland over verrijking uranium



Joesoef
26-02-06, 15:01
zo 26 feb 2006, 13:56
Akoord Iran-Rusland over verrijking uranium
BUSHEHR - Iran en Rusland hebben een principeakkoord bereikt over de verrijking van uranium in Rusland ten behoeve van Iraanse kerncentrales. Dit heeft de Iraanse delegatieleider Gholamreza Aghazadeh zondag laten weten. Nadere details moeten de komende dagen worden uitgewerkt tijdens beraad in Rusland.



Het project moet ertoe leiden dat Iran kerncentrales kan hebben zonder dat het Westen zich zorgen hoeft te maken dat Teheran kernwapens zal maken. Het is onduidelijk wat de inhoud van het voorlopige akkoord is. Teheran heeft zich tot dusver op het standpunt gesteld dat het best met de Russen wil samenwerken, maar dat het land het recht wil behouden om ook binnen zijn eigen grenzen uranium te verrijken.

Het atoomprogramma van het islamitische land is vooral voor de Verenigde Staten een steen des aanstoots. Washington beticht Iran er al jaren van dat het atoomwapens wil maken. Teheran zelf zegt alleen vreedzame doelen na te streven zoals de opwekking van elektriciteit. De machthebbers in Iran vinden dat de VS, die zelf veel kerncentrales hebben, een ander land niet kunnen verbieden nucleaire energie op te wekken.

Het internationale conflict over Iran is recentelijk verder geëscaleerd omdat Iran eerste stappen heeft genomen om daadwerkelijk weer uranium zelf te verrijken. Het kwam daarmee in aanvaring van de Europese Unie, die al lange tijd ijvert voor een diplomatieke oplossing. Ook de atoomwaakhond van de Verenigde Naties, het IAEA, is verbolgen. Die organisatie heeft besloten dat de Veiligheidsraad van de VN zich over de kwestie moet buigen en eventueel sancties moet opleggen aan Iran.

De VS willen maar wat graag dat de Veiligheidsraad Iran bij de kladden pakt, maar de kans daarop lijkt niet groot. Rusland en China, beide permanent lid van de raad met vetorecht, voelen weinig voor sancties, alleen al omdat Moskou en Peking grote economische belangen hebben in Iran. Een samenwerking met Rusland voor uraniumverrijking zou een oplossing kunnen bieden voor het conflict. De Veiigheidsraad buigt zich volgende maand over de zaak-Iran.





© 1996-2004 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

tukkersterror
26-02-06, 15:18
Geplaatst door Joesoef
zo 26 feb 2006, 13:56
Akoord Iran-Rusland over verrijking uranium
© 1996-2004 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

Wist ik gisteravond al..............
Alleen de russische bevolking staan nu op hun achterste benen en er is binnenkort weer verkiezingen, dus maar eens zien hoe het allemaal loopt!!!

Spoetnik
26-02-06, 15:24
Geplaatst door tukkersterror
Wist ik gisteravond al..............

Das knap, want ze hebben vandaag pas het akkoord gesloten.



Alleen de russische bevolking staan nu op hun achterste benen en er is binnenkort weer verkiezingen, dus maar eens zien hoe het allemaal loopt!!!

Dat lijkt me sterk. En de volgende verkiezingen in rusland voor de Duma zijn pas in 2007, en de presidentiele verkiezingen in 2008.

mark61
26-02-06, 15:30
Kijken of Bush zijn klep houdt. Fat chance, denk ik.

Victory
26-02-06, 16:11
Je zal zien dat de V.S., (zelfs na zo vaak zijn goedkeuring over de Russische deal te hebben uitgesproken), er niet mee zal toestemmen.

United Snakes, you are done with!

Bush (of een van zijn knechten) zal zeggen: "This is a step in the good direction. But Iran still refuses to be open with the world community, and if it cotinues this path of rebbellion against the world, the free world will not accept this and will be forced to take action."

:haha: wat een trieste mensen.

Maar de Iraanse politici zijn de beste ter wereld. Just wait and see. :)

gh.wille
26-02-06, 16:52
Geplaatst door Victory
Je zal zien dat de V.S., (zelfs na zo vaak zijn goedkeuring over de Russische deal te hebben uitgesproken), er niet mee zal toestemmen.

United Snakes, you are done with!

Bush (of een van zijn knechten) zal zeggen: "This is a step in the good direction. But Iran still refuses to be open with the world community, and if it cotinues this path of rebbellion against the world, the free world will not accept this and will be forced to take action."

:haha: wat een trieste mensen.

Maar de Iraanse politici zijn de beste ter wereld. Just wait and see. :)

Moeten ze vooral deze doorgaans genomen alom gehate krant wel ff voortaan serieus gaan nemen .

1996-2004 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
:duim:
:lole: :lole:



:

rja2
26-02-06, 16:55
We zullen zien of Iran zich aan deze deal houdt.

Ze zijn vaak genoeg van gedachten veranderd.

Ik moet het eerst zien dan geloven.
Dan moet Iran nog steeds meewerken aan het atoomagendschap.

tukkersterror
26-02-06, 17:13
Geplaatst door Spoetnik
Das knap, want ze hebben vandaag pas het akkoord gesloten.



Dat lijkt me sterk. En de volgende verkiezingen in rusland voor de Duma zijn pas in 2007, en de presidentiele verkiezingen in 2008.

Ten eerste er is een voorlopig akkoord, beiden gaan nu overleggen met hun achterban, dinsdag komen ze weer bij elkaar.

En verkiezingen bedoel ik de raad van Moscow, die in Rusland zeer veel invloed heeft.
Deze word in mei gehouden en na alle aanslagen die ze in Rusland hebben gehad, is de bevolking niet blij.

Gisteravond kreeg ik dan ook al smsjes uit Rusland dat ik gelijk had en dat Iran en Rusland een akkoord hadden gesloten.
En dat de regering verraad had gepleegd.

Vandaar!!!