PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwitsers frank en vrij



~Panthera~
26-02-06, 21:04
Zwitsers frank en vrij


Youp van ’t Hek

Het gerucht gaat dat Heleen van Royen dit jaar bloot in het kerstnummer van de Playboy komt. Bij thuiskomst gaan mijn zoon en ik onmiddellijk de kerstboom opzetten zodat we er elke dag aan herinnerd worden. Heleen bloot! Als dat geen zalig kerstfeest wordt.

Ik schrijf dit stukje in een mondain Zwitsers skioord waar heel veel celebrities schijnen rond te sjouwen. Ik zie ze niet. Tot nu toe ben ik duidelijk de beroemdste. Wel veel bont en strakgetrokken vrouwenvlees dat alleen nog maar blauwe pistes durft te nemen uit angst dat bij de eerste de beste jump de tietprotheses verschuiven. Hoorde de ene nerts aan de andere vos vertellen dat ze niet meer skiede omdat vorig jaar na een gitzwarte boekelpiste haar ene borst rond haar sleutelbeen zwierf en ze de andere vlak boven haar lies terugvond.

Wel grappig zo’n rijkemensendorpje. Twee stokbroden kosten een tientje en als je voor je gezin naar de supermarkt bent geweest kan je vanaf de kassa mobiel met de humane Dirk Scheringa bellen. Die wil je tegen een gereformeerde woekerrente wel verder door de winter helpen. Wat wel opvalt is dat die Zwitsers onbegrijpelijk chagrijnig zijn. Ik zou die onbedaarlijke hoeveelheden Franken gierend van het lachen in ontvangst nemen. Maar hier gebeurt dat niet. Streng en humorloos staan ze je te woord.

Soms lucht een weekje afstand wel op. Als je leest dat Ivo Niehe in zijn geheel vernieuwde TV-show Linda de Mol als gast heeft en dat diezelfde Linda het nieuwe boek van Heleen van Royen ten doop heeft gehouden en dat bij deze presentatie Jan Mulder een praatje hield en dat Jan binnenkort ook gast is bij Ivo Niehe of het misschien al is geweest en dat dezelfde Heleen van Royen weer aan de tafel bij Jan Mulder zit, dan begrijp ik dat schnabbelkeizer Charles Groenhuijsen staat te trappelen om bij Talpa in dienst te treden. Wat een warme familie en wat een interessante zender. Daar zou ik als cabaretier graag willen werken.

Ook is het lekker om Smeetsloos schaatsen te kijken. Er wordt niet voor je ingevuld wat Marianne denkt bij het ingaan van de laatste binnenbocht, laat staan dat je je kan laten afleiden door de troebele analyses en voorspellingen van zijn echtgenote Ria Visser. Wat een keuvelechtpaar. Hier laten ze gewoon de rit zien en vallen ze je niet lastig met allerhande weetjes. Hier is men trouwens ook zeer benieuwd naar welke couturier de Nederlandse schaatspakken heeft ontworpen. Dat moet echt een nicht as een paard zijn geweest. Het café waar wij naar de 1500 meter Mannen keken schoot spontaan in de lach toen onze Erben zich bij de starter meldde. Een Engelsman vroeg me of hij zijn reuzenchiquita voor de rit op een bankje zou leggen. Dit moest een prothese zijn. De uitslag van de rit interesseerde niemand meer. Men was het er over eens dat mevrouw Wennemars sowieso al goud had.

Ook heerlijk dat ik niet naar het Holland Heineken House hoef te kijken. Iedereen die met welke sport dan ook de finish heeft gehaald, wordt daar door de straalbezopen oranje meute toegezongen of rondgehost. De twee Bobdames hadden vast geoefend. Hoorde laatst van een gouden topsporter die het ritueel haatte dat het verplicht is om je daar te laten toebrullen. Ik zou toch echt een hele dikke middelvinger naar dat klootjesvolk opsteken. Was wel blij dat ik hoorde dat onze kroonprins heeft gezegd dat bij sport ook een stukje emotie komt kijken. Dat zijn woorden. Kan niet wachten tot hij koning wordt. Zoveel visie!

Ook heerlijk om in het buitenland te lezen dat Gerrit Zalm heel ruiterlijk door het stof gegaan is en dat zijn sorry door het parlement uiteindelijk is geaccepteerd. Dat is nou niks voor onze Tweede Kamer om openlijke excuses van een bewindsman te aanvaarden. Doen ze anders nooit. Gerrit schokte mij zeer toen ik las dat hij heeft overwogen om af te treden. Gewetenswroeging. Innerlijke strijd. Aan het eind van zijn loopbaan zal hij deze drie minuten nog haarscherp herinneren.

Vandaag mag ik weer terug naar ons heerlijke land. Juichend zit ik in de vliegmachien!


:roker: