PDA

Bekijk Volledige Versie : Fransen demonstreren na gruwelijke dood jood



Mark
27-02-06, 05:56
Fransen demonstreren na gruwelijke dood jood

Gepost door Jorrit (Flem) - Bron: NOS Journaal / Novum / FOK!
Gepubliceerd: maandag 27 februari 2006 @ 00:39
Honderdduizenden mensen hebben zondag in Frankrijk meegelopen in verschillende protestmarsen tegen racisme en antisemitisme. Aanleiding voor de demonstraties was de gruwelijke moord op de joodse man Ilan Halimi. Deze Parijzenaar werd in januari ontvoerd, vervolgens wekenlang toegetakeld en op 15 februari zo goed als dood aangetroffen op een spoorlijn. De moord geldt nu al een van de gruwelijkste in de Franse criminele geschiedenis.

De grootste demonstratie was in Parijs; de politie meent dat 33.000 mensen deel hebben genomen aan de demonstratie in de Franse hoofdstad. Een van de organisatoren schatte het aantal demonstranten zelfs op tweehonderdduizend. Bij de demonstratie in Parijs waren zes ministers, onder wie de minister van Binnenlandse Zaken Nicolas Sarkozy, aanwezig. Ook oud-premier Lionel Jospin, kardinaal Lustiger (oud-aartsbisschop van Parijs) en leden van verschillende politieke partijen liepen mee. Er was tevens veel politie op de been.

Vertegenwoordigers van de rechts-extremistische partij Front National probeerden eveneens met de demonstratie mee te lopen, waarna anderen zich onder luid boegeroep van hen afscheidden. In andere Franse steden als Marseille, Lyon, Straatsburg en Bordeaux waren zondag kleinere demonstraties.





De 23-jarige Halimi was voor zijn ontvoering tijdens zijn werk in een telefoonzaak verleid door een jonge blondine. Hij sprak af haar later nog eens te ontmoeten, maar toen hij op de afgesproken plek aankwam, werd hij ontvoerd. Vervolgens werd hij wekenlang verbrand, geslagen en met messen in zijn lijf gestoken. Uiteindelijk werd hij - naakt, vastgebonden en met zware brandwonden op zijn hele lichaam - voor dood achtergelaten op een spoorlijn in Saint Geniève des Bois, dertig kilometer ten zuiden van Parijs, alwaar de politie hem op 15 februari aantrof. De daden van de ontvoerders doen denken aan enkele scènes uit de Franse film L'Appât.



Ilan Halimi

Na de vondst van Halimi kondigde de Franse politie een groot onderzoek aan, inmiddels zijn er veertien arrestaties verricht. Uit verklaringen is gebleken dat Halimi ontvoerd werd omdat zijn familie veel geld zou hebben. "Ze geloofden, en ik citeer, 'dat joden geld hebben'", aldus minister Sarkozy. "Dat heet antisemitisme." De ontvoerders eisten in eerste instantie 450.000 euro van de familie van Halimi voor de vrijlating van de man, later werd dit bedrag verlaagd.

Volgens Sarkozy heeft de bende sinds december 2005 minstens zes verschillende personen willen ontvoeren. Dit zouden volgens de politie ook niet-joden zijn geweest. De bende bestond uit personen van verschillende etnische en religieuze achtergronden. De jongste arrestant is zeventien jaar oud. De 25-jarige Fransman Youssef Fofana geldt als hoofdverdachte in de zaak. Hij is opgepakt in Ivoorkust en heeft inmiddels bekend. De man geldt als de bendeleider en noemt zichzelf 'Brein van de Barbaren'. De Franse politie heeft om zijn uitlevering gevraagd.

Ins
27-02-06, 06:08
Dat is juist. Ik heb er ook van gehoord, werden ze niet de "twee moordgrieten" genoemd.

Joesoef
27-02-06, 07:42
Geplaatst door Ins
Dat is juist. Ik heb er ook van gehoord, werden ze niet de "twee moordgrieten" genoemd.


:hihi:

Poesjkin
27-02-06, 13:54
Het is toch schandalig dat dit gebeurd is?

gh.wille
28-02-06, 00:42
Geplaatst door Poesjkin
Het is toch schandalig dat dit gebeurd is?

Meen je dat nou echt ? het was toch maar een Jood !

Door maar een paar ''Moordgrietjes " gekieteld .
:ergleuk:

waterfiets
28-02-06, 07:30
Van mij mogen ze levenslang krijgen. Maar of het iets met anti-semitisme te maken heeft vind ik niet zo duidelijk. Bijvoorbeeld het idee dat joden geld hebben vind ik niet per definitie anti-semitisch. Wel mag je je afvragen of de daders ook een etnisch / geloofs gelijke zo hadden kunnen martelen. Maar iemand dood martelen omdat je geld wil hebben daar kan ik sowieso met mijn pet niet bij.

nard
28-02-06, 07:48
Ik zie dat dit topic zich in een buitengewoon grote belangstelling mag verheugen. Pagina's lang worden alle details uitgekauwd van een van grondig oordeel voorzien.

:roker:

mulan
28-02-06, 10:15
Geplaatst door nard
Ik zie dat dit topic zich in een buitengewoon grote belangstelling mag verheugen. Pagina's lang worden alle details uitgekauwd van een van grondig oordeel voorzien.

:roker:

Misschien dat je op joods.nl die pagina's lange belangstelling kunt vinden.

mulan
28-02-06, 10:16
Geplaatst door Poesjkin
Het is toch schandalig dat dit gebeurd is?

Schandalig..nee hoor..wij zijn Marokkanen,dat soort dingen vinden wij normaal.