PDA

Bekijk Volledige Versie : Moeders geen vertrouwen in kinderopvang



Dwaalspoor
27-02-06, 21:38
Conclusie uit rapport SCP

Moeders geen vertrouwen in kinderopvang

Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 27 febr. - Nederlandse vrouwen hebben weinig vertrouwen in crèches en andere formele vormen van kinderopvang. Twee op de drie moeders zouden hun kinderen liever niet hieraan toevertrouwen.

Dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau in het rapport Hoe het werkt met kinderen. Uit het rapport, dat morgen officieel openbaar wordt gemaakt, blijkt dat meer dan de helft van de moeders vindt dat een kind het beste altijd door de eigen ouders kan worden opgevangen. Driekwart van de moeders vindt dat de zorg voor een kind niet, of slechts voor maximaal één of twee dagen per week door anderen kan worden overgenomen. Liever brengen ze hun kind naar (schoon)ouders, andere familieleden of bekenden. Nederlandse moeders willen gemiddeld niet meer dan 20 uur per week werken, zelfs als de kinderen uit huis gaan.

Volgens het SCP maakt het rapport duidelijk dat het weinig zin heeft louter het aantal kindplaatsen uit te breiden of kinderopvang te subsidiëren. Er zijn weinig moeders die niet of minder werken dan ze willen omdat ze geen opvang kunnen krijgen of betalen. Belangrijker is het vertrouwen in de opvang te vergroten, zegt SCP-onderzoekster Wil Portegijs. Het plan van VVD-fractieleider Van Aartsen en PvdA-fractieleider Bos om scholen te verplichten naschoolse opvang te bieden, zal dan ook alleen gevolgen hebben voor de arbeidsparticipatie van vrouwen als het vertrouwen in de opvang toeneemt, zegt Portegijs.

Erna Hooghiemstra, directeur van de Nederlandse Gezinsraad, zegt dat Nederlandse moeders veelal zo negatief zijn over crèches omdat kinderopvang in ons land louter gezien wordt als een middel om de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten. „Er wordt nooit gezegd of het goed is voor kinderen.”

VVD-fractievoorzitter Van Aartsen zei zondag dat hij „alle onderzoeken allemaal heel interessant” vindt, maar dat „we gewoon doorzetten” met het plan scholen te verplichten buitenschoolse opvang aan te bieden „Daar valt ook onder dat je aan imagoverbetering van de opvang gaat werken”, zo zegt de woordvoerder van Van Aartsen. „We vinden het vergroten van de arbeidsparticipatie van vrouwen te belangrijk.”

Den Haag, 27 febr. - Scholen hoeven pas met ingang van 2011 kinderopvang aan te bieden aan ouders. Dat staat in een advies dat de Onderwijsraad vanmiddag aan de regering zou aanbieden.

Het advies volgt op een motie van de fractievoorzitters Bos (PvdA) en Van Aartsen (VVD), die vraagt om een verplichting voor scholen om, als ouders dat willen, voor- en naschoolse opvang te regelen. Deze verplichting zou in 2007 in moeten gaan.

De Onderwijsraad adviseert scholen in augustus volgend jaar wel een aanbod klaar te hebben. Per 1 januari 2011 zouden scholen wettelijk verplicht moeten worden opvang te regelen. In het advies staan drie manieren beschreven, waarop scholen opvang kunnen aanbieden. Een school kan als makelaar optreden en voor ouders afspraken maken met bestaande kinderopvanginstanties. Een school kan zelf voor- en naschoolse opvang aanbieden, al dan niet in een aparte stichting. Of een school kan een „educatieve voorziening voor nul- tot twaalfjarigen” worden: basisschool, crèche en buitenschoolse opvang in één dus. Voor alle varianten geldt dat ze onder de wet Kinderopvang, of vergelijkbare eisen, zouden moeten vallen. Dit betekent dat alleen voor de kinderopvang gekwalificeerde krachten de opvang mogen verzorgen. De Onderwijsraad stelt voor dat scholen pas voorzieningen hoeven te treffen als ten minste tien ouders om kinderopvang vragen, voorzieningen hoeven te treffen. Het ministerie van Onderwijs zou geld beschikbaar moeten stellen uit een pot voor tijdelijke projecten voor de benodigde investeringen.

http://www.nrc.nl/binnenland/article232176.ece

Divine_70
27-02-06, 22:01
Creche was voor mij ook uitgesloten.

Elsschot
28-02-06, 10:00
Mijn beide zoontjes hebben de eerste 4 jaren van hun leven op een creche doorgebracht (4 dagen per week), daar speelden zij met leeftijdgenootjes (ontwikkeling sociale kwaliteiten, en nederlandse taal) en werden in kleine groepjes door zeer toegeweide leidsters begeleid en verschoond.

Ieder dag als het zonnetje scheen buitenspelen met voldoende en veilig speelgoed in een gecontroleerde omgeving.

Vroegtijdige onderkenning van fysieke of emotionele achterstanden bij de kinderen door constante observatie van professionals.

GEEN TV !!!


als het niet zo godschuwlijk kostbaar was zou ik het een ieder met klem aanraden

Dolle Fatima
28-02-06, 11:58
Geplaatst door Elsschot
Mijn beide zoontjes hebben de eerste 4 jaren van hun leven op een creche doorgebracht (4 dagen per week), daar speelden zij met leeftijdgenootjes (ontwikkeling sociale kwaliteiten, en nederlandse taal) en werden in kleine groepjes door zeer toegeweide leidsters begeleid en verschoond.

Ieder dag als het zonnetje scheen buitenspelen met voldoende en veilig speelgoed in een gecontroleerde omgeving.

Vroegtijdige onderkenning van fysieke of emotionele achterstanden bij de kinderen door constante observatie van professionals.

GEEN TV !!!


als het niet zo godschuwlijk kostbaar was zou ik het een ieder met klem aanraden

Ik ben altijd erg tegen opvang, maar als ik het zo lees denk ik, sja zit ook wel wat in.
Vooral geen tv, is idd een groot voordeel. Want bij familie heb je daar geen overzicht op en er iets van zeggen doe je niet snel.

Elsschot
28-02-06, 12:17
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik ben altijd erg tegen opvang, maar als ik het zo lees denk ik, sja zit ook wel wat in.
Vooral geen tv, is idd een groot voordeel. Want bij familie heb je daar geen overzicht op en er iets van zeggen doe je niet snel.

een creche is natuurlijk niet zaligmakend, maar als ik nu zie hoeveel tv er gekeken wordt als mijn kinderen na school bij mijn moeder of de oppas zijn is er nog niet zoveel mis bij de nederlandse creches

~Panthera~
28-02-06, 12:21
Geplaatst door Elsschot


als het niet zo godschuwlijk kostbaar was zou ik het een ieder met klem aanraden

Denk dat dit ook de grootste hobbel is voor velen.

Divine_70
28-02-06, 13:33
Ik denk dat TV op zich ook geen kwaad kan, zolang er maar controle op is WAT ze kijken.
Er zijn tegenwoordig best veel leerzame programma`s te zien.