PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Analfabeten benadeeld door stemcomputer'



Elsschot
28-02-06, 09:39
'Analfabeten benadeeld door stemcomputer'

Uitgegeven: 28 februari 2006 07:38

AMSTERDAM - Het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes verwacht dat de invoering van de stemcomputer problemen oplevert voor analfabeten. Duizenden allochtone kiezers zouden daarom bij de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart niet kunnen stemmen. Dat schrijft De Volkskrant dinsdag.

Tijdens kennismakingsbijeenkomsten die het stadsdeel heeft georganiseerd zou blijken dat de overstap naar het digitale scherm voor veel kiezers moeilijk is.


Analfabeten leerden voorheen met behulp van kinderen of buren uit hun hoofd welke partij en kandidaat ze op papier moesten aankruisen. "Ze krijgen alleen maar letters op het beeldscherm en hebben geen idee wat ze vervolgens moeten doen. Het is thuis niet in korte tijd te leren", zegt een woordvoerder van De Baarsjes.

Amsterdam is een van de laatste gemeenten die overstapt naar elektronisch stemmen. Of het probleem met analfabetisme zich heeft voorgedaan in steden die eerder zijn overgestapt, is niet bekend. De gemeente Amsterdam verwacht dat de problemen zullen meevallen. Kiezers krijgen thuis een papieren kieslijst zodat ze net als bij vorige verkiezingen de plaats van hun kandidaat uit het hoofd kunnen leren. Stadsdeel De Baarsjes verwacht dat dat de overstap naar het beeldscherm niet makkelijker zal maken.

Elsschot
28-02-06, 09:43
misschien maar goed dat de ongeletterden geen stem kunnen uitbrengen, het lijkt me erg moeilijk om een objectief beeld te maken van de verschillende programmastandpunten van de partijen zonder deze te kunnen inzien.

Dom stemvee is geen positieve bijdrage voor de democratie.

tr_imparator
28-02-06, 10:26
:wow:



Geplaatst door Elsschot
misschien maar goed dat de ongeletterden geen stem kunnen uitbrengen, het lijkt me erg moeilijk om een objectief beeld te maken van de verschillende programmastandpunten van de partijen zonder deze te kunnen inzien.

Dom stemvee is geen positieve bijdrage voor de democratie.

dom stemvee? is dit een pleonasme ofzo?

En wie zegt dat ongeletterden dom zijn? En andersom welke persoon die wel kan lezen, leest werkelijk alle partijprogramma's uit? Democratie is schijn.


Goed ik ga wel stemmen. En heb al inmiddels zo een 5 volmachtigingen.

Tenslotte: ik denk NIET dat stemmen met de computer het stemmen zal bemoeilijken. IK heb nog niemand gehoord die niet gaat stemmen, omdat dat met de computer gedaan wordt. :vreemd:

Sinds wanneer wordt dit als een probleem gezien? Nu dat allochtonen gaan stemmen? :eek:

Elsschot
28-02-06, 11:22
Goed ik ga wel stemmen. En heb al inmiddels zo een 5 volmachtigingen.

heeft verdacht veel weg van "de huisbezoeker" uit het boek Pieter Bas van Godfried Bomans

Gerard074
28-02-06, 11:29
Volgens mij zijn mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn geen analfabeten.

Maar ze hoeven maar een paar letters in het Nederlands te onthouden: PVDA, is voldoende.

delirious
28-02-06, 11:30
Geplaatst door Elsschot
misschien maar goed dat de ongeletterden geen stem kunnen uitbrengen, het lijkt me erg moeilijk om een objectief beeld te maken van de verschillende programmastandpunten van de partijen zonder deze te kunnen inzien.

Dom stemvee is geen positieve bijdrage voor de democratie.

:haha: Ik kan me herinneren dat NL laatst massaal op een dooie heeft gestemd.

Elsschot
28-02-06, 11:35
Geplaatst door Gerard074
Volgens mij zijn mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn geen analfabeten.

Maar ze hoeven maar een paar letters in het Nederlands te onthouden: PVDA, is voldoende.


gemanipuleerd stemvee

~Panthera~
28-02-06, 11:36
Geplaatst door delirious
:haha: Ik kan me herinneren dat NL laatst massaal op een dooie heeft gestemd.

:lol:

gemanipuleerd stemvee.

Dolle Fatima
28-02-06, 11:39
Ik begrijp het probleem niet zo. Je kan toch ook iemand machtigen om voor je te gaan stemmen?

Elsschot
28-02-06, 11:42
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik begrijp het probleem niet zo. Je kan toch ook iemand machtigen om voor je te gaan stemmen?

Als de actie uitgaat van de volmachtgever is er zeker geen probleem, dit zou gestimuleerd moeten worden.
Voor ronselaars van volmachten geldt echter het tegenovergestelde; dit zijn zieltjeswinnaars en laten de kiezer geen objectieve keuze

delirious
28-02-06, 11:47
Geplaatst door Elsschot
gemanipuleerd stemvee

Kun je dit effe toelichten?

Gerard074
28-02-06, 11:48
ik denk dat de mensen op de rechtervleugel van de politiek het een beetje benauwd krijgen en daarom de trucendoos openen en met dit soort argumenten aankomen.

Elsschot
28-02-06, 11:51
in eerste instantie kies je voor 1 persoon die je graag in de gemeenteraad als vertegenwoordiger zou zien.

Om altijd op dezelfde partij te stemmen (en je ook nog eens door de landelijke politiek laten beinvloeden) is dom en kortzichtig; dus van uitspraken als 'je hoeft slechts de letters PvdA uit je hoofd te leren' zijn niet zo slim en erg kortzichtig

Elsschot
28-02-06, 11:55
Geplaatst door Gerard074
ik denk dat de mensen op de rechtervleugel van de politiek het een beetje benauwd krijgen en daarom de trucendoos openen en met dit soort argumenten aankomen.

mijn stemgedrag voor de gemeenteraad is erg verschillend van de 2e kamerverkiezingen. Voor de ene stem ik rechts(vvd) voor de andere links (groen links). Mijn haren gaan alleen overeind staan van die belerende opportune LPF en PVDA

Gerard074
28-02-06, 11:56
Geplaatst door Elsschot
in eerste instantie kies je voor 1 persoon die je graag in de gemeenteraad als vertegenwoordiger zou zien.

Om altijd op dezelfde partij te stemmen (en je ook nog eens door de landelijke politiek laten beinvloeden) is dom en kortzichtig; dus van uitspraken als 'je hoeft slechts de letters PvdA uit je hoofd te leren' zijn niet zo slim en erg kortzichtig

ik laat me wel degelijk door de landelijke politiek beïnvloeden, en waar haal jij het recht vandaan om mensen dom te noemen?

Elsschot
28-02-06, 12:02
Geplaatst door Gerard074
ik laat me wel degelijk door de landelijke politiek beïnvloeden, en waar haal jij het recht vandaan om mensen dom te noemen?

alleen bij types als Nawijn (2e kamer en fractie Zoetermeer) gaat de vlieger op van beinvloeding door landelijke politiek.

Het is zeer oninteressant om Bos en van aartsen in Buitenhof te zien. Laat dan aub Griffith en Asscher het woord doen.


En als ik een mening heb steek ik die niet onder stoelen of banken: dom stemvee blijft dom stemvee

Gerard074
28-02-06, 12:10
Geplaatst door Elsschot


Het is zeer oninteressant om Bos en van aartsen in Buitenhof te zien. Laat dan aub Griffith en Asscher het woord doen.



Buitenhof is een programma van de landelijke omroep, ik heb totaal niets met Griffith en Asscher, zoals de grote meerderheid van de kijkers niet, dan spreekt mij inderdaad de landelijke politiek meer aan en de rest discussieert maar bij de regionale omroepen.

Elsschot
28-02-06, 12:15
er is niets mis met de regionale omroepen; sinds de intrede van digitalee tv beschik ik over AT5- tvRijnmond - FlevoTV - TVGelderland - TVWest - en RNN ; beter dan Idols etc.

sater
28-02-06, 15:34
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik begrijp het probleem niet zo. Je kan toch ook iemand machtigen om voor je te gaan stemmen?

:haha: