PDA

Bekijk Volledige Versie : Antisemitisme was toch geen motief



Dolle Fatima
28-02-06, 11:45
Protestmars in Parijs na gruwelmoord

Tienduizenden mensen zijn in Parijs de straat opgegaan om hun afschuw te uiten over de gruwelijke moord op de 23-jarige joodse Parijzenaar Ilan Halimi.


Sarkozy
De mars was een initiatief van organisaties tegen antisemitisme en racisme. Onder de betogers waren minister van Binnenlandse Zaken Sarkozy en kardinaal Lustiger, de vroegere aartsbisschop van de Franse hoofdstad.

Gemarteld
Halimi werd 13 februari aangetroffen langs een spoorlijn in een Parijse voorstad. Hij was 21 januari door een bende jonge misdadigers ontvoerd en werd wekenlang gemarteld.

Ivoorkust
De hoofdverdachte is aangehouden in Ivoorkust. Parijs heeft om zijn uitlevering gevraagd. De man ontkent dat antisemitisme een rol heeft gespeeld. De politie heeft gezegd dat de bende ook niet-joodse burgers heeft ontvoerd of wilde ontvoeren en/of afpersen. De Franse politie verichtte tot dusver 17 arrestaties. De bende bestond uit personen van verschillende etnische en religieuze achtergronden.

Dolle Fatima
28-02-06, 11:46
Geplaatst door Dolle Fatima
De man ontkent dat antisemitisme een rol heeft gespeeld. De politie heeft gezegd dat de bende ook niet-joodse burgers heeft ontvoerd of wilde ontvoeren en/of afpersen. De Franse politie verichtte tot dusver 17 arrestaties. De bende bestond uit personen van verschillende etnische en religieuze achtergronden.

Ik vroeg me ook al af waar ze dat vandaan haalde.

Elsschot
28-02-06, 11:47
toch wel enigszins; de man werd ontvoerd vanwege zijn joods-zijn omdat deze groep over veel geld zou beschikken (Nazi propaganda werkt dus nog steeds)

delirious
28-02-06, 11:48
Geplaatst door Elsschot
toch wel enigszins; de man werd ontvoerd vanwege zijn joods-zijn omdat deze groep over veel geld zou beschikken (Nazi propaganda werkt dus nog steeds)

Lul Sarkozy maar na.

Joesoef
28-02-06, 11:50
Hoe wisten ze eigenlijk dat ie Joods was?

mark61
28-02-06, 12:00
De enige link met antisemitisme was dat een arrestant had verklaard: 'we namen hem, want joden zijn rijk.' Dat vonden mensen een antisemitische opmerking.

Das formeel wel waar, maar een beetje zwaar aangezet. Beetje van het type negers kunnen beter dansen en Arabieren praten zo bloemrijk / veel.

Spoetnik
28-02-06, 12:02
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik vroeg me ook al af waar ze dat vandaan haalde.

Omdat het slachtoffer joods was en er enkele moslims in de bende zaten. Sja dan is de conclusie snel gemaakt.

Dat hij verleid werd door een blonde francaise wordt dan snel vergeten.

Dwaalspoor
28-02-06, 12:04
In Nederland en Frankrijk is de zionistische lobby het sterkst vertegenwoordigt. Elk incident waarbij een jood betrokken is wordt meteen publicitair zwaar uitgemeten en uitgemolken om de Europeanen anti-semitisme onder de neus te wrijven zodat Israel door kan gaan met haar misdaden tegen de Palestijnen.

Het zijn ook de 2 landen die moslims het meest stigmatiseren en onder druk zetten om hun geloof achter zich te laten.

Elsschot
28-02-06, 12:04
Dat hij verleid werd door een blonde francaise wordt dan snel vergeten.

blonde francaise --> geverfde haren met uitgroei

inge versteegt
28-02-06, 12:49
Quote:

"In Nederland en Frankrijk is de zionistische lobby het sterkst vertegenwoordigt. Elk incident waarbij een jood betrokken is wordt meteen publicitair zwaar uitgemeten en uitgemolken om de Europeanen anti-semitisme onder de neus te wrijven zodat Israel door kan gaan met haar misdaden tegen de Palestijnen.
Het zijn ook de 2 landen die moslims het meest stigmatiseren en onder druk zetten om hun geloof achter zich te laten."

Ja als je wat termen door elkaar gaat gebruiken en met elkaar verwart kun je makkelijk een nieuwe complottheorie lanceren.
Antisemitisme betekent van oorsprong: haat tegen semitische volkeren. Ook Arabieren vallen onder die oorspronkelijke definitie ; het zijn de volkeren die afstammeling van Abraham (of eigenlijk Sem, zoon van Noach) zijn. Natuurlijk is dit een kwestie van oprekken of beperken van de definitie. Maar als je wilt is moslimhaat ook antisemitisme, dat heeft het tenminste lang wel betekend.

Het antisemitisme dat nu vreemd genoeg in Arabische landen oplaait is in mijn optiek een regelrecht gevolg van het kolonialisme, het is een westers exportprodukt. De felste antisemieten in Arabische landen citeren graag uit nazi- literatuur.
Maar ook de staat Israel zelf is natuurlijk een gevolg van het kolonialisme, zoder dat had deze nooit zo gesticht kunnen worden.

Ik vind het belangrijk om een volk of de aanhangers van een geloof niet gelijk te stellen met de daden van hun regering. er zijn veel joden en israeliers die kritisch praten en actie voeren tegen het beleid van Israel tegen de Palestijen (bijvoorbeeld in Nederland de vereniging Een ander joods geluid).
Maar je hebt gelijk, er is hier de dubieuze organisatie het CIDI, die zich in Nederland gevestigd heeft om het beleid van Israel met alle mogelijke middelen te verdedigen. Het vreemde vind ik dat de organisatie vaak wordt gezien door de media als een bron van onafhankelijke informatie, terwijl het natuurlijk gewoon een soort propagandaclubje van Israel is. En ik ben het met je eens, zij leggen kritiek op het beleid van Israel vaak uit als antisemitisme, wat het natuurlijk niet is.

Ik denk trouwens dat 'moslims aansporen om hun geloof achter zich te laten' niet het beleid van Nederland is. Als dat zo was bestonden er hier geen moskeeen, geen islamitische scholen of verenigingen. Integendeel, deze organisaties krijgen subsidie.
Wel zijn er mensen die kritisch staan ten opzichte van (orthodoxe) religie. Maar die mensen staan doorgaans net zo kritisch tegen christendom en jodendom. Dus hou in de gaten wat je allemaal door elkaar haalt. En scheer mensen niet allemaal over een kam.

groetjes, Inge

Dwaalspoor
28-02-06, 13:17
Geplaatst door inge versteegt
Ja als je wat termen door elkaar gaat gebruiken en met elkaar verwart kun je makkelijk een nieuwe complottheorie lanceren.
Antisemitisme betekent van oorsprong: haat tegen semitische volkeren. Ook Arabieren vallen onder die oorspronkelijke definitie ; het zijn de volkeren die afstammeling van Abraham (of eigenlijk Sem, zoon van Noach) zijn. Natuurlijk is dit een kwestie van oprekken of beperken van de definitie. Maar als je wilt is moslimhaat ook antisemitisme, dat heeft het tenminste lang wel betekend.

Ik verwar de termen niet. Ik hou bewust die twee termen (jood en zionist) uit elkaar maar het is gewoon een feit dat bij elk incident waar een jood bij betrokken is meteen door zionistische lobby het etiket anti-semitisme wordt geplakt.

Voorts zijn de meeste joodse organisaties in Europa en Amerika zeer nauw verbonden met de zionistische ideologie.

Anti-semitisme is een term die zeer scherp wordt verdedigt door zionistische groepen. We hebben hier al discussies genoeg gehad waarbij zionistische prikkers het alleenrecht op anti-semitisme eisen en het exclusief reserveren voor jodenhaat.

Als je teruggaat naar de oorsprong van het woord semitisch dan kom je uit op een oorsprong die verwijst naar de taalgroep en niet naar een volk. Anti-semitisme heeft nooit moslimhaat betekent.


Het antisemitisme dat nu vreemd genoeg in Arabische landen oplaait is in mijn optiek een regelrecht gevolg van het kolonialisme, het is een westers exportprodukt. De felste antisemieten in Arabische landen citeren graag uit nazi- literatuur.
Maar ook de staat Israel zelf is natuurlijk een gevolg van het kolonialisme, zoder dat had deze nooit zo gesticht kunnen worden. Israel en de zionistische ideologie is een westerse exportprodukt. Zionisme is nazisme van de ongelovige westerse joden. Nazisme en zionisme zijn in dezelfde bodem en tijd gegroeid. De zogenaamde anti-semitisme van arabieren moet niet verward worden met kritiek op israel en haar oorlogsmisdaden tegen diezelfde arabieren. De truc van zionisten is kritiek op israel scharen onder het mom van anti-semtisme van arabieren.


Ik vind het belangrijk om een volk of de aanhangers van een geloof niet gelijk te stellen met de daden van hun regering. er zijn veel joden en israeliers die kritisch praten en actie voeren tegen het beleid van Israel tegen de Palestijen (bijvoorbeeld in Nederland de vereniging Een ander joods geluid). Doe ik ook niet hoor. Ik ben me daar terdege van bewust. Ik waardeer de bijdrages van een ander joods geluid en groepen van orthodoxe joden zoals neturei karta. Sterker nog ik zie ze als mijn broeders. IK heb enorm veel respect voor dergelijke joden dat zij hoe dan ook tegen de stroom in eerlijk en rechtvaardig trachten te zijn.


Maar je hebt gelijk, er is hier de dubieuze organisatie het CIDI, die zich in Nederland gevestigd heeft om het beleid van Israel met alle mogelijke middelen te verdedigen. Het vreemde vind ik dat de organisatie vaak wordt gezien door de media als een bron van onafhankelijke informatie, terwijl het natuurlijk gewoon een soort propagandaclubje van Israel is. En ik ben het met je eens, zij leggen kritiek op het beleid van Israel vaak uit als antisemitisme, wat het natuurlijk niet is. Dit zijn wel de groepen die het joodse geluid vertegenwoordigen terwijl het in feite zionistische propaganda is.


Ik denk trouwens dat 'moslims aansporen om hun geloof achter zich te laten' niet het beleid van Nederland is. Als dat zo was bestonden er hier geen moskeeen, geen islamitische scholen of verenigingen. Integendeel, deze organisaties krijgen subsidie. Openlijk verbieden kunnen ze niet anders bestaat er de schijn dat ze openlijk discrimineren maar ik ben ervan overtuigd dat moslims gedreven worden naar een hoek waar zij min of meer gedwongen worden om hun geloof achter zich te laten cq laten verwateren


Wel zijn er mensen die kritisch staan ten opzichte van (orthodoxe) religie. Maar die mensen staan doorgaans net zo kritisch tegen christendom en jodendom. Dus hou in de gaten wat je allemaal door elkaar haalt. En scheer mensen niet allemaal over een kam. Jammer dat je die indruk van mij hebt gehad in die paar zinnetjes die ik geschreven heb.


groetjes, Inge

C u around.

_h4T3D_sE7eN
28-02-06, 13:49
Geplaatst door mark61
Arabieren praten zo bloemrijk / veel.

Geen kwaad woord over onze verbale kwaliteiten, jij onderontwikkelde Ariër.

Dwaalspoor
28-02-06, 14:00
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Geen kwaad woord over onze verbale kwaliteiten, jij onderontwikkelde Ariër.

Wij Marokkanen zijn geen arabieren.

_h4T3D_sE7eN
28-02-06, 14:09
Geplaatst door Dwaalspoor
Wij Marokkanen zijn geen arabieren.

Gezien het generalisatiegehalte dat Mark heeft, kun je ervan uitgaan dat ie ook Marokkanen bedoelt.


Toch, Mark ? :hihi:

Dwaalspoor
28-02-06, 14:19
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Gezien het generalisatiegehalte dat Mark heeft, kun je ervan uitgaan dat ie ook Marokkanen bedoelt.

Toch, Mark ? :hihi:

Ah op lijn ! :haha:

mark61
28-02-06, 17:41
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Geen kwaad woord over onze verbale kwaliteiten, jij onderontwikkelde Ariër.

Tis inderdaad bar gesteld hier met oratorische kwaliteiten. Dat kan heel Afrika stukken beter.

mark61
28-02-06, 17:42
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Gezien het generalisatiegehalte dat Mark heeft, kun je ervan uitgaan dat ie ook Marokkanen bedoelt.


Toch, Mark ? :hihi:

Ik bedoel eigenlijk alle niet-Hollanders, dat weet je toch?

Ik heb geen idee of Berbers net zo slap lullen als de rest van de wereld. Zal wel, toch? :hihi:

Von_Binladen
28-02-06, 21:39
Geplaatst door Elsschot
stompzinnige discriminerende opmerking, het is dat ik nog niet weet hoe je strafpunten moet geven ...

Hoezo???
Maar whatever.
Als ik je beledigd hebt dan spijt het mij zeer.