PDA

Bekijk Volledige Versie : Peter Wekking: 'Wij zijn immers Nederland!'



_h4T3D_sE7eN
28-02-06, 12:46
Lees!!!, modderfokkers

Wat zou ik Dennis Bergkamp op het komende WK graag zien schitteren in dat retro-shirt van het Nederlands elftal. Het lijkt wel dat het nostalgische tenue speciaal voor hem ontworpen is. Bergkamp is nog zo’n zeldzame voetballer die verlangen losmaakt naar de jaren vijftig, naar de tijd dat geluk nog heel gewoon was. Een Kuifje, fris als boenwas. Een autonome estheet die zichzelf in het veld ontkoppelt van systeem en concept, altijd meester is over bal en mandekker en de cornervlagen van extase uit de plooi doet gaan als hij aanzet voor weer een geniale dribbel.
Helaas, de gracieuze voetballer kromt de rug al een tijdje niet meer voor volk en vaderland. Sinds anderhalve week ben ik zelfs bang dat hij het WK niet eens als tv-kijker haalt. Want het krantenbericht viel als een lawine over me heen. 'Dennis Bergkamp is bereid met de auto of per veerboot naar Madrid te reizen om met Arsenal tegen Real Madrid te voetballen.' Het voelde als het lezen van Marquez’ Kroniek van een Aangekondigde Dood.

Wat bezielde een intelligente man als Bergkamp om in zijn laatste jaar als voetballer nog als een eigentijdse Hannibal over de Pyreneeën te trekken? Is het de simpele eerzucht om een keer die Champions League te winnen of een duister verlangen naar Ontdek je Plekje? In dat laatste zou de harakiri-rit sowieso uitmonden. Denkend aan de rally Londen-Madrid kreeg ik huiveringwekkende beelden voor me van Bergkamp die op de vluchtstrook bij Bordeaux goochelt met een lekke band. Ook als hij per veerboot zou reizen, zouden er tal van beren op de weg zijn. Wat als het sneeuwde in havenstad Bilbao? Bergkamp lijkt me handiger met een bal dan met sneeuwkettingen. En Bilbao is Baskenland. Daar werpt de ETA met speels gemak met bommen, sjokken kuddes geiten over het asfalt, nemen bezopen Spanjaarden op scooters de bocht aan de verkeerde kant.

Het kan nog veel gruwelijker. Wat als net buiten Bilbao het tom-tom-kompas zou uitvallen, Dennis kwam te verdwalen en uiteindelijk landde in Pamplona? Daar dansen immers de stieren door de straten en ik zie de lugubere krantenkoppen nu al voor me. Raspaardje vermorzeld door stampede. Misschien heeft hij Madrid zonder kleerscheuren gehaald en dinsdag zelfs wel gescoord tegen Real. Dan nog is juichen te vroeg. The Driving Dutchman moet tenslotte dat hele stuk ook nog terug.

Gelukkig waren afgelopen weken de geluiden vanuit België een stuk minder onheilspellend. Dat land is in de ban van een omkoopschandaal in het nationale voetbal, zoals eerder ook Duitsland. Daar hoeven wij ons vanzelfsprekend geen zorgen over te maken. De natuurlijke grenzen met de buurlanden houden de smurrie echt wel buiten onze kerken en voetbaltempels.

En de rare dingen die elk weekeinde ook in onze competities plaatshebben? Allemaal verklaarbaar. Dat Roda-doelman Vlajan Kujovic een schot van Arnold Bruggink laat glippen is omdat hij een geboren grabbelaar is. Dat ADO-keeper Jaroslav Drobny zich hopeloos verkijkt op een voorzet van Thijs Sluijter past naadloos in de Haagse traditie van beroerde ballenvangers. Dat je bij het gestuntel van RBC Roosendaal even in de verleiding komt te denken dat de héle club in de greep is van Chinese sjacheraars is natuurlijk larie, want dat elftal voetbalt al een heel seizoen voorspelbaar rampzalig.

Nee, ons voetbal is zuiver als een naakte boreling. Wij zijn tenslotte calvinisten, strijden overal ter wereld tegen moreel verval. Wij zijn een verheven en gezegend volk, omdat we elk jaar plichtsgetrouw bloemen sturen naar de paus. De beloning is een vrijwaring tegen bedrog. Een liquidatiegolf in Amsterdam? Later zal blijken dat dat slechts jachtongelukjes zijn in de geest van Dick Cheney. De 18,5 miljard euro aan zwart geld die jaarlijks in Nederland wordt witgewassen? Gerrit Zalm heeft zich ongetwijfeld een paar komma’s verteld. Zoals we ook als enig Europees land ongenaakbaar zullen blijven voor de vogelgriep. En die dode zwanen? De toekomst zal uitwijzen dat die louter zijn neergeschoten om Domino Day niet in gevaar te brengen.

Wij zijn immers Nederland.

Peter Wekking
--------------------


Wat een geweldig stuk. :hihi:

Elsschot
28-02-06, 12:50
mooi stukje over Bergkamp

Bofko
28-02-06, 13:55
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Lees!!!, modderfokkers

Nee, ons voetbal is zuiver als een naakte boreling. Wij zijn tenslotte calvinisten, strijden overal ter wereld tegen moreel verval. Wij zijn een verheven en gezegend volk, omdat we elk jaar plichtsgetrouw bloemen sturen naar de paus.

Alhoewel grappig opgeschreven , ontgaat me de inhoudelijke pointe. De vinger en de zere plek liggen mijlenver uit elkaar.

Ons voetbal is zuiver en die van de buren niet ?
Menig kritische sportjournalist in NL die iets van fraude bespeurt zal daar graag een goedverkopend artikel over maken.

Wij zijn een verheven en gezegend volk ?
Wie zijn de 'wij' die dat denken ? Het opgeheven vingertje dateert nog uit de jaren 70 maar is inmiddels aardig verdwenen.

_h4T3D_sE7eN
28-02-06, 14:54
Geplaatst door Bofko
Het opgeheven vingertje dateert nog uit de jaren 70 maar is inmiddels aardig verdwenen.


:vreemd: ...

Jij moet wat meer de deur uit.

~Panthera~
28-02-06, 14:56
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:vreemd: ...

Jij moet wat meer de deur uit.

:fplet: :haha:

Bofko
28-02-06, 16:03
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:vreemd: ...

Jij moet wat meer de deur uit.

Heb je d´r ook nog iets inhoudelijks bij ?