PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer meldingen huiselijk geweld



~Panthera~
01-03-06, 08:27
Aantal aangiften huiselijk geweld gestegen



DEN HAAG - Het aantal aangiften van huiselijk geweld is vorig jaar ten opzichte van 2004 met 4 procent gestegen. In 2005 is in 40 procent van de bij de politie gemelde incidenten van huiselijk geweld - ruim 57.000 - aangifte gedaan. In 60 procent van die gevallen hield de politie een verdachte aan. Daarmee steeg het aantal arrestaties in dit kader met 2 procent ten opzichte van 2004.

De cijfers blijken uit het onderzoek van de Advies- en onderzoekgroep Beke naar de aard, omvang en achtergronden van huiselijk geweld. Het onderzoek is verricht in opdracht van de Raad van Hoofdcommissarissen. Woensdag worden de bevindingen gepresenteerd tijdens een besloten congres over het onderwerp in Dordrecht.


Kinderen

Uit de rapportage wordt voor het eerst duidelijk hoeveel kinderen slachtoffer en getuige zijn van huiselijk geweld. Ruim 2500 kinderen onder de 18 jaar zijn slachtoffer. Ongeveer even veel kinderen zijn getuige geweest van huiselijk geweld.

Volgens commissaris G. Dijksman, landelijk projectleider, gaat het hierbij om het spreekwoordelijke topje van de ijsberg. "De mogelijkheid voor kinderen om aangifte te doen is vanwege hun afhankelijke positie zeer beperkt", aldus Dijksman. Zij constateert dat de wachtlijsten bij diverse Advies- en Meldpunten Kindermishandeling (AMK) nog veel te lang zijn. Kinderen blijven daardoor verstoken van hulp. De wachtlijsten moeten snel worden opgeheven, vindt Dijksman.

Man

In 98 procent van de gevallen is de pleger van huiselijk geweld van het mannelijk geslacht, vooral in de leeftijd van 25 tot 55 jaar. 75 Procent van hen is in Nederland geboren. 68 Procent gaat meer dan eens in de fout. Van alle zogeheten veelplegers maakt 6,4 procent zich ook schuldig aan huiselijk geweld. Volgens Dijksman is voor de veelplegers de ontwikkeling van een speciale aanpak geboden.

Uithuisplaatsing

De rapporteurs menen dat de door het kabinet aangekondigde uithuisplaatsing van daders hard nodig is. Een aanzienlijk groep plegers van huiselijk geweld maakt zich schuldig aan andere criminele feiten, zo blijkt uit een globale analyse, zoals ander geweld, drankgerelateerde misdrijven, verkeersmisdrijven en drugsdelicten.

Huiselijk geweld komt in driekwart van de gevallen neer op fysiek en psychisch geweld. Het aantal bedreigingen in huiselijk sfeer liep ten opzichte van 2004 op van 11 naar 16,7 procent. Stalking en seksueel geweld komen het minst voor.

Van de ruim 13.000 geregistreerde slachtoffers is 76 procent vrouw. Ruim de helft van hen is tussen de 25 en 45 jaar oud. Bij seksueel geweld daarentegen is 43 procent jonger dan 18 jaar. Boven de 55 zijn mannen vaker het slachtoffer.


:moe:

Gerard074
01-03-06, 09:11
Blijft een trieste constatering. In veel politiekorpsen heeft het tegengaan van huiselijk geweld op dit moment prioriteit. Je ziet dan ook dat veel mannen direkt worden aangehouden en vervolgd. Zonder overigens dat er een aangifte hoeft te volgen.

Ook bij ons draait op dit moment het AWARE project wat nu al een succes is. Zeker nu het alarm van de vrouw mobiel is zodat ze ook uit huis kan.

Alleen het vervolgen van de verdachte, al dan niet met een aangifte heeft voor het slachtoffer vaak vervelende consequenties, de woede en de agressie zal nog groter zijn. Daarom zal justitie veel strengere straffen moeten eisen en niet de verdachte na de inverzekeringstelling weer vrij moeten laten.

Verder maken veel vrouwen de fout om keer op keer de man binnen te laten om te praten en omdat ze zoveel van hem houdt. En dan blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open.

mark61
01-03-06, 09:19
Hoorde ik gisteren op de BBC spreken:

Against the odds

Constance Briscoe, one of Britain’s first black women judges, chose to disclose her family secrets to the public in her autobiography, alleging years of abuse. She tells Jumoke Fashola about her traumatic childhood, and how she still managed to become a successful barrister.

‘Ugly’ is published by Hodder and Stoughton


Haar familie zegt dat t allemaal niet waar is.

MaRiaH
01-03-06, 09:32
Geplaatst door Gerard074
Blijft een trieste constatering. In veel politiekorpsen heeft het tegengaan van huiselijk geweld op dit moment prioriteit. Je ziet dan ook dat veel mannen direkt worden aangehouden en vervolgd. Zonder overigens dat er een aangifte hoeft te volgen.

Ook bij ons draait op dit moment het AWARE project wat nu al een succes is. Zeker nu het alarm van de vrouw mobiel is zodat ze ook uit huis kan.

Alleen het vervolgen van de verdachte, al dan niet met een aangifte heeft voor het slachtoffer vaak vervelende consequenties, de woede en de agressie zal nog groter zijn. Daarom zal justitie veel strengere straffen moeten eisen en niet de verdachte na de inverzekeringstelling weer vrij moeten laten.

Verder maken veel vrouwen de fout om keer op keer de man binnen te laten om te praten en omdat ze zoveel van hem houdt. En dan blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open.

Ja als de politie wat doet ja...
meestal doen ze dus niks.

~Panthera~
01-03-06, 09:32
Geplaatst door mark61
Hoorde ik gisteren op de BBC spreken:

Against the odds

Constance Briscoe, one of Britain’s first black women judges, chose to disclose her family secrets to the public in her autobiography, alleging years of abuse. She tells Jumoke Fashola about her traumatic childhood, and how she still managed to become a successful barrister.

‘Ugly’ is published by Hodder and Stoughton


Haar familie zegt dat t allemaal niet waar is.


De familie zegt meestal dat het niet waar is.
Dan heb je een TE grote fantasie. :moe:
Vaak meegemaakt in mijn omgeving.

En laten we het dan nog eens hebben over "eigen verantwoordelijkheid".
Kotsen moet ik dan.

~Panthera~
01-03-06, 09:43
Geplaatst door MaRiaH
Ja als de politie wat doet ja...
meestal doen ze dus niks.

Tja, eigen verantwoordelijkheid he ? :moe:

Gerard074
01-03-06, 09:51
Geplaatst door MaRiaH
Ja als de politie wat doet ja...
meestal doen ze dus niks.

noem eens een voorbeeld waarbij volgens jou de politie bij huiselijk geweld niets doet?

Gerard074
01-03-06, 09:54
Geplaatst door ~Panthera~
Tja, eigen verantwoordelijkheid he ? :moe:

voor een heel groot gedeelte wel ja, als het niet gemeld wordt of één van de partijen krabbelt steeds terug. En als kinderen aangemeld worden bij bv. bureau Jeugdzorg en daar acht men het probleem niet ernstig genoeg is ook de politie weer terug bij af.

~Panthera~
01-03-06, 09:56
Geplaatst door Gerard074
voor een heel groot gedeelte wel ja, als het niet gemeld wordt of één van de partijen krabbelt steeds terug. En als kinderen aangemeld worden bij bv. bureau Jeugdzorg en daar acht men het probleem niet ernstig genoeg is ook de politie weer terug bij af.


Ik had het niet over als het NIET gemeld word.
En bureau Jeugdzorg is ook een shitzooi, neem me niet kwalijk.
Je mag nog blij zijn als je serieus genomen wordt.

Gerard074
01-03-06, 10:01
Geplaatst door ~Panthera~
Ik had het niet over als het NIET gemeld word.
En bureau Jeugdzorg is ook een shitzooi, neem me niet kwalijk.
Je mag nog blij zijn als je serieus genomen wordt.

Ik heb bureau Jeugdzorg idd zelden iets goeds zien doen, dat klopt.

~Panthera~
01-03-06, 10:05
Geplaatst door Gerard074
Ik heb bureau Jeugdzorg idd zelden iets goeds zien doen, dat klopt.


Yep, één grote bende.
En jij bent politieagent, begrijp ik ?

mark61
01-03-06, 10:10
Geplaatst door ~Panthera~
De familie zegt meestal dat het niet waar is.
Dan heb je een TE grote fantasie. :moe:
Vaak meegemaakt in mijn omgeving.

En laten we het dan nog eens hebben over "eigen verantwoordelijkheid".
Kotsen moet ik dan.

Die vrouw ging op haar 11e bij de Kinderbescherming langs met de vraag hoe ze daar opgevangen kon worden > 'handtekening ouders nodig', zeiden ze. No go, dus deed ze maar een zelfmoordpoging.

~Panthera~
01-03-06, 10:15
Geplaatst door mark61
Die vrouw ging op haar 11e bij de Kinderbescherming langs met de vraag hoe ze daar opgevangen kon worden > 'handtekening ouders nodig', zeiden ze. No go, dus deed ze maar een zelfmoordpoging.

Tja, gek he ?

Kan je nog sterker vertellen : iemand wil haar achternaam veranderen, omdat ze niet de achternaam wil hebben van haar verkrachter.

Handtekening van 1 van de ouders nodig.
Ook hier in Nederland. :moe:

O ja, voor de goeie order: DIT GAAT DUS NIET OVER MIJ, voor we DAT gezeik weer krijgen. :moe:

Gerard074
01-03-06, 10:16
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, één grote bende.
En jij bent politieagent, begrijp ik ?

Ja

~Panthera~
01-03-06, 10:18
Geplaatst door Gerard074
Ja

check je mail, graag. :D

MaRiaH
01-03-06, 12:45
Geplaatst door Gerard074
noem eens een voorbeeld waarbij volgens jou de politie bij huiselijk geweld niets doet?

Niet huiselijk geweld, maar bij belaging.
voorbeelden genoeg..

Helaas zijn veel van deze vrouwen vermoord.

de politie neemt het vaak niet serieus.